1s

کاخ سعدآباد کجاست؟ معرفی + راه‌ های دسترسی

کاخ سعدآباد کجاست؟ تهران پایتخت ایران زمین، شهری با وسعت و پهناوری بسیار است که در سیاست، اقتصاد، صنعت گردشگری، فرهنگ و هنر حرف اول را می زند. اما با این وجود شاید حتی شما که خواننده این مطلب هستید، با شنیدن نام تهران به یاد شلوغی و پرجمعیت بودن و خیابان های پرترافیک آسمان تیره و پر از گرد و غبارش بیفتید!

در صورتی که تهران یکی از بزرگ ترین و برترین قطب های گردشگری در کشورمان است! شاید تاکنون هر چه که به این شهر سفر کرده اید، سفر کاری بوده و یا به هر دلیلی چندان وقت نکرده اید که به گشت و گذار بروید و به همین خاطر است که بیشتر شما عزیزان گمان می کنید که تهران از لحاظ گردشگری چندان موفق نیست و یا جاذبه های خاصی در آن برای تفریح وجود ندارد!

اما از این رو سالانه گردشگران بسیاری با خرید بلیط هواپیما تهران، به این شهر سفر می کنند و می توان گفت که تهران سالانه میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر جهان می باشد که به جهت شناخت بیشتر مردم ایران و همچنین بازدید از اماکن تاریخی آن سفر می کنند. تهران قدمتی چند هزارساله دارد و ایل ها و خاندان های سلطنتی و خان زاده های بسیاری در آن زندگی می کردند.

کاخ سعدآباد کجاست؟

اقوام معروف ایرانی همیشه به فکر زیبایی شهر بوده اند و از همین رو کاخ ها و مساجد و مجموعه بناهای تاریخی بسیاری از خود به یادگار گذاشته اند، که یکی از معروف ترین آن ها، کاخ سعدآباد است. اگر قصد دارید که پیش از سفر یک فهرست از تمامی جاذبه هایی که قصد بازدید از آن ها را دارید تهیه نمایید، پیشنهاد می کنیم که به هیچ وجه کاخ سعد آباد تهران را فراموش نکنید!

کاخی که در آن اتفاقات تاریخی بسیاری رخ داده است و اگر زبانی برای سخن گفتن داشت، قطعا داستان های جذابی از گذشته را از دل خود بیرون می کشید. کاخ سعدآباد بسیار بی نظیر و زیباست و اگر یک بار به آن جا بروید، دلتان نمی خواهد که بیرون بیایید و دوست دارید ساعات بیشتری را در آن جا بگذرانید!

اگر ساکن تهران هستید و تا به حال به بازدید از این عمارت باشکوه نرفته اید، باید با لحنی شبیه شوخی به شما عزیزان بگوییم که نصف عمرتان با ندیدن این کاخ بر باد رفته است! اگر هم در شهرستان های اطراف و نزدیک تهران ساکن هستید، پیشنهاد می کنیم که یک روز با خرید بلیط اتوبوس تهران به پایتخت بیایید و به گشت و گذار در کاخ سعدآباد بپردازید.

کاخ سعدآباد

جالب است بدانید که طی یک آمار از بازدید این کاخ معلوم شد که تنها در 4 روز متوالی حدود 80 هزار نفر از آن بازدید به عمل آورده اند، و این خود گواه بی نظیر بودن اماکن تاریخی تهران و ایران است.

معمولا اکثر گردشگران خارجی و داخلی که به پایتخت می آیند، از این کاخ دیدن می کنند و جالب است بدانید که این کاخ از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد، چرا که در آن اتفاقات سیاسی بسیاری همچون استقبال از وزرا و ریاست جمهوری ایران و شخصیت های عالی رتبه سیاسی خارجی و داخلی به عمل می آید.

این کاخ در گذشته متعلق به رضا شاه و همسرش فرح پهلوی بود که پس از انقلاب به موزه برای بازدید تبدیل شد. اگر می خواهید با کاخ سعد آباد و تمامی قسمت های آن و همچنین تاریخچه پر فراز و نشیب آن بیشتر آشنا شوید، با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه کاخ سعدآباد تهران

کاخ سعدآباد در یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق تهران قرار دارد. این بنای تاریخی بزرگ از لحاظ موقعیت مکانی به گونه ای قرار گرفته است که از هر طرف به یکی از قسمت های مهم تهران منتهی می گردد، برای مثال از جنوب به بازار تجریش ختم می شود، که یکی از مهم ترین بازارهای تهران می باشد. برای دسترسی به این کاخ ابتدا باید به خیابان ولیعصر رفته و سپس به خیابان شهید فلاحی یا همان زعفرانیه بروید، به انتهای خیابان که می رسید، یک خیابان دیگر شروع می شود که خیابان شهید کمال طاهری نام دارد و در آن جا کاخ سعدآباد قرار گرفته است.

شاید پیش از ورود به این کاخ با خودتان بگویید که نمای آن بسیار ساده است! و شاید آن چیزی نباشد که تصور می کردید! اما باید بگوییم که گول ظاهر ساده آن را نخورید و واردش شوید تا از نزدیک همه چیز را مشاهده کنید. کاخ سعدآباد به گونه ای ساخته شده است که کاملا ضد گلوله می باشد، همچنین استحکام آن به قدری زیاد است که حتی زلزله شدید هم نمی تواند تکانش دهد.

هنگامی که وارد کاخ می شوید، چندین راهنمای خوش برخورد به استقبال شما می آیند و شما را به قسمت های مختلف باغ راهنمایی می کنند و در همین حین هر آنچه که نیاز است در مورد تاریخچه این بنا بدانید را در اختیارتان قرار می دهند. شاید به این دلیل که سعدآباد در یکی از شلوغ ترین مناطق تهران قرار گرفته است، چندان میلی به دیدنش نداشته باشید! اما این را بدانید که روزگاری تهران به این صورت که اکنون است نبود! مناطق تهران خلوت تر بودند و شمال آن هم مانند دهکده ای خوش آب و هوا بود که شاهان و خان زاده ها برای تفریح و استراحت و حتی زندگی به آن جا می آمدند و اکثرا دارای باغ های بزرگ و عمارت های با شکوهی بودند.

از طرف دیگر با ورود حکومت قاجارها، تصمیم شاهان بر این شد تا در شمال تهران، یعنی درست جایی که کاخ سعد آباد قرار دارد، یک کاخ زیبا و بزرگ برای تفریح و استراحت بسازند و تابستان هایی که گرمای آن غیر قابل تحمل است را در آن جا سپری کنند. پس از مدتی که دوره سلسله قاجار را فروپاشید، حکومت پهلوی روی کار آمد و از همین رو شاهان این خاندان هم وقت خود را برای استراحت در همین کاخ زیبا می گذراندند. هنگامی که حکومت به دست خاندان پهلوی دوم افتاد، آن ها به طور کلی به سعدآباد آمدند و آن جا را برای سکونت انتخاب کردند.

کاخ سعدآباد

وسعت کاخ سعدآباد چقدر است؟

وسعت کاخ سعدآباد حدود 180 هزار هکتار می باشد و مجموعه های بسیاری در آن قرار دارد. در سعدآباد 18 کاخ دیگر هم بنا شده که هر یک از این عمارت های عظیم و با شکوه متعلق به یکی از شاهان و یا اعضای خانواده حکومت پهلوی بوده است. تمامی این 18 کاخ یک جا ساخته نشده اند و هر یک دارای تاریخچه ای جدا می باشند. مثلا کوشک احمدشاهی یکی از قدیمی ترین بخش های سعدآباد است و از دیگر قسمت های آن می توانیم به جنگل سر سبز سعدآباد، رودخانه خروشانش، قنات ها، گلخانه هایی بزرگ، باغستان هایی بی نظیر و خیابان هایی که با چنارهای سر به فلک کشیده تزیین شده اند اشاره کنیم.

اما بخش های سعدآباد تنها به همین ها ختم نمی شود! در این مجموعه بزرگ قسمت های دیگری نیز وجود دارد که برخی از آن ها امکانات دوران شاه بوده اند مانند سالن مخصوص مرغداری، گاوداری، استخرهای بزرگ در قسمت های مختلف کاخ، زمین بازی مانند زمین تنیس و بولینگ، موزستان و سالن نمایش سینما و آمفی تئاتر. برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد کاخ سعدآباد راه های دیگری هم وجود دارد. برای مثال می توانید به سایت رسمی مخصوص به این کاخ هم مراجعه کنید تا علاوه بر خرید بلیط ورودی با امکانات آن بیشتر آشنا شوید. این سایت دولتی بوده و در زمینه بهبود گردشگری در تهران و شناخته تر شدن این کاخ تلاش می کند و دارای بخش های مختلفی می باشد.

ارتباط مجازی در کاخ

مانند قسمت های معرفی نامه مجموعه سعدآباد و همچنین ارتباط مجازی با سایر کاربران و قسمت اخبار سازمانی، در کاخ سعدآباد 10 موزه وجود دارد که در هر یک مجموعه ای از آثار نفیس و مهم قرار گرفته است. موزه سلاح ها، موزه آب، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه آشپزخانه دربار سلطنتی، موزه اتومبیل های سلطنتی، موزه اسناد و موزه آلبوم ها، موزه ظروف نفیس و سنتی و موزه برداران امیدوار، از جمله موزه هایی هستند که در سعدآباد وجود دارند. گاه در این کاخ برنامه های فرهنگی، هنری و گردشگری برگزار می شود که گردشگران و بازدیدکنندگان هم می توانند در آن حضور داشته باشند، برای اینکه از این همایش ها و فعالیت ها جا نمانید می توانید به سایت مخصوص سعدآباد مراجعه کنید و بخش اخبار آن را چک نمایید.

در این قسمت آخرین اخبار بروز مخصوص به سعد آباد و تمامی رویدادهایش را منتشر می کنند. همانطور که گفتیم قدمت همه ی قسمت های کاخ مربوط به یک تاریخ مشخص نیست و گاها برخی از عمارت های داخل آن پس از چندین سال به این مجموعه اضافه شده است. کوشک احمد شاهی یکی از معروف ترین و البته کهن ترین بناهای داخل سعدآباد است، این کاخ در ابتدای سلطنت احمد شاه و اواخر دوره قاجار ساخته شد و در مقابل آن اگر بخواهیم جدیدترین کاخی که در مجموعه نیاوران یا همان سعدآباد وجود دارد را معرفی کنیم، کاخ لیلای پهلوی است.

این کاخ متعلق به کوچک ترین عضو خاندان پهلوی، دختر محمد رضا شاه پهلوی یعنی لیلا ساخته شده بود که در آن زندگی می کرد. خود رضاشاه در سال 1350 به این کاخ آمد و در آن مستقر شد. اکنون از کاخ ملکه مادر به عنوان محلی برای استقبال و پذیرایی از ریاست جمهوری استفاده می شود و گاهی اوقات هم که میهمانان خارجی دیپلماتیک به ایران سفر می کنند به همین کاخ می آیند.

کاخ سعدآباد

تاریخچه کاخ سعدآباد

همانطور که گفتیم کاخ سعدآباد دارای تاریخچه و رویدادهای تاریخی بسیار پر فراز و نشیبی است! در این کاخ اتفاقات بسیاری رخ داده که شاید در دل آن نهفته باشد و هیچ یک از آن خبری نداشته باشیم اما تاریخ آن به خودی خود جذاب است و بد نیست که در موردش بیشتر بدانیم.

هرچند، زمانی که وارد این مجموعه می شوید، راهنمایان تمامی روایات و داستان های مربوط به کاخ را برای تان با بیانی شیوا، ساده و قابل فهم تعریف می کنند اما بد نیست که خودتان مختصری از تاریخچه سعدآباد را بدانید، این را به یاد داشته باشید که آگاهی در مورد هر چیزی به شما کمک های بزرگی خواهد کرد!

مجموعه سعدآباد متعلق به 4 دوره تاریخی می باشد که به ترتیب عبارت اند از دوره قاجاریه، دوره پهلوی اول، دوره پهلوی دوم و دوره پس از انقلاب اسلامی. همانطور که گفتیم دوره اول متعلق به قاجارها بود که در همان زمان شروع به ساختش کردند، البته در آن سال ها این مجموعه چندان بزرگ نبود و در طی دوره های حکومتی مختلف گسترش یافت.

کاخ سعدآباد در دوران قاجار

در دوران قاجار از این مجموعه برای تفریح استفاده می کردند و زمانی که فصل تابستان فرا می رسید شاهان و شاهزاده ها روانه سعدآباد می شدند و از آن به عنوان ییلاق استفاده می کردند. گسترش این مجموعه زمانی اتفاق افتاد که کودتای 1299 شروع شد! در آن زمان خاندانی به نام خاندان اکبری، سعد آباد را تصرف کردند و شروع به ساخت بناها و عمارت های بیشتری نمودند.

البته داستان های بسیاری در مورد احداث سعدآباد وجود دارد. بر اساس برخی از داستان ها و روایات گفته می شود که در گذشته به جای عمارت های متعدد سعدآباد یک تپه به نام علیخان وجود داشته است که متعلق به شخصی با همین نام بوده است.

پس از گذشت مدتی رضا شاه متوجه تپه و ساختمانی که بر روی آن وجود داشته است شد و دستور داد تا عیخان تپه اش را به او بفروشد. علیخان پس از اینکه متوجه دستور شاه شد، بلافاصله تپه را فروخت و رضا شاه در دستور بعدی یک کاخ جدید روی آن تپه و به جای ساختمان قبلی بنا کرد.

کار ساخت و ساز این عمارت بسیار طولانی شد یعنی از سال 1301 تا 1307 ادامه داشت. برای ساخت این بنا از بهترین و زبده ترین معماران، بناها و همچنین هنرمندان ایرانی بهره گرفتند که حاصل آن دو طبقه بود که در طبقه همکف برای زندگی استفاده می کردند و بخشی از آن هم تبدیل به دفتر کاری شاه شده بود. در طبقه زیرین یعنی زیر زمین هم به عنوان انباری استفاده می شد.

کاخ سعد آباد

انواع کاخ های موجود در کاخ مجلل سعدآباد

از دیگر مجموعه هایی که در این دو طبقه باشکوه وجود داشت می توانیم به تالار غذاخوری مجلل آن اشاره کنیم که از بهترین وسایل برای تزیین آن استفاده کرده بود. تمامی قسمت های سالن با گچکاری های زیبا و همچنین ظروف نفیس خارجی و سنتی مزین شده بود. برای ساخت این کاخ زیبا از سنگی استفاده کرده بودند که بسیار کمیاب بود و به سنگ سبز کمیاب معدن خمسه شهرت داشت که تنها در شهر زنجان پیدا می شد!

البته ترکیبی هم از سنگ مرمر خراسان در آن به کار رفته بود و به همین دلیل بسیاری از مردم آن را با کاخ یا قصر سنگی هم می شناسند. جالب است بدانید ملاتی که برای نصب این سنگ های کمیاب استفاده شده است جنس شان به گونه ای می باشد که سنگ ها را در برابر شکستن و ترک خوردن در امان نگه می دارند. این کاخ بارها مورد بازسازی قرار گرفت و در اولین بازسازی با نام “کاخ شهوند” شهرت یافت و در دومین بازسازی هم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود نام ” کاخ سبز” را بر روی آن گذاشتند.

برای رزرو هتل می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو آنلاین هتل شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

مساحت کاخ در گذشته

در گذشته سعدآباد چندان وسیع نبود و تنها مساحت آن 8 هزار متر مربع بود! که در کنار رودخانه ای قرار داشت و این رودخانه درست در مجاور قصر ملکه مادر قرار گرفته بود. پس از گذشت سال ها بازهم سعدآباد دچار تغییر و تحولات عظیمی شد و به دست اشخاص دیگری افتاد و همین باعث شد که وسعت بیشتری پیدا کند. هنگامی که پهلوی اول به حکومت رسید، رودخانه دربند از اطراف باغ سعدآباد رد می شد اما باغ بسیار بزرگ بود و در آن درختان بسیاری وجود داشتند و یک رود برای آبیاری تمامی درخت ها کفایت نمی کرد! از همین رو چند قنات قدیمی در همین منطقه وجود داشت که به دستور رضا شاه چند قنات جدید هم احداث شد تا آبیاری درختان باغ بهتر صورت بگیرد و مجموع تمامی این قنات ها به 12 عدد رسید. نام این قنات ها عبارت اند از:

  • قنات خوابگاه
  • قنات کاخ سفید
  • قنات جعفر آباد
  • قنات آبنما
  • قنات قوام الدوله
  • قنات های دفتر مخصوص
  • قنات گلخانه
  • قنات جوادیه
  • قنات کاخ شمس
  • قنات خوابگاه
  • قنات هراش آب

کاخ سعدآباد

نقشه و بخش های مختلف کاخ

همانطور که متوجه شده اید، کاخ سعدآباد داری مجموعه های متعددی برای بازدید بوده و آنقدر بزرگ است که شاید وقت نکنید تمامی قسمت ها را در یک روز ببینید. البته برنامه ای که راهنمایان کاخ طراحی کرده اند، به گونه ای است که به راحتی می توانید از همه قسمت های مختلف این مجموعه بزرگ دیدن کنید اما این احتمال وجود دارد که بسیار خسته شوید! چرا که مدام باید سر پا باشید و راه بروید و این موجب می شود که پس از چند ساعت احساس خستگی کنید دیگر حوصله بازدید از تمامی قسمت ها را نداشته باشید! پس پیشنهاد می کنیم که گشت و گذار در مجموعه نیاوران را در دو روز متوالی انجام دهید.

شاید بگویید که دو روز زیاد است اما باور کنید که ارزشش را دارد و بازدید از همه قسمت های آن خالی از لطف نیست. در این قسمت قصد داریم شما را با مهم ترین قسمت ها و کاخ های سعدآباد آشنا کنیم. هنگامی که پای تان را قسمت ورودی یا همان باغ سعدآباد می گذارید، حس و حالی وصف نشدنی تمام وجودتان را فرا خواهد گرفت. تماشای پرندگان خوش آواز که بر روی شاخه های سر به فلک کشیده نشسته اند و همچنین رودخانه ای به نام جعفر آباد که خروشان و زلال از میان درختان باغ روانه می شود و از همه مهم تر پوشش گیاهی متنوعی که در این باغ وجود دارد، همه و همه جذابیت های خاص خودشان را دارند.

جالب است بدانید که باغ سعدآباد محل زیستگاه بسیاری از جانداران است و حدود 7500 درخت پلاک دار در آن روییده شده اند! و همچنین گونه های گیاهی مختلفی در آن می روید که تابلوی معرفی نامه تمامی آن ها را به صورت کامل توضیح و تشریح کرده است. پیش از اینکه شروع به معرفی قسمت های سعد آباد کنیم باید بگوییم که ممکن است بازدید از این جاذبه گردشگری تاریخی کمی خرج روی دست تان بگذارد! چراکه برای بازدید از هر کاخ یا موزه باید هزینه ای جداگانه بپردازید و اینگونه نیست که برای بازدید از همه ی سعدآباد هزینه کلی بدهید.

معرفی درهای ورودی کاخ سعد آباد

معرفی درهای ورودی کاخ سعد آباد

  • در زعفرانیه
  • در مخصوصی که در گذشته فقط رضا شاه از آن برای ورود و خروج استفاده می کرد.
  • دری که در خیابان دربند وجود دارد.
  • در مخصوص رودخانه
  • در مخصوص کاخ سفید
  • در مخصوص جعفر آباد

معرفی مجموعه کاخ های سعدآباد

کاخ احمد شاهی

همانطور که گفتیم کاخ احمد شاهی که به کوشک احمد شاهی هم شهرت دارد، یکی از معروف ترین و البته قدیمی ترین عمارت های سعدآباد است که در سال 1297 پروژه احداث آن آغاز شد. این کاخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران محلی برای استفاده بسیجیان تهران بود اما در حال حاضر برای بازدید گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد.

کاخ بهمن

کاخ بهمن جزء بناهایی است که در دوره حکومتی پهلوی دوم ساخته شد و می توان گفت که بهترین و زیباترین کاخ از میان 18 کاخ موجود در سعدآباد است! این کاخ محل زندگی بهمن بود. بهمن یکی از پسران غلامرضا پهلوی بود که نام خودش هم بر روی آن قرار داشت. کاخ بهمن در روبروی موزه مردم شناسی قرار دارد و این یعنی اینکه در کنار درب شمالی دربند واقع شده است. این بنا سال ها مورد استفاده سازمان یونسکو در ایران قرار گرفته است و اکنون تغییر کاربری پیدا کرده و تبدیل به دفتر رسمی مدیریت موزه های سعدآباد شده است.

کاخ ملکه مادر معروف به ساختمان جمهور

کاخ ملکه مادر آخرین مکانی بود که رضا شاه پیش از تبعید به جزیره موریس در آن سکونت داشت و البته محل اصلی زندگی مادر رضا شاه یعنی ( تاج الملوک) بود. این کاخ اکنون زیر نظر دولت و ریاست جمهوری بوده و از آن به عنوان مکانی برای استقبال و پذیرایی از میهمانان خارجی استفاده می شود. البته برخی از مهمانان عالی رتبه هم می توانند در آن اقامت داشته باشند!

کاخ شهوند معروف به کاخ سبز

می توان گفت که کاخ سبز به دلیل زیبایی منحصر به فردش، جزء محبوب ترین کاخ های سعدآباد است که در قسمت بالا اشاره ای به تاریخچه آن هم نیز داشته ایم. این کاخ در قسمتی مرتفع تر نسبت به سایر عمارت ها قرار دارد در ضلع شمال غربی سعدآباد واقع شده است. موقعیت کاخ سبز بسیار جذاب است به گونه ای که یکی از درهای آن از سمت شمال غربی درست جایی که رشته کوه های مرتفع االبرز قرار دارند، واقع شده است.

هنگامی که وارد این کاخ می شوید، نمی توانید از آن چشم بردارید، چراکه تمامی سردرها و ستون ها و طاق های آن با هنر زیبای معماری، گچکاری سنگکاری و ادغام هنر ایرانی و اروپایی تزیین شده است. ساخت کاخ سبز در آن زمان به دستور رضا شاه که آن را از شخصی به نام علیخان خریداری کرده بود حدود 7 سال به طول انجامید که حاصل آن یک عمارت دو طبقه به همراه زیر زمین و طبقه همکف نیز بود.

 کاخ ملکه مادر

کاخ ملت معروف به کاخ موزه سفید

می توان گفت که کاخ ملت از تمامی کاخ های موجود در سعدآباد وسعت بیشتری داشته و علت اینکه اکنون نام کاخ سفید را بر روی آن گذاشته اند این است که نمای ساختمانی آن متشکل از سنگ های زیبای مرمر سفید است. این بنا یکی از اختصاصی ترین عمارت های شاه در زمان استراحتش بوده که معمولا در تابستان ها برای زندگی به آن جا می رفته است. بنای کاخ سفید متشکل از 54 واحد مختلف و 10 تالار مخصوص تشریفات است.

یکی از وسیع ترین قسمت های این مجموعه تالار اصلی کاخ است که حدود 220 متر مساحت دارد. کاخ ملت یا همان کاخ موزه سفید در سال 1310 خورشیدی به دستور رضا شاه پلهوی شروع به ساخت شد و سر انجام پس از 5 سال یعنی در سال 1315 به اتمام رسید! نقشه ساختمان سازی کاخ سفید را دو تن از برجسته ترین معماران ایرانی و روسی کشیده بودند که نام شان مهندس خرسندی و مهندس بوریس از روسیه بود.

اکنون این کاخ به کاخ موزه تبدیل شده و در آن آثار قدیمی همچون ظروف نفیس به یادگار مانده از دوران پهلوی و قاجار و همچنین پارچه های قدیمی و ابریشمی گران قیمت و کریستال های و لوستر های سلطنتی ساخت ایتالیا نگهداری می شود.این لوستر یکی از مهم ترین ابزارهای روشنایی دهنده با تالار اصلی است و دارای 108 شاخه لامپ می باشد و مساحت زمین کاخ سفید حدود 2164 متر می باشد و زیربنای آن هم حدود 5 هزار متر مربع است.

معرفی موزه های کاخ سعدآباد

موزه آب

موزه آب یکی از جذاب ترین کاخ موزه ها در تهران است که بنای آن بسیار قدیمی تر از دوره پهلوی بوده و متعلق به دوران قاجاریه است. این موزه به دو قسمت اصلی و فرعی تقسیم بندی می شود قسمت فرعی جایی بود که رضا شاه در آن به کارهای دفتری اش رسیدگی می کرد و در زمان پهلوی دوم ساخته شده بود. این مجموعه در آن زمان مخصوص مقاماتی بود که با شاه کار داشتند و برای مراجعه به او، به این عمارت می آمدند. در آن زمان چندباری این ساختمان تخلیه شد و به مقامات مختلف واگذار گردید، مقاماتی همچون تیمسار کسرایی که جزء مسئولین ارتش بود.

موزه آب جایی است که تمامی اسناد و مدارک مربوط به آب که شامل وقف نامه ها و دفترچه های مختلف می شود بوده و به طور کلی به مواردی همچون ابزار مخصوص استفاده از آب در آن زمان پرداخته است. ابزاری مانند ساعت های آبی، لوازم مخصوص حفر چاه برای رسیدن به آب و همچنین فنجان های آبی. البته تندیس ها و مجمسمه های گوناگونی هم از دانشمندان و آب شناسان به عنوان تقدیر قرار دارد. سال ها پیش موزه آب سعدآباد به عنوان گنچینه ملی به وزرات نیرو واگذار گردید.

 کاخ ملکه مادر

اتاق فرح پهلوی

بازدید از چنین قسمتی برای هر بانویی جذابیت دارد! درست است که سال های بسیاری از دوران حکومت پهلوی ها می گذرد اما هنوز هم آثار به جای مانده از آن ها جذابیت های خاصی دارد خصوصا اگر کمی اهل ماجراجویی باشید! اکثر اتاق هایی که در کاخ ها وجود دارند، به صورت تو در تو ساخته شده اند و به یکدیگر راه پیدا می کنند به همین خاطر اتاق فرح تنها به یک یا دو اتاق ختم نمی شد! این ملکه دارای چندین اتاق مخصوص بوده است.

مثلا اتاق برای ورزش و موسیقی، اتاق برای لوازم آرایشی لوکس و گران قیمتش و همچنین اتاق خواب مشترکی که با رضا شاه داشته است. فرح جدای از این اتاق ها یک اتاق مخصوص لباس هایش که در طبقه همکف قرار داشت. البته هنوز هم چند دست از لباهای فرح در این اتاق وجود دارد. علاوه بر آن اتاق دختر کوچکش لیلا و ندیمه اش هم در طبقه دوم قرار دارد و اتاق کارش هم در همان طبقه است.

در اتاق خواب مشترک فرح و رضا شاه یک تابلوی بزرگ وجود دارد که بر روی آن چهره فرح در حالی که یک تاج در دستانش است طراحی شده که بسیاری از تاریخ دانان می گویند وجود چنین تابلویی کنایه از این است که فرح اولین و آخرین ملکه ایرانی بوده است!

موزه استاد بهزاد معروف به کاخ کرباس و اتاق اختصاصی استراحت شاه

کاخ کرباس که اکنون با نام موزه استاد بهزاد شهرت دارد، یکی از مجموعه بناهایی است که متعلق به دوره آخر حکومت قاجاریه و اوایل حکومت پهلوی می باشد. کاخ کرباس نامی بود که در دوره پهلوی بر روی این عمارت نهاده شده و در واقع شاه از آن به عنوان استراحت گاه استفاده می کرد! البته بخشی از آن هم تبدیل به دفتر کاری شده و رضا شاه در آن مشغول به کار بود. رضا پهلوی در دوران کودکی و نوجوانی هم در این کاخ زمان خود را سپری می کرد و اکنون تبدیل به موزه‌ی استاد بهزاد شده است.

کاخ مخصوص توران (همسر رضا شاه) موزه چهره های ماندگار فعلی

موزه چهره های ماندگار جزء ساختمان هایی است که قدمت آن مربوط به دوره قاجارهاست. در آن زمان که رضاخان دستور ساخت کاخ سبز را داد، دستی هم به سر روی این عمارت خاک خورده کشید و جانی دوباره به در دیوارهایش بخشید! عمارت چهره های ماندگار تبدیل به نمایش آثار استاد بزرگ یعنی استاد فرشچیان شده است و متشکل از یک باغ بزرگ و دو اندرونی و یک بیرونی است.

در عمارت بیرونی آثار استاد فرشچیان قرار دارد و در عمارت های اندرونی همانطور که از نام این موزه پیداست به معرفی ماندگار ترین چهره های جهان پرداخته شده است. متاسفانه این موزه در بیشتر روزهای سال فعالیت نمی کند و تعطیل می باشد! در آن زمان که رضا شاه صاحب اصلی این عمارت بود، آن را به ملکه توران که همسر سومش می شد بخشید. ملکه توران مادر غلامرضا پهلوی است.

موزه ظروف سلطنتی

موزه ظروف سلطنتی

مساحت موزه ظروف به 2600 متر مربع می رسد و به دستور رضا شاه ساخته شده است و این عمارت را مهندس فرمانفرمائیان ساخته است، که در آن زمان جزء یکی از برترین مهندسین معمار در ایران بودند. زیربنای موزه ظروف حدود 1800 متر مربع است و متشکل از دو طبقه می باشد. این موزه در بین سال های 1315 تا 1318 خورشیدی ساخته شد و طیدوره های مختلف بارها و بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

اولین بازسازی آن در سال 1350 بود که به دستور اشرف پهلوی انجام شد. سبک طراحی داخلی موزه ادغامی از هنر معماری فرانسوی و ایرانی می باشد که بسیار هم خیره کننده و جذاب است! نمای خارجی عمارت با سنگ تیشه ای و سنگ مرمر طراحی شده است. این عمارت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تبدیل به موزه ظروف سنتی و نفیس شد و اکنون علاوه بر ظروف، صنایع دستی قدیمی هم مورد نمایش قرار گرفته است. در گذشته این عمارت متعلق به اشرف پهلوی بوده است.

شرایط بازدید از کاخ سعدآباد

همانطور که گفتیم برای بازدید از کاخ سعدآباد می توانید به وب سایت تخصصی این مجموعه مراجعه کنید و همانطور که می دانید باید برای بازدید از هر قسمت بلیط تهیه کرده و هزینه ای جداگانه بپردازید. پس با این اوصاف بهتر است پیش از اینکه به کاخ بروید یک فهرست از قسمت هایی که دوست دارید آن ها را ببینید تهیه کنید. بهتر است برای انتخاب یک مطالعه کوتاه در مورد قسمت های مختلف داشته باشید.

شاید برخی از بخش ها چندان برای تان جذاب نباشند! و این را زمانی متوجه شوید که بلیط را خریده و وارد آن بخش شده اید. پس بهتر است آگاهی هر چند کم از بخش های سعدآباد داشته باشید. از طرف دیگر برخی از موزه ها و کاخ های سعدآباد در ساعات یا روزهایی از هفته و سال قابل بازدید نیستند و ممکن است که برنامه های تان بهم بخورد. پس توصیه می کنیم حتما از ساعات بازدید قسمت های مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید.

اگر قصد بازدید گروهی از این مجموعه را دارید و یا لیدر یک مجموعه توریستی تفریحی هستید، حتما باید پیش از ورود به سعد آباد با مسئولین آن هماهنگی های لازم را در میان بگذارید و برای این کار کافیست شماره مسئولین را از سایت سعدآباد بردارید.

از دیگر شرایط بازدید و خرید بلیط ورودی سعد آباد این است که به هیچ وجه برای خرید پول نقدی قبول نمی کنند و برای پرداخت حتما باید از کارت عابربانک استفاده کنید. در این جا توصیه می کنیم که پیش از بازدید سری به سایت زده و از قیمت ورودی قسمت های مختلف اطلاع پیدا کنید.

فروش بلیط سعدآباد تنها تا ساعت 17:00 امکان پذیر می باشد و از طرف دیگر ساعت بازدید از این مجموعه از ساعت 9 صبح شروع شده و تا ساعت 7 غروب ادامه دارد.

کاخ سعد آباد

آدرس و نحوه دسترسی به کاخ سعدآباد

راه های مختلفی برای دسترسی به کاخ سعدآباد وجود دارد، اما از آنجایی که این مجموعه در شلوغ ترین منطقه تهران واقع شده و خیابان هایی که در مسیر رسیدن به آن هستند بسیار پر ترافیک می باشند، دسترسی به آن با استفاده از مترو بسیار راحت تر است. از طرف دیگر اگر چندان شناختی به خیابان های تهران ندارید، بهتر است با خودروی شخصی حرکت نکنید، چراکه در ترافیک های طولانی و شهری آن گیر خواهید افتاد!

اما برای دسترسی با مترو باید به ایستگاه 1 متروی تجریش رفته و سوار آن شوید و سپس در ایستگاه میدان تجریش پیاده شوید. در ضلع غربی میدان تجریش یک خیابان به نام خیابان «شهید ملکی» وجود دارد که باید آن را پیدا کنید و به تاکسی های خطی خیابان آصف برسید و سوار یکی از تاکسی‌ها شوید. این تاکسی ها مستقیما به کاخ سعدآباد نمی روند!

برای رزرو هتل تهران می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو آنلاین هتل تهران شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

چطور به این کاخ برویم؟

اما شما برای رسیدن به آن باید در مسیر همین تاکسی ها پیاده شوید. هنگامی که تاکسی به ابتدای خیابانی با نام “طاهری” رسید پیاده شوید و حدود 10 دقیقه راه بروید تا به کاخ سعدآباد برسید. این مسیر بسیار سر راست بوده و اگر در حین راه ندانستید که باید از کجا بروید و یا خیابانی را گم کردید، می توانید از تاکسی دارها و یا مردمی که به صورت گذری رد می شوند سوال بپرسید.

همانطور که گفتیم موقعیت مکانی سعدآباد به گونه ای است که از هر طرف به قسمتی مهم منتهی می شود، اگر قصد دارید از ورودی دربند با مترو به سعدآباد بروید باید ابتدا از متروی خط 1 به تجریش رفته در میدان تجریش پیاده شوید. سپس دنبال خیابانی با نام ” جعفری” بگردید و از آن جا تاکسی های خطی وجود دارند که مستقیما به دربند می روند. سوار یکی از این تاکسی ها شده و خودتان را به دربند رسانده و از آن جا به ورودی دربند در سعدآباد برسید.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) انتهای خیابان شهید کمال طاهری، کاخ سعدآباد

نوشته کاخ سعدآباد کجاست؟ معرفی + راه‌ های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.