1an-1

آتشکده نیاسر کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

آتشکده نیاسر

یکی از شناخته شده ترین شهرستان های استان اصفهان، کاشان است، که به علت جاذبه های تاریخی، طبیعی و … فراوانی که دارد، بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

از جمله جاذبه های تاریخی این شهر، می توان به آتشکده نیاسر اشاره کرد که با نام های چهار طاقی و چهار دروازه نیز معروف است. علت نام گذاری این بنا به چهار طاق، نقشه مربع آن، وجود طاقی به شکل گنبد، چهار ورودی و چهار پایه است.

چهار گوش ساخته شده در این بنا، از گنبد حفاظت می کنند و چهار ورودی آن، همانند طاق به وجود آمده اند. از بناهای چهار طاقی، نه تنها در دوره پادشاهان قدیم، بلکه در دوره های اسلامی نیز استفاده شده است.

به عنوان مثال، در دوره اسلامی، معماران از این طرح ها برای ساخت مساجد و آرامگاه های متعددی بهره برده اند. آتشکده نیاسر، در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و این امر، حاکی از ارزش و اهمیت آن در کشورمان است.

اگر تا کنون موفق به بازدید از این جاذبه گردشگری نشده اید، با مستر بلیط همراه باشید و قبل از تجربه حضور در این مکان، اطلاعات خود را درباره آن تکمیل کنید.

تاریخچه آتشکده نیاسر

همان طور که گفته شد، ساخت چهار طاقی ها در گذشته بسیار رایج بوده است و پادشاهان زیادی از این بناها استفاده کرده اند اما اولین چهار طاقی در ایران، در دوره اشکانیان به وجود آمده است.

طبق اطلاعات به دست آمده، چهار طاق قلعه ضحاک در هشترود آذربایجان غربی، به دوره اشکانی مربوط می شود. در دوره ساسانیان، کاربرد چهار طاق ها، ساخت آتشکده بوده است.

به عنوان مثال، مورخان، چهار طاقی شهر ایج واقع در استان فارس را، به عنوان یکی از بناهای به جا مانده از این دوره می شناسند. چهار طاقی نیاسر (آتشکده نیاسر) در زمان اردشیر اول ساسانی ساخته شده است.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این آتشکده، نسبت به سایر بناهای چهار طاقی طراحی زیباتر و ارزش بیشتری دارد. چهار طاقی های ساخته شده در دوره های مختلف، کاربردهای متفاوتی داشته اند. به عنوان مثال، در این بناها، انواع مراسمات مذهبی، برخی جشن های خاص و … تشکیل می شدند.

تاریخچه آتشکده نیاسر 

ارزش علمی چهار طاق ها

جالب است بدانید، این آتشکده، نه تنها از نظر فرهنگی و تاریخی، بلکه از نظر علمی نیز از اهمیت سرشاری برخوردار است. علاوه بر استفاده از این آتشکده برای دلیل اصلی ساخت آن یعنی نگهداری آتش، از آن در زمان های قدیم، به عنوان تقویم خورشیدی ایران نیز بهره می بردند.

در این نوع از تقویم، زمان را با در نظر گرفتن سایه های پرتو خورشید در صبح زود و عصر (طلوع و غروب آفتاب)، محاسبه می کردند. همان طور که می دانید، در روزهای مختلف سال، خورشید به صورت متفاوتی حرکت می کند و طراحان این بنا با در نظر گرفتن این موضوع، پایه های آن را ساخته اند. به گونه ای که تابش نور بر هر پایه، نشان دهنده زمانی خاص بوده است.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

با توجه به عقیده مورخان، آتشکده نیاسر، سالم ترین چهار طاق موجود در ایران است. البته این بنا، در سال های گذشته مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. در صورت بازدید از این آتشکده، می توانید از غار نیاسر که به نام های غار تالار، غار رئیس و ویس نیز مشهور است دیدن کنید.

اگر چه قدمت این غار، به دوره اشکانی بر می گردد اما نشانه هایی از دوره های سلجوقی و ساسانی نیز در آن مشاهده می شوند. غار نیاسر در کوه های کرکس واقع شده است و با وجود راهروهای پیچ در پیچ و سقف های کوتاه، مشکلی را برای تنفس بازدید کنندگان خود ایجاد نمی کند.

در صورت تمایل به آگاهی بیش تر از سایر جاذبه های نزدیک آتشکده و شهرستان کاشان، می توانید با مراجعه به مجله مستر بلیط، اطلاعات لازم خود را به دست آورید.

شرایط بازدید از آتشکده نیاسر

شرایط بازدید از آتشکده نیاسر

بازدید از کاشان و آثار فراوان آن و به خصوص آتشکده نیاسر، تقریبا در تمام فصل های سال ممکن است. چرا که در هر کدام از این زمان ها، زیبایی کاشان، به شکلی متفاوت نمایان می شود!

به صورت کلی و با توجه به توصیه های گردشگران حرفه ای، بهترین زمان برای سفر به کاشان، فصل های بهار و تابستان هستند. در این فصول، آب و هوا تقریبا متعادل است و سرسبزی مناطق اطراف، لذت سفر شما را چند برابر می کنند.

اگر قصد بازدید از جاذبه های کاشان را دارید، از هتل های مختلف ساخته شده است در اطراف مکان های دیدنی و همچنین مرکز شهر، می توانید استفاده کنید.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

آتشکده نیاسر کاشان، در 35 کیلومتری کاشان و نزدیکی روستای نیاسر واقع شده است. برای سفر به کاشان، از وسایل نقلیه متفاوتی می توان استفاده کرد که این مسئله به علاقه شما بستگی دارد!

به عنوان مثال با تهیه بلیط اتوبوس کاشان، می توانید با تماشای مناظر اطراف در طول مسیر، درباره این مناطق اطلاعات بیش تری به دست آورید و سفر هیجان انگیز تری داشته باشید!

خوشبختانه، امکان خرید بلیط هواپیما کاشان نیز وجود دارد و شرکت های هواپیمایی فراوانی، بلیط هایی با قیمت و زمان متفاوت به فروش می رسانند. جالب است بدانید، بدون مراجعه حضوری و تنها با خرید از سایت های مطمئن نیز می توان بلیط هواپیما را تهیه کرد.

نوشته آتشکده نیاسر کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.