5bb

امامزاده بی بی زبیده قرچک کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

امامزاده بی بی زبیده قرچک

امامزاده بی بی زبیده قرچک کجاست؟ سفر با اهداف مذهبی از کهن ترین زمان ها رونق داشته است، به طوریکه امروزه ایده گردشگری مذهبی، از طریق استنباط از انگیزه های گردشگر، ایجاد می شود.

زیارت پدیده ای مذهبی و انگیزه گردشگر مذهبی تعریف می شود که در آن، فرد یا گروه در سفر به محلی متعلق به فرقه ای خاص، به دنبال شفاعت از خدا و قدیسان آن مکان در مجموعه ای از شرایط است. برای بسیاری از زائران، سفر به زیارتگاه به مهمی یا حتی مهم تر از خود زیارتگاه است؛ چرا که زیارت، نه تنها سفری خارجی، بلکه مسافرتی درونی و معنوی است.

از آنجایی که در ایران امامزادگان زیادی وجود دارد، سفر مذهبی درون کشور بسیار متداول است از سفرهای طولانی مدت گرفته تا سفرهای کوتاه مدت. سالانه افراد زیادی به قصد زیارت هر یک از این امامزادگان راهی سفر می شود.

اکثر سفر هایی که برای زیارت از امامزادگان انجام می شود توسط افراد محلی منطقه اتفاق می افتد و به ندرت پیش می آید که افراد مسافت زیادی را برای زیارت از امامزادگان طی کنند. یکی از امامزاده های ایران، امامزاده بی بی زبیده قرچک نام دارد که در استان تهران و شهرستان قرچک واقع شده است.

معرفی امامزاده بی بی زبیده قرچک

معرفی امامزاده بی بی زبیده قرچک

در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد یکی از جاذبه های مذهبی شهرستان قرچک اطلاعاتی را برای شما ارائه می دهیم. شهرستان قرچک یکی از شهرستان های استان تهران به شمار می رود که در فاصله 20 کیلومتری از شهر تهران قرار گرفته است.

این شهرستان از سمت شمال شرق به شهرستان پاکدشت، از شرق، جنوب شرق و جنوب به شهرستان ورامین، از جنوب غربی، غرب و شمال غربی نیز به شهرستان ری می رسد. در این شهرستان جاذبه های گردشگری متعددی وجود دارد که یکی از آنها که، در دسته جاذبه های مذهبی قرار می گیرد، امامزاده بی بی زبیده قرچک نامیده می شود.

رزرو هتل به صورت آنلاین از طریق مستر بلیط به راحتی امکان پذیر است.

گفته می شود که امامزاده بی بی زبیده از نوادگان امام امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم (ع) به شمار می‌رود. طبق شجره‌نامه به‌ دست آمده از ایشان در کتابخانه آستان قدس رضوی و به تألیف و تحقیق حجه الاسلام فلسفی این‌چنین آمده است:

«بی‌بی زبیده بنت یحیی، نسب حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام با این واسطه این امامزاده واجب ‌التعظیم نوه امام موسی کاظم (ع) بوده و عموی ایشان امام رضا علیه‌السلام و عمه بزرگوارشان خانم حضرت معصومه سلام‌الله علیها است».

گفته می شود زمانی که ایشان به شهادت رسیدند تنها ده سال داشتند و در راه مشهد به همراه پدرشان در محل کنونی به شهادت رسیدند و همینجا به خاک سپرده شدند.

معماری و ساختار بنای امامزاده

معماری و ساختار بنای امامزاده

محوطه این مرقد حدود 500 متر مربع مساحت دارد و بنای اصلی آن به 700 سال قبل بر می گردد. این بنا در سال 1376 مورد مرمت قرار گرفت و از یک ایوان و رواقی که بعد ها به آن اضافه شد تشکیل می شود. در داخل مرقد، گچ کاری و رنگ آمیزی شده است و ضریحی که مزار بی بی زبیده در آن قرار دارد به صورت طلایی است.

پوشش سقف بنا شامل گنبد کوتاه به رنگ سبز می شود که دهانه بازی به ارتفاع 2.5 متر نیز دارد. دور تا دور این بنا را قبرستان عمومی شهر احاطه کرده، که بخشی از آن نیز به مزار شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم شهرستان قرچک اختصاص داده شده است.

امکانات رفاهی مختلفی از جمله سرویس های بهداشتی، وضوخانه و … هم در این مکان وجود دارد که زائرین می توانند از آنها استفاده کنند. در محوطه امامزاده تعداد زیادی درخت کهنسال و سر به فلک کشیده وجود دارد که باعث طروات و زیبایی محیط شده اند.

راه های دسترسی

راه های دسترسی به امامزاده بی بی زبیده

برای رفتن به این امامزاده باید خود را به شهر قرچک برسانید. برای اینکار می توانید با خرید بلیط اتوبوس قرچک خود را به این شهر برسانید و سپس با وسایل حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس های شهر به سمت حرم حرکت کنید.

بازدید از امامزاده بی بی زبیده قرچک

در این محل می توانید امکانات رفاهی گوناگونی را بیابید به همین خاطر می توانید به مدت چندین ساعت در این مکان بمانید و به زیارت و مناسک مذهبی مشغول شوید. از جمله فعالیت هایی که در این مکان می توانید انجام دهید خواندن زیارت نامه مخصوص امامزاده است. پس از زیارت نیز می توانید از دیگر جاذبه های گردشگری شهر قرچک نیز دیدن کنید و لحظاتی خوش و معنوی را به همراه دوستان و یا اعضای خانواده تان تجربه کنید.

نوشته امامزاده بی بی زبیده قرچک کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.