1-25

خانه لطفی؛ معرفی + راه های دسترسی

خانه لطفی کجاست؟ خانه های تاریخی یکی از جذاب ترین اماکن تاریخی ایران است. در این محلهاست که می توان بخشی از زندگی گذشتگان را شناخت. ساختار خانه ها نشان از نوع برخورد های اجتماعی دارد.

علاوه بر این می توان فرهنگ و رسومی که در دوره های مختلفی تاریخی بر جامعه حکم فرما بوده است را بهتر درک کرد. در گذشته در اکثر خانه های ایرانی جمعی از افراد یک فامیل، در کنار هم زندگی می کرده اند. با شنیدن نام خانه های تاریخی، خانه ای بزرگ با حیاطی وسیع، اتاق های تو در تو که در اطراف حیاط گسترده شده اند، به ذهن خطور می کند.

در کنار این معماری می توان زنان و دخترانی را در تصور کرد در این خانه مشغول به فعالیت هستند و مردانی که نقش رییس خانواده را ایفا می کردند و حرف اول و آخر را می زنند. مطمئنا بسیاری از افراد با شنیدن نام خانه تاریخی داستان سریال پدر سالار و آن خانه را به یاد می آورند. در ادامه برای اینکه بیشتر با خانه های تاریخی آشنا شوید، خانه لطفی در دامغان را برای شما تشریح خواهیم کرد، پس با مجله مستر بلیط همراه شوید.

درباره مجله خانه لطفی

معرفی مجله خانه لطفی

خانه لطفی یکی از خانه های قدیمی دوره مظفرالدین شاه قاجار در دامغان است که در مرکز شهر دامغان و در خیابان 12 فروردین قرار دارد. این خانه از معماری خیلی زیبائی برخوردار است که تماشای آن را اجباری می کند. این خانه مانند بسیاری از خانه های قدیمی ایران دارای قسمت های مختلف و محل سکونت یکی اربابان دامغان بوده است.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دامغان و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “دامغان” را مطالعه نمایید.

معماری خانه لطفی

معماری خانه لطفی

این خانه از قسمت های مختلفی مانند حیاط بیرونی، اندرونی، حیاط پشت حیاط اندرونی، خانه مستخدمین و اصطبل تشکیل شده است که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم.

ورودی بنا از قسمت محله بالا است که دارای تزئینات آجریست و در طرفین آن طاق نماهائی ایجاد شده و بالا این طاقنماها دو طاقچه مربع شکل ایجاد شده است. بالای درب ورودی دارای یک طاق جناغی است که باعث شده جلوه زیبائی پیدا کند.

در کنار درب ورودی می توانید شاهد دو سکوی (صفه) کوچک وجود دارد که برای استراحت تعبیه شده اند. سر در این خانه دارای دو سکو بوده و درب دارای دو کوبه جدا ویژه مردان و زنان است که هر کدام با صدایی متناسب با جنسیت در نوع صدا متفاوت بود.

پس از گذر از درب می توانید وارد هشتی شوید. این فضا مانع می شود که افراد با ورود به خانه دید مستقیم به فضای خصوصی داشته باشند. هشتی برای انشعاب قسمت های مختلف خانه و گاه برای دسترسی به چند خانه ساخته می شد. در خانه های بزرگ، اندرونی و اقامتگاه های خدمتکاران نیز به هشتی راه داشتند و اغلب برای جدا سازی آقایان و خانم ها دو قسمتی ساخته می شد.

پنجره های خانه لطفی

بعد از خروج از هشتی وارد حیاط می شوید. یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده حیاط در خانه های قدیمی حوض بود. در اطراف حیاط نیز می می توانید اتاق ها و قسمت های مختلف را ببینید. سایبان هائی نیز در اطراف حیاط ایجاد شده که دلیل آن گرمای آب و هوا در فصل تابستان است.

تدابیر مختلفی در زمینه کنترل انرژی تابشی در فضای بیرونی اندیشیده شده که استفاده از رنگ های روشن برای بدنه های خارجی، بهره گیری از سایه‌بان های مختلف و بهبود خصوصیات حرارتی مصالح به کار رفته در جداره ها از جمله آنها هستند.

آنچه بسیار حایز اهمیت است داشتن تناسبات مناسب فضاهای بیرونی نظیر حیاط هاست به گونه ای که بهترین عملکرد را در برابر شرایط تابش خورشید از نظر مواقع نیاز به سایه داراست.

ایوانی بزرگ با چهار ستون گچی و سر ستون های گچ کاری شده در حیاط قرار دارد که با چند پله به حیاط متصل و در سرتاسر آن اتاق هائی ایجاد شده است. اتاق وسطی که بزرگ تر از دیگر از اتاقهاست به اتاق پنچ دری معروف است.

در زیر ایوان می توانید شاهد زیرزمین باشید که از طریق آن حیاط اندارونی به حیاط های دیگر راه پیدا می کند. حیاط اندرونی خود نیز دارای هشتی و راهروی وردودی جداگانه ای است. این قسمت نیز دارای ایوانی با دو ستون گچی و سر ستون های گچبری است که سه اتاق در آن قرار دارد و یکی از آنها به عنوان آشپزخانه مورد استفاده قرار می گرفت.

محل زندگی مستخدمین در حیاط اندرونی بود که خود شامل حیاط و اتاق جداگانه است. در کنار حیاط اندرونی اصلی اصطبلی قرار دارد که دارای سقف گنبدی با شش گنبد کوچک است.

اگر قصد سفر به دامغان را دارید بهتر است بلیط قطار دامغان را از طریق مستر بلیط و به صورت آنلاین تهیه کنید.

دسترسی به خانه لطفی

راه های دسترسی به خانه لطفی

این خانه در مرکز شهر دامغان قرار دارد که باعث می شود دسترسی به آن به راحتی صورت می گیرد. اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی دارید با خیال راحت این کار را انجام دهید. چون هم می توانید با اتوبوس و هم تاکسی های شهری به این مکان بروید. اگر با اتوبوس رفتید در ایستگاهی که در میدان امام شهر دامغا قرار دارد از اوتوبوس پیاده شوید و اگر با تاکسی رفتید می توانید در خیابان 12 فرودین از تاکسی پیاده شوید و باقی مسیر را پیاده بروید.

بازدید از خانه لطفی

بازدید از خانه لطفی

امروزه این خانه به موزه تاریخ شهر تبدیل شده است، بنابراین موقع بازدید از آن علاوه بر لذت بردن از معماری آن می توانید از اشیا موزه نیز دیدن کنید. برای بازدید بهتر است در ساعات اداری مراجعه کنید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل دامغان شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته خانه لطفی؛ معرفی + راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.