2-4

موزه سالار محتشم

موزه سالار محتشم

امروزه شهرها به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری به شمار می آیند، که هر ساله افراد زیادی به سمت آنها روان می شوند. همین موضوع نوعی از گردشگری را به وجود آورده است که با نام گردشگری شهری شناخته می شود. امروزه، اكثر شهرهای دنيا آن چنان جذابيتی را به دست آورده اند که هرساله ميزبان جمع كثيری از گردشگران داخلی و خارجی هستند. مسلما جاذبه های این شهر ها به قدری زیادند كه توانايی جذب گردشگر از نقاط دور و نزدیک را دارند. تا حدود يک قرن پيش كمتر به شهرها به منزله يكی از مقاصد گردشگری نگاه می شد و اغلب شهرهای دنيا محلی برای توسعه هرچه بيشتر صنعت به شمار می رفتند. شهرها غالبا گستره وسیعی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی، خرید، رستوران ها و جنب و جوش شهری را شامل می شوند. یکی از جاذبه های گردشگری که در شهرها وجود دارد و افرادی که به شهرهای مختلف از آنها دیدن می کنند موزه ها هستند. موزه درواقع پلی است كه گذشته فرهنگی و هنری، اقتصادی، اجتماعی و سياسی هر جامعه ای را به حال و آينده پيوند می دهد. یکی از این موزه های در شهر خمین قرار دارد و با نام موزه سالار محتشم شناخته می شود.

معرفی موزه سالار محتشم

معرفی موزه سالار محتشم

شهرستان خمین در استان مرکزی قرار دارد و یکی از شهرهای قدیمی این استان به شمار می رود که هر ساله افراد زیادی به آنجا می روند. این شهرستان مشتمل بر بخش مرکزی به مرکزیت شهر خمین و گنج دهستان به نام های آشناخور، حمزه لو، رستاق، صالحان و گله زن و بخش کمره به مرکزیت شهر قورچی باشی با دو دهستان به نام های چهارشنبه و خرمدشت است. در این شرهستان می توانید شاهد جاذبه های گردشگری زیادی باشید که یکی از آنها موزه سالار محتشم نامیده می شود. این موزه در شهر خمین قرار دارد و موزه مردم شناسی این منطقه محسوب می شود. موزه ها مجتمع فرهنگی – آموزشی هستند كه هر كدام از صنايع و فرآورده های دست ساخت موجود در آن همچون ورقی از تاريخ ملل، اخلاق، دين، مذهب، مشاغل، فرهنگ، آداب و رسوم و سنت های پيشينيان را در قرون و اعصار مختلف به نسل های آينده معرفی می كنند. موزه سالار محتشم در قلعه ای قدیمی با همین نام قرار دارد که دارای معماری بسیاری زیبایی است و از جمله آثار تاریخی این منطقه به شمار می رود. این قلعه که عمری برابر با 120 سال دارد در گذشته به عنوان پناهگاهی برای مردم مورد استفاده قرار می گرفته است. این بنا پس از اینکه مورد مرمت قرار گرفت در سال 1385 به عنوان موزه مردم شناسی کار خود را شروع کرد. اگر تمایل دارید در مورد این موزه بیشتر بدانید این مطلب از مجله مستر بلیط را تا انتها مطالعه نمایید.

ساختار و بخش های مختلف موزه

ساختار و بخش های مختلف موزه

این بنا دارای دو طبقه است و در هرطبقه، چندین اتاق و ایوان های بزرگی قرار دارد. در داخل اتاق ها، مسجمه هایی وجود دارد که سبک زندگی مردم قدیم این شهر را به نمایش می کشد. در ایت اتاق ها می توانید نمادی از فرهنگ و لوازم زندگی گذشتگان را مشاهده کنید. این عمارت، عکاسخانه اختصاصی دارد و عکس های زیادی از آن به یادگار مانده است. در طراحی فضای حیاط، از سبک ایرانی_اروپایی استفاده شده است و در طرفین آن، چهارتا باغچه قرار دارد که به آن چهارباغ می گویند. جلوی عمارت داخل حیاط، گلکاری زیبایی انجام شده است. علاوه بر این ها مجسمه هایی که نمایانگر آیین‌های محلی استان مرکزی همچون شب چله، کردعلی به کو و کوسه ناقالدی در موزه این مکان به نمایش در آمده است.

راه های دسترسی به موزه

راه های دسترسی به موزه

برای اینکه از این موزه دیدن کنید باید به شهرر خمین بروید. سفر به خمین را می توان به روش های گوناگون انجام داد که یکی از آنها، استفاده از اتوبوس به شمار می رود. با خرید بلیط اتوبوس خمین می توانید سفر خود را به این شهر شروع کنید. زمانی که قصد کردید از این موزه دیدن کنید باید راهی بخش تاریخی شهر و بلوار منتظری شمالی، کوچه حکمت بروید. برای رفتن به آنجا وسایل حمل و نقل عمومی می توانند کمک مؤثری برای شما باشند.

بازدید از موزه سالار محتشم

برای دیدن موزه باید هزینه ای به عنوان ورودی پرداخت کنید. زمانی که به این محل رفتید می توانید هم از معماری زیبای بنا دیدن کنید و هم با آداب رسوم مردم منطقه آشنا شوید. به پیشنهاد مستر بلیط حتما در سفرتان به این منطقه از این موزه دیدن کنید. این موزه در ساعات اداری آماده میزبانی از شماست و در روزهای دوشنبه نیز تعطیل است.

نوشته موزه سالار محتشم اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.