3-60

پل لیشاوندان؛ تاریخچه+راه های دسترسی

پل لیشاوندان

در استان گیلان و شهر رشت بناها و سازهای قدیمی زیادی برای دیدن وجود دارد که پل لیشاوندان یکی از آنهاست. سراغ این پل را باید از پیرامون جاده رشت به سمت فومن، نزدیک دهکده لیشاوندان گرفت. در واقع این پل روی رودخانه ای به نام خوبک کشیده شده که در بین جمعه بازار معروف رشت قرار دارد. رودخانه خوبک سال ها شاهد رفت و آمد نیروهای قزاق و دلاوران جنگلی بوده است. جالب اینکه بدانید مردم محلی این پل ارتباطی را مرغانه پل می خوانند.

مردم گیلان در لهجه و گویش خود به تخم مرغ، مرغانه می گویند. عده ای بر این باورند که علت نام گذاری این پل به مرغانه پل این است که در ساخت آن از پوست تخم مرغ که باعث دوام بیشتر بنا می شود، استفاده کرده اند. برخی نیز معتقدند که چون در این بنا و در یکی از طاق ها از افراز بکار گرفته اند، نام پل این چنین می باشد.

اما در حال حاضر نام این پل را از دهکده ای که در مجاورت آن قرار دارد برداشته اند، ناگفته نماند که عده دیگری آن را گور آب لیشاوندان نیز می خوانند. در ادامه در مجله مستر بلیط به بررسی پل لیشاوندان می پردازیم.

رودخانه خوبک

تاریخچه پل لیشاوندان

اثری از نام سازنده پل در کار نیست اما به معماری ساخت که دقت کنید متوجه می شوید که پل لیشاوندان تازه تاسیس نیست و عمر و قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد. اگر می خواهید پل را به خوبی ببینید باید به قسمت کم عرض روخانه بروید زیرا در آن حوالی ساخته شده است. با توجه به قدمت این بنا و اهمیت آن در سال 1375 در لیست آثار ملی و تاریخی ایران به ثبت رسید.

نقشه پل لیشاوندان

طول پل تقریبا 30 متر و عرض آن 6 متر می باشد و دهانه ورودی آن طاقدار ساخته شده که عرضی 5.30 متری دارد. البته 2 دهانه غیر اصلی نیز که کوچکتر از دهانه اصلی هستند و عرض هر یک به 2.15 می رسد، در زیر پل احداث شده اند. اگر بخواهیم ارتفاع پل لیشاوندان را از قسمت طاق اصلی محاسبه کنیم باید بگوییم که از ارتفاعی 9 متری برخوردار است. نوع انحنای طاق که در این سازه استفاده شده، جناغی با جهش تند می باشد.

اگر به 4 ستون آن به دقت نگاه کنید، خواهید دید که برای جهت های مختلف آب، موج شکن های نیم دایره ایی تعبیه شده تا سرعت و شدت آب را به کمترین میزان ممکن برسانند و مانع از تخریب پل به مرور زمان شوند. در قسمت فوقانی ستون های مرکزی، ورودی های کوچکتری دیده می شود. اگر به آخر پل نگاهی بیندازید متوجه 2 دهانه می شوید که بسته شده اند.

در ساخت پل لیشاوندان از آجرهای ۵×۲۱×۲۱ سانتیمتری و همچنین ملات ساروج استفاده شده است. از روی پل که عبور کنید شاید متوجه شوید که در قسمت وسط به سمت دو طرف یک شیب نرم و متعادل وجود دارد و هر طرف نیز از پناهگاه هایی برخوردار می باشد.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

شرایط بازدید

برای اینکه به شهر رشت سفر کنید، وسایل نقلیه گوناگونی دراختیار شما قرار دارد. قطار و اتوبوس از ایمن ترین و کم هزینه ترین وسایل نقلیه هایی هستند که استفاده از آنها به مراتب بیشتر توصیه می شود. شما می توانید یک بلیط اتوبوس رشت را مستقیماً از هر مبدایی خریداری نمایید. برای بازدید از این پل هر زمان که بخواهید می توانید مراجعه کنید و هیچ محدودیتی در کار نیست فقط فراموش نکنید که گیلان یکی از استان های پر بارش ایران است و بهتر که برای سفر حتما برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و مناسب ترین فصل را برای تماشای این پل قدیمی انتخاب نمایید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل رشت شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

آدرس و راه های دسترسی

چنانچه می خواهید به بازدید پلی لیشاوندان بروید، می توانید با وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس یا تاکسی خود را به محل برسانید.

آدرس پل لیشاوندان: گیلان، رشت، روستای لیشاوندان.

نوشته پل لیشاوندان؛ تاریخچه+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.