1-39

کشتی یونانی؛ تاریخچه+راه های دسترسی

کشتی یونان

اگر برای مسافرت به دنبال جایی می گردید که هم از نظر تفریحی و هم از نظر تاریخی غنی باشد، بی شک جزیره زیبای کیش بهترین جواب برای شما خواهد بود. در این جزیره کوچک که تنها 91 کیلومتر مربع مساحت دارد به اندازه تمام روزهایی که قرار است در آن بمانید امکانات تفریحی و مکان های گردشگری وجود دارد.

گشت و گذار در ساحل جزیره و نشستن بر روی ماسه های نقره ای رنگ آن به تنهایی درصد زیادی از رضایتمندی شما در سفر به این جزیره را تامین می کند. شاید گفتن این جمله از نظر برخی ها اغراق آمیز باشد اما تا آن را تجربه نکنید، از درک آن عاجز هستید. غواصی و جستجو در صخره های مرجانی جزیره کیش می تواند یک انتخاب خوب برای افرادی که به دنبال هیجان در زندگی هستند، باشد.

صخره هایی که در آب ها وجود دارند عمل تصفیه را انجام می دهند و آب را تا حد ممکن شفاف و زلال می کنند به گونه ای که به راحتی همه چیز را می توان در آب دید و از آرامش پایدار جزیره لذت برد. مازاد بر این اینکه در منطقه آزاد کیش نقاط و امکانات تفریحی و گردشگری فراوانی وجود دارد، آثار تاریخی با قدمت بیش از دو هزار سال را نیز می توانید بینید که هر یک برگی از تاریخ ایران بزرگ را به نمایش می گذارند.

یکی از جاذبه های توریست پذیر جزیره کیش، کشتی یونانی است که سالهاست به گِل نشسته و در نزدیکی ساحل قرار دارد.در این محتوا می خواهیم اطلاعاتی در خصوص آن با شما به اشتراک بگذاریم.

کشتی یونانی در جزیره کیش

کشتی یونانی یک کشتی بخار است که در سال 1966 میلادی مصادف با سال 1345 خورشیدی در سواحل جنوب غربی کیش در حالی که به ساحل نزدیک می شد، متوقف شده و به گل نشست. نام این کشتی در سالی که در جزیره کیش به دام افتاد کولا F بود و پیش از آن در هر برهه ای از زمان با نام های دیگری از جمله: امپایر ترومپت (۱۹۴۳–۱۹۴۶)، نچرالیست (۱۹۴۶–۱۹۵۹)، کوروش پارسی (۱۹۵۹–۱۹۶۵) و همدان (۱۹۶۵–۱۹۶۶) شناخته می شد و صاحبان مختلفی داشت.

در کشور ما شرایطی وجود ندارد که بتوان از آن محافظت کرد و ممکن است طی سال های آینده به طور کامل زیر آب برود. زیبایی و عظمت کشتی یونانی در لحظات نزدیک به غروب آفتاب بیشتر می شود و بهترین زمان برای عکاسی همان لحظات است. اگر می خواهید به کیش سفر کنید و به دیدن این کشتی با شکوه بروید، بهتر که ابتدا سری به مجله مستر بلیط بزنید و در آنجا اطلاعات لازم در خصوص گردشگری را بدست آورید.

تاریخچه کشتی یونانی

کشتی یونانی واقع در جزیره کیش محصولی از شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو، اسکاتلند بود که در سال 1943 میلادی ساخته شد. عرض این کشتی قریب به 17 متر و طول آن 136 متر است و وزنی معادل 7061 تن دارد. همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم این کشتی در هر برهه ای از زمان نام و مالکی جداگانه داشته، و در بین آنها مالکان انگلیسی، ایرانی و نهایتا یونانی دیده می شود.

این کشتی در مرداد ماه سال 1345 خورشیدی در سواحل مرجانی نزدیک به روستایی به نام باغو گرفتار شد و با وجود تلاش هایی که برای رهایی آن صورت گرفت، هرگز موفق به رهایی نشد و تا به اکنون در جزیره کیش باقی مانده است.

تاریخچه کشتی یونانی

کسی از علت به گل نشستن کشتی یونانی خبر ندارد و در حال حاظر به سمبلی برای این جزیره تبدیل شده و گردشگران زیادی برای دیدن آن به این قسمت از جزیره می آیند. داستان های زیادی درباره گرفتاری این کشتی باربری بر سر زبان است از جمله: مه آلود بودن هوا، عدم سلامت عقلی ناخدا و حتی عشق او به دختری در دهکده باغو و … . عده ای هم بر این باورند که حق بیمه کشتی مورد نظر بسیار زیاد بوده و به دام افتادن کشتی کاری عمدی بوده است.

شرکت بیمه انگلیسی لویدز در قبال خسارت به کشتی باید مبلغ زیادی به صاحب یونانی آن پرداخت می کرد. هیچ یک از پرسنل و خدمه آن آسیب ندیده و همگی از آن به سلامت خارج شدند. برای بیرون آوردن آن از گل تلاش های زیاد و هزینه های سرسام آوری صورت گرفت و در نهایت به دلیل عدم توانایی پرداخت هزینه ها، دست از این کار برداشتند و آن را در ایران رها کردند.

علت به گل نشستن کشتی یونانی

نقشه کشتی یونانی

خیلی از افراد در تلاش بودند که راهی به داخل کشتی بیابند و روی اکوسیستم به وجود آمده در آن تحقیق کنند؛ اما از آنجا که آب های این جزیره بسیار شور بوده، موجبات زنگ زدگی و نابودی کشتی فراهم شده است. از این رو هر آن احتمال می رود که بخش های مختلف کشتی فرو بریزد و در نتیجه وارد شدن به داخل کشتی خطرناک بوده و امکان پذیر نیست.

هیچ یک از قسمت های مختلف کشتی جدا نشده و کسی تا اکنون چیزی از آن را به فروش نگذاشته است و همین باعث شده ظاهر خود را حفظ کند و به یک جاذبه گردشگری مبدل گردد. جالب این که بدانید فلز این کشتی غول پیکر موجب شده که رنگ ماسه ها در ساحل تغییر کند و قرمز رنگ شود و همین امر یکی از دلایلی بوده که شما را تشویق می کنیم در غروب آفتاب به عکاسی در این منطقه بپردازید و از زیبایی به وجود آمده لذت ببرید.

نقشه و معرفي بخش هاي مختلف

در نزدیکی های ساحل کافه و رستوران هایی برای پذیرایی از میهمانان جزیره کیش وجود دارد. از سالی که این غول آهنی در کیش سکنی گزیده تا کنون هر روز بیشتر زیر آب رفته و نابودی و فروپاشی آن محرزتر می شود. اگر به آن دقت کنید می بینید که از قسمت وسط شکسته شده و بخش انتهای کشتی نیز پوسیده شده است و هر سال قسمتی از آن در آب می افتد. برای پیشگیری از این روند هیچ راه کاری وجود ندارد و مشخص نیست که این نماد جزیره را تا چه زمانی می توان مشاهده کرد.

چندی پیش رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی اعلام کرد که در خصوص مرمت کشتی با مسئولان دانشگاه شریف جلسه ای داشتیم ولی متاسفانه هزینه های تعمییر آن به حدی زیاد است که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود. با پذیرش این واقعیت که تا مدتی دیگر برای همیشه کشتی یونانی به زیر آب می رود عده ای علاقمند تصمیم گرفتند که به داخل آن بروند و از بخش های داخلی آن فیلم بگیرند. این فیلم ها مدتی پیش در شبکه های اجتماعی برای طرفداران کشتی یونانی منتشر شد.

داخل کشنی یونانی

شرايط بازديد

بهترین زمان سفر به کیش فصل پاییز و بهار است و مناسب ترین زمان برای بازدید از کشتی یونانی شاید لحظات نزدیک به غروب آفتاب می باشد که زیبایی کشتی به اوج خود می رسد. شرایط خاصی برای بازدید از این کشتی وجود ندارد و هر لحظه که بخواهید می توانید به دیدن آن بروید اما همانطور که قبلا هم اشاره کرده بودیم بازدید از داخل آن ممنوع است.

برای سفر جزیره کیش راه های مختلفی وجود دارد، اگر در شهری دورتر از این جزیره زندگی می کنید و می خواهید در کوتاه ترین زمان ممکن به آنجا برسید بهترین کار رزرو بلیط هواپیما کیش می باشد. در صورتی که تمایل دارید با قطار سفر کنید می توانید برای شهر بندرعباس بلیط تهیه کرده و ادامه مسیر را با ماشین یا اتوبوس طی نمایید.

شرايط بازديد

آدرس و راه های دسترسي

جزیره کیش بسیار کوچک است و شما به جهت بازدید از کشتی یونانی می توانید از تاکسی بهره ببرید. تاکسی ها به خوبی جوابگوی نیاز میهمانان این جزیره می باشند و برای رفت و آمد جای هیچ گونه نگرانی نیست.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل کیش شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته کشتی یونانی؛ تاریخچه+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.