7

امامزاده فاطمه صغرا آشتیان

امامزاده فاطمه صغرا آشتیان

گردشگری مذهبی یکی از شکل های قدیمی گردشگری به شمار می رود که هر ساله افراد زیادی به این نوع از سفر می روند. در گردشگری مذهبی هدف زیارت و دیدار از اماکن مذهبی محسوب می شود. ایران از جمله کشورهایی است که در آن مراکز مذهبی متعددی وجود دارد و هر ساله جمعیت زیادی از افراد برای سفر به این مناطق می روند. این گونه از گردشگری که با اعتقادات و باورهای مذهبی بازدیدکنندگان یا قدمت و جاذبه تاریخی مکان های مذهبی گره خورده است و ریشه در تاریخ ایجاد مذاهب دارد و ظرفیت عظیمی را برای جذب گردشگر در مناطق مختلف ایجاد می کند. کشور ایران به دلیل برخورداری از منابع سرشار محیطی و بهره گیری از پشتوانه تاریخی – فرهنگی چند هزار ساله، قابلیت ویژه ای در توسعه خدمات گردشگری دارد. یکی از اصلی ترین شکل های این نوع از سفر، زیارت به شمار می رود که در آن احساسات و عواطف بسيار عميق تر، انگيزه های معنوی بالا و منافع اقتصادی زيادی به مردم محلی تعلق می گيرد. همانطور که قبلا گفتیم در ایران جاذبه های مذهبی زیادی وجود دارد که یکی از آنها، امامزاده فاطمه صغرا آشتیان به شمار می رود. در این بخش از مجله مستر بلیط اطلاعات جامع و کاملی در اختیار شما قرار می دهیم.

درباره امامزاده فاطمه صغرا آشتیان

درباره امامزاده فاطمه صغرا آشتیان

استان مرکزی یکی از استان های قدیمی کشور به شمار می رود که همان طور که از نامش پیداست در مرکز ایران قرار دارد. در گذشته این استان با مرکزیت تهران به عنوان استان مرکزی شناخته می شد، ولی با گذشت زمان به مرکزیت اراک در آمد و تهران از آن جدا شد و به صورت امروزی در آمد. در این استان شهرستان های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها، شهرستان آشتیان به شمار می رود. این شهرستان از شمال به تفرش و قم، از جنوب و جنوب شرق به شهرستان‌ های دلیجان و اراک از غرب به شهرستان فراهان محدود می شود. این شهرستان از مناطق کوهستانی استان به شمار می رود به همین خاطر از آب و هوای بسیار خوبی برخوردار است. در این شهرستان جاذبه های متنوعی وجود دارد که یکی از آنها امامزاده فاطمه صغرا آشتیان نامیده می شود. گفته می شود که نسب ایشان با هفت واسطه به امام صادق می رسد. به طوری که حجت الاسلام همایون فراهانی درباره نسب ایشان چنین روایت می کند: «فاطمه بنت ابوعلی بن محمد بن حسین همیرجه بن علی بن حسین بن عیسی بن محمد بن علی بن امام جعفرصادق(علیه السلام)». برخی دیگر می گویند که ایشان خواهر امامزاده داوود در شهر ری است. ظاهراً سیده فاطمه صغری(ع) به همراه برادرش ابتدا به شهرری مهاجرت می نماید و سپس به منطقه آشتیان که از مناطق قم بود رحل اقامت افکند.

ساختار و معماری بنای امامزاده

ساختار و معماری بنای امامزاده

این بنا مساحتی در حدود 1100 متر مربع دارد و دارای حیاطی مستطیل شکل با دوازده حجره برای استراحت زائران است. در هر طرف شش حجره با طاق های گرد آجری و طاق جناغی دیده می شود. بنای امامزاده فضای ورودی به ابعاد 4×10 متر و یک حرم هشت ضلعی دارد که قطر آن در حدود 6 متر می شود. در اطراف حرم هشت طاق نما و کتیبه قرآنی دیده می شود و بر روی مرقد ضریح آلومینیومی وجود دارد. شبستان های همجوار حسینیه، زائر سرا و دو گلدسته به تازگی ساخته شده اند. همچنین این بنا گنبدی آن دوپوش دارد که با ایزوگام سفید رنگ پوشش داده شده است. صندوق چوبی در انبار بقعه وجود دارد که دارای کتیبه هایی مبنی بر صلوات بر14 معصوم (ع) و نام کاتب، سلمان آشتیانی، و سازندگان آن، استاد حیدر و استاد غیبی کاسوایی، و تاریخ، سال 952، و نام امامزاده، فاطمه صغری بنت الامام الهمام موسی الکاظم (ع)، است.

راه های دسترسی به امامزاده فاطمه صغرا

راه های دسترسی به امامزاده فاطمه صغرا

برای اینکه بتوانید به زیارت این امامزاده بروید باید خود را به شهر آشتیان برسانید. برای رفتن به آشتیان می توانید از اتوبوس استفاده کنید و برای این کار می توانید بلیط اتوبوس آشتیان را به صورت آنلاین تهیه کنید و راهی سفر شوید. پس از اینکه به این شهر رسیدید باید به سمت روستای سیاوشان حرکت کنید. اگر با خودرو شخصی می روید باید از طریق جاده روستای سیاوشان – آشتیان به سمت این منطقه حرکت کنید.

بازدید از امامزاده فاطمه صغرا آشتیان

برای زیارت از این محل نیازی به پراخت هزینه نیست و می توانید در هر زمانی که تمایل داشتید این کار را انجام دهید. در این محل امکانات رفاهی زیادی وجود دارد که باعث می شود که سفری راحت را داشته باشید. مستر بلیط پیشنهاد می کند که پس از زیارت به گشت و گذار در روستا بگذرانید.

نوشته امامزاده فاطمه صغرا آشتیان اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.