فرودگاه بین المللی دستغیب شیراز کجاست؟ معرفی + راه های دسترسی

فرودگاه بین المللی دستغیب شیراز

شیراز شهر علم و ادب و مرکز استان فارس است. این شهر در قسمت جنوب غربی ایران وقع شده است. شهر شیراز یکی از کلان شهرهای ایران به شمار می‌رود. این شهر دارای آثار تاریخی بسیار است که به ادوار گوناگون ایران به خصوص دوره هخامنشی بر می‌گردد. دارای آب و هوائی مدیترانه‌ای (نیمه گرمسیری) است.

از آثار تاریخی آن می توان آتشکده صمیکان، آرامگاه حافظ، آرامگاه خواجوی کرمانی، آرامگاه سعدی، ارگ کریم‌خان، باغ جهان‌نما، باغ ارم، باغ تخت، باغ چهل‌تن، باغ دلگشا، باغ نارنجستان قوام، باغ هفت‌تن، خانه صالحی، چاه مرتاض علی، حمام باغ نشاط، عمارت باغ ایلخانی، عمارت باغ نشاط، عمارت دیوانخانه، عمارت کلاه‌فرنگی باغ نظر و بسیاری دیگر را نام برد. غذاهای محلی این استان شامل کلم پلو شیرازی، دوپیازه آلوی شیرازی، شکرپلو، قورمه‌ به و یخنی نخود می‌شود.

وجود فرودگاه بین المللی شیراز و مسیرهای پروازی مختلفی که از این شهر وجود دارد باعث شده است مسیر هوائی یکی از مساعدترین روش های سفر به این شهر باشد. در ادامه با سایت مستر بلیط همراه باشد تا با قسمت های مختلف ای فرودگاه آشنا شوید.

تاریخچه فرودگاه بین المللی دستغیب شیراز

در تاریخچه این فرودگاه نقل قولی از کتاب «شیراز در گذشته و حال» نوشته دکتر حسن امداد چاپ آذرماه 1339 آورده شده است. این نقل قول به این شرح می باشد: شیراز از طریق هوا به تهران و اصفهان و اهواز و آبادان مربوط است. شیراز دارای دو فرودگاه است، یکی فرودگاه قدیم که در نزدیکی صحرای آقاباباخان در جنوب شهر نزدیک جاده شیراز و بوشهر قرار دارد.

این فرودگاه در سال 1308 شمسی ساخته شد و اخیرأ امارت مفصلی برای استراحت مسافرین در آن بنا کرده اند ولی چون این فرودگاه به اندازه کافی وسعت نداشت و توسعه آن نیز مقدور نبود، اخیرأ فرودگاه وسیعی در دو فرسنگی جنوب شرقی شیراز در نزدیکی قریه جعفرآباد ساخته اند که باندآنرا آسفالت کرده و فعلأ پروژه ساختمان عمارت جهت استراحت مسافرین در دست تهیه است. در این فرودگاه انواع هواپیماهای بزرگ می توانند بنشینند در صورتیکه در فرودگاه قدیم نشستن هواپیماهای بزرگ به آسانی مقدور نبود.

فرودگاه جعفر آباد یا فرودگاه جدید شیراز در سال 1340 در زمینی به مساحت 500 هکتار در قسمت جنوب شرقی شهر مورد بهره‌برداری رسید و از سال 1345 عنوان فرودگاه بین المللی به خود گرفت. پس از توسعه های مختلف که در زمان های گوناگون بر روی فرودگاه انجام گرفت به شکل اکنونی رسیده است.

درباره فرودگاه بین المللی دستغیب شیراز

فرودگاه شیراز در قسمت جنوبی شهر و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا واقع شده است. این فرودگاه چهارمین فرودگاه پر رفت و آمد کشور پس از فرودگاه مهرآباد، فرودگاه امام خمینی و فرودگاه مشهد می‌باشد. طبق آمار در سال 2016 در این فرودگاه ۳۱٬۱۴۸ پرواز هواپیما انجام گرفته و توانسته است ۳٬۳۰۸٬۱۱۱ نفر مسافر و ۳۰٬۸۸۹٬۴۳۵ کیلوگرم بار در همین سال جا به جا کند.

فرودگاه شیراز دارای دو باند پروازی به طول های ۴،۲۷۲ و ۴،۳۳۴ متر با رویه آسفالت است. کد ایکائو و یاتا این فرودگاه به ترتیب OISS و SYZ می‌باشد. برای جستجوی این فرودگاه می توانید از این کدها استفاده کنید.

این فرودگاه قطب اصلی برای شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت هواپیمایی فلای پرشیا می باشد. این موضوع به این معنی است که این شرکت‌های هواپیمائی عمده پروازهای خود را از این فرودگاه و به مقصد آن انجام می‌دهند.

این فرودگاه پس از فرودگاه امام خمینی دارای پیشرفته ترین وسایل ناوبری در کشور است. در حال حاضر فرودگاه شیراز به عنوان بزرگترین فرودگاه استان فارس مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات و وسایل کمک ناوبری DVOR/DME و ILS و … بوده و همچنین دارای پیشرفته ترین رادار موجود جهان به نام MSSRIO است. با فعال شدن و بهره برداری این رادار در آینده نزدیک فرودگاه بین المللی شیراز به عنوان مرکز کنترل دوم کشور عملیاتی می شود. اکنون فرودگاه شیراز دارای 13 مسیر هوایی می باشد.

از چشم اندازهای فرودگاه می‌توان به ساختمان فنی و عملیاتی تازه تأسیس فرودگاه شیراز مشتمل بر طبقات اداری و پشتیبانی و فنی و عملیاتی و برج مراقبت با ارتفاع بالغ بر ۴۵ متر از سطح زمین با تجهیزات اداری و عملیاتی پیشرفته با وسعت حدود ۷۵۰۰ متر مربع همراه با ساختمان‌های فنی و موتورخانه و سالن آمفی تئاتر وپذیرائی و فضای سبز زیبایی حدود ۵۰٫۰۰۰ متر مربعی اشاره کرد.

ترمینال بین المللی شیراز

طرح های توسعه ای فرودگاه

یکی از طرح های توسعه ای این فرودگاه پروژه ساخت ترمینال بین المللی جدید برای آن می باشد. مشخصات پروژه ترمینال جدید پروازهای خارجی فرودگاه شیراز به این شرح است: حوزه فعالیت آن ترمینال فرودگاهی، تاریخ شروع طراحی در ۱۳۸۶ و تاریخ شروع اجرا ۱۳۹۴ می‌باشد و متراژ پروژه ۲هکتار (بر اساس برنامه جامع فرودگاه شیراز) است.

این پروژه با همکاری شرکت فرانسوی ADPI به عنوان مشاور همکار طراحی گردیده است. این پروژه شامل دو طبقه است که در طبقه اول راهروی ارتباطی مسافران ورودی، کنترل گذرنامه ورودی، فضاهای اداری، فروشگاه‌های آزاد و فضاهای خدماتی اعمال خواهد شد. سالن انتظار پرواز، کنترل گذرنامه خروجی، فروشگاه‌های آزاد، کنترل امنیتی، بوفه، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی و فضاهای خدماتی نیز در طبقه دوم ایجاد خواهد شد.

ترمینال های فرودگاه

این فرودگاه مانند دیگر فرودگاه‌های بزرگ کشور از یک ترمینال داخلی و یک ترمینال خارجی تشگیل شده است. این ترمینال ها هر یک به تنهائی دارای امکاناتی کامل می باشند. این دو ترمینال برای استفاده در هنگام پرواز های خارجی و داخلی تعبیه شده اند.

ترمینال داخلی به وسعت 16 هزار متر مربع در قسمت مرکزی این فرودگاه قرار دارد. برای رسیدن به ترمینال داخلی باید از درب ورودی مستقیم به سمت ترمینال داخلی حرکت کنید. امکانات ترمینال داخلی شامل خودپرداز بانک‌های مختلف مانند خودپرداز بانک اقتصاد نوین، خودپرداز بانک انصار، خودپرداز بانک ملی و باجه فعال بانک شهر می‌باشد. این ترمینال همچنین دارای فست فود و رستوران می‌باشد. غرفه بوفه ( روبروی دفتر مدیر ترمینال) و فست فود و کافی شاپ در سالن عمومی و یک فست فود و کافی شاپ در سالن ترانزیت ترمینال قرار دارد.

ترمینال دیگر فرودگاه شیراز، ترمینال بین المللی به مساحت آن 21 هزار متر مربع می باشد که به پروازهای خارجی و حج تعلق دارد. البته پروازهای حجاج به صورت فصلی و در زمان‌های مشخص انجام می‌گیرد. امکانات این ترمینال نیز شامل خودپردازها و فست فود و کافی شاپ می شود که در سالن عمومی و ترانزیت این ترمینال قرار گرفته اند.

مسیرهای پروازی فرودگاه

همانطور که قبلا نیز اشاره شد این فرودگاه دارای 13 مسیر پروازی مختلف می باشد. این مسیرها پروازهای داخلی و خارجی را در برمی‌گیرد. از مسیرهای داخلی این فرودگاه می‌توان به فرودگاه مهرآباد تهران، فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین المللی اهواز، بین المللی آیت الله جمی آبادان، فرودگاه کرمانشاه، فرودگاه بوشهر، فرودگاه بندر لنگه، فرودگاه لار، فرودگاه لامرد، فرودگاه بندرعباس، فرودگاه بین المللی کیش، فرودگاه قشم، فرودگاه سیری و فرودگاه لاوان اشاره کرد.

پرواز های خارجی این فرودگاه اکثرا برای کشورهای همسایه به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می‌گیرد. این پروازها مشتمل بر فرودگاه سوریه، قطر، امارات متحده عربی(دوبی – ابوظبی) بحرین، کویت، عربستان سعودی(حج عمره و تمتع ) و بصورت موردی در مسیر مصر، سودان، روسیه، ترکیه و … می‌باشد.

محوطه فرودگاه شیراز

شرکت‌های هواپیمائی فعال

شرکت های هواپیمائی داخلی و خارجی از طریق این فرودگاه پروازهای خود را انجام می‌دهند. از شرکت های هواپیمائی داخلی می توان شرکت هواپیمایی ایران ایر، شرکت هواپیمایی آسمان، شرکت هواپیمایی ماهان، شرکت هواپیمایی کیش ایر، شرکت هواپیمایی ایران ایر تور، شرکت هواپیمایی تابان، شرکت هواپیمایی زاگرس، شرکت هواپیمایی قشم ایر، شرکت هواپیمایی نفت و شرکت هواپیمایی ترکیش ایر را برشمرد. شرکت های هواپیمائی خارجی نیز چند پرواز در این فرودگاه انجام می دهند. شرکت هواپیمایی قطر ایرویز و شرکت هواپیمایی ایر عربیا از جمله این شرکت ها هستند.

لیست کامل شرکت های هواپیمائی به همراه مقاصد پروازیشان به شرح زیر می باشد:

ایر عربیا شارجه

شرکت هواپیمایی آرمنیا زوارتنوتس

هواپیمایی آتا حیدر علی‌اف، شهید هاشمی‌نژاد مشهد، مهرآباد

آسترین ایرلاینز وین، شهید بهشتی اصفهان

هواپیمایی اترک مهرآباد تهران

بوراجت چارتر: آدانا

هواپیمایی کاسپین خلیج فارس، شهید هاشمی‌نژاد مشهد، مهرآباد

کرندون ایرلاینز فصلی: آدانا، آنتالیا

فلای‌دبی دوبی

جورجین ایرویز تفلیس

ایران ایر اهواز، بغداد، بندرعباس، بندر لنگه، بوشهر، کنارک، حمد، دوبی، اصفهان، کویت، مشهد، نجف، مهرآباد

فصلی: ملک عبدالعزیز، شاهزاده محمد بن عبدالعزیز

هواپیمایی ایران ایرتور شهید هاشمی‌نژاد مشهد، مهرآباد

هواپیمایی نفت ایران اهواز، خارگ، شهید بهشتی اصفهان، لامرد، لاوان، ماهشهر، جزیره سیری، مهرآباد

هواپیمایی آسمان آبادان، اهواز، خلیج فارس، بندرعباس، کنارک، دوبی، اصفهان، کرمان، کرمانشاه، کیش، لامرد، لاوان،

ماهشهر، مشهد، مسقط، نوشهر، دیرستان، رشت، ساری، جزیره سیری، تبریز، مهرآباد، زاهدان

کیش ایر خلیج فارس، باتومی، دوبی، کیش، مشهد، مسقط، تفلیس، مهرآباد

هواپیمایی ماهان اهواز، بغداد، خارگ، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کرمان، نجف، مهرآباد

هواپیمایی معراج مهرآباد

پگاسوس ایرلاینز چارتر: آدانا، آنتالیا

هواپیمایی قطر حمد

هواپیمایی قشم کیش، مشهد، ماهشهر، دیرستان، شهید مدنی تبریز، مهرآباد

هواپیمایی ساها مهرآباد

هواپیمایی سپهران خلیج فارس، کیش، مشهد، مهرآباد

هواپیمایی تابان بغداد، نجف، مهرآباد، فصلی:زوارتنوتس، چارتر: مشهد

ترکیش ایرلاینز آتاترک

هواپیمایی زاگرس مشهد، مسقط، تفلیس، مهرآباد، زوارتنوتس

امکانات فرودگاه

این فرودگاه دارای امکانات مناسبی برای زمان انتظار مسافران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. از آن جمله می توان شعبات بانک‌ها، رستوران و بوفه و پارکینگ نام برد. برای راحتی و آسایش مسافران در هر ترمینال به صورت مجزا امکاناتی فراهم شده است. که این امکانات را هم در سالن عمومی ترمینال ها و هم سالن ترانزیت آنها می‌توانید بیابید.

بانک هائی که در این فرودگاه هم شعبه و هم خودپرداز دارند شامل بانک ملی شعبه فرودگاه شیراز در محوطه فرودگاه جنب پارکینگ طبقاتی، شعبه بانک شهر واقع در سالن داخلی می‌شود.

غرفه کافی شاپ و آشپزخانه واقع در ترمینال خارجی، فست فود و کافی شاپ در سالن ترانزیت و سالن عمومی ترمینال داخلی و همچنین غرفه بوفه در ترمینال داخلی از جمله رستوران ها و کافی شاپ‌های موجود در این فرودگاه می‌باشد.

فرودگاه بین المللی شیراز دارای دو پارکینگ (طبقاتی و روبازموقت) در مقابل ترمینال داخلی می باشد. مسافرانی که مقصد آنها ترمینال داخیل است می توانند برای راحتی بیشتر از این پارکینگ استفاده کنند. همچنین یک پارکینگ رو باز شبانه روزی نیز روبروی ترمینال خارجی قرار دارد که توسط سرمایه گذار مدیریت و بهره برداری آن انجام می شود. اگر به قصد ترمینال خارجی وارد فرودگاه شیراز می‌شوید می توانید از این پارکینگ استفاده کنید. ظرفیت پارکینگ طبقاتی 750 دستگاه خودرو ، پارکینگ روباز ترمینال داخلی 120 دستگاه خودرو و پارکینگ روباز ترمینال خارجی 800 دستگاه خودرو می باشد.

باند فرودگاه شیراز

راه‌های دسترسی به فرودگاه

به علت اینکه فرودگاه شیراز در قسمت جنوبی شهر واقع شده است و در اصل قسمتی از خود شهر محسوب می شود دسترسی به آن کار آسانی می باشد. شما می توانید با استفاده از تمامی وسایل حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی، اتوبوس و مترو بین فرودگاه و مرکز شهر رفت و آمد داشته باشید.

راه‌های ارتباطی به فرودگاه

مركز تلفن: 37115000-071 و 37118890-071 الی 99

اطلاعات پرواز: 199 (پاسخگويي 24 ساعته )

روابط عمومي: 37118020-071

آدرس پستی: شیراز – فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز

کد پستی 7158793136

پست الکترونیکی: syz-info@shiraz.airport.ir

اشیاء گمشده شرکت ایران ایر – تلفن مستقیم 37172138

اشیاء گمشده شرکت آسمان – تلفن مستقیم 37201731

نوشته فرودگاه بین المللی دستغیب شیراز کجاست؟ معرفی + راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.