1-13

میدان نقش جهان کجاست؟ معرفی + راه‌‌های دسترسی

میدان نقش جهان

در شهر باستانی اصفهان آثار تاریخی متعددی از دوره های مختلف بر جای مانده است که بخش قابل توجه آن ها مربوط به دوران صفویه است. این موضوع می تواند نشان دهنده اهمیت و جایگاه اصفهان در دوره صفویه باشد. شهر زیبای اصفهان یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در ایران به شمار می رود که سالانه پذیرای توریست ها و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. میدان نقش جهان کجاست؟ سوالی است که جواب آن را در این مطلب خواهید یافت.

هر یک از جاذبه های گردشگری و تاریخی اصفهان در نوع خود بی نظیر هستند و می توانند نظر بینندگان بسیاری را به خود جلب نمایند. از مهم ترین جاذبه های دیدنی اصفهان می توان به میدان نقش جهان اشاره نمود که قدمتی دیرینه دارد و یکی از مکان هایی است که تمامی افراد در سفر به اصفهان به بازدید از آن و سایر بناهای تاریخی که در پیرامون آن وجود دارد می روند. میدان نقش جهان اصفهان علاوه بر اینکه یکی از آثار ملی محسوب می شود نام آن در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با قدیمی ترین میدان اصفهان کسب کنید پس تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

میدان نقش جهان

تاریخچه میدان نقش جهان

در صدها سال قبل پیش از آنکه در این مکان میدانی وجود داشته باشد باغ بزرگی به نام نقش جهان وجود داشت. نام این باغ برگرفته از شهری در آذربایجان بود که امروزه نخجوان نام دارد. در دوران تیموریان و تحولاتی که ایجاد شد در محل باغ میدان کوچکی ساخته شد که نام باغ یعنی نقش جهان را برای آن انتخاب نمودند. البته این میدان نام های دیگری نیز مانند میدان اصلی شهر، میدان بزرگ، میدان سلطنتی، میدان بزرگ شاهی، میدان شاه داشت اما امروزه به میدان امام مشهور است.

در آن زمان ابعاد و شکل میدان نقش جهان کاملا با میدان کنونی متفاوت بود و میدان کوچکی دراصفهان محسوب می شد. در دوران شاه عباس اول تصمیم گرفتند که میدان توسعه یابد و همین مسئله باعث شد که میدان را گسترش دهند و به شکل کنونی تبدیل نمایند. همزمان با ساخت مجدد میدان بیشتر بناهایی که امروزه در اطرف میدان مشاهده می شوند نیز ساخته شدند.

میدان نقش جهان در دوره حکومت شاه عباس اول

پیش از روی کار آمدن دولت قاجار مدتی پایتخت کشور از اصفهان به شیراز تغییر کرد و همین مسئله موجب شد که اصفهان کمتر مورد رسیدگی قرار گیرد و میدان نقش جهان شکوه و اهمیت قبل را نداشته باشد. به طوری که در دوره قاجار بخش قابل توجهی از این میدان و بناهایی که در پیرامون آن وجود داشت آسیب دیده و تخریب شدند.

اما این روند تنها مدت کوتاهی ادامه داشت و با آغاز سلطنت پهلوی ها اصفهان بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و میدان نقش جهان و تمامی بناهای اطراف آن مجددا بازسازی شدند و به حالت قبل بازگشتند. از آن پس این میدان از جایگاه ویژه ای برخوردار بود و همواره مرتبا مورد بازسازی قرار می گیرد. میدان نقش جهان این اثر تاریخی و ملی که شهرتی جهانی دارد دارای 85 هزار متر مربع مساحت، 165 مترعرض و بالغ بر 500 متر طول می باشد.

برگزاری جشن های باستانی در میدان نقش جهان

در دوران حکومت شاه عباس و جانشینان او در میدان نقش جهان مراسمات و آئین های سنتی بسیاری برگزار می شد که از جمله آن می توان به بازی چوگان و رژه قشون اشاره نمود که در حال حاضر نیز آثاری به جای مانده از آن مراسمات و بازی ها در میدان نقش جهان به چشم می خورد. دو دروازه سنگی چوگان که در این میدان وجود دارد نمونه ای از آن مراسمات هستند. در دوره شاه عباس اول بناهای باشکوهی در اطراف میدان نقش جهان احداث شدند که از جمله آن ها می توان به عمارت عالی قاپو، سردر قیصریه، مسجد شیخ لطف الله، مسجد جامع و … اشاره نمود.

با شکل گیری این بناهای با شکوه در اطراف میدان بزرگ نقش جهان به منظور توسعه بافت شهری تصمیم گرفتند که این کار را در جهت جنوب شهر و در راستای زاینده رود و حوالی مجموعه چهار باغ انجام دهند و از بافت قدیمی شهر صرف نظر نمایند. بناهای اطراف میدان نقش جهان به دست معماران حازق و هنرمندی طراحی و ساخته شدند که از جمله این معماران و هنرمندان می توان به استاد علی اکبر اصفهانی، شیخ بهایی، استاد محمد رضا اصفهانی و … اشاره نمود.

میدان نقش جهان

تحولات میدان نقش جهان در دوره پهلوی

همانطور که در بالا اشاره کردیم میدان نقش جهان در جریان حمله اشرف افغان و طی حکومت قاجاریه تخریب شد اما با آغاز حکومت رضا شاه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. همچنین در دوران پهلوی و حکومت رضا شاه به منظور احیای نقش جهان تحولاتی در آن به دستور بلدیه صورت گرفت. از جمله این تحولات می توان به بازسازی غرفه های میدان و احیای کسب و کارها و فعالیت های شهری اشاره نمود که موجب شد باری دیگری زندگی در اصفهان رونق گیرد.

نظر مورخان در رابطه با میدان نقش جهان

در سال 1298 هجری قمری یکی از جهانگردان فرانسوی به نام دیو لافو که به ایران سفر کرده بود و راهی اصفهان شد پس از بازدید از میدان نقش جهان بسیار شگفت زده شد و نظر خود را در رابطه با میدان چنین بیان نمود: من کاملا مطمئن هستم که در هیچ تمدن مدرن و شهر نشینی بنایی همانند میدان نقش جهان از نظر معماری، زیبایی و تقارن وجود ندارد و می توان گفت این اثر یکی از شاهکارهای بی نظیر معماری در جهان است.

البته لازم است که بگوییم این موارد تنها تفکرات و دیدگاه شخصی من نیست بلکه تمام معماران و مهندسان اروپایی نیز همین نظر را در مورد میدان با شکوه نقش جهان دارند. میدان نقش جهان با زیبایی بی نظیر و خیره کننده اش توانست نظر جهانگردان ایتالیایی را نیز به خود جلب نماید. به طوری که پیترو دلاواله جهانگرد ایتالیایی در رابطه با میدان نقش جهان می گوید دور تا دور این میدان با شکوه را بناهای زیبا، خیره کننده، هماهنگ و منظمی بدون هیچگونه فاصله ای قرار گرفته است و به قدری تمامی غرفه ها، ایوان ها و پنجره های زیبای آن ها هم سطح با خیابان و محوطه اطراف است که نظر هر بیننده ای را از دور به خود جلب می کند و بسیار تحسین برانگیز است.

معماری بی نظیر، ظریف کاری ها و نقش و نگاری که بر روی این میدان کار شده است موجب شده که جذابیت دو چندانی داشته باشد و به اثری منحصر به فرد تبدیل گردد. علاوه بر این جهانگردان، افرادی مانند شاردان جهانگرد فرانسوی معتقد است که میدان نقش جهان یک مرکز خرید و فروش بزرگ محسوب می شود که نمونه آن در هیچ کجای جهان وجود ندارد. همچنین پروفسور هینتس ایران شناس آلمانی نیز می گوید معماری، اصول شهر سازی و زیبایی این بنا که در مرکز شهر واقع شده بی نظیر است و در دنیا نمونه ای مشابه با آن نداریم.

نقشه و معرفی بخش های میدان نقش جهان

میدان نقش جهان دارای بخش های مختلفی است که هر کدام سبک معماری و ویژگی های منحصر به فرد و خاصی دارند که موجب شده اند این مجموعه به جاذبه ای تاریخی مشهور در ایران و جهان تبدیل شود.

 میدان نقش جهان

معماری بنای میدان نقش جهان

معماران خلاق و با تجربه ای که طرح میدان نقش جهان و بناهای اطراف آن را طراحی نموده اند از نقشه های قدیمی تری که درساخت میدان عتیق دوران آل بویه اصفهان، میدان عالی قاپو قزوین و میدان حسن پادشاه تبریز استفاده شده است نیز الهام گرفته و با ادغام آن ها و خلاقیت خود طراحی بی نظیری اجرا نموده اند که با وجود سالیان زیادی است که از عمر این بناها می گذرد همچنان منحصر به فرد و بی همتا هستند.

طراحان این بنای تاریخی سعی کرده اند در زمان صفویه با ایجاد یک ارسن شهری که متشکل از مجموعه ای از ساختمان ها جهت برآورده نمودن نیازهای شهری می باشد ضمن رونق دادن زندگی و کسب و کار در اصفهان اثر تاریخی ماندگار و با ارزشی را ایجاد کنند که نمونه آن در هیچ شهر و کشوری وجود نداشته باشد.

این ارسن که شامل مرکز مذهبی (مسجد شیخ لطف الله)، مرکز اقتصادی (بازار)، مرکز حکومتی ( کاخ عالی قاپو)، مرکز اجتماعی ( مسجد شهر) می باشد در میدان نقش جهان در مرکز اصفهان واقع شده است و معماری سنتی و ایرانی اسلامی آن، طاق ها، ظریف کاری هایی که بر روی این مجموعه یکپارچه صورت گرفته است آن را به اثری بی نظیر تبدیل کرده است.

در گذشته در قسمت پشت مجموعه، باغ ها و ساختمان های متعددی وجود داشت که ادامه آن ها به زاینده رود ختم می شد اما با شکل گیری بافت جدید شهری در اصفهان امروزه بخش قابل توجهی از ساختمان های پشت ارسن تخریب شده و از بین رفته اند و در این منطقه فقط هشت بهشت و چهل ستون از آن دوران باقی مانده است. در گذشته فضای میدان نقش جهان در مقایسه با امروز خیلی وسیع تر بود اما با هدف جلوگیری از ریزش و تخریب طاق ها معماران آن تصمیم گرفتند که فضای میدان را محدود تر نمایند و تعدادی طاق و بازار به میدان بیافزایند. به این ترتیب علاوه بر ایمن نمودن بنا تعداد غرفه های تجاری اطراف میدان نیز افزایش دادند و به کسب و کار را در اصفهان رونق بخشیدند.

طراحی میدان نقش جهان

این میدان که قسمتی از یک مجموعه تاریخی است در بخش مرکزی شهر اصفهان واقع شده است. آنچه که موجب جذابیت و منحصر به فرد بودن این میدان در مقایسه با سایر میدان های موجودر اصفهان شده، شکل هندسی آن است. میدان نقش جهان بر خلاف سایر میدان ها که معمولا دایره یا بیضی شکل هستند به صورت مستطیلی شکل طراحی شده است و همین تفاوت سبب شده که مورد توجه همگان قرار گیرد. این میدان از نظر وسعت از میدان سرخ مسکو که از معروف ترین میدان های جهان است وسیع تر است.

همچنین پهنای میدان معروف بروکسل کشور بلژیک نیز خیلی کمتر از میدان نقش جهان می باشد. در میان مشهورترین میدان های جهان که وسعت زیادی دارند میدان نقش جهان توانسته بعد از میدان تیان آنمن پکن لقب دومین میدان بزرگ جهان را از آن خود نماید و به یکی از آثار ملی ایرانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو تبدیل گردد. اهمیت و جایگاه خاص این میدان در جهان موجب شده که هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر جهان برای بازدید از میدان نقش جهان و زیبایی آن به ایران سفر کنند.

 میدان نقش جهان

بناهای اطراف میدان نقش جهان

در مجموعه نقش جهان هنر، فرهنگ، تاریخ و طبیعت در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و همین ترکیب بی نظیر موجب شده که این مکان طرفداران و علاقمندان بسیاری داشته باشد. طبیعت بی نظیر، صدای پرندگان، فواره های زیبا در کنار معماری بی نظیر بازارها و بناهای تاریخی اطراف میدان با نقش و نگار فوق العاده ای که دارند فضایی لذت بخش و فریبنده ایجاد نموده که دل کندن از آن واقعا دشوار است. علاوه بر این موسیقی طنین اندازی که مینا کاران و مس تراشان ایجاد می کنند و در فضای حجره و بازار می پیچد و با صدای آب و کالسکه های میدان آمیخته می شود بسیار روح نواز است و می تواند لحظات به یاد ماندنی را برای بازدید کنندگان رقم بزند. اگر می خواهید بلیط هواپیما اصفهان تهیه کنید و سفری چند روزه به اصفهان داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما میدان نقش جهان را برنامه بازدیدهای خود قرار دهید و از امکانات و زیبایی های بکر آن بهره مند شوید.

در اطراف میدان نقش جهان بناهای تاریخی بسیار زیبا و بی نظیری وجود دارد که در ادامه به طور کامل به معرفی آن ها می پردازیم.

میدان نقش جهان

این میدان زیبا که بناهای تاریخی متعددی اطراف آن را احاطه کرده اند با سبک و فضایی متفاوت در میان بافت شهری اصفهان واقع شده است و به دلیل زیبایی خاص و خیره کننده ای که دارد نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. در وسط این میدان مستطیل شکل فواره های زیبا و حوض آب بزرگی وجود دارد که زیبایی میدان را با وجود طبیعت سرسبز و بناهای تاریخی در کنار یکدیگر دو چندان نموده است.

در یک ضلع این میدان کاخی با شکوه و در دو ضلع دیگر آن مساجد و بناهای مذهبی در کنار حجره های بازار وجود دارند. اگر به اصفهان سفر کنید می بینید که فضای اطراف میدان به طور کامل توسط غرفه ها احاطه شده است که ارائه دهنده انواع سوغات و صنایع دستی اصفهان و بهترین اجناس ممکن هستند.

در واقع افرادی که به بازدید از میدان نقش جهان می آیند ضمن تماشای بناهای تاریخی و معماری ایرانی اسلامی می توانند خرید در بازار سنتی اصفهان وغرفه های میدان را تجربه کنند و ساعات بسیار خاطره انگیز و لذت بخشی را برای خود رقم بزنند. همچنین در فضای سبز آن نیمکت های سنگی قرار داده شده است که بازدیدکنندگان می توانند برای استراحت از آن ها استفاده نمایند.

کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو

از جذاب ترین و خیرکننده ترین بناهای موجود در مجموعه نقش جهان می توان به کاخ عالی قاپو اشاره نمود که در ضلع غربی میدان واقع شده است. این بنا به قصر دولتخانه شهرت دارد و قدمت آن به زمان صفویه باز می گردد. کاخ عالی قاپو که به دستور شاه عباس اول احداث شد از 5 طبقه تشکیل شده است و دارای 48 متر ارتفاع می باشد. نقش و نگار و تزئیناتی که در هر یک از این طبقات به کار رفته است کاملا متمایز با سایر طبقات می باشد.

از مهم ترین ویژگی های این بنا می توان به مینیاتورهای زیبایی که بر روی دیوارهای آن نقاشی شده است و گچ بری های فوق العاده آن اشاره نمود. یکی از جذاب ترین بخش های کاخ عالی قاپو اتاق صوت آن می باشد که گچبری های آن دارای خاصیت آکوستیک هستند به این صورت که آوا موسیقی پخش شده را کاملا زیبا و موزون و بدون پژواک در محیط پخش می کند. این کاخ زیبا که در زمان شاه عباس دوم مورد باز سازی قرار گرفت و تالار جدیدی به آن افزوده شد و برای پذیرایی از مهمانان ویژه و مقامات مهم در نظر گرفته شده بود.

کاخ عالی قاپو چشم انداز بسیار زیبایی دارد و از بالای آن می توان منظره ای زیبا از شهر اصفهان تماشا نمود. علاقمندان به بازدید از این کاخ می توانند در تمام ایام سال به جز تاسوعا و عاشورا به آن مراجعه کنند و از نزدیک شاهد معماری و زیبایی های بی نظیر آن باشند. در نیمه اول سال از ساعت 9 الی 6 و در نیمه دوم سال از ساعت 9 الی 4:30 می توان از کاخ عالی قاپو بازدید نمود. هزینه بلیط آن برای اتباع ایرانی و غیر ایرانی متفاوت است و مقدار آن برای اتباع خارجی بیشتر می باشد.

سر در قیصریه

از دیگر بناهای تاریخی دوران صفویه می توان به سردر قیصریه اشاره نمود که در ضلع شمالی میدان نقش جهان و در مقابل مسجد امام واقع شده است. این بنا توسط استاد علی اکبر اصفهانی و به دستور شاه عباس اول ساخته شد. با توجه به اینکه سردر این بازار همانند بناهای قیصریه یا ترکیه امروزی ساخته اند نام سردر قیصریه را برای آن انتخاب نمودند.

این بنا در گذشته متشکل از سه طبقه بود اما به دلیل تخریب یکی از طبقات در حال حاضر دارای دو طبقه است اما با این وجود همچنان زیبا و استوار است. در پایین ترین طبقه این بنا حجره هایی وجود دارد که داد و ستد کالا در آن ها انجام می شود، در طبقه دوم آن امور دفتری و بازرگانی انجام می شود.

همچنین طبقه ای که امروزه دیگر وجود ندارد در گذشته نقاره خانه بود و اوقات روز را با نواختن موسیقی در آن به مردم اطلاع می دادند. این سردر که به دالان های بازار بزرگ اصفهان منتهی می گردد دارای یک دروازه اصلی، چهار در فرعی و یک حوض می باشد. از تزئینات موجود بر روی سردر قیصریه می توان به ناقوس دیر هرمز، نقاشی های چشم نواز و ساعت قلعه پرتغالی ها اشاره نمود.

دروازه های چوگان

دروازه های چوگان که به شکل ستون های کوتاه و سنگی هستند در ضلع شمالی و جنوبی میدان نقش جهان واقع شده اند. این اثر نمادی از بازی ها و جشن هایی است که در زمان صفویه برگزار می شد. به عبارتی دیگر می توان گفت قدمت این دروازه ها به قدری زیاد است که از آن به عنوان قدیمی ترین دروازه چوگان دنیا یاد می کنند.

میدان چوگان نقش جهان با وسعت 83 هزار و 500 مترمربع از مهم ترین میدان های برگزاری بازی چوگان محسوب می شود و از طرح آن به عنوان الگویی برای ساخت مشهور ترین زمین های چوگان دنیا استفاده نموده اند. با هدف یاد آوری و حفظ بازی های اصیل و سنتی ایران مدتی است که دوباره به شکل نمادین بازهای چوگان در میدان نقش جهان اجرا می شوند. با این اقدام ضمن اینکه لحظات شاد و لذت بخشی را برای مردم رقم می زنند اطلاعات بسیار مفیدی را در خصوص تاریخ و آئین های سنتی به آن ها منتقل می شود.

مسجد شیخ لطف الله

این مسجد یکی از مساجد خاصی است که در دوران صفویه ساخته شد و معماری و کاشی کاری های آن در نوع خود بی نظیر هستند. مسجد شیخ لطف الله که به دستور شاه عباس اول ساخته شد تنها دارای گنبدی زیبا است و هیچگونه مناره ای در بالای این مسجد به چشم نمی خورد و همین مسئله موجب شده که این مسجد نسبت به سایر مسجدهای قدیمی متمایز و ارزشمند باشد.

طراحی و معماری این بنا به قدری ظریف و ماهرانه انجام شده که با گذشت سالیان زیادی از ساخت آن همچنان اثری حیرت انگیز و شاهکاری در معماری ایرانی اسلامی محسوب می شوند. علاقمندان به بازدید از این مسجد همه روزه در نیمه اول سال از ساعت 9 الی 12:30، 14 الی 18 و در نیمه دوم سال از ساعت 9 الی 11:30 و 13 الی 16:30 می توانند به مسجد مراجعه نمایند. هزینه بازدید از آن نیز دارای دو نرخ متفاوت برای اتباع ایرانی و غیر ایرانی است.

میدان نقش جهان

بازار قیصریه

بازار بزرگ قیصریه از معروف ترین و زیبا ترین بازارهای تاریخی ایران محسوب می شود که در میدان نقش جهان اصفهان واقع شده است. ساخت این بازار با شکوه از سده دهم آغاز گردید و تا سده سیزدهم خورشیدی یعنی در دوره های حکومت قاجار و صفویه ادامه داشت و امروزه به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در اصفهان تبدیل شده است. در بازار سر پوشیده قیصریه راسته های فرعی و اصلی متعددی وجود دارد که در هر کدام حجره های تجاری مشغول به فعالیت و کسب درآمد هستند.

از معروف ترین و مهم ترین راسته های این بازار می توان به راسته های مخلص، مقصود بیک، سماور سازها، شله، نیم آورد گلشن و هارونیه اشاره نمود. در بازار باستانی قیصریه علاوه بر حجره های متعدد مسجد و مدارس مذهبی نیز مانند مدارس مذهبی نیماور، کاسه گران، جده کوچک و بزرگ، مسجد جارچی، مسجد ذوافقار و … ساخته شده است.

این بازار قدیمی که از سردر قیصریه آغاز می گردد و با عبور از بازار چیت سازها به بازار دارالشفا ختم می شود در دوران صفویه مجلل ترین و وسیع ترین مرکز خرید و فروش بود که معاملات بسیاری در آن شکل می گرفت. امروزه در این بازار حجره های شرکت های تجاری معروف، فرش فروشی های باشکوه و پارچه فروشی ها مشهور در حال فعالیت هستند.

بازار قیصریه

توحید خانه

از دیگر بناهای تاریخی و ارزشمند اطراف میدان نقش جهان می توان به توحید خانه اشاره نمود که کاربری آن در گذشته مطبخ و زندان کاخ بود. این بنا به دستورشاه عباس اول در پشت عمارت عالی قاپو ساخته شد و در دوران صفویه محل عبادت صفویان و دوستداران آن ها بود به طوری که در شب های جمعه در این مکان مراسماتی گروهی برگزار می شد و برای شاه دعا می کردند.

به طور کلی می توان گفت توحید خانه مکان مقدسی بود که در گذشته عدالت خواهان با هدف اعتصاب در آن مستقر می شدند و کسی حق ورود و تعرض به آن را مخصوصا با سلاح نداشت. اما با روی کار آمدن دولت قاجار و پهلوی کاربری توحید خانه تغییر یافت و از آن به عنوان مطبخ و زندان استفاده می کردند. اگر می خواهید از این بنای تاریخی بازدید نمایید این بنا در محوطه دانشکده معماری دانشگاه هنر اصفهان قرار دارد و باید از کاخ عالی قاپو عبور کنید تا به آن برسید.

مسجد امام

مسجد امام در ضلع جنوبی میدان نقش جهان واقع شده است و از نام های دیگر آن می توان به مسجد سلطانی، مسجد شاه، مسجد جامع و .. اشاره نمود. این بنا به دلیل ویژگی های بی نظیری که دارد یکی از مهم ترین بناهای تاریخی با معماری اسلامی ایرانی محسوب می شود. مسجد امام که به دستور شاه عباس اول ساخته شد با کاشی کاری ها و معماری فوق العاده خود توانسته نظر گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جلب نماید.

تزئینات، کاشی کاری ها، طاق نماها و نقش و رنگی که در ساخت این مسجد استفاده شده هر کدام بسیار خاص بوده و در نوع خود بی نظیر و حیرت انگیز هستند. علاقمندان به بازدید از این بنا همه روزه در نیمه اول سال از ساعت 9 الی 12:30 و2 الی 6 و در نیمه دوم سال از ساعت 9 الی 11:30 و 1 الی 4:30 می توانند از آن دیدن نمایند.

مسجد امام

برج جهان نما

برج جهان نما یکی از جدید ترین بناهایی است که در سال 2002 در منظر فرهنگی میدان نقش جهان ساخته شد. این اتفاق باعث شد که احتمال خروج میدان نقش جهان از فهرست میراث جهانی یونسکو افزایش یابد. زیرا بر اساس قوانین آثاری که در میراث جهانی یونسکو ثبت می شوند دارای حریم مشخصی هستند و امکان ساخت و ساز جدید در آن ها وجود ندارد. جلسات بسیاری برای جلوگیری از این اتفاق صورت گرفت و در نهایت تصمیم گرفتند به منظور حفظ منظر فرهنگی میدان نقش جهان دو طبقه از تعداد طبقات برج جهان نما را تخریب کنند.

برای سفر به شهر زیبای اصفهان می توانید بلیط سفرتان را از مستر بلیط به صورت آنلاین تهیه کنید.

امکانات تفریحی میدان نقش جهان

میدان نقش جهان به دلیل شهرت و جایگاه ویژه ای که در میان تمامی جاذبه های تاریخی و گردشگری اصفهان دارد، دارای بازدید کنندگان فراوانی در ایام مختلف سال است. به همین دلیل برای جلب رضایت بازدید کنندگان و ساخت لحظاتی شاد و خاطره انگیز برای آن ها مجموعه نقش جهان امکان تفریحی و فرصت های خوشگذرانی را محوطه میدان فراهم نموده است که می تواند ساعاتی افراد را سرگرم نمایند. از جمله مهم ترین خوش گذرانی های میدان نقش جهان می توان به موارد زیر اشاره نمود.

کالسکه سواری

کالسکه های که میدان نقش جهان هستند زیبایی خاصی به این محوطه بخشیده اند. این کالسکه ها با چرخش دور تا دور محوطه حیاط لحظات خاطره انگیزی را برای بازدید کنندگان رقم می زنند. پیشنهاد می کنیم که در هنگام بازدید از میدان نقش جهان حتما گشت و گذاری با این کالسکه ها داشته باشید.

عکاسی

میدان نقش جهان بسیار زیبا است و هر گوشه آن می تواند سوژه خاصی برای عکاسی باشد. وجود مساجد با گنبدهای زیبا، کاخ با شکوه عالی قاپو و فواره های خیره کننده باعث شده که افراد با سلیقه های متفاوت بتوانند مناسب ترین محل ممکن را با توجه به سلیقه خود در میدان نقش جهان انتخاب کنند و خاطرات شیرین خود از سفر به اصفهان و میدان نقش جهان را ثبت کنند. علاوه بر این عکاسانی نیز در محوطه میدان وجود دارند که می توانید از آن ها بخواهید عکس های هنری بسیار زیبایی از شما بگیرند.

میدان نقش جهان

خرید

خرید بخش جدانشدنی و لذت بخش هر سفری است. غرفه های صنایع دستی و سوغاتی که در اطراف میدان نقش جهان وجود دارند با ارائه بهترین محصولات می تواند فرصت خوبی برای خرید سوغاتی و بازار گردی در اصفهان برای بازدیدکنندگان باشد.

کافه گردی

درمیدان نقش جهان کافه های متعددی تحت عنوان کافه موزه و کافه گالری وجود دارند که می توانید با نشستن در آن ها و دعوت خود به یک نوشیدنی دلچسب از مناظر زیبا و بناهای اطراف میدان نقش جهان لذت ببرید و سفری تاریخی به گذشتگان در ذهنتان داشته باشید.

شکم گردی

شکم گردی از لذیذ ترین بخش های هر سفری است که طرفداران بسیاری دارد. در میدان نقش جهان تعدادی از غرفه ها ارائه دهنده انواع خوراکی های سنتی، شیرینی ها، بستنی و آبمیوه هستند که مسافران می توانند در طی بازدید از میدان نقش جهان از این محصولات خوشمزه نیز خریداری نمایند و میل کنند.

شرایط بازدید از میدان نقش جهان

میدان نقش جهان و بناهای اطراف آن همه روزه به جز در ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا پذیرای گردشگران و بازدید کنندگان گرامی هستند. البته توجه داشته باشید که مسجد شیخ لطف الله به هنگام نماز ظهر و مسجد امام در روزهای جمعه تعطیل است. برای بازدید از یک از بناهایی که در اطراف میدان نقش جهان وجود دارد باید بلیط جداگانه ای تهیه نمایید البته هزینه آن برای ایرانیان بسیار نا چیز است.

به صورت 24 ساعته می توان به بازدید از این میدان تاریخی رفت. اما اگر می خواهید زمانی به بازدید از مجموعه نقش جهان بروید که تمامی حجره ها و بناهای آن فعال باشند باید تایمی بین 9 صبح الی 11 شب انتخاب کنید. البته چند ساعت در وسط روز و هنگام اذان ظهر این غرفه ها و مساجد و کاخ ها تعطیل هستند. بنابراین به شما توصیه می کنیم پیش از آنکه به بازدید از مجموعه نقش جهان بروید اطلاعات کاملی در خصوص ساعات دقیق فعالیت هر یک از بناهای آن به دست آورید.

شرایط بازدید از میدان

آدرس و نحوه دسترسی با مترو

میدان نقش جهان در مرکز شهر اصفهان و بهترین نقطه از آن واقع شده است و دسترسی به آن با وسایل نقلیه عمومی و خودروهای شخصی به راحتی امکان پذیر است. بنابراین مسافرانی که بلیط اتوبوس اصفهان یا بلیط هواپیما و قطار آن را تهیه کرده اند و راهی اصفهان شده اند دیگر نگرانی بابت بازدید از این مجموعه در هنگام اصفهان گردی نخواهند داشت. این اثر تاریخی در خیابان سپه اصفهان واقع شده است و اگر می خواهید با استفاده از مترو به بازدید از آن بروید باید در ایستگاه میدان امام حسین از مترو پیاده شوید و مسافتی را نیز پیاده طی کنید تا بتوانید به میدان نقش جهان برسید.

در نزدیکی این میدان ایستگاه اتوبوس نیز وجود دارد بنابراین به راحتی با استفاده از اتوبوس نیز می توانید از میدان نقش جهان دیدن کنید. همچنین تاکسی های خطی درون شهری نیز در این مسیر تردد دارند که آن ها نیز گزینه های خوبی برای رفتن به میدان نقش جهان هستند. در این میان برخی از افراد ترجیح می دهند که با استفاده از خودرو شخصی به بازدید از این مکان تاریخی بروند، این افراد می توانند خودروی خود را در پارکینگ حکیم یا پارکینگ پشت مسجد امام پارک کنند.

خرید بلیط اتوبوس اصفهان

اصفهان در هر فصلی از سال دارای زیبایی های خاصی است و بازدید از جاذبه های گردشگری و تاریخی آن می تواند بسیار لذت بخش باشد. اما در فصل بهار و ماه اردیبهشت اصفهان با آب و هوای فوق العاده و طبیعت زیبایی که دارد همانند تکه ای از بهشت می باشد که در دل زمین جای گرفته است. از این رو پیشنهاد می کنیم که فصل بهار را برای سفر به اصفهان انتخاب نمایید. برای خرید بلیط قطار اصفهان یا اتوبوس و هواپیمای آن می توانید به صورت حضوری به آژانس های مسافرتی سطح شهر مراجعه کنید و یا این کار را به صورت اینترنتی انجام دهید.

وب سایت های متعددی امروزه در زمینه ارائه انواع بلیط سفر وجود دارد که یکی از معروف ترین و معتبر ترین آن ها وب سایت مستر بلیط است که خدمات ارزنده ای در رابطه با سفر ارائه می دهد و می توانید با مراجعه به آن در کوتاه ترین زمان ممکن خریدی آسان و مطمئن را تجربه کنید و بدون هیچ دغدغه ای بلیط سفر خود را رزرو نمایید.

اگر از این مکان دیدن کرده اید می توانید نظرتان را در بخش کامنت ها با دیگران در میان بگذارید.

نوشته میدان نقش جهان کجاست؟ معرفی + راه‌‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.