1qp

پل قطور کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترس

پل قطور

پل قطور کجاست؟ شهر خوی واقع در استان آذربایجان غربی دارای قدمتی چند هزار ساله است و در آن جاذبه های تاریخی متعددی نهفته، که بسیار ارزشمند هستند. پل قطور یکی از همین جاذبه ها است که از آن به عنوان بزرگ ترین پل هوایی خاورمیانه یاد می کنند.

سالانه گردشگران فراوانی به منظور بازدید از آن به شهر خوی سفر می کنند. این پل در مسیر راه آهن ایران ترکیه و 25 کیلومتری خوی قرار گرفته و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر می خواهید با این اثر تاریخی بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه پل قطور

این پل تاریخی قدمتی بیش از 50 سال دارد و در دوره پهلوی دوم احداث شد. در واقع پروژه ساخت این پل پروژه ای مشترک بین ایران و کشورهای اروپایی بود و ویژگی های منحصر به فردی که داشت موجب شد که مورد توجه افراد بسیاری قرار بگیرد.

پی ریزی پل قطور توسط شرکت رانکین ایران و پور بلژیک در سال 1374 انجام شد و پایه های بتنی آن را نیز همین شرکت ها ساختند اما ساخت شاسی پل و اسکلت فلزی آن به آمریکایی ها سپرده شد. این پروژه در سال 1349 به اتمام رسید.

این پل دارای 448 متر طول و 118.28 متر ارتفاع است. برای ساخت پل قطور از 6 پایه بتنی مسلح استفاده نموده اند و به طور کلی 8 دهنه دارد. این پل از انواع پل های زیر قوسی محسوب می شود و تا سال ها پیش در بین تمامی پل های ایران دارای بزرگترین دهانه قوسی بود.

تاریخچه پل قطور

با راه اندازی خط ریلی ایران و ترکیه در سال 1350 این پل اهمیت استراتژیکی پیدا نمود زیرا در بین ایران و ترکیه قرار گرفته بود. ناوگان های مسافربری، تانکرهای حمل سوخت، قطارهای حامل مواد سوختی و … از این پل استفاده می کردند.

رزرو هتل در خوی تنها با چند کلیلک و از طریق مستر بلیط به راحتی امکان پذیر است.

با پی بردن عراق به موقعیت ویژه این پل و نقش مهمی که در معاملات تجاری ایران و ترکیه داشت تصمیم گرفت که در آن شرایط تحریمی این راه ارتباطی را قطع نماید. به همین منظور وارد عمل شد و با راکت های خود به این پل حمله نمود اما نتوانست به بدنه اصلی پل آسیبی وارد نماید و بیشتر راکت ها به اطراف و پایه های پل برخورد کردند.

علاوه بر این 6 بار نیز پل قطور را مورد بمباران های هوایی قرار داد تا بتواند به هدف خود و از بین بردن پل دست یابد. این پل در زمان ساخت به رنگ قرمز طراحی و ساخته شد و همین رنگ زیبایی و جلوه خاصی به آن بخشیده بود اما به دلیل آنکه به راحتی قابل شناسایی بود در زمان جنگ ایران و عراق تصمیم گرفته شد رنگ آن را به خاکستری تغییر دهند.

بررسی های انجام شده حاکی از آن است که این پل پس از جنگ ایران و عراق نزدیک به 30 درصد خسارت دیده است. این مسئله موجب شد که حرکت قطارها بر روی پل همانند گذشته رونق نداشته باشد تا اینکه در سال 1374 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و بار دیگر فعالیت جدی خود را از سر گرفت.

نقشه و معرفی

نقشه و معرفی بخش های مختلف

پل قطور امروزه به یکی از جذاب ترین و زیباترین پل های خاورمیانه تبدیل شده است که به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد دارای چشم اندازی فوق العاده زیبا و خیره کننده است. طبیعت با شکوه و دره زیبا و خوش آب وهوایی که پل قطور بر روی آن واقع شده است موجب شده که گردشگران فراوانی هر ساله به بازدید از آن بروند.

انتخاب این پل به عنوان راه آهن ترانزیتی ایران به اروپا باعث شده که پل قطور بیش از قبل اهمیت پیدا کند و مورد توجه قرار گیرد. ویژگی های منحصر به فرد این پل سبب شده که از آن به عنوان اولین میراث مدرن یاد کنند و نام آن به لیست آثار ملی ایران افزوده گردد. اگر بلیط اتوبوس خوی تهیه کردید و قصد سفر به این منطقه خوش آب و هوا را دارید به شما توصیه می کنیم که حتما از این پل هوایی زیبا از نزدیک بازدید نمایید.

شرایط بازدید از پل قطور

بازدید از پل قطور خوی به عنوان یکی از زیباترین پل های هوایی خاورمیانه می تواند بسیار لذت بخش و هیجان انگیز باشد. اگر می خواهید از این بنای تاریخی بازدید نمایید به زمانی حدود 1 ساعت نیاز خواهید داشت. بازدید از پل قطور در هر ساعتی از شبانه روز امکان پذیر می باشد وعلاقمندان می توانند به تماشای این پل و منظره چشم نواز اطراف آن بروند.

شرایط بازدید از پل قطور

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

پل قطور خوی در استان آذربایجان غربی، شهرستان خوی، قطور، جاده مرزی خوی به قطور، مرز رازی واقع شده است و به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد تنها با استفاده از خودرو شخصی و یا تاکسی هایی که در خارج از شهر تردد دارند می توان به بازدید از آن رفت.

نوشته پل قطور کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترس اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.