3-52

برج تهمینه؛ تاریخچه+راه های دسترسی

برج تهمینه

جاده چالوس از محبوب ترین جاده های ایران است و سالانه میلیون ها نفر از این مسیر راهی چالوس و شمال کشور می شوند و ایام تعطیل خود را در آن می گذرانند. بیشترین افرادی که از این جاده برای سفر به شمال استفاده می کنند، اهالی تهران و کرج هستند. این جاده خیلی زیباست و برای درک زیبایی آن باید به آنجا رفت تا به خوبی آن را درک کرد.

در وصف شگفتی و جذابیت آن باید بگوییم که لقب چهارمین جاده زیبای جهان به خود اختصاص داده است. از آنجا که پرترددترین مسیر منتهی به نواحی شمال کشور می باشد، توریست های خارجی نیز با آن آشنایی دارند، از همین رو یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می شود. جاذبه این مسیر فقط خود جاده نیست، بلکه در پیرامون آن مکان های توریستی، تفریحی، تاریخی و مذهبی متنوعی وجود دارد.

رودها، دهکده ها، فضاهای جنگلی و کوهستانی بکر و دلفریب، سد و سازه های باستانی که تلفیقی از امکانات طبیعی و غیر طبیعی هستند، در جوار این جاده زیبا دیده می شوند که بر جذابیت آن می افزایند. در حوالی همین جاده جاذبه تاریخی به نام برج تهمینه یا برج آرامگاهی میدانک وجود دارد که بازدید از آن برای مسافران این مسیر خالی از لطف نخواهد بود. چنانچه تصمیم دارید که این مکان از جاده چالوس را مورد بازدید قرار دهید بهتر است با مجله مستر بلیط همراه باشید تا اطلاعات کامل تری در خصوص آن بدست آورید.

جاده چالوس

تاريخچه برج تهمینه

از مهم ترین آثار تاریخی آسارای کرج که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده برج آرامگاهی میدانک یا برج تهمینه می باشد. این بنا آرامگاهی است که محل دفن قلعه بانان یا اعضای خاندان پادوسیان می باشد که در حدود قرن های هفتم و هشتم هجری قمری از حکام محلی منطقه رویان بودند.

بنای آرامگاه که به نام برج میدانک شهرت دارد و بین اهالی محل به برج تهمینه معروف می باشد، شبیه به بناهای دوران مغول ساخته شده است که نحوه ساختمانی بنا آن را در خلال برج های آرامگاهی قرن هفتم و هشتم قرار می دهد. این برج که قدمت آن به دوره تیموری بر می گردد در روستای میدانک واقع در ۶۰ کیلومتری جاده کرج به چالوس، مستقر می باشد.

نقشه برج تهمینه

برنج میدانک یا برج تهمینه مقبره ای است سنگی با پلان ۸ ضلعی که در سمت غرب آن یک ایوان جلو آمده و حدود ۳ متر پهنای ورودی ایوان می باشد و ضخامت دیوارهای اطراف آن به حدود ۶۰متر می رسد. قسمت داخلی برج که پلان چلیپایی را در ذهن ظاهر سازی می کند، دارای پلان مربعی شکل با چهار طاق عقب نشسته آن در هر ناحیه است.

کاربندی و قطاربندی های داخل فضای آرامگاه و بارگاه از جمله تزیینات این سازه می باشد. برج دارای پوششی به صورت رک و مخروطی بوده که در حال حاضر لایه زیرین به جای مانده و پوشش خارجی آن فرسوده شده است. از جمله مصالحی که در ساخت این بنا استفاده شده، سنگ گچ و نوعی ملاط ساروج می باشد.

نقشه و معرفي بخش هاي مختلف

شرايط بازديد

برای سفر به کرج می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی همچون قطار، اتوبوس و یا هواپیما استفاده کنید. اگر تصمیم دارید که کمترین هزینه به شما تحمیل شود، بهتر است که بلیط اتوبوس کرج یا بلیط قطار آن را خریداری نمایید که علاوه بر هزینه پایین، امنیت بالایی نیز ارائه می کنند. بازدید از برج تهمینه به صورت رایگان صورت می گیرد؛ اما برای بازدید به صورت کامل و دقیق حتما یک ساعت زمان بگذارید و از قسمت های مختلف آن با دقت دیدن به عمل آورید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل کرج شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

آدرس و راه های دسترسي

از راه های مختلفی می توان خود را به جاده چالوس و برج تهمینه برساند و این بستگی دارد که شما از کدام نقطه می خواهید به این محل بروید. فراموش نکنید که برای رفتن به کرج و جاده چالوس، تورهای مسافرتی و گردشگری پیش روی شما هستند.

آدرس خانه تهمینه: البرز، کیلومتر ۶۰ جاده کرج، جاده چالوس، روستای میدانک، برج تهمینه کرج

نوشته برج تهمینه؛ تاریخچه+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.