1eq

میدان اقبال کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

سنندج یکی از زیبا ترین شهرهای ایران است که مرکز استان کردستان محسوب می شود. در این شهر جاذبه های دیدنی و تاریخی متعددی وجود دارد که مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است.

از این رو هر ساله سنندج پذیرای گردشگران فراوانی از نقاط مختلف ایران و جهان می باشد. یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی این شهر میدان اقبال بوده که در دل این شهر واقع شده است. اگر می خواهید با میدان اقبال سنندج بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

درباره میدان اقبال

شهر زیبا و سر سبز سنندج به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد از دیر باز و به ویژه در دوره حکومت صفویه و قاجاریه مورد توجه حاکمان بسیاری قرار گرفت و جایگاه ویژه ای داشت. به همین دلیل فعالیت های شهرسازی فراوانی در آن صورت گرفت.

از این رو بافت سنتی این شهر و بناهای تاریخی که در آن وجود دارد بسیار ارزشمند هستند و نمادی از تاریخ و قدمت این سرزمین می باشند. میدان اقبال نیز در قلب شهر سنندج واقع شده و از میدان های اصلی این شهر محسوب می شود و که تمامی خیابان های شهر به آن منتهی می گردد. نام این میدان بر اساس تابلوهای موجود آزادی است اما در بین مردم محلی به میدان اقبال شهرت یافته است.

درباره میدان اقبال

تاریخچه میدان اقبال

این میدان و تندیس زیبای درون آن یکی از آثار بی نظیر استاد هادی ضیاالدینی می باشد که در قلب شهر سنندج واقع شده است. این تندیس انسانی را نشان می دهد که به سوی رهایی آغوش گشوده است و نشان دهنده علاقه فراوان این قوم رنج دیده به رهایی در طی اعصار می باشد.

در این شهر تندیس های متعددی در میان میدان ها و بخش های مختلف وجود دارد به همین دلیل شهر سنندج به شهر تندیس ها شهرت یافته است. هر کدام از این تندیس ها دارای معنی و مفهوم خاصی هستند و داستانی را روایت می کنند. تندیس موجود در میدان اقبال روایتگر رهایی و آزادی است و بر همین اساس نام میدان را آزادی نهاده اند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

میدان اقبال که از میدان های اصلی این شهر محسوب می گردد خیابان های وکیل، آبیدر، فلسطین، فردوسی و ششم بهمن را به یکدیگر متصل می نماید. این میدان به صورت بیضی است. تندیس آزادی در میان این میدان واقع شده و سه قوسی که بر سه حوض بزرگ میدان و با فاصله از یکدیگر قرار گرفته اند نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کنند.

این قوس ها مرتبا آب را فواره می کنند که به داخل حوض ها می ریزد. یکی از این قوس ها در جهت خیابان فردوسی، یکی در جهت خیابان ششم بهمن و دیگری در جهت خیابان صفری قرار گرفته اند. قوس ها و نورپردازی هایی که بر روی آن ها انجام شده است مخصوصا در دل شب زیبایی خیره کننده ای به میدان می بخشند و میدان اقبال را به یکی زیبا ترین نقاط شهر تبدیل می کنند.

نقشه و معرفی

فضای داخلی میدان با استفاده از چمن به طور کامل پوشیده شده است و فقط دو قسمت از آن به منظور ورود به میدان سنگ فرش شده است. یکی از سه حوضی که در میدان وجود دارد در مقایسه با بقیه بزرگ تر می باشد که در مقابل خیابان فردوسی قرار گرفته است.

علاوه بر این سه حوض و فضای سبز اطراف میدان سه باغچه زیبا نیز در میدان خودنمایی می کند که از دور نوعی نظم هندسی خاص در میدان ایجاد نموده و جلوه ای ویژه به آن بخشیده است.

تندیس آزادی موجود در میدان بر روی پایه بلندی قرار گرفته که این پایه در میان یک خندق پر از آب واقع شده است. بر روی این پایه عبارت «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» به چشم می خورد.

شرایط بازدید از میدان اقبال

میدان اقبال یا همان میدان آزادی سنندج که یکی از زیبا ترین میدان های این شهر می باشد در مرکز این شهر واقع شده و در هر ساعت از شبانه روز می توان از کنار آن عبور نمود و به بازدید از این اثر ارزشمند رفت.

بازدید از میدان اقبال در شب های زیبا سنندج می تواند خیلی لذت بخش باشد و نورپردازی های زیبا آن بسیار چشم نواز هستند. به شما پیشنهاد می کنیم که اگر بلیط اتوبوس سنندج رزرو کرده اید و قصد سفر به این دیار کرد نشین را دارید حتما از میدان اقبال بازدید نمایید.

شرایط بازدید

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

میدان اقبال در استان کردستان شهر سنندج، فلسطین یا همان ژاندارمری سابق واقع شده است و به دلیل قرار گیری ایستگاه تاکسی در نزدیکی آن دسترسی به آن با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی به راحتی امکان پذیر است.

نوشته میدان اقبال کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.