4271372

افزایش ۱۷ درصدی صادرات از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا فاطمی امین ظهر پنج شنبه در نشست فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی با وزیر صمت در تبریز اظهار کرد: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های مهم و پیشرو در حوزه‌ی صنعت و تجارت است و بلوغ فرهنگی و صنعتی خوبی دارد.

وی ادامه داد: تولید از مهمترین شاخص‌های اقتصاد است که باید تمرکز کنیم تا محور همه کارها باشد و یکپارچگی آن حفظ شود چراکه رهبر انقلاب در سال‌های متمادی شعارهای سال را طبق تولید نامگذاری کردند.

وی افزود: اکنون واحدهای تولیدی ما در بخش کالا، صنعت، معدن، تجارت و صادرات شاید مشکلاتی داشته باشند اما سرجمع در اکثر رشته فعالیت‌ها شاهد رشد هستیم.

از رشد منفی در تولید به رشد مثبت رسیده‌ایم

فاطمی امین گفت: رشد بخش صنعت در سال جاری ۴.۹ درصد بوده است که این عدد سال قبل ۳.۵ درصد و دو سال پیش ۰.۹ درصد بود یعنی از رشد منفی به رشد مثبت رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های رشد، تولید شرکت‌های بورسی است که پنجاه درصد تولید کشور را انجام می‌دهد و آبان سال جاری نسبت به سال گذشته ۶.۵ درصد افزایش تولید داشته‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۷ درصد در بخش صادرات رشد داشتیم که رشد فزاینده‌ای است، گفت: نمی‌گوییم وضع تولید خوب است، میگوییم روبه بهبود است و روند و حرکت آن با سرعت مناسبی پیش می‌رود، سالیان بسیاری است که تورم داریم و مهمترین تأثیر آن در جامعه بوده من بخش محدودی از جامعه منتفع و بخش بسیاری زیان می‌بینند.

درآمدها متناسب با هزینه‌ها نیستند

وزیر صمت اضافه کرد: درآمدها متناسب با هزینه‌ها نیستند، خوشبختانه تولید حرکت می‌کند اما تورم از ۴۰ سال قبل حرکت کرده و اکنون انباشت شده است و کوله باری از تورم گذشته داریم به‌ویژه در سالهای اخیر سنگین‌تر هم شده است.

وی متذکر شد: دو جریان حرکت می‌کند جریان تولید که علاوه‌براینکه بازار را تنظیم کرده و اشتغال را گسترش می‌دهد سبب توزیع هم می‌شود.

وی ادامه داد: محور تولید ارزش بالایی دارد چراکه اشتغال و ارزش آفرین است و باید از این دوران گذار عبور کنیم که اگر تولید را با سرعت بالاتر ادامه دهیم، در سال آینده به نقطه عطف میرسیم و این تولید بار سنگین تورم را کاهش می‌دهد.

فاطمی امین گفت: اولین کاری که می‌کنیم باید حواس ما پرت نشود چراکه دشمنان هوشمندانه ذهن ما را مدیریت می‌کنند تا حرکت تولیدی ما را متوقف کنند و تورم ادامه یابد و دوباره خیز بیشتر شود.

کشورهای خارجی از تولید و پیشرفت ما تعجب می‌کنند

وی یادآور شد: مردم ما با عمق و قدرت صنعتی تجاری ما آگاه نیستند، جوانان ما خبری از تولید ندارند، کشورهای خارجی از تولید و پیشرفت ما تعجب می‌کنند، اقدامی در وزارت خانه انجام داده‌ایم تا گردشگری صنعتی را راه بیاندازیم و اتفاقات و افتخارات را بگوییم؛ بازدید از واحد صنعتی لذت بخش است و پیشنهاد می‌کنیم تبریز پرچمدار آن شود.

وی با بیان تلاش می‌کنیم تا در دوران گذار که بر تورم فائق شویم مردم را نسبت به پیشرفت کشور امیدوار کنیم، ادامه داد: تورم، فشار هزینه و فشار تقاضا است که اکنون عمدتاً فشار هزینه است، کسری بودجه دولت رو به بهبود است، مسیر افزایش درآمد مالیاتی امسال خوب بود، سال جاری پنج درصد مالیات تولیدی‌ها کاهش یافته است و پیشنهاد داده‌ایم در سال آینده هم کمتر هم شود یعنی مالیات از قسمت تولید نیست.

وزیر صمت افزود: ۴۸.۵ میلیارد دلار سال گذشته صادرات داشتیم که رقم صادرات نفتی ما کم بوده و وابستگی دولت به نفت کم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شش ماه اول امسال در بخش معدن و راهسازی ۱۰۰ درصد افزایش تولید داشتیم و دستگاه‌های داخلی را مشخص و بازار ساخت داخل را شناسایی کردیم و موارد باید از بانک باید پیگیری شود.

وی گفت: قصد داریم عمده بار صنعت را روی ریل ببریم، حمل و نقل جاده‌ای به سمت تشکیل شرکت حمل و نقل برود چراکه ناوگان حمل و نقل ما عمده خود مالکی و قابل مدیریت نیست و واحدهایی که توان دارند شرکت حمل و نقل ایجاد کنند.

فاطمی امین در پایان تاکید کرد: در حوزه خودرو موافق هستیم تا شهرک خودرو تأسیس شود چراکه آذربایجان شرقی ظرفیت و امکان آن را به طور کامل دارد اما تاکید می‌کنیم تا حد امکان به دنبال حلقه مفقوده بروید؛ پیشنهاد داریم به سمت احداث خط مونتاژ نروید چراکه اشباع است، سرمایه‌گذاری کنید و زنجیره را کامل کنید.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.