2-21

بازار بزرگ بروجرد

بازار بزرگ بروجرد

بازارها به عنوان ستون فقرات و قلب تپنده‌ی اقتصاد شهرهای ایرانی متشکل از راسته های اصلی و فرعی متعدد به اشکال مختلف در فضاهای باز و بسته، سر پوشیده و سرباز، در طول محوری ثابت با انشعاباتی شاخه ای با طاق ها و نورگیرها و کاربندی های زیبا از مهمترین میراث ملی ایران هستند و به واسطه اصالت ایرانی خود از گنجینه های مهم معماری ایرانی به حساب می آیند. بنای بازارها به اشکال و گونه های مختلف و در نهایت با وجود معنایی و فضایی به رغم تنوع بصری خود تجلی گاه هنر و اندیشه و تدبیر ایرانی و انطباق با محیط و در جهت رفع نیازهای انسانی به مطلوب ترین شکل عرض اندام می نماید. بازار در شهرهای ایرانی – اسلامی، به مثابه یکی از مهم ترین فضاهای شهری و عناصر عملکردی قلمداد می شود و همواره به عنوان ستون فقرات شهر عمل کرده است. در شهرهای ایرانی پیش از سرمایه داری عموما سایر عناصر شهری در ارتباطی تنگاتنگ و منسجم با آن سازمان یافته اند، که نقش بسیار تعیین کننده کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی داشته است. در هر یک از شهرهای قدیمی ایران می توانید شاهد بازارهایی سنتی باشید که یکی از آنها در شهر بروجرد قرار دارد و با نام بازار بزرگ بروجرد مشهور است.

معرفی بازار بزرگ بروجرد

معرفی بازار بزرگ بروجرد

از شهرستان های استان لرستان می توان به شهرستان بروجرد اشاره کرد که یکی از قدیمی ترین و مهم ترین شهرستان های آن محسوب می شود. این شهرستان از شمال به شهرستان های ملایر و نهاوند، از مغرب به شهرستان های خرم آباد، از جنوب به شهرستان های دورود و خرم آباد و از مشرق به شهرستان های سربند محدود می شود. این منطقه از تاریخی غنی برخوردار است و نام آن به صورت های وروگرد، بروگرد و وروجرد ضبط شده است. در این شهر می توانید جاذبه های گردشگری متعددی را پیدا کرد که یکی از آنها بازار بزرگ بروجرد به شمار می رود. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این جاذبه گردشگری اصلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم. بازار بزرگ بروجرد یکی از مهمترین بخش های اقتصادی شهر بروجرد به شمار می رود که در قسمت تاریخی این شهر قرار دارد. تاریخ دقیق این بازار به درستی مشخص نیست ولی ساختار فعلی آن در دوران قاجار بنا شده است. حسام السلطنه شاهزاده قاجاری مقر حکومت ولایت خوزستان و لرستان را در بروجرد قرار داد و بناهای زیادی در آن ساخت که راسته بازار بروجرد از آن جمله است. این بازار در بین اهالی شهر با نام بازار راسا، که کوتاه شده و عامیانه راسته است، شهرت دارد.

بخش های مختلف بازار بروجرد

بخش های مختلف بازار بروجرد

این بازار که در گذشته ساختاری سنتی داشت، هم اکنون بافت تاریخی خود را از دست داده است و بخش های مختلفی مثل پاساژها و مجتمع های تجاری به آن اضافه شده اند. بازار بزرگ بروجرد شامل راسته بازارها، کاروانسراها و مراکز جانبی مانند حمام و مسجد می شود. راسته های بازار عمدتا به مشاغل خاص اختصاص دارند و با همان نام شناخته می‌شوند مانند بازار مسگرها، بازار علافها، بازار زرگرها و بازار چلنگرها. سراهای مختلفی در این بازار وجود دارد که برخی از آنها سرای حافظی، سرای قیصریه، سرای وحدتی و سرای نیک نژاد هستند. یهودیان در این بازار راسته نسبتا بزرگی دارند و بیشتر به عمده‌فروشی یا پارچه‌فروشی مشغولند. از آنجایی که این بازار بسیار بزرگ است طیف وسیعی از شغل ها در آن وجود دارد که از میان آنها می توان به گیوه‌دوزی، کفش‌فروشی و کفاشی، جوراب بافی (ساخت رویه گیوه‌های قدیمی)، عمده‌فروشی موادغذایی و مایحتاج خانه و نیز پشم‌فروشی اشاره کرد.

راه های دسترسی به بازار بروجرد

راه های دسترسی به بازار بروجرد

همانطور که از نام این بازار مشخص است، در شهر بروجرد قرار دارد به همین خاطر برای دیدار از آن باید راهی شهر بروجرد شوید. برای رفتن به بروجرد می توانید از اتوبوس استفاده کنید و بلیط اتوبوس بروجرد را به صورت آنلاین تهیه کنید و به این شهر سفر کنید. این بازار در خیابان خیام این شهر قرار دارد برای رفتن به آنجا می توانید از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و تاکسی استفاده کنید.

بازدید از بازار بزرگ بروجرد

برای دیدار از این بازار نیازی نیست هزینه ای پرداخت کنید و در هر زمانی که تمایل داشتید می توانید سفر خود را به این مکان آغاز کنید. مستر بلیط پیشنهاد می کند در فصل بهار و تابستان به این شهر سفر کنید زیرا در این زمان هوا در این منطقه بسیار مطلوب و خنک است.

نوشته بازار بزرگ بروجرد اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.