1400021613183779222707614

آخرین اخبار کرونا در ایران| موتور ویروس منحوس درحال گرم شدن است / رشد 188.46 درصد موارد فوتی / هنوز با قله پیک هفتم فاصله داریم + نقشه و نمودار

درشرایطی نرخ ابتلای روزانه نسبت به روز گذشته کاهش حدود هزار نفری را تجربه کرد که کارشناسان براین باورند هنوز با قله پیک هفتم فاصله داریم و موتور ویروس منحوس درحال گرم شدن است.

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تهران، براساس آماری‌های رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت اگرچه نرخ ابتلای روزانه در 48 ساعت گذشته سیر نزولی کمی به خود گرفته اما واقعیت امر اینجاست که نگاه دقیق‌تر به آنچه از ابتدای مردادماه در همه‌گیری تجربه کرده‌ایم نشان می‌دهد ویروس منحوس آنهم با زیرسویه‌های امیکرون درحال یکه‌تازی زیرسایه بی‌توجهی هموطنان است.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان بعد کاهش چشمگیر نرخ ابتلا در بهار 1401 رفته رفته مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌تفاوت شدند و علی‌رغم هشدارهای مسئولان نسبت به عدم پایان همه‌گیری سبک زندگی بدون کرونا را برای خود انتخاب کردند که این روند منجر به جهش معنادار بیماری در اوایل تابستان شد.

این گروه تاکید می‌کنند بررسی رفتارشناسی ویروس با درنظر گرفتن اینکه زیرسویه‌های اومیکرون اکنون در ایران فعال شده نشان می‌دهد قدرت سرایت بیماری آنقدر بالاست که درصورت بی‌توجهی به این مهم یکباره شاهد بروز بحرانی گسترده در کشور خواهیم بود و شاهد مثال آن هم افزایش ناگهانی و البته معنادار موارد فوتی نسبت به اوایل سال است.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درخصوص افزایش آمار فوتی‌های کرونا و احتمال رسیدن به قله موج هفتم، روز گذشته در گفت‌وگو خبرنگاران اظهار داشت: تعداد موارد ابتلا از یکی دو ماه گذشته در کشور به‌تدریج روبه کاهش بود و به یک نقطه‌ای رسیده بودیم که در روز کمتر از 200 مورد ابتلا داشتیم.

محمدمهدی گویا درخصوص افزایش آمار فوتی‌های کرونا و احتمال رسیدن به قله موج هفتم، اظهار کرد: تعداد موارد ابتلاء از یکی دو ماه گذشته در کشور به تدریج روبه کاهش بوده و ما به یک نقطه‌ای رسیده بودیم که در روز کمتر از 200 مورد ابتلاء داشتیم.

وی درباره شرایط فعلی و تغییر نمودارهای همه‌گیری افزود: درشرایط فعلی نزدیک به 9 هزار مورد ابتلاء در کشور داریم و موارد مرگ ناشی از این بیماری در کشور که قبلا به کمتر از چهار مورد در روز رسیده بود اکنون به محدوده 80 مورد رسیده و در موارد بستری نیز کمتر از 40 مورد نرخ ابتلای روزانه در آخرین آمار به رقم 1477 مورد رسیده‌ایم که و این‌ها نشان می‌دهد این بیماری با سرعت درحال پیشرفت است.

واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها پاشنه آشیل مدیریت کم هزینه پیک هفتم

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ادامه داد: هنوز به قله بیماری نرسیدیم که بخواهیم درمورد آن قضاوت کنیم، تنها دو راه هم بیشتر نداریم؛ یکی اینکه واکسن تزریق کنیم، دوم اینکه مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. در رابطه با نوبت یادآور واکسن، بارها تأکید کردیم و از هموطنان تقاضامندیم که این موضوع را جدی بگیرید؛ این موضوع شوخی‌بردار نیست، کسانی که مبتلا به کرونا شوند ممکن است جان خود را از دست بدهند.

وی درباره برنامه وزارت بهداشت برای کنترل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و میزان مراجعه مردم به مراکز واکسیناسیون، افزود: اگر حقیقت را بخواهم بگویم میزان استقبال مردم از واکسن ظرف دو سه هفته اخیر افزایش پیدا کرده و نزدیک به حدود صد هزار مورد واکسیناسیون در روز هم رسیده بودیم، ولی این صد هزار مورد اصلاً ما را قانع نمی‌کند.

گویا ادامه داد: باید عقب‌ماندگی خود را به چند دلیل جبران کنیم؛ یک اینکه کسانی هستند که دچار بیماری زمینه‌ای و در معرض ابتلاء هستند و باید اطمینان حاصل کنیم که این‌ها واکسن بزنند، دوم بچه‌های کوچک که گروه سنی پنج تا 11 سال دارند. رده پوشش واکسیناسیون ما متأسفانه پایین بوده، اگر مدارس بازگشایی شود و این بچه‌ها واکسینه نشده باشند، جان خودشان نه تنها در معرض خطر است، بلکه جان یک عده کودک دیگری هم که آن‌ها ممکن است عارضه زمینه‌ای داشته باشند در معرض تهدید قرار بگیرد.

واقعیت آمارها

این اظهارنظرها از سوی مقامات مسئول وزارت بهداشت و البته کارشناسان درحالی مطرح می‌شود که اگر دقیق‌تر به آمارهای منتشر شده از ابتدای ماه تا روز گذشته توجه داشته باشیم شاهد سرعت گرفتن روند همه‌گیری در سراسر ایران خواهیم بود.

در این زمینه مقایسه اولین روز مردادماه سال جاری با دوازدهمین روز ازهمین ماه نشان می‌دهد نرخ ابتلای روزانه رشدی معادل 23.39 درصد داشته و به رقمی معادل 8540 مورد در روز رسیده است و در پی آن نرخ بستری در مراکز درمانی هم شاهد رشد 103.44 درصد بوده به صورتی که در آخرین آمار ارایه شده تنها در یک روز 1477 نفر از هموطنان ما به دلیل شرایط جسمانی و با تایید متخصصان در مراکز درمانی تحت مراقب قرار گرفته‌اند.

به گفته کارشناسان تغییر ناگهانی در موارد بستری در مراکز درمانی نشان می‌دهد که دومینوی ورود مبتلایان بدحال به مراکز درمانی آغاز شده است و در هفته بعد احتمال اینکه شاهد جهش قابل توجه نرخ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه باشیم دور از انتظار نیست چون در همین بازه زمانی تعداد موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه 64.50 درصد رشد داشته و به رقمی معادن 1372نفر رسیده اما واقعیت امر اینجاست که احتمالا هفته پایانی مردادماه این تعداد تفاوت معناداری خواهد داشت.

این گروه تاکید می‌کنند واقعیت ماجرا بخصوص در پیک هفتم آنجا روشن می‌شود که مقایسه دو موضوع نرخ موارد فوتی از ابتدای مرداد تا دوازدهمین روز از همین ماه یکباره به جهشی معادل 188.46 درصد رسیده یعنی از 26 مورد در روز به رقم 75 نفر رسیده و به این نکته مهر تایید می‌زند که نباید زیرسویه‌های امیکرون را نادیده بگیریم و میزان کشندگی آنها را کم بدانیم.

متخصصان بهداشت و درمان با اشاره به تغییر معنادار تعداد موارد شهرستان‌های قرمز می‌گویند: میزان سرایت‌پذیری این نوع از ویروس به قدری بالاست که می‌بینیم در یک دوره دوازده روزه رشد 110.52 درصدی شهرستان‌های قرمز کرونایی در ایران ثبت شده و اکنون تعداد شهرستان‌های پرخطر از 57 مورد یکباره به 120 مورد رسیده و پرده از این واقعیت برداشته که هموطنان تقریباً رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوره همه‌گیری کرونایی را فراموش کرده‌اند.

این گروه همچنین تاکید می‌کنند برای مدیریت کم هزینه پیک هفتم کرونا با فعالیت زیرسویه‌های امیکرون بهترین راهکار افزایش سطح واکسیناسیون و مشارکت مردمی در این زمینه زیر سایه رعایت پروتکل‌هاست که مقایسه آماری تعداد موارد تزریق واکسن از ابتدای مرداد تا دوازدهمین روز از همین ماه نشان می‌دهد تنها روزانه 127602.5 نفر در این زمینه مشارکت داشته‌اند که اصلا عدد مناسبی نیست یعنی در این دوره فقط 1531230 مورد واکسن تزریق شده است.

استان اصفهان / 4 فوتی 6159 مورد ابتلای جدید

پژمان عقدک، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت آمار بیماری کرونا در استان اصفهان (به ‌جز کاشان و آران ‌و بیدگل)، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا یک میلیون و 513 هزار و 824 مورد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا و کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 504 هزار و 790 نفر در استان اصفهان شناسایی شدند.

وی افزود: موارد نمونه گرفته شده در 24 ساعت گذشته (احتمالاً بیمار) 1199 نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی 615 نفر و 4 مورد فوتی بر اثر ابتلاء به کرونا گزارش شده است .

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 211 هزار و 940 نفر تعداد کل بستری‌شدگان کرونا از ابتدا تاکنون بوده، گفت: در حال حاضر تعداد بستری‌شدگان فعلی در بیمارستان‌ها 606 نفر است و تعداد بیماران بستری 24 ساعت گذشته در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 115 نفر است که از این تعداد 74 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

عقدک ادامه داد: 11 هزار و 785نفر آمار کل فوت‌شدگان قطعی و شش هزار 823 نفر فوت‌شدگان مشکوک کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان (به‌ جز شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل) بوده است.

استان فارس/ افزایش ابتلاهای خانوادگی

گستردگی شیوع بیماری کرونا سبب شده که در حال حاضر 3 شهرستان فارس در وضعیت قرمز و 10 شهرستان به رنگ نارنجی درآید، همین مسئله سبب شده که سید وحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روند ابتلا و بستری در استان فارس طی روزهای اخیر را افزایشی اعلام کند و نسبت به سهل‌انگاری و بی‌توجهی این بیماری هشدار دهد.

وی با تاکید بر ضرورت پای‌بندی تمامی اعضای جامعه به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برابر کرونا اعلام کرد: با توجه به چرخش بالای کرونا در بین افراد جامعه، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی تمامی افراد الزامی است.
حسینی موج هفتم کرونا را با افزایش موارد ابتلا و بستری بیماران همراه دانسته و از گسترش چرخه‌های انتقال این بیماری در سطح جامعه و به ویژه موارد ابتلای خانوادگی خبر داده است. به گفته وی در چنین شرایطی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی تمامی مردم و به ویژه در مراکز پرتردد و فضاهای سرپوشیده، یک الزام و سدی دفاعی برای حفظ سلامت خود و دیگران است.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون دو میلیون و 192 هزار و 798 تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 643 هزار و 706 بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و 787 هزار و 401 تست تشخیصی مولکولی بوده که 524 هزار و 720 مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 405 هزار و 397 مورد تست سریع انجام شده و 118 هزار و 986 بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری 81 بیمار جدید در 24 ساعت گذشته، هم اکنون 434 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 56 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

متاسفانه در 24 ساعت گذشته یک مورد جدید فوتی کووید19 در فارس ثبت شده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، به هشت هزار و 55 نفر رسید.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با احتساب چهار دُز، به هشت میلیون و 195 هزار و 978 دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و 426 هزار و 51 دُز نوبت اول، سه میلیون و 132 هزار و 886 دُز نوبت دوم، یک میلیون و 558 هزار و 442 دُز نوبت سوم و 78 هزار و 599 دُز یادآور واکسن بوده است.

استان کرمان/ 24 ساعته بدون فوتی

براساس آخرین به روزرسانی‌های نقشه کرونایی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز استان کرمان همچنان 13 مورد و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از 4 به 6 شهر افزایش یافته است؛ همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از 6 به 4 کاهش پیدا کرده است و متاسفانه دیگر هیچ شهری در استان کرمان در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارد.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19، تا روز گذشته، اظهار داشت: 68 مورد مورد مثبت بستری جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان داشتیم که از این تعداد 35 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 4 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 21 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 7 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 1 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 239 نفر است، گفت: با توجه به اینکه در 24 ساعت قبل هیچ فوتی کرونایی در استان کرمان وجود نداشته، مجموع جانباختگان کرونا در استان همان 5 هزار و 716 نفر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان واکسن تزریق شده جمعیت بالای 12 سال در استان کرمان را 2 میلیون و 350 هزار و 495 دوز واکسن تزریق شده نوبت اول، 2 میلیون و 83 هزار و 535 دوز واکسن تزریق شده نوبت دوم، 907 هزار و 247 دوز واکسن تزریق شده نوبت سوم و 53 هزار و 269 دوز واکسن تزریق شده نوبت چهارم است.

استان کردستان/ 24 ساعته بدون فوتی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، فریدون عبدالمکی در گفت‌وگو با خبرنگاران از افزایش موارد ابتلا و بستری بیماران در بیمارستان‌های استان خبر داد و اظهار داشت: چرخه‌های انتقال این بیماری در سطح جامعه گسترش یافته و می‌طلبد که مردم پروتکل‌های بهداشتی را به جد رعایت کنند.

وی از شناسایی 117 بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس در 24ساعت گذشته در کردستان خبر داد و گفت: در این مدت زمانی مورد فوتی بر اثر ابتلاء به کرونا گزارش نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد بستری‌شدگان فعلی در بیمارستان‌های استان کردستان 137 نفر است، افزود: از این تعداد 15 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

وی خاطرنشان کرد: براساس آخرین به روزرسانی‌های نقشه کرونایی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی استان کردستان همچنان 2 مورد و تعداد شهرهای با وضعیت آبی 2 مورد و 6 شهرستان در وضعیت زرد است.

عبدالمکی با اذعان به اینکه هم‌اکنون شهرستان‌های سنندج و سقز در وضعیت نارنجی قرار دارند، یادآور شد: شهر‌های قروه و مریوان نیز در وضعیت آبی و بانه، بیجار، دهگلان، کامیاران، دیواندره و سروآباد نیز زرد هستند.

استان ایلام/ ثبت یک فوتی در 24 ساعت گذشته

جاسم محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، از فوت یک شهروند ایلامی در اثر کرونا خبر و اظهار داشت: طی 24 ساعت گذشته آزمایش 117 نفر مشکوک به ویروس کرونا مثبت اعلام شد و از ابتدای شیوع این ویروس در استان ایلام تاکنون نمونه 81 هزار و 935 نفر مثبت شده است.

وی افزود: شبانه روز گذشته 16 مورد بستری جدید در بیمارستان های استان ایلام ثبت شده که با احتساب این افراد تعداد بستری ها به 39 نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: 2 نفر در ایلام، هفت نفر در ایوان، دره شهر یک و دهلران و مهران هر کدام 2 نفر بستری شده اند و سایر نقاط هم فاقد بیمار بستری مبتلا به ویروس کرونا هستند.

محمدی در مورد آخرین رنگبندی ها هم توضیح داد: شهرستان های آبدانان، دره شهر و ایوان قرمز، سیروان، بدره، ملکشاهی و مهران نارنجی، ایلام، چوار، دهلران و چرداول زرد و هلیلان نیز آبی است.

استان هرمزگان/ ثبت دو مورد فوتی در 24 ساعت گذشته

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته کرونا در استان موجب جان باختن 2 نفر شامل یک مرد 77 ساله از میناب و یک زن 72 ساله از بندرخمیر شد.

وی افزود: با اضافه شدن این دو جان باخته شمار افراد فوتی بر اثر کرونا در استان از ابتدای شروع اپیدمی تاکنون به 2634 نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: شمار بیماران مبتلا به کرونا در استان به نسبت روزهای گذشته شاهد کاهش بوده و مطابق آمار در حال حاضر بالغ بر 3690 بیمار کرونایی در استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: در شبانه روز گذشته 23 بیمار جدید در بیمارستان‌های استان هرمزگان بستری شدند و شمار بیماران بستری به 65 نفر رسید.

نوروزیان گفت: از این تعداد 3625 نفر بصورت سرپایی درمان شدند و از میان بیماران بستری هم 19 نفر بدحال و اینتوبه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

خراسان جنوبی/ بستری 17 بیمارکرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان خراسان جنوبی گفت: روز گذشته 130 آزمایش جدید کرونا در استان انجام شد که در مجموع 67 بیمار جدید شناسایی شد.

غلامرضا شریف زاده افزود: در حال حاضر 70 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 61 نفر کرونا مثبتند و از این تعداد 17 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 5 نفر نامساعد است.

وی گفت: در شبانه روز گذشته 4 نفر دیگر در استان براثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع موارد فوت به یک هزار و 475 نفر افزایش یافت.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان خراسان جنوبی افزود: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان 587 هزار و 986 نفر واکسن نوبت اول، 532 هزار و 506 نفر واکسن نوبت دوم، 224 هزار و 397 نفر واکسن نوبت سوم و 9 هزار و 342 نفر واکسن نوبت چهارم را دریافت کردند.

استان اردبیل/ روز بدون فوتی استان ثبت شد

طی 24 ساعت گذشته، 286 نفر به بیمارستانها و 186 نفر به مراکز بهداشتی بصورت سرپایی مراجعه داشته و 16 بیمار در مراکز درمانی استان بستری شدند.

در حال حاضر 50 بیمار بدلیل ابتلا به کووید19 بستری هستند که از این تعداد 7 بیمار در بخش ICU کرونا بستری بوده و 9 بیمار پس از بهبودی مرخص شده اند و خوشبختانه در 24 ساعت گذشته، فوتی بدلیل کرونا در استان ثبت نشده است.

از عموم هم استانی های عزیز درخواست می کنیم از عادی انگاری بیماری خودداری کنند، دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کرده و استفاده از ماسک را فراموش نکنند.

همچنین افرادی که بیش از 6 ماه از آخرین دوز واکسن کرونا آنها گذشته است حتما جهت تزریق واکسن به مراکز تزریق واکسن مراجعه نمایند.

استان سمنان / روند بیماران کرونا سرپایی و بستری در 2 هفته اخیر افزایشی است

سعید کسائیان با اشاره به افزایش تعداد موارد مراجعه به مراکز درمانی اظهار داشت: روند بیماران کرونا سرپایی و بستری در 2 هفته اخیر افزایشی است.

وی با یبان اینکه نیمی از بیماران مبتلا به کرونا ممکن است بدون علامت باشند گفت: افراد دارای بیماری‌ها خاص و مزمن و افراد مسن حتی‌الامکان در مراسم‌های عزاداری شرکت نکنند.

بر اساس گفته‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز در هفته گذشته تعداد 64 نفر بیمار جدید با تشخیص قطعی کووید 19 در بیمارستان‌های استان سمنان بستری شدند.

کامران قدس همچنین بر لزوم تکمیل واکسیناسیون نیز تأکید کرد و گفت: ر استان سمنان 94 درصد دز اول، 85 درصد دز دوم و 54 درصد دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

وی از مردم خواست تا برای جلوگیری از شیوع بیماری از عادی‌انگاری پرهیز کنند و حتماً در مراسم‌های عزاداری علاوه بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از ماسک هم حتماً استفاده کنند.

در حال حاضر شهرستان شاهرود در شرایط قرمز کرونایی است و میامی زرد است شهرستان سمنان و دامغان نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

فرماندار شاهرود نیز در این زمینه با بیان اینکه یک تیم نظارتی برای رصد هیئت‌های مذهبی در این شهرستان تشکیل شده بود گفت: هیئت‌ها ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

ابوطالب جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از اجرای طرح نظارتی بر هیئت‌های مذهبی شهرستان شاهرود خبر داد و بیان کرد: این تیم نظارتی با همکاری شورای هئیات مذهبی شهرستان شاهرود و اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان نسبت به سرکشی از هیئت‌ها مبادرت می‌ورزد.

وی افزود هدف از این کار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین فاصله‌گذاری اجتماعی در برگزاری مراسم ماه محرم از سوی هیئت‌های مذهبی است.

فرماندار شاهرود با بیان اینکه استفاده از ماسک در عزاداری محرم الزامی است گفت: هیئت‌های مذهبی افرادی را به‌عنوان انتظامات معرفی و نسبت به تذکر استفاده از ماسک بین عزاداران حسینی اقدام می‌کنند. این کار همچنین به عزاداران این امکان را می‌دهد تا در فضای امن‌تری به عزاداری بپردازند.

وی افزود ترجیحاً هیئت‌های مذهبی باید عزاداری را در ساعات محدود و فضای باز برگزار کنند. چرا که شهرستان شاهرود در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

فرماندار شاهرود همچنین خواستار توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین تکمیل چرخه واکسیناسیون برای کنترل بیماری کرونا است.

کاشان/ کودک 11 ماهه به دلیل کرونا بستری شد

در آخرین بروزرسانی شرایط کاشان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد و این موضوع نشان از آن است که اپیدمی کرونا در این منطقه وارد موج هفتم شده در حالی که آران و بیدگل در وضعیت زرد قرار گرفته است.

مهدی دلاوری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 20 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: 13 بیمار در کاشان بستری شدند که حداقل 11ماهه و حداکثر 91 سال سن دارند و در شهرستان آران و بیدگل نیز هفت نفر با حداقل 51 و حداکثر 94 سال سن بستری هستند.

وی با بیان اینکه 60 بیمار حاد تنفسی در شهرستان کاشان بستری شده است، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز 20 بیمار در بیمارستان این شهرستان به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شده است و در مجموع 80 بیمار حاد تنفسی در دو شهرستان کاشان و آران و بیدکل بستری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه تاکنون 11 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری در بخش مراقبت ویژه بستری هستند، ابراز داشت: متاسفانه موارد فوتی در منطقه طی 24 ساعت گذشته در منطقه کاشان یک نفر آقا 78 در کاشان سال به ثبت رسیده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 55 مورد رسید، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 330 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار 966 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی با بیان اینکه تاکنون دز نخست ویژه افراد پنج سال به بالا 77.94 درصد جامعه هدف تزریق کردند، تاکید کرد: 71.16 درصد از جامعه هدف افراد بالای پنج سال نیز دز دوم واکسن کرونا خود را تزریق کردند اما نوبت سوم در جامعه هدف بالای 18 سال به 36.18 درصد می‌رسد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

استان قزوین/ ثبت 4 فوتی در 24 ساعت گذشته

جلال رحمانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از افزایش 26 درصدی موارد روزانه ابتلای قطعی به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 73 مورد قطعی ابتلای کرونا در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شد که این آمار در مقایسه با روز گذشته 15 نفر افزایش یافته است.

وی با اشاره به کاهش 20 درصدی موارد بستری‌های روزانه کرونایی اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته 50 بیمار کرونایی جدید به دلیل داشتن علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز قبل 13 نفر کاهش داشته است.

رحمانی از کاهش 30 درصدی تعداد بیماران کرونایی بدحال هم خبر داد و گفت: در حال حاضر 9 بیمار کرونایی با وضعیت وخیم تنفسی و جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین با اتصال به دستگاه ونتیلاتور بستری شده‌اند که این آمار 4 نفر کمتر از روز گذشته است.

وی ادامه داد: متأسفانه در 24 ساعت گذشته 4 بیمار بدحال کرونایی در استان قزوین جان خود را از دست دادند و این میزان مرگ‌ومیر بیشترین میزان فوتی‌های ما بعد از پیک ششم تا امروز است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین در ادامه از افزایش 12 درصدی موارد روزانه بهبودیافتگان کرونایی خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر 56 بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان مرخص شدند که این آمار از روز پیش 6 نفر بیشتر شده است.

رحمانی با اشاره به کاهش 7 درصدی جمعیت فعلی بستری‌های کرونایی استان قزوین افزود: در حال حاضر 179 بیمار کرونایی با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شده‌اند که این آمار در قیاس با روز قبل 15 نفر کاهش پیدا کرده است.

استان بوشهر/ تعداد بستری‌ها سه رقمی شد

حسن ملکی‌زاده، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به افزایش بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر اظهار داشت: بر اساس آمارها تعداد موارد بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر پس از 5 ماه 3 رقمی شد و به 107 بیمار افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته 46 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند افزود: در حال حاضر 15 بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند حال 5 نفر آنان وخیم گزارش شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از ثبت فوت یک بیمار کرونایی دیگر خبر داد و بیان کرد: در استان بوشهر از آغاز شیوع کرونا تاکنون، متأسفانه 2 هزار و 181 نفر به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده‌‌اند.

ملکی‌زاده ادامه داد: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 36 بیمار کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند.

استان البرز/ ثبت 4 فوتی در یک روز گذشته

دکتر شهرام صیادی در ارتباط با وضعیت کرونا در استان البرز اظهار داشت: از دیروز تا امروز 13 مرداد 1401، 46 بیمار با علائم ‌کووید 19 در مراکز درمانی استان بستری شده اند.
وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل (قطعی، محتمل و مشکوک)، از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز 89 هزار و 696 نفر می باشد.
صیادی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 229 نفر شامل موارد (قطعی، محتمل و مشکوک)، در مراکز درمانی بستری هستند افزود: از این تعداد، ابتلای 113 نفر به بیماری کووید 19، تا این تاریخ قطعی شده است.
صیادی خاطرنشان کرد: متاسفانه در 24 ساعت گذشته 4 بیمار کووید 19 جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به 6879 نفر رسیده است.
صیادی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 82 هزار و 587 نفر از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

استان کهگیلویه و بویراحمد/ یک روز بدون فوتی ثبت شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: خوشبختانه در 24 ساعت گذشته فوتی ناشی از کرونا در استان گزارش نشده و شمار قربانیان این بیماری درکهگیلویه وبویراحمد همچنان هزار و 134 نفر است.

دکتر محمد غلام نژاد با اشاره به شمار بستری شدگان بیماری کرونا در استان افزود: هم اکنون 82 بیمار در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که از این تعداد 37 نفر مبتلای قطعی و 3 نفر هم به دلیل و خامت حال در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان است.

دکترغلام نژاد اضافه کرد: تاکنون از مجموع مبتلایان به کووید 19در کهگیلویه و بویراحمد 96 هزار748 نفر بهبود یافته گزارش شده است.

وی با اشاره به آزمایش‌های انجام شده در استان طی 24ساعت گذشته ادامه داد: از 297نمونه دریافت شده از آزمایشگاه‌های استان که شامل تست‌های پی سی آر ورپید تست است حدود 47درصد مثبت بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان روزانه در حال افزایش است گفت: پیش بینی می شود طی روز‌های آینده آمار بیماران بدحال و مرگ‌های ناشی از کرونا در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: توصیه می‌شود افراد در صورت داشتن هر گونه علائم بیماری کرونا به پزشک مراجعه و مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از انتقال بیماری این بیماری به دیگر اعضاء خانواده و دیگران را داشته باشند.

غلام نژاد مهمترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت دستور العمل‌های بهداشتی و خودداری از عادی انگاری این بیماری دانست و اضافه کرد: مردم استان برای پیشگیری از ابتلا و کاهش مرگ میر ناشی از کرونا و ایجاد ایمنی در برابر این بیماری خطرناک و همه گیر واکسیناسیون خود را تکمیل و دُز یادآور را حتما تزریق کنند.

استان کرمانشاه/ فوت 4 نفر در یک روز

حامد بهرامیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته 32 بیمار مثبت بستری و 68 بیمار سرپایی در استان شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: در این مدت چهار نفر در اثر ابتلای قطعی به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان به 3151 نفر رسید.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: در شبانه‌روز گذشته 29 بیمار بستری جدید در بیمارستان بستری و 26 نفر نیز از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

بهرامیان بیان کرد: هم‌‌اکنون 175 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که 45 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و 13 نفر نیز حال وخیم دارند.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.