1-6

امامزاده خدیجه خاتون حشمتیه

امامزاده خدیجه خاتون حشمتیه

امروزه سفر و گردشگری یکی از بارزترین و مهم ترین شکل های پر کردن اوقات فراغت به شمار می رود که سالانه بر طرفداران آن نیز افزوده می شود. از مقاصدی که در بین مردم بسیار پر طرفدار هستند، روستا ها به شمار می روند. جاذبه های گردشگری روستایی در ايران فراوان هستند، يكی از آن ها جاذبه های فرهنگی و مذهبی نظير، امامزاده ها، زيارتگاه ها، مساجد و مقبره هاست، تجريبات جهانی نشان می دهد، مراسم مذهبی – فرهنگی و يا اعتقاد به زيارتگاه ها كه در باورها و اعتقادات مردم جامعه ريشه دارد، از جريان هايي هستند كه جاذبه ايجاد می نمايند. یکی از مدل هایی که در گردشگری وجود دارد، گردشگری مذهبی به شمار می رود که از قضا قدیمی ترین آنها نیز است. گردشگری مذهبی يكی از اشكال عمده گردشگری به شمار می رود، كه شامل ديدار از اماكن مذهبی و انجام فرايض دينی و مذهبی است. در دنيای امروز صنعت گردشگری به سمت تعطيلات هدفمند و مسافرتی كه نيازهای استراحتی و ذهنی را با هم داشته باشد، حركت می نمايد و گردشگری مذهبی يكی از اين اشكال است. با توجه به وجود بسياری از مكان های متبركه در نواحي روستایی كشور،گردشگری مذهبی يكی از الگوهای مهم گردشگری در نواحی روستایی محسوب می شود. امامزاده خدیجه خاتون حشمتیه از جمله مراکز مذهبی است که در روستای حشمتیه شهرستان خمین قرار دارد.

معرفی امامزاده خدیجه خاتون حشمتیه

معرفی امامزاده خدیجه خاتون حشمتیه

شهرستان خمین یکی از شهرستان ‌های استان مرکزی ایران به شمار می رود که در جنوب آن قرار دارد. این شهرستان از دو بخش به نام‌های مرکزی و کمره تشکیل شده و زبان رایج در منطقه، بیشتر لری و فارسی با لهجه محلی به شمار می ورد و شهر خمین مرکز این شهرستان است. در این منطقه می توانید جاذبه های گردشگری زیادی را بیابید که امامزاده خدیجه خاتون حشمتیه نیز یکی از آنها به شمار می رود و در دسته جاذبه های مذهبی قرار می گیرد. اگر تمایل دارید در مورد این جاذبه بیشتر بدانید بهتر است این مطلب از مجله مستر بلیط را از دست ندهید. این امامزاده در بخش مرکزی شهرستان خمین، دهستان رستاق، روستای نهشهر و بر روی تپه ای مشرف به روستای حشمتيه واقع شده است. در مورد نسب ایشان روایات مختلفی وجود دارد یکی از این روایات بیان می کند که ایشان خواهر امام رضا (ع) و فرزند امام موسی کاظم (ع) بودند. این روایت در بین مردم بیشتر معتبر است و عده زیادی به آن معتقد هستند و ایشان را خواهر امام رضا می دانند. گفته می شود زمانی که حضرت معصومه (س) به ایران آمدند ایشان نیز حضرت را همراهی می کردند. زمانی که به این روستا رسیدند ایشان بر اثر بیماری در گذشتند بنابراین در همین محل به خاک سپرده شدند.

ساختار و معماری بنای امامزاده خدیجه خاتون

ساختار و معماری بنای امامزاده خدیجه خاتون

ساختمان بقعه امامزاده خدیجه خاتون(س) قدمت چندانی ندارد و به تازگی ساخته شده است. این بنا مساحتی در حدود 500 متر مربع دارد و در ارتفاع دو متر و نيم از سطح زمين ساخته و كليه سطوح خارجي بقعه با سنگ سفيد رنگ پوشانده شده است. بنای امامزاده دارای گنبدی آجری با كاشی های فيروزه ای است و در زیر گنبد کتبیه ای به خط ثلث دیده می شود. ضریح چوبی قدیمی آن گره چینی هندسی دارد و داخل حسینیه نگهداری می شود. بر ضریح مطلا، کتیبه قرآنی (سوره اعلی) به خط ثلث و اشعار محتشم کاشانی در رثای شهیدان کربلا به خط نستعلیق وجود دارد. این امامزاده زیارت نامه مخصوص بنام حضرت خدیجه(س) دارد و در حسینیه و انبار ها درب های قدیمی بقعه که بعداً سبز رنگ شده اند نصب است و در زیرگنبد کتیبه کاشیکاری دیده می شود که دور زیر گنبد ادامه دارد. در سمت راست حرم زائر سراهای مجهز و در سمت چپ پارک جنگلی وجود دارد.

راه های دسترسی به امامزاده خدیجه خاتون

راه های دسترسی به امامزاده خدیجه خاتون

برای اینکه به این منطقه بروید باید راهی شهرستان خمین شوید که با خرید بلیط اتوبوس خمین می توانید این کار را انجام دهید. پس از رسیدن به شهر خمین باید به سمت روستای حشمتیه حرکت کنید که در فاصله 8 کیلومتری از شهر خمین قرار دارد.

بازدید از امامزاده خدیجه خاتون حشمتیه

برای زیارت این مکان نیازی به رعایت شرایط خاصی نیست و در هر زمانی می توانید به این مکان بروید. از آنجایی که رد این محل امکانات رفاهی مناسبی وجود دارد پس مشکلی برای اسکانتان به وجود نمی آید. مستر بلیط پیشنهاد می کند که در صورت سفر به این منطقه و زیارت از این مکان مذهبی حتما در روستا نیز به گردش بپردازید.

نوشته امامزاده خدیجه خاتون حشمتیه اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.