3-37

آبشار دره گاهان تفت

آبشار دره گاهان تفت

افراد برای گذران اوقات فراغتشان روش های گوناگونی را در پیش می گیرند که یکی از آنها، سفر کردن است. گردشگری و سفر شکل های متعددی دارد که از میان آنها می توان به طبیعت گردی اشاره کرد که یکی از محبوب ترین شکل های سفر به شمار می رود. طبيعت گردی، در گروه های متنوعی دسته بندی می شود که اکوتوریسم یکی از آن هاست. بوم گردشگری، اکوتوریسم یا بوم گردشگری سفری مسئولانه به نواحی طبيعی است که به حفظ محيط زیست، پایداری و رفاه مردم محلی منجر می شود. اکوتوریسم، علاوه بر رابطه تنگاتنگ با محيط زیست، پيوند عميقی نيز با فرهنگ دارد. مراکز آب های معدنی، سواحل زیبا و جاذبه های طبیعی از جمله نواحی هستند که مردم برای طبیعت گردی انتخاب می کنند. طبیعت گردی فعالیت های فراغتی انسان را در طبیعت امکانپذیر می سازد و بر مسافرت های هدفمند با بهره مندی های فرهنگی، معنوی، دیدن و مطالعه طبیعت و جاذبه های طبیعی و لذت جویی از پدیده های گوناگون استوار است. ایران از جمله کشورهایی به شمار می رود که در جای جای خود یکی از جاذبه های طبیعی را جای داده است. یکی از این جاذبه های گردشگری طبیعی، آبشار دره گاهان تفت محسوب می شود.

معرفی آبشار دره گاهان تفت

معرفی آبشار دره گاهان تفت

شهرستان تفت در جنوب غربی استان یزد قرار دارد و از شمال به شهرستان صدوق، از شمال شرقی به شهرستان یزد، از مشرق به شهرستان مهریز، از جنوب به شهرستان خاتم و از مغرب به شهرستان ابرکوه محدود می شود. کوه های سنگتراش و کوه سیاه و لا اجنیر، هر سه از توده‌ی کوهستانی سیرکوه، عمدتا با جهت شمال غربی – جنوب شرقی در شهرستان امتداد دارند. این شهرستان نسبت به دیگر بخش های استان خنک تر و از طبیعتی سرسبز تر برخوردار است. همین موضوع باعث شده است که در آن جاذبه های طبیعی گوناگونی یافت شود و آبشار دره گاهان تفت یکی از آنها محسوب می شود. این آبشار در ۵ کیلومتری شهر تفت واقع و در ضلع جنوبی شهر تفت قرار دارد و تقریباً در قسمت ورودی استان فارس واقع شده است. این آبشار در تابستان ها مأمن بسیاری از دوستداران طبیعت است و هوای خنک آن مسافران زیادی را به سمت خود می کشاند. آبشار دره گاهان به خاطر سنگ‌های مناسب صخره‌نوردی، هوای مطبوع و جاذبه‌های طبیعی دره، منطقه اکو توریستی و تفرجگاهی زیبا به شمار می رود و هر ساله میزبان کوهنوردان و صخره نوردان بسیاری از سراسر استان است. اگر می خواهید این آبشار را بیشتر بشناسید این مطلب از مجله مستر بلیط را از دست ندهید.

ساختار و طبیعت آبشار دره گاهان

ساختار و طبیعت آبشار دره گاهان

این آبشار ارتفاعی بیش از 20 متر دارد و داخل دره‌ای در دامنه شیرکوه قرار گرفته است و آب آن از باران و ذوب تدریجی برف‌ های شیرکوه در فصل بهار و اوایل تابستان تأمین می‌ شود. آبشار دره گاهان در برخی از زمان ها به دلیل کم‌آبی و شرایط جوی خشک می‌شود به همین خاطر جزء آبشارهای فصلی محسوب می شود. در زمان پرآبی، زیبایی چشم گیری دارد و در میان كوه‌های سر به فلک كشیده، چشم‌اندازی بی نظیر را پیش چشم مسافران به نمایش می گذارد. جالب است بدانید که منطقه دره گاهان، یک جاذبه باستانی به نام قلعه «پهلوان بادی» دارد که بر بلندای صخره‌ای بزرگ قرار گرفته است. گفته می شود که در سالیان دور، پناهگاه شخصی به همین نام بوده و افسانه‌های زیادی نیز در مورد آن بر زبان‌هاست. مسافران می توانند آثار و بقایای آن را بر فراز صخره مذکور مشاهده کنند. اگر دوست دارید زمانی به این منطقه سفر کنید می توانید بلیط سفرتان را به صورت آنلاین از مستر بلیط خریداری کنید.

راه های دسترسی به آبشار دره گاهان

راه های دسترسی به آبشار دره گاهان

برای دیدار از این محوطه باید در ابتدا راهی شهر تفت شوید و سپس از آنجا مسیر رسیدن به آبشار را در پیش بگیرید. برای رفتن به تفت روش های متعددی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از اتوبوس و خرید بلیط اتوبوس تفت به صورت آنلاین به شمار می رود.

بازدید از آبشار دره گاهان تفت

برای دیدار از این آبشار بهتر است در فصل بهار و تابستان مراجعه کنید تا زیباترین شکل طبیعت آن را مشاهده کنید. می توانید مدت زمانی در حدود یک روز را برای این سفر اختصاص دهید.

نوشته آبشار دره گاهان تفت اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.