2-47

یخچال نه پله؛ تاریخچه+راه های دسترسی

یخچال نه پله

ارومیه یکی از شهرهای آذربایجان غربی بوده که همه ساله میزبان مسافران زیادی از سراسر ایران است. این شهر دارای مکان های تاریخی و تفریحی متفاوتی بوده و گردشگران زیادی را از اقصی نقاط کشور به خود جذب می کند. یکی از این مکان های تاریخی که دیدن آن برای مردم تاریخ دوست خالی از لطف نخواهد بود، يخچال نه پله می باشد.

مردم محلی ارومیه آن را با نام يخچال دوقوز پله می شناسند و این نام گذاری خود دلایلی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. سراغ این یخچال را در خيابان عسگر خان و محله دوقوز پله بگیرید. در جوار این یخچال نهر آبی جاری است که به آن دره چای گفته می شود. قبل از توسعه شهری مردم این محله برای برپایی جشن چهارشنبه سوری در پیرامون این رود جمع می شدند و به مراسمات آن شب می پرداختند.

در روند گسترش فضای شهر نشینی برخی از خانه های نزدیک به یخچال تخریب شده و در مسیر آنها خیابان ساخته اند و همین امر موجب شده تا اطراف یخچال به یک محیط سبز تبدیل شود. آنچه که توجه بازدیدکنندگان از این اثر را به خود جلب می کند این است که بیش از نه پله دارد و این قضیه با نام آن در تضاد می باشد. در واقع این نام گذاری اشتباهاً و به علت ساده بودن تلفظ آن بین مردم محلی ادامه پیدا کرده و همچنان نیز ادامه دارد.

چنانچه سفر به ارومیه در برنامه سفر تفریحی شما قرار دارد پیشنهاد می کنیم که پیش از سفر سری به مجله مستر بلیط زده و در آنجا اطلاعات لازم در خصوص گردشگری را به دست آورید.

تاريخچه

تاريخچه یخچال نه پله

اگر به محله قدیمی نه پله که در بلوار همافر قرار دارد سری بزنید می توانید یخچال معروف و کهن نه پله را نیز ببینید. چنانچه به ساختار این بنا دقت کنید متوجه می شوید که تاریخ احداث آن به عصر قاجاریه بر می گردد. از آنجا که در ساخت این سازه از شیوه های ویژه معماری بهره برده اند و بهترین مصالح را در آن استفاده نموده اند، تا به اکنون خسارت آنچنانی نداشته و به خوبی توانسته شکل ظاهری خود را حفظ کند و هنوز چیزی به آن پیوست نشده است.

در گذشته یخچال 9 پله سازه ای بود که ذی نفعان آن مردم عادی بودند؛ اما اکنون در مالکیت دولت قرار دارد. از حیث اهمیتی که این بنا برخوردار است، در آخرین روزهای سال 1380 به شماره 4788 در لیست آثار ملی ایران ثبت شد. هدف از تاسیس چنین یخچالی تامین یخ و آب شرب خنک محله بود که به دستور حاکم وقت احداث گردید. در فصل سرد سال، یخچال را از برف و یخ پر می کردند تا در فصل تابستان مردم محلی بتوانند از آب خنک و گوارای آن بهرمند شوند.

اهالی نه پله در ارومیه این یخچال را نوعی هدیه و تحفه می دانستند و به همین دلیل به آن دوقوز یا دوغوز که بر گرفته از لهجه آشوریان بود و معنی اهدایی داشت، نام گذاری کردند. جالب اینکه بدانید اگر شما کلمه دوقوز را با تشدید روی حرف “ق” بخوانید در گویش آذری معنی آن فرق کرده و معنی “عدد نه” را بر می گرداند. عده ای به اشتباه آن را دوققوز پله صدا می کردند در صورتی که تلفظ درست همان ” دوقوز یا دوغوز” می باشد.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهرستان ارومیه و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “ارومیه” را مطالعه نمایید.

 نقشه و معرفي بخش هاي مختلف

نقشه یخچال نه پله

یخچال نه پله از یک محیط ورودی و یک سالن که در آن یخ ها ذخیره می شدند، تشکیل شده است. محفظه داخلی آن به دلیل سازگاری ویژه و پیمایش ارتفاع و همچنین چیدمان منحصر به فرد سقف بسیار زیبا و جذاب به نظر می رسد. در ساخت این بنا از آجر و سنگ استفاده شده و در ساخت قوس های آن از سنگ های تراشدار خاكستری مانند، بهره برده اند و سقف بنا دارای ظاهری طاقدار می باشد. در ابتدای پا طاق ها و پاكار سقف، درزهایی می بینیم که گفته می شود در قدیم جای تیرچه های چوبی بوده که به جای داربست مورد استفاده قرار گرفته است.

بهترین ملات و مصالح در احداث این سازه بکار گرفته شده، به گونه ای که در حال حاضر وضعیت استحکام آن در بالاترین حد خود قرار دارد. از هیچ کار تزیینی در این یخچال کمک نگرفته اند و تنها تزیین خاص آن همان چیدمان زیبای آجرها و سنگ ها در کنار هم بوده، که ظرافت ویژه ای به بنا داده است. قسمتی از این بنا به نمایشگاهی برای فروش و نمایش صنایع دستی و هنری تبدیل شده است. البته بر اساس آنچه به تازگی شنیده شده، بخش دیگری از این بنا در حال حاظر به رستوران تبدیل شده و گردشگرانی که به این محیط مراجعه می کنند، برای رفع خستگی به این قسمت رفته و خوردن غذا می پردازند.

شرايط بازديد

شرايط بازديد

برای سفر به ارومیه از وسایل نقلیه عمومی همچون قطار، هواپیما و اتوبوس استفاده کنید. اگر تمایل دارید که هزینه سفر را به حداقل کاهش دهید و از ایمنی بالا هم برخوردار باشید، خرید بلیط اتوبوس ارومیه گزینه پیشنهادی ما به شماست. علاوه بریخچال نه پله، در این شهر آثار تاریخی و مکان های تفریحی زیادی برای بازدید وجود دارد که تجربه دیدن آنها برای شما نشاط آور و هیجان انگیز خواهد بود. برای بازدید از یخچال 9 پله در ایام هفته می توانید مراجعه داشته باشید و از آن دیدن کنید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل ارومیه شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

آدرس و نحوه دسترسي

آدرس و راه های دسترسي

برای رساندن خود به یخچال 9 پله اتوبوس و تاکسی ها در اختیار شما قرار دارند. جهت رفتن به این مکان باید از خیابان عسگر خان خود را به محله قدیمی نه پله برسانید.

آدرس یخچال نه پله: آذربایجان غربی، ارومیه یخچال قدیمی دوقَوزپله، خیابان عسگر خان، محله قدیمی دوقَوزپله.

نوشته یخچال نه پله؛ تاریخچه+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.