9nr

غار رئیس نیاسر کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی

غار رئیس نیاسر

غار رئیس نیاسر کجاست؟ شهر نیاسر کاشان به دلیل آب و هوای بی نظیر، طبیعت زیبا و حیرت انگیز، جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوانی که دارد به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در داخل کشور تبدیل شده است.

بازدید از این شهر و غار نیاسر در فصول مختلف سال می تواند بسیار لذت بخش و هیجان انگیز باشد. این غار قدیمی که قدمت آن به زمان اشکانیان باز می گردد به نام های دیگری نیز مانند غار تالار، غار رئیس، غار تالار و … شهرت دارد.

غار نیاسر در طول سالیان عمر خود شاهد اتفاقات گوناگونی بوده است و خصوصیات منحصر به فردی که دارد آن را به یکی از جذاب ترین غارهای کشور تبدیل کرده که هر ساله گردشگران متعددی از سراسر نقاط ایران برای بازدید از آن به کاشان سفر می کنند. اگر می خواهید با غار نیاسر کاشان بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه غار رئیس نیاسر

تاریخچه غار رئیس نیاسر

غار نیاسر در نزدیکی روستای نیاسر و در 30 کیلومتری غرب کاشان واقع شده است. اگر چه بسیاری از مورخان معتقدند که قدمت این غار به زمان اشکانیان باز می گردد اما باستان شناسان اشیا گرانبها و ارزشمندی از دوره ساسانی و سلجوقی نیز در آن کشف کرده اند و بر اساس آن احتمال می دهند که غار به آن زمان مربوط باشد.

این غار یکی از با شکوه ترین و عجیب ترین سازه های تاریخی دست بشر است که پژوهشگران با وجود سالیان زیادی که از عمر این غار می گذرد همچنان نتوانسته اند به هدف از ساخت آن پی ببرند.

برخی از پژوهشگران بر این باورند که این اثر به منظور فعالیت های مذهبی ساخته شده است و احتمال آنکه کاربری نظامی یا مسکونی داشته باشد ضعیف است. قرار گیری غار نیاسر در فاصله 400 متری از آتشگاه نیاسر موجب شده بود که از این مکان برای برگزاری نشست ها و دور همی های مذهبی استفاده نمایند.

این غارها که قدمتی 2000ساله دارند دارای ورودی های بسیار بزرگی هستند و باستان شناسان در حین انجام تحقیقات به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این غار توانسته اند مجسمه سنگی سر قوچ، سفال و ظروف گلی دوره ساسانی و سکه های قدیمی از دوره سلجوقیان و ایلخانان کشف کنند.

با وجود آنکه غار نیاسر دارای دهانه ورودی بسیار بزرگی می باشد اما متاسفانه زلزله ای که در سال 1980 در شهر کاشان رخ داد موجب شد که بخشی از غار دچار ریزش شود و از بین رود.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نقشه و معرفی بخش های مختلف

این غار که در شمال غربی کاشان واقع شده دارای 950 متر طول و 60 متر عمق می باشد. طراحی و معماری با شکوه و منحصر به فرد این سازه تاریخی موجب حیرت و تحسین بازدید کنندگان شده است و این غار از زیباترین غارهای دیدنی نیاسر و ایران محسوب می شود.

دهانه غار دارای5.2 متر ارتفاع و 5.3 متر عرض می باشد. در قسمت ورودی غار تالار کوچکی وجود دارد که دارای طول 8 و عرض 3 متر است. در غار نیاسر راه های تونل مانند فراوانی وجود دارد که امکان ارتباط با بخش های مختلف غار را فراهم می نماید.

علاوه بر این در غار با مسیرهای شیب دار متعددی روبرو خواهید شد که به منظور جلوگیری از وقوع سیل طراحی و ساخته شده اند. سازندگان این غار رمزآلود به فکر تهویه مناسب هوای غار نیز بوده اند و دریچه های هوایی متعددی در مسیرها و نقاط مختلف غار تعبیه نموده اند.

در غار نیاسر دوراهی ها و سه راهی های مختلفی وجود دارد اما در این میان تنها یکی از آن ها به انتهای تونل منتهی می گردد. به عبارتی می توان گفت سایر راه هایی که در غار وجود دارد بیراهه هستند.

در صورتی که بازدید کنندگان اطلاعات کافی در مورد غار نداشته باشند و نوشته هایی که مسیرهای غار را نشان می دهد مطالعه نکنند می تواند آن ها را به مسیری اشتباه و بیراهه بکشاند و مجبور شوند ساعت ها در غار به دنبال راه اصلی باشند.

سبک معماری منحصر به فردی که در ساخت این غار به کار رفته بسیار جذاب است و طراحان غار سعی کرده اند فضای داخلی آن را به نحوی بسازند که غار بخش کوچکی به عنوان نشیمن داشته باشد و بازدید کنندگان بتوانند در آن لحظاتی استراحت نمایند.

در غار نیاسر پس از عبور از یکی از تونل ها با فضای بزرگی روبرو خواهید شد که در آن سنگ آسیاب گردی به ابعاد 80 سانتی متر وجود دارد که چرخش آن آثاری شبیه به خورشید بر روی دیوارهای غار بر جای گذاشته است.

راهروهای پیچ در پیچ

بخشی از غار رئیس نیاسر دارای ارتفاع بسیار کمی می باشد به طوری که تنها به حالت نشسته امکان عبور از آن وجود دارد. با عبور از این قسمت به چاه سنگی مستطیل شکلی خواهید رسید که دارای عمق 6 متر است و در نهایت با اتصال به یک راهرو باریک به خارج از غار وصل می شود.

این خروجی که به موازات دهانه غار قرار دارد دارای راهروها و اتاق های بزرگ و تو در تویی است که بخش اعظم آن متاسفانه در گذر زمان در اثر حوادث طبیعی دچار آسیب دیدگی شده و امروزه تنها بخش های کوچکی از آن باقی مانده است.

از عمیق ترین قسمت های غار نیاسر می توان به چاهی اشاره نمود که دارای 10 متر ارتفاع است و به صورت کاملا ماهرانه ای در دل سنگ های سخت طراحی و ایجاد شده است. به طور کلی این غار دارای سه انتهای زیر زمینی، عمقی و سطحی می باشد که دارای ساختارها و موقعیت بی نظیری هستند.

غار نیاسر دارای سه طبقه و دو کانال می باشد. یکی از این کانال ها به صورت حلقوی است اما کانال دیگربه صورت افقی می باشد. اتاق ها و دالان های این غار در مجموع دارای 2500 متر طول و عرضی حدود یک متر هستند.

در بخش حلقوی غار دو مدخل و در بخش افقی آن چهار مدخل وجود دارد. قسمت حلقوی غار بسیار زیبا است و به طور ماهرانه ای 7 اتاق موجود در آن به طبقات زیرین متصل شده اند. این در حالی است که در قسمت افقی غارشاهد سه دالان با شیب ملایم و طولانی خواهید بود که یکی از آن ها در انتها به باغی زیبا منتهی می گردد و چند اتاق در مرکز آن قرار دارد.

غار تالار رئیس در مجموع دارای 20 اتاق می باشد که مساحت کلی آن ها حدود176 متر مربع است. در میان این اتاق ها بزرگترین اتاق دارای 28 متر طول و کوچکترین اتاق دارای 1.8 متر است. ساخت دالان ها و راهروهای پیچ در پیچی که در غار نیاسر وجود دارد امری بسیار دشوار و طاقت فرسا است و حاکی از آن است که این غار با اهداف معنوی خاصی بنا شده است.

شرایط بازدید

ظروف سفالی و اشیا تاریخی، سکه و .. که از دوره ساسانیان، سلجوقیان و ایلخانان به جای مانده است نشان دهنده اهمیت مذهبی غار در دوران پیش از اسلام می باشد اما پس از اسلام از غار نیاسر بیشتر برای اهداف نظامی و به عنوان پناهگاه استفاده نموده اند.

ساخت استادانه و حرفه ای غار رئیس نیاسر با اتاق ها، راهروها و دالان های پیچ در پیچ که به یکدیگر متصل شده اند آن را به یکی از شاهکارهای معماری تبدیل نموده که سالانه بازدید کنندگان فراوانی جهت تماشای آن به کاشان سفر می کنند.

شرایط بازدید از غار رئیس نیاسر

غار رئیس نیاسر کاشان به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری تاریخی این شهر محسوب می شود و گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند معمولا به بازدید از آن می روند.

علاقمندان به بازدید از غار نیاسر می توانند همه روزه از ساعت 8 صبح الی 6 بعدظهر به این مجموعه مراجعه نمایند. هزینه بازدید از غار نیاسر برای اتباع ایرانی و غیر ایرانی متفاوت می باشد. در غار نیاسر امکان غواصی نیز وجود دارد و بازدید کنندگان در روزهای یکشنبه و دوشنبه می توانند تجربه غواصی در این مکان را داشته باشند.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

غار رئیس نیاسر در 30 کیلومتری شهر کاشان واقع شده است و افرادی که با تهیه بلیط هواپیما کاشان به این شهر سفر کرده اند در صورتی که بخواهند به بازدید از آن بروند باید از تاکسی های بین شهری و یا تاکسی های خصوصی استفاده نمایند.

همچنین افرادی که به صورت گروهی و خانوادگی به کاشان سفر کرده اند می توانند خودروهای سواری مانند ون که ظرفیت بیشتری دارند را جهت بازدید از غار نیاسر رزرو نمایند.

برای رزرو هتل کاشان می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کمترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که میخواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو آنلاین هتل شامل تخفیف میشود، کافیست تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته غار رئیس نیاسر کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.