1-8

کاخ فلاحتی؛ تاریخچه+راه های دسترسی

کاخ فلاحتی

کاخ فلاحتی کجاست؟ شهر ایلام از جمله شهرهای غربی ایران می باشد که به دلیل قرار گیری در میان کوه، دشت و جنگل های بسیار زیبا و داشتن آب و هوای بی نظیر به عروس زاگرس شهرت یافته است. در شهر ایلام همانند بسیاری از شهرهای ایران آثار تاریخی بسیاری از دوره قاجاریه به جای مانده است.

از زیباترین این بناهای تاریخی می توان به کاخ فلاحتی اشاره نمود که بازدید از آن برای علاقمندان به تاریخ و بناهای تاریخی می تواند بسیار جذاب و لذت بخش باشد. اگر می خواهید با کاخ فلاحتی ایلام بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه شوید.

تاریخچه کاخ فلاحتی

قدمت این کاخ با شکوه به دوره قاجاریه باز می گردد و در آن زمان (سال 1326 هجری قمری) به دستور غلامرضا خان ساخته شد. در گذشته در اطراف کاخ فلاحتی باغ های زیبا و پر از میوه و فضای بازی وجود داشت که منظره زیبایی به این عمارت بخشیده بود.

اما امروزه به دلیل قرار گیری ساختمان های متعدد و خیابان ها در اطراف آن شکوه و جذابیت گذشته را ندارد. این کاخ که امروزه در محوطه سازمان جهاد کشاورزی ایلام قرار گرفته به کاخ کشاورزی شهرت دارد و در آن موزه کشاورزی نیز وجود دارد.

کاخ فلاحتی به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد از مهم ترین جاذبه های تاریخی این شهر محسوب می شود که نام آن در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهر ایلام و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “ایلام” را مطالعه نمایید.

نقشه کاخ فلاحتی

کاخ فلاحتی دارای مساحتی بالغ بر 810 متر مربع است که زیربنای ساختمان اصلی آن 337 متر مربع می باشد. در هنگام ورود به کاخ اولین چیزی که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند هال بزرگی است که در وسط کاخ قرار گرفته و دو اتاق تو در تو در اطراف آن واقع شده است.

در قسمت جلویی ساختمان ایوان زیبایی وجود دارد که هال و اتاق ها دارای ورودی به آن هستند. دو طرف اتاق ها به شکل چند ضلعی بیرون زده اند و دو تراس نیز ما بین آن ها واقع شده است.

در دو طرف اتاق ها پنجره های بسیار زیبایی طراحی شده اند که نقش و نگار و گچ بری های ماهرانه آن نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کنند و می توان با تماشای آن ها به هنر و مهارت معماری مردمان آن زمان پی برد. معماری منحصر به فرد این بنا که از بیرون بسیار پر نقش و نگار است و در داخل اتاق ها سادگی آن ها جذابیت خاصی به آن بخشیده نشان دهنده سبک معماری ایرانی دوره قاجار است.

تراس زیبا کاخ فلاحتی بر روی دو ستون قرار گرفته است. سر ستون های این بخش از کاخ به دلیل ساخته شدن به شکل کوفی دارای نمای خاص و متفاوت هستند. برای پوشش سقف شیب دار کاخ نیز ورق های گالوانیزه به همراه تیرهای چوبی به کار رفته است.

مصالح به کار رفته در بنا

در ساخت کاخ فلاحتی از مصالح متعددی استفاده شده که از جمله آن می توان به سنگ های تراشیده شده، آجرهای مربعی، گچ و ورق گالوانیزه اشاره نمود، علاوه بر این کف کاخ نیز با استفاده از آجر پوشیده شده است. این بنا به طور کلی دارای یک ایوان مستطیل شکل و پنج اتاق می باشد.

امروزه کف پیاده رو و حیاط کاخ که قبلا آجر فرش بود به دلیل آسیب هایی که به آن دراثر گذشت زمان و رفت و آمد متعدد به آن وارد شده با استفاده از موازییک پوشیده شده است.

مصالح به کار رفته در بنا

موزه کشاورزی

کاخ فلاحتی از سال 1390 به موزه کشاورزی ایلام تبدیل شده است و روزانه پذیرای بازدید کنندگان متعددی است. این موزه از چهار بخش مجزا تشکیل شده که به شرح زیر هستند:

بخش اول موزه ابزارهای سنگی مربوط به تپه علی کش هستند که قدمت آن ها به 8 هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. از جمله این ابزار می توان به تیغه، ریز تیغه، کوبه، سنگ معمولی، ابسیدین و .. اشاره نمود.

بخش دوم با به نمایش گذاشتن مراحل کاشت، داشت و برداشت شرایط کشاورزی سنتی 50 سال گذشته را به تصویر می کشد. همچنین وسایل کشاورزی که مورد استفاده قرار می گرفته نیز در این قسمت نگهداری می شوند.

بخش سوم و چهارم موزه نیز دربرگیرنده اسناد اراضی کشاورزی، گیاهان دارویی، خرمن و مهر خرمن هستند.

کاخ فلاحتی در گذشته جلوه و شکوه خاصی داشت اما متاسفانه ساخت و سازهای متعددی که در اطراف آن صورت گرفت موجب شد که بخش هایی از آن آسیب ببینند و نیاز به بازسازی داشته باشد. به شما پیشنهاد می کنیم که اگر بلیط هواپیما ایلام یا اتوبوس آن را خریداری کرده اید و قصد سفر به این شهر زیبا را دارید حتما از این موزه بازدید نمایید.

شرایط بازدید

کاخ فلاحتی و موزه کشاورزی همه روزه به جز ایام تعطیل در ساعات اداری پذیرای بازدید کنندگان می باشد و علاقمندان به بازدید از این مجموعه می توانند در این ساعات به این مجموعه مراجعه نمایند و بیشتر با معماری و تاریخ این خطه آشنا شوند.

کاخ فلاحتی به عنوان یکی از آثار باقی مانده در دوران قاجاریه در شهریور سال1357 به لیست فهرست آثار ملی ایران افزوده شد و به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری ایلام تبدیل گردید.

 آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

راه های دسترسی به کاخ فلاحتی

کاخ فلاحتی و موزه کشاورزی در استان ایلام، شهر ایلام، خیابان آیت الله عبدالرحمن حیدری ایلامی واقع شده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسبی که این بنا دارد دسترسی به آن از طریق خودرو شخصی و وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی و اتوبوس به راحتی امکان پذیر است و گردشگران می توانند با استفاده از آن ها به بازدید از این مجموعه بروند. ازامکانات کاخ فلاحتی می توان به اقامتگاه، رستوران، بوفه، سرویس بهداشتی، پوشش شبکه و .. اشاره نمود.

برای خرید بلیط قطار می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل ایلام شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته کاخ فلاحتی؛ تاریخچه+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.