1-26

مقبره پیر حمزه سبزپوش

مقبره پیر حمزه سبزپوش

امروزه گردشگری در شکل های مختلفی رایج شده است که یکی از آنها گردشگری مذهبی به شمار می رود.گردشگری مذهبی یکی از رایج ترین شکل های گردشگری در سراسر جهان محسوب می شود، که سابقه آن مربوط با قرون گذشته است و به طور کلی شامل سفرها و بازدید هایی می شود که اصلی ترین هدف از آ نها تجربه ای مذهبی است. جاذبه های مذهبی، زیارتگاه ها و اماکن مقدس هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می کنند. در حال حاضر سفر های زیارتی و مذهبی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و گردشگری مذهبی رشد و گسترش قابل توجهی یافته است. ایران یکی از کشورهایی محسوب می شود که هر ساله جمعیت زیادی از افراد در زمان سفر، این نوع از گردشگری را انتخاب می کند. در کشور ما تعداد بسیار زیادی مکان مذهبی وجود دارد که بعضی از آنها شهرت بسیار دارند و برخی دیگر کمتر شناخته شده اند. اصولا مراکز زیارتی کمتر آشنا در بین اهالی منطقه ای که آن مکان در آن قرار دارد دارای ارزش و اعتبار وافری است. یکی از این مراکز مقبره پیر حمزه سبزپوش در شهرستان ابرکوه استان یزد به شمار می رود.

درباره مقبره پیر حمزه سبزپوش

درباره مقبره پیر حمزه سبزپوش

منطقه یزد، همچون دیگر مناطق ایران در سده های هفتم و هستم هجری محل زندگی چندین تن از بزرگان اندیشه و عرفان اسلامی بود. به طوری که هر یک از آنها در جای جای این منطقه جمعی را به دور خود گرد آورده و در خانقاه و مدرسه ای بساط درس و بحث به راه انداخته بودند. یکی از نشانه های محبوبیت این عارفان نزد مردم، مجموعه خانقاه ها و بناهایی است، که خود عارفان یا مریدانشان می ساختند و این بناها همچنان وجود دارند. بنابر سنتی که در آن زمان وجود داشت پس از مرگ عارفان، پیکر ایشان در همین مکان ها دفن می شد. یکی از این سازه ها که هم اکنون نیز وجود دارد مقبره پیر حمزه سبزپوش محسوب می شود. این بنا در شهر ابرکوه قرار دارد و مربوط به دوره‌ سلجوقیان می شود که در قرن پنجم و ششم هجری بنا شده و به واسطه همین قدمت در تاریخ 31 تیرماه سال 1313 در فهرست آثار ملی با شماره 205 به ثبت ملی رسیده است. این بنا مقبره عزیز الدین نسفی است که از بزرگ‌ ترین دانشمندان، عارفان، نثرنویسا زبان پارسی در سده هفتم هجری به شمار می رود. اگر می خواهید در مورد بنای این مقبره بیشتر بدانید بهتر است این مطلب از مجله مستر بلیط را از دست ندهید.

ساختار بنای مقبره پیر حمزه

ساختار بنای مقبره پیر حمزه

این بنا از داخل پلانی چهار ضلعی دارد که بر روی هر یک از ضلع های چهارگانه، چهار طاق نما تعبیه شده است و در پایین هر ضلع ازاره بنا قرار دارد که از سه بخش تشکیل شده است. در قسمت بالایی به عرض ۲۰ سانتی متر کتیبه ای به خط نسخ از آیات قرآن، در زیر آن یک حاشیه تزیینی و سطح وسیعی که به هفت ضلعی هایی تقسیم شده و داخل آنها با طرح های گیاهی تزیین یافته است. ورودی بنا از سمت جنوب و از میان دو مقبره سفید کاری شده با پایین رفتن از سه پله به درون مقبره می رسد. درون بنا با چهار روزنه کوچک از بخش زیر گنبد نور می گیرد. کف بنا با آجر های 20 در 20 سانتی متر با بند کشی گچی پوشش داده شده است. در سمت غربی بنا و بر بدنه غربی، محراب گچ بری پر نقش و رنگینی وجود دارد و در سه طرف، ازاره تزئینی گچی به ارتفاع 110 سانتی متر دور می زند. در بنا دو قبر با راستای متفاوت و پوسته گچی وجود دارد. قبر اول در راستای دیوراهای بنا و تقریبا چسبیده به بدنه غربی قرار دارد. قبر دیگر به سمت قبله و در وسط بنا دیده می شود.

راه های دسترسی به مقبره پیر حمزه

راه های دسترسی به مقبره پیر حمزه

برای اینکه به بتوانید از این سازه دیدن کنید می توانید بلیط اتوبوس ابرکوه را خریداری کنید و به سمت این شهر حرکت کنید. پس از آن باید به سمت خیابان شهید بهشتی این شهر بروید. وسایل نقلیه عمومی می توانند در رسیدن به این محل کمک رسان شما باشند.

بازدید از مقبره پیر حمزه سبزپوش

دیدار از این مکان را می توانید در تمامی روز های هفته انجام دهید ولی باید در ساعات اداری به آنجا مراجعه کنید. پیشنهادی که مستر بلیط برای شما دارد این است که حتما به این منطقه سفر کنید و از تمامی جاذبه های آن دیدن به عمل آورید.

نوشته مقبره پیر حمزه سبزپوش اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.