2-44

پل میر بهاالدین؛ معرفی+راه های دسترسی

پل میر بهاالدین

یکی از اهداف گردشگری و رفتن به دل طبیعت، رسیدن به آرامش درون و جست وجوی انرژی‌های طبیعی است. مکان‌های طبیعی نظیر کنار رودها و دریاها، جلگه‌ها و. ..همچنین اماکن تاریخی و زیارتی، مناطقی برای تجربه این آرامش به شمار میروند. امروزه فعاليت گردشگري به عنوان يك صنعت بـدون دود، از يك طرف به عنوان علت و از طرف ديگـر بـه صورت پيامـدي در رونـد جهـاني شـدن قـر ار گرفتـه اسـت.

شهر زنجان یکی از شهرهائی است که دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری است. وجود رودخانه زنجان رود باعث ایجاد فضای گردشگری و وجود پل های تاریخی متعدد در این شهر شده است. محـدوده گردشـگري زنجـانرود در داخـل محـدوده شهري زنجان قرار دارد و % 3/2 از كل مساحت شـهر ( /77 6169 هكتـار) را شـامل مـي شـود. اين محدوده در حد فاصل دو پل سردار و سيد محمد مي‌باشد كه در بين آنها پـل ميربهاءالدين قرار گرفته است.

منطقه گردشـگري زنجـانرود، در جنـوب شـهر زنجان قرارگرفته و بزرگراه زنجان – قـزوين نيـز در مجاورت آن واقع شده است، همچنـين جـاده زنجان – بيجار نيز از داخل محدوده ميگـذرد.سفر به زنجان یکی از تجربیاتی است که بهتر است داشته باشید، برای این کار می توانید بلیط قطار زنجان را به صورت آنلاین از مستر بلیط تهیه نمائید و پا در این سفر بی نطیر بگذارید.

زنجانرود  

یکی از شعب رود قزل اوزن می باشد که از شهر زنجان عبور می کند و در زبان محلی به آن زنجان چای گفته می‌شود. چای در زبان ترکی به معنای رودخانه است. این رودخانه با طول تقریبی ۱۲۰ کیلومتر از حدود سلطانیه واقع در جنوب شرق زنجان سرچشمه می‌گیرد و بعد از عبور از جنوب شهر زنجان در حدود روستای رجعین در کیلومتر ۸۴ شمال غربی زنجان به رودخانه قزل اوزن می‌ریزد. جریان رودخانه از جنوب شرق به شمال غربی است و اوایل آن رودخانه زاینده رود است.

این رودخانه در زنجان از باغات این شهر می گذرد و در اصل می توان گفت که باعث به وجود آمدن باغات و سرسبزی شهر می باشد. بر روی این رود پل هائی مانند پل سردار، پل سید محمد و پل میر بهالدین ایجاد شده است. در ادامه توضیحاتی در مورد پل میر بهاالدین برای شما ارائه می شود.

درباره پل میر بهاالدین

معرفی پل میر بهاالدین

این پل را قدیمی ترین پل زنجان می دانند که مربوط به اواسط دوران قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه می باشد. این پل را با نام های پل کهنه و پل اژدهاتو نیز می شناسند. تاریخ ساخت آن به سال 1312 بر می گردد که توسط فردی به نام حاج میرزا بهاء الدین زنجانی از متمولین زنجان ساخته شده است.

مجله مستر بلیط راهنمائی جامع و کامل در معرفی آثار تاریخی شهرهای مختلف ایران است، اگر به این مطالب علاقمند هستید می توانید به آن مراجعه کرده و از این اطلاعات بهره گیرید.

قدیمی ترین پل زنجان

معماری پل میر بهاالدین

برای ساخت پل از آجر استفاده شده است و دارای طول 100 متر و عرض 70.6 متر می باشد و ارتفاع آن در بلندترین نقطه 11 متر است.

این پل دارای سه دهانه با طاق جناغی است که در نمای داخلی بزرگترین طاق آن به خط معقلی بسیار زیبا تاریخ ساخت آن همراه با ذکر مقدس یا علی بصورت قرینه حک شده است. دهانه میانی از دیگر دهانه ها بزرگتر می باشد و به منظور مهار بار اضافی طاق‌ها چهار چشمه طاق بصورت دو اشکوبه با قوسهای جناقی و هلالی به موازات هم و در اطراف بزرگترین طاق ساخته شده است.

برای اینکه پل در راستای جاده قرار بگیرد انحنائی در دو سمت آن ایجاد شده است. پایه های پل روی سطح سنگفرش قرار داده شده اند و از قطعات سنگ تراشیده و ملات آهکی درست شده و تا ارتفاع 40/1 متری از سطح آب بالا آمده اند. در این ارتفاع، پاکار طاق و بدنه اصلی پل با آجرهایی به ابعاد 5 در24 سانتی متر شروع می شود و عرض آنها در پایین ترین قسمت آن حدود 80/6 متر است.

روی هر کدام از پایه ها، دو غرفه بر روی یکدیگر ساخته شده است. غرفه زیرین که کوتاه تر و دارای طاق گهواره ای است، 4 متر عرض و 3/2 متر ارتفاع دارد. غرفه فوقانی با طاق جناغی پنج و هفت 60/4 متر ارتفاع و 4 متر عرض دارد. روی پایه های دیگر نیز این نوع غرفه ها تکرار شده است که علاوه بر عبور دادن آبهای طغیانی، وزن و فشار وارد بر پایه ها را نیز کم می کنند. علاوه بر این، برای کاهش وزن پل فضاهای جانبی سه دهانه بزرگ پل را به صورت توخالی درآورده اند تا طاق ها توان بیشتری برای تحمل فشار را داشته باشد.

معماری پل میر بهاالدین

پل میر بهاء الدین در سال 1336 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 1484 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازدید از پل میر بهاالدین

در حال حاضر در نزدیکی این پل پارک زنجان چای را ایجاد کرده اند که همه روزه و در هر ساعت از شبانه روز پذیرای تعداد بسیاری مسافر و بازدید کننده است. برای استفاده از این پارک و یا بازدید از پل نیازی به پرداخت هزینه نمی باشد و شما می توانید به صورت رایگان از طبیعت پارک و پل بهره مند شوید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل زنجان شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

بازدید از پل میر بهاالدین

راه های دسترسی به پل میر بهاالدین

پل در قسمت جنوبی شهر و تقریبا خارج از شهر زنجان و در حاشیه آن قرار دارد. برای رسیدن به این پل بهترین وسیله نقلیه، خودرو شخصی و یا تاکسی می باشد.

آدرس: استان زنجان، زنجان، پل تاریخی زنجانرود.

نوشته پل میر بهاالدین؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.