1or-1

خانه انصاری ارومیه کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

خانه انصاری ارومیه

در شهر ارومیه خانه های تاریخی متعددی وجود دارد که هر کدام دارای زیبایی خاص و منحصر به فردی هستند. از جمله این بناهای تاریخی می توان به خانه انصاری اشاره نمود که قدمت آن به زمان قاجاریه باز می گردد.

سبک معماری منحصر به فرد و کاشی کاری های زیبایی که بر روی ساختمان این بنا ایجاد شده است آن را به یکی از زیباترین خانه های تاریخی ارومیه تبدیل کرده که سالانه گردشگران زیادی به منظور بازدید از آن به ارومیه سفر می کنند. اگر می خواهید با خانه انصاری ارومیه این اثر باشکوه بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه خانه انصاری ارومیه

سبک معماری خانه انصاری ارومیه و کتیبه هایی که در آن وجود دارد حاکی از آن است که این بنا در سال های 1330 الی 1334 ( اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی) ساخته شده است. مالک اولیه این بنا فردی به نام بابک جعفری بود اما پس از مرگ وی این خانه به فرزند و همسر سیف الله انصاری انتقال یافت و بر همین اساس نام آن به خانه انصاری معروف گردید.

تاریخچه خانه انصاری ارومیه

بافت قدیمی خانه انصاری به همان شکل اولیه وجود دارد و با تماشای آن می توان سفری کوتاه به دل تاریخ داشت. این خانه قدیمی در میدان امام حسین ارومیه و امتداد خیابان مدنی 2 واقع شده است و به دلیل آسیب هایی که در طی سالیان عمرش دیده بود در سال 1382 توسط اداره آموزش و پرورش ارومیه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر نیز خانه انصاری ها در اختیار آموزش و پرورش این شهر می باشد.

اما افراد علاقمند به معماری و بناهای تاریخی می توانند به بازدید از این خانه قدیمی زیبا بروند. اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه برخی مواقع محدوده ای از خانه را در اختیار دانشجویان رشته معماری و نقشه کشی قرار می دهد تا تحقیقات خود را با بررسی و مشاهده زوایای مختلف و سبک معماری آن تکمیل نمایند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

خانه انصاری ارومیه بسیار زیبا و با شکوه است و با ورود به آن قبل از هر چیزی تابلویی که حاوی اطلاعات تاریخچه بنا است و به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده نظر شما را به خود جلب می کند. این بنا دارای دو ورودی در قسمت شمال غربی و شمال شرقی می باشد که از طریق راه پله های سنگی زیبایی به ساختمان متصل شده اند. طاق های هلالی زیبایی که در بخش ورودی خانه انصاری وجود دارند نیز جلوه خاصی به بنا بخشیده اند.

با عبور از ورودی خانه انصاری می توانید به حیاط زیبا و با شکوه آن وارد شوید و پس از آن به اتاق های شرقی و غربی و طبقه همکف و اول دسترسی پیدا کنید. حیاط این عمارت با درختان سر به فلک کشیده و گل های رنگارنگی که در آن وجود دارد بسیار جذاب می باشد وحس و حال بی نظیری را در فضای خانه به وجود آورده است.

معماری خانه انصاری به قدری ظریف و ماهرانه صورت گرفته که تنها با تماشای نمای بیرونی ساختمان می توان به قدمت آن و هنر بی نظیر سازنده بنا پی برد. سبک معماری و تزئیناتی که در ساختار این خانه صورت گرفته آن را به یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجاریه تبدیل کرده است.

ساختمان اصلی خانه انصاری در مرکز باغ و محوطه حیاط آن واقع شده و به صورت بنایی چهار گوش و دو طبقه است. دور تا دور محوطه حیاط توسط دیوارهای خشتی زیبا احاطه شده است و درختان انگوری نیز در بخش جنوبی باغ به چشم می خورد.

نقشه و معرفی

پنجره های متعددی در ساختمان به منظور تامین نور و روشنایی آن ایجاد شده است که با هدف زیبایی آن ها، از شیشه های رنگی استفاده کرده اند و نمایی فوق العاده جذاب به بنا بخشیده اند. از مصالحی که در ساخت خانه انصاری به کار رفته می توان به سنگ، آجر، خشت و چینه اشاره نمود.

البته برای تزئین نمای بیرونی و داخلی بنا نیز از آجرهای لعاب دار فیروزه ای، کاشی های هفت رنگ و قاب بندی های زیبا استفاده کرده اند و نمای بنا را به طور کلی متحول ساخته اند.

طبقه همکف خانه تا ارتفاع دو متر از سنگ های تراش خورده پوشیده شده است و نمای طبقه اول آن نیز کاملا آجری می باشد. در طبقه اول سالن پذیرایی بزرگی از طریق یک راهرو به دو اتاق کوچک متصل می شود و تزئینات و کاشی کاری هایی که در داخل این بخش انجام شده بسیار زیبا و چشم نواز است.

علاوه بر ساختمان اصلی در قسمت غربی محوطه باغ نیز ساختمان دیگری واقع شده است که به ساختمان اصلی راه دارد و دارای زیر زمین و اتاق های تودرتویی می باشد. این ساختمان نیز از معماری و تزئینات و کاشی کاری های بی نظیری برخوردار بوده و نمای زیبایی به محوطه حیاط بخشیده است.

برای رزرو هتل در ارومیه می توانید از طریق سایت مستر بلیط و در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهید.

شرایط بازدید از خانه انصاری ارومیه

ساختار منحصر به فرد و معماری جذاب خانه انصاری که از بناهای تاریخی مربوط به زمان قاجاریه در ارومیه می باشد موجب شده که سالانه گردشگران بسیاری به منظور بازدید از آن به ارومیه سفر کنند. بازدید از خانه انصاری ارومیه همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 8 صبح الی 22 شب امکان پذیر است و افرادی که می خواهند به تماشای آن بروند به زمانی حدود یک ساعت نیاز خواهند داشت.

شرایط بازدید از خانه انصاری ارومیه

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

خانه انصاری ارومیه این بنای تاریخی باشکوه در شهر ارومیه میدان امام حسین (گول اوستی) ابتدای خیابان شهید مدنی و در کوچه انصاری واقع شده است. با توجه به اینکه این منطقه جزو خیابان های اصلی شهر ارومیه محسوب می شود دسترسی به آن برای گردشگرانی که با تهیه بلیط هواپیما ارومیه به این شهر سفر کرده اند به راحتی امکان پذیر است.

اگر می خواهید در سفر به ارومیه از خانه معروف انصاری بازدید نمایید می توانید از تاکسی هایی که در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند و یا خطوط اتوبوس های درون شهری استفاده نمایید. البته پارکینگ هایی نیز در نزدیکی این بنای تاریخی احداث شده که امکان بازدید با استفاده از خودرو شخصی و پارک خودرو به منظور رفاه حال بازدید کنندگان را فراهم نموده است.

نوشته خانه انصاری ارومیه کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.