1-34

موزه علوم طبیعی بهاباد کجاست؟ معرفی و راه‌های دسترسی

موزه علوم طبیعی بهاباد

موزه علوم طبیعی بهاباد کجاست؟ گردشگری شهری یکی از انواع گردشگری به شمار می رود که در سال های اخیر رشد چشم گیری داشته است و روز به روز بر طرفداران آن افزوده می شود. در این نوع از گردشگری افراد به دیدار از جاذبه های گردشگری موجود در آن می پردازند و یکی از این جاذبه ها موزه ها محسوب می شوند. موزه ها در واقع پلی به شمار می روند كه گذشته فرهنگی و هنری، اقتصادی، اجتماعی و سياسی هر ملتی را به حال و آينده پيوند می دهند.

موزه ها مجتمع های فرهنگی- آموزشی محسوب می شوند كه هركدام از صنايع و فرآورده های دست ساخت موجود در آن هم چون ورقی از تاريخ ملل، اخلاق، دين، مذهب، مشاغل، فرهنگ، آداب و رسوم و سنت های پيشينيان را در قرون و اعصار مختلف به نسل های حال و آينده معرفی می كنند. انواع مختلفی از موزه ها وجود دارند که یکی از آنها موزه های علوم طبیعی به شمار می روند. امروزه به هر شهری از ایران سفر کنید می توانید نمونه ای از این نوع موزه ها را بیابید. یکی از آنها موزه علوم طبیعی بهاباد نام دارد که در استان یزد و شهرستان بهاباد قرار دارد.

معرفی موزه علوم طبیعی بهاباد

معرفی موزه علوم طبیعی بهاباد

در این بخش از مجله مستر بلیط به سراغ شهر بهاباد می رویم و توضیحاتی کامل را در مورد آن برای شما ارائه می کنیم. شهر بهاباد مرکز شهرستان بهاباد است که در استان یزد قرار دارد. این شهرستان از جمله شهرستان های قدیمی این استان به شمار می رود که گفته می شود در 1100 هجری قمری شهری آباد و پر رونق محسوب می شد. همین موضوعی دلیلی شده است که در این شهر جاذبه های گردشگری متعددی وجود داشته باشد که از آن جمله می توان به آرامگاه ملا عبدالله بهابادی، کویر بکر بهاباد، مسجد جامع بهاباد، رودخانهٔ شور روستای احمد آباد، بقعهٔ شیخ ضیا الدین، قلعهٔ تاریخی جنت‌آباد، برج قلعه، خندق بهاباد، خانۀ سنگی روستا دانشی، آبشار بیشه روستا ده ‌عسکر، حدیله و … اشاره کرد.

یکی دیگر از جاذبه های آن موزه علوم طبیعی بهاباد محسوب می شود که سابقه آن به سال 1377 بر می گردد. گفته می شود که این موزه توسط فردی به نام آقای رضا زینلی دبیر زیست‌شناسی در دبیرستان شهید رفیعیان احداث شد. در شروع کارش این موزه در یک سالن ۲۱ متری با ۱۲ نمونه آبزی بندرلنگه قرار داشت و پس از گذشت زمان کوتاهی به علت افزایش گونه ‌ها، مجبور به انتقال به هنرستان قدس بهاباد شدند.

ساختار و بخش های موزه علوم طبیعی

ساختار و بخش های موزه علوم طبیعی

این موزه ۱۰ سالن دارد که بیش از ۳۵۰۰ نمونه مختلف در این سالن های وجود دارد. چهار زمینه جانورشناسی، گیاه‌شناسی، سنگ و فسیل و میکروسکوپیک در این موزه قابل مشاهده است. به تازگی بخش دیگری نیز به آن اضافه شده است که شامل دو سالن با ۹۵ درصد آبزیان دریای شمال و ۶۰ درصد آبزیان دریای جنوب می شود.

بخش جانورشناسی

این بخش 5 سالن دارد که در آن ۵۵۰ نمونه از مهره ‌داران و بی‌ مهرگان دیده می شود. انواع خارتنان، نرم ‌تنان و سخت‌ پوستان از جمله بی ‌مهرگانی هستند که در این بخش قرار دارند. این بی مهرگان از نقاط مختلف جهان گردآوری شده اند و تعداد کمی از آن ها نیز از بی ‌مهرگان خلیج‌ فارس و بندپایان نظیر حشرات و پروانه‌ها، بومی این منطقه هستند. فسیل زنده و ۳۰۰ میلیون سالی خرچنگ نعل اسبی را می توان مهم ترین و با ارزش ترین گونه این بخش دانست.

مهره دارانی که در این بخش قرار دارند شامل گونه های پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهیان می شود که حدود ۸۱۰ گونه می شوند. 75 نمونه پرنده نیز در این موزه وجود دارد که اکثریت آنها مثل حواصیل ‌ها و پلیکان ‌ها به شمال کشور و برخی همچون هوبره زنگوله بار، به منطقه بهاباد مربوط می شوند. یوزپلنگ ایرانی و دلفین دندان درشت نیز از شاخص ترین گونه های این بخش هستند.

بخش گیاه شناسی

بخش گیاه شناسی

در این قسمت می توانید شاهد 200 گونه گیاهی باشید که در دانه‌ها، گیاهان گلدانی و داروهای گیاهی طبقه بندی می شوند که برخی به‌ صورت سه ‌بعدی و برخی دیگر به حالت طبیعی خود نگهداری می‌گردند. بیشترین گیاهان موجود در این موزه مربوط به همین منطقه هستند.

بخش سنگ، فسیل و میکروسکوپیک

همانطور که از نامش پیداست در این بخش سنگ و فسیل هایی از گذشته نگهداری می شود و در حدود ۴۲۰ قطعه ارزشمند سنگ، چندین عنصر معدنی و ۳۰۰۰ فسیل در آن به نمایش گذاشته شده که مهم‌ترین آن‌ها عناصر معدنی مس، گوارتس و ولفونیت خاص منطقه بهاباد است.

راه های دسترسی به موزه علوم طبیعی

راه های دسترسی به موزه علوم طبیعی

برای اینکه بتوانید از این مکان دیدن کنید باید راهی شهر بهاباد در استان یزد شوید که این سفر با خرید بلیط قطار بهاباد امکان پذیر می شود. پس از اینکه به شهر بهاباد رسیدید باید سراغ میدان معلم، خیابان ملا عبدالله، مقابل فرمانداری، موزه علوم طبیعی بهاباد را بگیرید. کلیه وسایل نقلیه عمومی می توانند به شما در رفتن به این ناحیه از شهر کمک کنند.

بازدید از موزه علوم طبیعی بهاباد

برای دیدار از این مکان باید هزینه ای را به عنوان ورودی پرداخت کنید که لازم به ذکر است که این هزینه برای گردشگران خارجی و داخلی متفاوت است. همچنین باید این نکته را مد نطر داشته باشید که در ساعات ۸:۰۰ تا ۱۳:۰۰ و در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه می توانید از این موزه دیدن به عمل آورید. مستر بلیط پیشنهاد می کند، پس از دیدار از موزه بهتر است از دیگر جاذبه های گردشگری شهر بهاباد دیدن کنید.

اگر از این موزه دیدن کرده اید می توانید تجربه خود را از طریق کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته موزه علوم طبیعی بهاباد کجاست؟ معرفی و راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.