1-50

موج شکن‌ انزلی؛ تاریخچه+راه های دسترسی

موج شکن انزلی

بندر انزلی به خودی خود برای مسافرانی که به آنجا می روند، جنبه گردشگری دارد، در این بین موج شکن انزلی نیز یکی از همین جاذبه هاست. این موج شکن که سابقه ساخت آن به دوران قاجاریه بر می گردد با یک هدف خاصی طراحی شد است.

شاید از روی اسم هم بتوان تشخیص داد که کارایی این موج شکن چیست. در واقع موج شکن انزلی به منظور شکستن موج های بزرگ و خطرناک دریا ساخته شده که از شدت و سرعت آنها بکاهد و از وارد کردن ضرر و زیان به قایق ها و کشتی های موجود در منطقه دریا، جلوگیری به عمل آورد.

این موج شکن علاوه بر جنبه کاربردی، جنبه زیبایی و تفریحی نیز دارد. تقریبا بعید است کسی به این قسمت از ساحل و بلوار انزلی بیاید و نخواهد از این موج شکن دیدن کرده و یا با آن عکس یادگاری بگیرد‌. همچنین افرادی که تمایل دارند که از کانال انزلی و غازیان رد شوند، می توانند از این موج شکن دیدن کنند.

در خصوص این سازه داستان ها و ماجراهایی نقل و قول می شود که درباره صحت آن ها نمی توان چیزی گفت زیرا هیچ یک کارکنان آن زمان زنده نیستند. تمام اطلاعات احداث این پروژه عظیم که به منظور جلوگیری از خشم دریا در مقابل کشتی ها ساخته شده، توسط شرکت سازنده آن به کشور روسیه منتقل گردید و هیچ گونه پرونده ای از این موج شکن در دفتر اداره کشتیرانی وجود ندارد.

پیاده روی کردن روی این موج شکن و دیدن دریا از روی آن قطعا خاطره شیرین و جدیدی برای شما رقم می زند. هرگاه خواستید به این شهر سفر کنید، بهتر است ابتدا به مجله مستر بلیط سر بزنید و در آنجا اطلاعات لازم در خصوص گردشگری را به دست آورید و سپس تصمیم خود را برای سفر جدی نمایید.

عکس یادگاری در موج شکن انزلی

تاریخچه موج شکن انزلی

زمانی که هنوز موج شکن انزلی ساخته نشده بود، کانال انزلی و کانال غازیان بی شباهت به یک خلیج نبودند. به طبع کشتی های زیادی برای خالی کردن بارهای خود یا به منظور پهلو گرفتن، در اسکله انزلی توقف می کردند. در این بین موج های سهمگین وارد کانال می شدند و خسارت زیادی به کشتی ها و شناورها وارد می ساختند.

در نتیجه تصمیم بر این شد که موج شکنی احداث شود تا بتواند مانعی در مقابل این موج ها باشد و از وارد شدن خسارت به کشتی ها جلوگیری به عمل آورد. سال 1274 یعنی بیش از یک قرن پیش، سندی بین ایران و کمپانی احداث راه انزلی – قزوین به امضا رسید.

از این تاریخ به بعد، کار ساخت و ساز موج شکن انزلی آغاز شد و در نهایت این سازه با طول 520 متر پس از گذشت 19 سال به پایان رسید. موج شکن غازیان نیز با 750 متر طول، تنها 230 متر با موج شکن انزلی اختلاف دارد. برای این که این موج شکن ها را تاسیس کنند، بین کوه‌ های پونل تالش و منتها الیه غرب خلیج کپورچال، یک راه آهن چهارده کیلومتری در مرداب کشیده شده است. ابتدا از کوه پونل سنگ ها را بیرون کشیده، سپس آنها را می تراشیدند و به سمت خلیج کپورچال هدایت می کردند.

آنجا کرجی های متصل به قایق موتوری وجود داشتند که مسئول جابجایی سنگ ها به طرف محل پروژه موج شکن ها بودند. ساخت این سازه بزرگ روی تیرهای چوبی که در عمق دریا به کار گذاشته شده اند، قرار دارد. دو موج شکن انزلی و غازیان با نظارت مهندسین کشور روسیه به اسم علی اف و پلاناتوف ساخته شد.

روسیه در سال 1306 تاسیسات اداره بندر انزلی را به ایرانی ها واگذار کرد و آنها نیز با کمک سازمان کشتیرانی در جهت حفظ و مرمت این بنا همت گماشته و در نهایت سال 1314 برای حراست و صیانت موج شکن ها از امواج سهمگین دریا، مکعب های بتونی ساختند و آنها را در قسمت های مختلف موج شکن نهادند. دو طرف موج شکن و قسمت زیرین آن که تهی بود را با بتون پر کردند.

تاریخچه

نقشه موج شکن انزلی

اگر به منظور بازدید به بندر انزلی رفتید بهتر است بدانید که بخش های مختلفی برای گردشگری وجود دارد از جمله: بخش موبوط به موج شکن انزلی، بلوار ساحلی انزلی، کانال و ساحل انزلی. قطعاً تفریح در این مکان ها و گرفتن عکس یادگاری در جوار آنها خاطرات شیرینی برای شما در پی خواهد داشت.

این سازه در سال های اخیر به منظور محکم سازی، مجدداً در دست مرمت و بازسازی قرار گرفت. بسیاری از سفرنامه نویسان و اتباع خارجی که در سال های دور به ایران سفر کرده اند، بارها به یک موج شکن چوبی اشاره داشته اند که به تعدادی از نوشته های آنها اشاره می کنیم.

  • لرد كرزن: این فرد در سال 1268 خورشیدی از بندر انزلی گذر می کند و در یادداشت های خود چنین می نویسد:” بخت با مسافری یار است که، دریا فرصت فرود آمدن از کشتی را به او بدهد. علاوه بر اینکه باید از دهانه موج شکن عبور کند، مجبور می شود که مرداب را نیز پشت سر بگذارد تا در نهایت به بندر انزلی برسد.” سوال اینجاست که منظور لرد كرزن از موج شکن چیست؟ در صورتی که تازه 7 سال بعد از این سفر، موج شکن مد نظر ما قراردادش با کمپانی نام برده امضا می شود! جواب ما برای این سوال این است که احتمالا پیش از آن موج شکن های دیگری در این مکان وجود داشته اند.
  • ن.پ.مامونتوف: این فرد که از نظامیان روس در سال 1287بوده چنین می گوید:” زمانی که از کشتی پیاده شدم همه چیز به جز یک موج شكن چوبی، نابود شده و آن موج شکن هم در حال فروپاشی بود.”
  • رابينو: در سال 1290 چنین می نویسد:”کشتی ها محموله ها را در بندر غازیان در کنار موج شکن چوبی پیاده می کردند”.

می بینیم که ن.پ.مامونتوف و رابينو هر دو در نوشته های خود از یک موج شکن چوبی یاد می کنند. آیا چنین موج شکنی در آن سال ها وجود داشته یا منظور آنها اشار به اسکله چوبی بوده است؟

  • به مو: این نویسنده فرانسوی تبار در کتاب ” شهر های ايران ” از یک موج شكن چوبی با طول دویست متر یاد می کند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

شرایط بازدید

بندر انزلی پر از جاذبه های تاریخی و تفریحی است که موج شکن انزلی با توجه به عظمت و اصالتی که دارد و همچنین منظره ای که ایجاد می کند، می تواند از بهترین های این بندر بشمار برود. وسایل نقلیه متفاوتی برای رفتن به این بندر وجود دارد که البته اگر تصمیم دارید با اتوبوس سفر کنید، می توانید بلیط اتوبوس انزلی را مستقیما از ظریق آنلاین از مستر بلیط دریافت نمایید.

بازدید از موج شکن انزلی شرایط ویژه و خاصی ندارد و هر زمان که بخواهید می توانید از آنجا دیدن کنید و از امکانات خوب رفاهی که برای مسافران تدارک دیده شده نهایت لذت و استفاده را ببرید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل رشت شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

شرایط بازدید

آدرس و راه های دسترسی

هر گاه به انزلی رفتید برای این که از موج شکن این بندر دیدن کنید می توانید از رانندگان تاکسی بخواهید تا شما را به مقصد مورد نظر برسانند.

آدرس اسکله و موج شکن: گیلان، بندر انزلی، میدان بندر، اسکله و موج شکن انزلی

نوشته موج شکن‌ انزلی؛ تاریخچه+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.