4-64

برج شاطر؛ معرفی+راه های دسترسی

برج شاطر

برج شاطر کجاست؟ امروزه سفر کردن به یکی از فعالیت هائی تبدیل شده است که نیاز هر فرد می باشد. به خصوص زندگی شهر نشینی این امر را تسریع کرده است. نیاز به جا به جایی و فاصله گرفتن از زندگی تکراری سبب شده است افراد بیشتر از گذشته به سفر روی بیاورند.

تاريخ بشر طولاني است و تأمل در آن موجب عبرت هاي فراوان مي گردد. زمين گسترده است و زندگي اجتماعي در آن با تنوع بسيار رخ مي دهد و سير و سفر در زمين و مطالعة تاريخ، كنش پسنديده اي است كه قرآن به آن توصيه كرده است و راهنمايان دين آن را عبرت آموز دانسته اند. تجربة بشر نشان دهندة علاقه مندي عده اي از انسانها به سفر است، همانطور كه عدم اقدام به سفر توسط عدهاي ديگر نيز بخشي از اين تجربه است.

سفر يا همان گردشگري با مقاصد گوناگون انجام مي شود يكي از انواع گردشگري، «گردشگري تاریخی» می باشد. شهرهای ایران بنابر قدمت تاریخی که دارند سرشار از آثار تاریخی می باشند. یکی از این شهرها اردبیل می باشد که اثر تاریخی برج شاطر در آن قرار دارد. در این قسمت از مجله مستر بلیط به تشریح برج شاطر می پردازیم.

درباره برج شاطر

معرفی برج شاطر

برج شاطر یا گنبد شاطر از آثار تاریخی مربوط به دوران ایلخانی می باشد که در روستای صومعه در نزدیکی شهر اردبیل قرار داد. این برج را تپه های باستانی بسیار احاطه کرده است که هر کدام در دل خود تاریخ تاریخی از منطقه را نهفته دارند و متعلق به دوره های قبل از اسلام و به خصوص دوران اشکانی هستند.

کاربری این برج مشحص نمی باشد و گمان می رود برای آئین های مهری از آن استفاده می شده است. این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره‌ی ثبت ۶۱۸۹ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهرستان اردبیل و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “اردبیل” را مطالعه نمایید.

معماری برج شاطر

معماری برج شاطر

این بنا اگرچه به شدت آسیب دیده است، اما طراحی معماری آن احتمالاً متعلق به قرن هشتم هجری است. این برج از داخل استوانه ای و از خارج به صورت ده ضلعی با اضلاع 63.2 متری می باشد. ازاره ای (بخش سنگی از دیوار اتاق یا ایوان است که از کف طاقچه تا روی زمین باشد) سنگی به ارتفاع ۵/۱ متری و مرکب از چهار برج سنگ تراش دارد.

بر روی پایه سنگی، جرزهای دو وجهی آجری و در فاصله آن ها قاب سازی های آجری با طرح های مختلف انجام شده است. ورودی برج در ضلع شرقی و در بالای پایه سنگی واقع شده که در گذشته پنج یا شش پله در برابر آن قرار داشته است. معماری این برج شبیه به مقبره چلبی اوغلو در سلطانیه می باشد.

خرید بلیط هواپیمای اردبیل را می توانید از مستر بلیط و تنها با چند کلیک انجام دهید.

دسترسی به برج شاطر

راه های دسترسی به برج شاطر

برای دیدار از این باید به خارج از شهر اردبیل و در نزدیکی روستای صومعه بروید. این کار را بهتر است با خودرو شخصی و یا تاکسی انجام دهید. فاصله این برج تا مرکز شهر اردبیل را می توانید در مدت 30 دقیقه با استفاده از خودرو شخصی طی کنید.

بازدید از برج شاطر

برای بازدید از این برج در هر زمانی تمایل داشته باشید می توانید مراجعه کنید و هزینه ای بابت آن نیاز نیست بپردازید.

برای خرید بلیط قطار می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل اردبیل شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته برج شاطر؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.