1-38

موزه مردم شناسی بهاباد

موزه مردم شناسی بهاباد

شهرها یکی از مقاصد گردشگری به شمار می روند که هر ساله افراد زیادی به آنها سفر می کنند. در این سفرها، گردشگران به دیدار جاذبه های گردشگری آنها می روند. هر شهری بنا به ساختار و تاریخ خود دارای جاذبه های گردشگری متنوع و زیادی است. یکی از این جاذبه ها، موزه ها محسوب می شوند که هدف آنها آشنایی با موضوعات مختلف است. موزه ها بازنمای فرهنگ های گوناگون هستند و مادامی که بزرگ تر و وسیع تر می شوند، تنوعات بیشتری را نیز در برمی گیرند؛ تنوعاتی که از دل آنها، هویت های متمایزی زاییده شده اند و هم اینک به این واسطه، امکان توسعه یا تلفیق می یابند. این مسئله، به ویژه آن هنگام که موزه را همچون یک بستر تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در نظر می گیریم، بیشتر برجسته می شود. بازدیدکنندگان موزه، به مثابه کنشگران اجتماعی، دائماً در این بستر به تحلیل موقعیت خویش میپردازند. بازدیدکنندگان موزه، به نوعی هویت خود را جستجو می کنند و موقعیت خود را بر مبنای روابط اجتماعی در یک فرآیند تاریخی تعریف/ باز تعریف می کنند، به این معنی که کنشگران بر مبنای منطق مشاهده و تداعی یا بازسازی رویدادها عمل می کنند. در ایران موزه های متنوعی وجود دارد که یکی از آنها موزه مردم شناسی به شمار می رود که تقریبا در هر شهری می توان نمونه ای از آن را پیدا کرد و یکی از آنها، موزه مردم شناسی بهاباد نام دارد.

معرفی موزه مردم شناسی بهاباد

معرفی موزه مردم شناسی بهاباد

شهرستان بهاباد در استان یزد واقع شده است و پیشینه ای غنی و بلند دارد و در آن می توان جاذبه های گردشگری متنوعی را پیدا کرد. مرکز شهرستان بهاباد، شهر بهاباد نام دارد که یکی از شهرهای کویری ایران به شمار می رود و در حاشیه دشت لوت واقع شده و بارندگی آن نسبتاً متعادل است. در قدیم انگور بهاباد بسیار معروف بوده‌ ولی اکنون بیشتر باغات این منطقه مربوط به پسته ‌است. همانطور که گفتیم این شهر دارای جاذبه های گردشگری زیادی است که از میان آنها می توان موزه مردم شناسی بهاباد اشاره کرد. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این موزه توضیحاتی را ارائه می دهیم. موزه مردم شناسی بهاباد، در سال ۱۳۸۶ در خانه ای تاریخی تأسیس شده و متعلق به میراث فرهنگی استان است. این موزه به همراه اداره میراث فرهنگی صنایع ‌دستی و گردشگری بهاباد در ساختمان خانه صالحی شهرستان بهاباد، یکی از خانه‌های ثبتی و تاریخی این شهرستان قرار دارد و پس از خریداری توسط اداره میراث، مرمت و بازسازی شده است. این موزه مدتی تعطیل شده بود که در حال حاضر دوباره بازگشایی شده است. در موزه مردم شناسی می توانید با فرهنگ، رسوم و نحوه زندگی مردم این منطقه بیشتر آشنا شوید.

ساختار و بخش های محتلف موزه

ساختار و بخش های محتلف موزه

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم این موزه در خانه ای تاریخی با نام خانه صالحی واقع شده است. این خانه مساحتی در حدود 815 متر مربع مساحت دارد و شامل بادگیر، کلاه فرنگی، ایوان وسیع و اتاق‌های سه دری و پنج دری می شود. ورودی بنا در جهت شمال و پس از آن هشتی قرار دارد. از هشتی دو راهرو دیده می شود که یکی به باغچه ساختمان در ضلع شرقی و دیگری در ضلع شرقی حیاط می رسد. این موزه در بخشی از این خانه قرار دارد و شامل سه بخش مشاغل، آداب و رسوم و صنایع دستی می شود. در این موزه می توان اشیاء مختلفی را دید که برخی از آنها ابزار و وسایل مرتبط با مردم‌شناسی، سکه، موزه، تمبر، اسناد، آموزش و پرورش، گنجینه مرحوم شفاهی، صنایع‌دستی، ادوات کشاورزی و … هستند. علاوه بر تمام این ها، لوازم و ظروف قدیمی، وسایل پزشکی، ابزار کشاورزی، قفل های قدیمی و وسایل ضروری زندگی مردمان گذشته نیز در این موزه قابل مشاهده است. یکی از وسایل شاخص و با ارزش در این موزه یک دیگ هفت جوش، متشکل از ۷ الیاژ مختلف و گل رس، است. مستر بلیط می تواند به شما در خرید بلیط سفرتان به این ناحیه کمک کند.

راه های دسترسی به موزه مردم شناسی

راه های دسترسی به موزه مردم شناسی

برای دیدار از این موزه باید به شهر بهاباد در استان یزد بروید. بلیط قطار بهاباد گزینه ای مناسب برای سفر شما به شمار می رود که می توانید با خرید آن خود را به این منطقه برسانید. موزه در خیابان امام خمینی و روبروی مسجد جامع شهر قرار دارد پس برای دیدار از آن باید به این محله بروید. وسایل نقلیه درون شهری مثل تاکسی و اتوبوس شما را به راحتی به این ناحیه از شهر می رسانند.

بازدید از موزه مردم شناسی بهاباد

برای دیدار از این موزه باید از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر مراجعه کنید و در همه روز های هفته می توانید این کار را انجام دهید. این موزه تنها در روزهای به خصوصی تعطیل است که شامل 2۸ صفر، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی، شهادت امام جعفر صادق و رحلت امام خمینی می شود. نکته جالب توجه این است که این موزه هزینه ورودی ندارد و به صورت رایگان می توانید از آن دیدن کنید.

نوشته موزه مردم شناسی بهاباد اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.