3abz

بازار قدیم آمل کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

بازار قدیم آمل

بازار قدیم آمل کجاست؟ بازارها از قدیم برای رفع نیاز عموم طراحی می شدند و معمولا تمام اجناس مورد نیاز را در خود جای می دادند. البته امروزه با به وجود آمدن انواع پاساژها و مغازه های لاکچری و لوکس، افراد توجه کمتری به بازارهای قدیمی می کنند و سود افرادی هم که در بازار کسب درآمد می کنند کم شده است.

اما هنوز هم افرادی پیدا می شوند که اعتقاد مخصوصی به بازارهای دنج قدیمی داشته باشند و آن ها را به پاساژهای لوکس ترجیح دهند. حال ما امروز در مجله مستر بلیط سعی داریم که یکی از همین بازارهای قدیمی آمل را به شما معرفی کنیم که در گذشته از بازارهای شلوغ و پر رفت و آمد آمل محسوب می شد؛ پس حتما تا انتها با ما همراه شوید.

درباره بازار قدیم آمل

ایران، کشوریست که تمدن و تاریخچه بسیار غنی دارد و شاهان زیادی هم بر آن فرمانروایی کرده اند. برخی از این شاهان برای رفع نیاز مردم دستور ساخت بازارهایی را می دادند تا مردم در یک مجموعه بتوانند تمام نیازهای خود را بر طرف کنند.

البته قبل از تمام توضیحات بگوییم بازار به مکانی گفته می شود که مغازه های یک مدل زیادی، در یک محوطه مشخص قرار گرفته اند و هر یک از این مغازه ها هم، جنس متفاوت یا مشابهی را می فروشند. قیمت اجناس در بازارها هم معمولا همیشه کمتر از بقیه مغازه ها در سطح شهر است.

بازار قدیم امل هم که از بقیه بازارهای قدیمی ایران مستثنی نیست، جزء قدیمی ترین بازارهای آمل و حتی ایران به شمار می رود. این بازار که به نام پایین بازار یا چهارسوق آمل هم شناخته می شود، در بین مردم و افراد بومی آمل و حتی گردشگران از اهمیت بسیاری برخوردار است و هنوز هم با وجود قدیمی بودن، جزو یکی از مکان های مهم گردشگری این استان مازندران و شهرستان آمل، محسوب می شود.

درباره بازار قدیم آمل

تاریخچه بازار قدیم آمل

همان طور که در مطالب قبل‌ سایت مستر بلیط ذکر شد، این بازار از تاریخچه نسبتا قوی برخوردار است. طبق تحقیقاتی که تاریخ شناسان بر روی این بازار و بقیه مکان های تاریخی انجام داده اند، با توجه به نوع ساختار بازار، به این نتیجه رسیده اند که بازار قدیم آمل، متعلق به دوره ساسانیان و حتی قبل از آن می باشد.

در زمان های گذشته، هر پادشاهی که بر کشور حکومت می کرد، یک نوع ساختار و مدلی را برای ساخت بناهای خود انتخاب می کرد و به همین دلیل امروزه محققان می توانند به راحتی متوجه شوند که هر یکی از بناها و ساختمان های به جا مانده از قدیم، مربوط به کدام دوره یا سلسه است.

همچنین بازار قدیم آمل دارای قسمت ها یا راسته های مختلفی است که در بخش بعدی، یعنی نقشه و معرفی بخش های مختلف، به شرح کردن آن ها می پردازیم.

برای رزرو هتل در آمل می توانید از طریق مستر بلیط و به صورت آنلاین اقدام کنید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

بازار قدیم آمل، دارای راسته ها یا ساده تر بگوییم، بخش های مختلفی است که برخی از این قسمت ها درحال بازسازی و برخی هم مرمت شده اند. البته لازم به ذکر است بگوییم که بازار قدیمی آمل قبل از بازسازی، فضایی کاملا زیبا و قدیمی داشت که به خوبی نظر هر گردشگری را به خود جلب می کرد.

اما امروزه با توجه به بازسازی ها، هرکدام از راسته های بازار، رنگ و شکل دیگری گرفته اند و کمی از زیبایی آن کاسته اند. مثلا با قدم زدن در بازار، می توانید هم مغازه هایی را با پوشش سرامیک بیابید و هم مغازه های قدیمی که جنسی کاهگلی دارند.

برای تشخیص دادن راسته های بازسازی شده، نیاز به تحبر خاصی نیست و تمامی افراد به راحتی می توانند آن ها را مشاهده کنند. راسته های بازار قدیم آمل عبارت اند از راسته نمدمالان، راسته پالان دوزان، راسته عطاران و راسته نوراسته.

شاید درباره راسته ها برایتان سوالی پیش آید که در اصل چه هستند؟ راسته ها به بخش هایی از بازار گفته می شود که تمام مغازه داران در یک حیطه مشابه فعالیت می کنند. مثلا در قسمت راسته عطاران، تمامی مغازه هایی که ادویه دارند، در آنجا مشغول به کار هستند.

اگر به بازارهای قدیمی ایران رفته باشید، به خوبی می توانید راسته ها را تشخیص دهید. این موضوع را هم از قلم نیندازیم که برخی از راسته ها، مثل راسته عطاران و نمدمالان در حال تعمیر و بازسازی هستند.

شرایط بازدید از بازار قدیم آمل

شرایط بازدید از بازار قدیم آمل

بازار قدیم آمل، همانند بقیه بازارهای ایران داری تایم خاص کاری است. به عنوان مثال در روزهای تعطیل رسمی مثل جمعه، عاشورا، تاسوعا و … بازار آمل باز نیست. همه بازارها معمولا از ساعت ۷ الی ۲۳ شب فعالیت می کنند و مغازه دارها هم در طی این ساعات، باز هستند.

برای وارد شدن به بازار نیازی نیست بلیط تهیه کنید یا هزینه ای بپردازید، کافی است که در ساعت هایی که مغازه ها باز هستند به آنجا بروید و سوغاتی های مخصوص آمل را هم از بازار قدیمی تهیه کنید.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

برای دسترسی به بازار، افراد می توانند از تمامی وسایل نقلیه بدون محدودیت استفاده کنند. همچنین جالب است بدانید که حتی برخی از افراد روستایی شهرستان آمل، با تهیه کردن بلیط اتوبوس آمل، به آنجا می روند و وسایل مورد نیاز را از پایین بازار یا همان بازار قدیمی تهیه می کنند.

البته این موضوع هم به دلیل کیفیت اجناس و هم قیمت کالاها است. امیدواریم که در حین بازدید از بازار قدیمی، بتوانید خاطره های خوشی را ثبت کنید و از این که تا انتها با ما همراه بودید، از شما سپاسگذاریم.

آدرس: بازار قدیم آمل دقیقا در مرکز شهر واقع شده است و دسترسی به آن راحت است.

نوشته بازار قدیم آمل کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.