3-58

ائل گلی؛ معرفی+راه های دسترسی

ائل گلی

سفر کردن امروزه تبدیل به یکی از واجبات زندگی هر فردی شده است. در گذشته به این فعالیت به چشم تفریح و سرگرمی نگاه می شد ولی با گسترش شهر نشینی و درگیر شدن افراد در هیاهوی شهری به یک موضوع حیاتی بدل شد. برای رهائی از روزمرگی و شلوغی شهر هر فرد احتیاج دارد مدتی را در سفر و به دور از مکان زندگیش بگذارند.

این امر از لحاظ علمی به اثبات رسیده است. بسیاری از افراد در تصمیم گیری برای مقصد سفر دچار مشکل و شک و تردید هستند بنابراین ما در مجله مستر بلیط به شرح آثار گردشگری مختلف هر شهر می پردازیم.

شهر تبریز یکی از قطب های اصلی گردشگری ایران است که سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر چه از سراسر ایران و چه از سراسر جهان می باشد. این شهر با وجود مناطق گردشگری مختلف می تواند از گزینه های اصلی برای سفر باشد. از جمله این جاذبه های گردشگری ائل گلی می باشد. برای اطلاع از تاریخ و سرگذشت این مکان با ما همراه شوید.

سفر به تبریز

معرفی ائل گلی

پارک ائل گلی واقع در استان آذربایجان شرقی و شهرستان تبریز به دلیل دارا بودن جاذبه های زیاد، از مناطق توریستی و گردشگری مهم کشور می باشد. ائل گلی همچنین به عنوان شاه گلی نیز شناخته می شود. این پارک دارای یک دریاچه مصنوعی مربعی شکل می باشد که در چهار طرف با پیاده روی جانبی احاطه شده است.

همچنین در وسط دریاچه بنایی وجود دارد که دارای معماری سنتی آذربایجان ایران است. در جنوب دریاچه تپه ای پوشیده از درختان وجود دارد. دو راه پله زیبا که پیاده‌روها را به بالای تپه وصل می کنند. در بالای تپه بنایی با معماری مدرن (ساختمان هتل پارس) وجود دارد.

تاریخ اولیه ائل گلی مشخص نیست. با این حال، به نظر می رسد که در ابتدا این دریاچه به عنوان منبع آبی برای اهداف کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفت. در زمان های قدیم یک جزیره مصنوعی با یک کاخ کوچک در وسط دریاچه وجود داشت که در دوره سلسله قاجار به عنوان کاخ تابستانی سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت (زمانی که تبریز محل رسمی شاهزادگان ایران بود). در طی حکومت پهلوی دوم کاخ بازسازی شد و یک گذرگاه برای اتصال این جزیره به پیاده روهای اطراف دریاچه ساخته شد.

درباره ائل گلی

این مجموعه در در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دوره صفویان گسترش یافته‌است، که در آن علاوه بر این جاذبه های گردشگری که از گذشته به جای مانده است تفریحگاه های دیگری نیز در دهه های اخیر اضافه شده است که از آن جمله می توان به شهربازی، غذاخوری و فست فود و کافی شاپ‌های متعدد و همینطور هتل پارس ائل گلی اشاره کرد.

اگر هنگام سفر یکی از دغدغه های شما خرید بلیط می باشد می توانید بلیط هواپیمای تبریز را از مستر خریداری کرده و تخفیفات ویژه آن بهره مند شوید.

پارک ائل گلی

تاریخچه ائل گلی

از بانی نخست مجموعه ائل گلی، که آن را استخر شاه و شاه گلی می نامیدند، اطلاعی در دست نیست؛ اما معلوم است که قهرمان میرزا پسر عباس میرزا و برادر محمدشاه استخر آن را مرمت کرده و عمارت دو طبقه ای در میان آن بنا کرده بود. محمد خان اعتمادالسلطنه در این باره چنین نوشته است: « در یک فرسخی شهر تبریز در سمت شرقی، دریاچه ی بزرگی شاهزاده قهرمان میرزای مرحوم ساخته است.

بنیان عمارت را وسط دریاچه گذاشتند و عبارت است از کلاه فرنگی دو طبقه ی بسیار آباد که نهایت با روح و صفا بوده است و از وسط دریاچه خیابانی برای راه کلاه فرنگی تعبیه شده و کوه بلندی که را که مقابل این عمارت است پله پله نموده و مجموع را گلستان کرده اند و بزرگی این دریاچه به درجه ای است که به قدرت دو سنگ آسیاب آب وارد آن می‌شود و مع ذلك درمدت شش ماه پر و مملو می گردد».

تاریخچه ائل گلی

گفته اند که قهرمان میرزا می خواست این مجموعه را به عنوان کاخ ییلاقی خود مورد استفاده قرار دهد اما پیش از اتمام تزئینات بنا فوت کرد و فرزندانش این بنا را بدیمن دانستند و آن را رها کردند تا به شكل بنایی متروکه درآمد.

عمارت و باغ تا سال 1309 شمسی به صورت متروکه باقی مانده بود. تا در آن سال باغ و عمارت آن زیر نظر بلدیه تبریز قرار گرفت و با مختصری تعمیر عمارت و باغ به صورت گردشگاه عمومی مردم در آمد.

قسمت های مختلف ائل گلی

این مجموعه از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام به نوبه خود زیبائی خاصی را به آن می بخشد. در ادامه هر یک را به تفصیل شرح می دهیم.

قسمت های مختلف ائل گلی

عمارت ائل گلی

در میان باغ ائل گلی عمارتی بنا شده است که دور تا دور آن را دریاچه ای فرا گرفته است. این بنا یک عمارت کلاه فرهنگی خشتی و فرسوده بوده است که در سال 1346 توسط شهرداری تبریز تخریب و به جای آن یک بنای مقاوم و در دو طبقه احداث شد. این عمارتی که امروزه وجود دارد نیز همین بنا می باشد. سبک معماری این بنا آذری می باشد. در حال حاضر در این بنا انواع مختلفی از رستوران و کافی شاپ ایجاد شده است و که به بازدید گنندگان خدمت رسانی می کنند.

عمارت ائل گلی

دریاچه ائل گلی

این دریاچه که در وسط باغ ائل گلی واقع شده است دارای مساحی برابر با 55 هزار متر مربع است که حجم آبی که در آن جای می گیرد 720 هزار متر مکعب است. نام این دریاچه مانند دیگر قسمت های باغ، شاه گلی بوده است که بعد از انقلاب اسلامی به ائل گلی به معنی دریاچه مردم تغییر نام داده است. یکی از شعبه‌های رودخانه لیقوان که از نزدیکی روستای چاوان می‌گذرد، به‌صورت جویباری کوچک از سمت جنوب‌ شرقی دریاچه ائل گلی وارد آن شده و آب آن را تأمین می‌نماید. این دریاچه در فصل زمستان دچار یخ زدگی می شود که زیبائی دو چندان پیدا می کند. از ویژگی های جذاب این دریاچه قابلیت قایق رانی در آن می باشد.

دریاچه ائل گلی

باغ ائل گلی

در ادبیات ایران به باغ ایرانی «باغ سرا» و یا پردیس یا فردوس گفته می شده است. واژه باغ ایرانی جدید و ترجمه پرشین گاردن است. باغ ایرانی سه ساختار و طراحی منحصر به فرد دارد: اول در مسیر عبور جوی آب قرار دارد، دوم محصور است با دیوارهای بلند و سوم در داخل باغ عمارت تابستانی و استخر آب قرار دارد. این سه مشخصه باغ های ایرانی را متمایز می کند.

احداث باغ هایی که دارای کوشكی در میان دریاچه بودند؛ در دوره ی گورکیان در هند رایج شد و باتوجه به تبادلات فرهنگی بین ایران و هند در دوره ی صفویه، می توان حدس زد که این باغ در آن دوره ساخته شده باشد. البته سابقه ی احداث چنین باغ هایی در ایران، بر اساس متون تاریخی از جمله تاریخ یزد نوشته ی جعفر بن محمد بن حسن جعفری به دوره ی پیش از صفوی مربوط می شود.

در اطراف دریاچه و بنا درختان مختلفی از جمله درخت تبریزی، بید مجنون و گل های اطلسی وجود دارد. ایجاد این باغ به زمان قاجاریه و با ایجاد خیابان های اطراف بر می گردد. در این زمان خیابان هایی در اطراف این دریاچه برای عبور و مرور افراد به وجود آمد.

باغ ائل گلی

راه های دسترسی به ائل گلی

برای رسید به این پارک باید خود را به خیابان فرودس برسانید. برای این کار می توانید از انواع وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس تاکسی و مترو استفاده کنید.

دسترسی به ائل گلی

بازدید از ائل گلی

بازدید برای عموم آزاد و رایگان می باشد و در هر ساعتی از روز که تمایل داشته باشید می توانید از این مکان دیدن نمائید و زمان زیاد را در آن به سر ببرید.

برای خرید بلیط قطار می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل تبریز شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته ائل گلی؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.