1401050711352245625759594

تازه‌ترین اخبار سیل و بارش‌ها در ایران| «هشدارباش» سیل در تمام کشور/ 53 فوتی و 16 مفقودی در 7 استان/‌ کدام جاده‌ها ‌مسدود است؟ + فیلم تصاویر

با توجه به تداوم فعالیت سامانه بارشی مونسون در کشور، مردم از قرار گرفتن در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها و همچنین حضور در نقاط کوهستانی پرهیز کنند.

– اخبار استانها –

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، ‌ ‌استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی، هرمزگان و خوزستان از روز گذشته شاهد بارندگی‌های شدید و همراه با سیلاب در برخی مناطق بودند.

این بارش‌های موسمی علاوه بر اینکه سبب طغیان رودخانه‌ها در نقاط مختلف کشور شده بود، خسارت‌های فراوان ‌جانی و مالی ‌به‌جای گذاشت به‌نحوی که به‌علت شدت سیلاب ساکنان برخی مناطق تخلیه شدند و تعدادی از هموطنان نیز جان خود را از دست دادند و تاکنون رئیس سازمان امداد و نجات‌ سیل‌های اخیر 14 فوتی و 11 مفقودی اعلام کرده است.

با توجه به تداوم فعالیت سامانه بارشی مونسون در کشور، در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و رضوی، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. همچنین در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان، یزد، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، اصفهان، لرستان، مرکزی، همدان و قم رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. با توجه به پیش‌بینی وقوع بارش‌های رگباری تا روز دوشنبه 10 مرداد ماه، مردم از قرار گرفتن در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها و همچنین حضور در نقاط کوهستانی پرهیز کنند.

کدام جاده‌ها و محورها مسدود است؟

اکنون استان های سیستان و بلوچستان،اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی، هرمزگان و خوزستان، درگیر سیلاب هستند و خدمات رسانی و کمک به هموطنان بدون وقفه در حال انجام است.

در مجموع در 62 شهرستان از 18 استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، کرمان، هرمزگان، قم، سمنان، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، گلستان، اصفهان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و مرکزی عملیات‌های امداد و نجات مربوط به سیل و آبگرفتگی به اجرا در آمد.

تعدادی از جاده‌های اصلی از جمله شهداد-نهبندان و ریگان-ایرانشهر و زاهدان-میرجاوه همچنان مسدود است. جاده بندر خمیر – بندرلنگه محدوده روستای کنخ تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین بندرخمیر – دژگان – بندرلنگه انجام می‌شود.

جاده چالوس، آزاد راه تهران- شمال و همچنین بخش‌های دیگر از مسیرهای کشور به دلیل بارندگی مسدود است.جاده چالوس و آزادراه تهران – شمال (مسیر رفت و برگشت) از ساعت 23:30 شب گذشته به علت بارندگی شدید و احتمال نشست آسفالت تا اطلاع بعدی مسدود است و همچنین مسیر هراز با توجه به ادامه عملیات پاکسازی گل و لای تا اطلاع بعدی بسته شده و جاده سولقان به امامزاده داوود (ع) هم به علت ادامه پاکسازی سطح جاده مسدود شده است.

برخی از مسیرهای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، تهران، قم، اصفهان، یزد، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، کرمان و بوشهر درگیر با وزش باد و طوفان و بارندگی است به همین منظور وزش باد شدید باعث بروز پدیده گرد و غبار و کاهش میدان دید رانندگان می‌ شود و احتمال وقوع تصادفات زنجیره‌ای را افزایش می‌دهد، بارندگی‌ها باعث افزایش لغزندگی سطح جاده‌ها می‌شود و رعایت سرعت مطمئنه و افزایش فاصله طولی با خودرو جلویی در این شرایط ضروری است.

در ساعات اولیه صبح امروز آتش نشانان در عملیات جستجو سه جسد شامل 2 مرد و یک نوجوان را در ارتفاعات پایین رودخانه کن کشف کردند. احتمالا اجساد متعلق به سیل روز گذشته امامزاده داود علیه‌السلام است ولی نظر نهایی در این خصوص توسط کارشناسان اعلام می‌شود.

محور هراز در استان تهران و 6 محوره شریانی دیگر در استان های کرمان بوشهر و سیستان و بلوچستان به همراه 10 محور غیر شریانی مسدود شده است که راهداران در سراسر کشور در آماده‌باش کامل قرار دارند و در حال بازگشایی محورهای مذکور هستند.جاده فیروزکوه حدود سه ساعت به دلیل وقوع سیل مسدود شده بود ترافیکی سنگینی در این محور به وقوع پیوست اما با تلاش راهداران این محور حدود ساعت 22 بازگشایی شده است و مشکلی فعلا وجود ندارد.

385 منطقه کشور درگیر سیل است

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمردرباره آخرین وضعت سیلاب در ایران گفت:‌ 385 نقطه از کشور، 20 استان، 111 شهرستان و 29 محور مواصلاتی متاثر از سیلاب است و تا کنون در جریان این سیلاب‌ها 53 نفر جان خود را از دست داده و تا این لحظه 16 نفر همچنان مفقود هستند.

وی ادامه داد: بیشترین آسیب متاثر از سیلاب در کشور در استان تهران بوده است. امام زاده داود در غرب استان و شهرستان فیروزکوه و دماوند در شرق به خصوص منطقه زرین دشت و روستای آتشان‌ بیش از نقاط دیگر آسیب دیده‌اند.

جانباختن 53 نفر ‌در سیلاب‌های اخیر

رئیس سازمان امداد و نجات سازمان هلال احمر با بیان اینکه ‌از اول مردادماه تا ساعت 20 امشب جمعا 21 استان کشور با سیل درگیر بوده‌اند، گفت:‌ این سیلاب‌ها متاسفانه تاکنون 53 جانباخته و 16 مفقود تا این ساعت برجا گذاشته است.

مهدی ولیپور با بیان اینکه سه هزار نفر اسکان اضطراری داشته ایم، اظهار داشت:‌ بیش از 1300 نفر از حوادث مختلف نجات داده شده اند و جمعا 17 هزار نفر در سطح کشور در یک هفته گذشته توسط 687 تیم هلال احمر امدادرسانی شده است.

جان باختن 34 نفر در سیلاب‌های اخیر

مهدی ولیپور رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان در سراسر کشور اظهارکرد: پس اعلام هشدار سازمان هواشناسی درباره بارش شدید باران در نقاط مختلف کشور و احتمال جاری شدن سیلاب، سازمان امداد و نجات امدادگران در سراسر کشور و به خصوص در استان‌های دارای احتمال بیشتر وقوع سیل به حالت آماده‌باش کامل درآورد. همچنین بالگردهای امدادی در استان‌های در معرض خطر نیز به حالت آماده‌باش درآمدند.

وی با بیان اینکه تاکنون ماموریت‌های امدادونجات در 19 استان کشور انجام شده است، گفت: متاسفانه برابر آمارها از ابتدای شروع ماموریت‌های امدادونجات در سیل‌های اخیر در مجموع 34 نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. همچنین 20 نفر نیز مفقود هستند که جست‌وجو برای یافتن آن‌ها ادامه دارد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در تهران بحث جست‌وجو و نجات و امدادرسانی ادامه دارد گفت:‌ در برخی از استان‌ها نجات به تنهایی صورت می‌گیرد و در برخی از استان‌ها مثل یزد، فارس و اصفهان ترکیبی از جست‌وجو، نجات و امدادرسانی در حال انجام است. در مجموع 19 استان، 38 شهر، 106 شهرستان و 301 روستا و32 محور مواصلاتی در گیر سیلاب هستند.

حضور معاون اول‌ رئیس‌جمهور در مناطق سیل‌زده فیروزکوه

محمد مخبر ظهر جمعه به همراه استاندار تهران ضمن ‌از مناطق سیل‌زده فیروزکوه بازدید کرد و ‌در جریان میزان خسارات وارده قرار گرفت.معاون اول رئیس جمهور همچنین در جریان این بازدید ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان این حادثه، از مردمی که در جریان سیل دچار خسارت و صدمه شده‌اند دلجویی کرد و دستورات لازم را برای کمک به سیل‌زدگان و جبران خسارات وارده به آنان صادر کرد.

مخبر همچنین از گروه‌های امدادی، آتش نشانی، هلال احمر و تیم‌های امداد و نجات حاضر در صحنه که از نخستین دقایق به کمک مردم آمده‌اند قدردانی کرد.معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ضرورت تسریع در عملیات نجات مفقودین، دستور داد تا تمامی امکانات و ظرفیت های دستگاه های مسئول هر چه سریعتر در اختیار نیروهای عملیاتی و امدادرسان قرار گیرد.

وی هم چنین با تسلیت به خانواده های داغدیده ، از محسن منصوری خواست تا خسارات مالی وارده به مردم و همچنین زیرساخت های عمرانی آسیب دیده را برای جبران و بازسازی گزارش نماید.

«هشدارباش» سیل در تمام کشور

احمد وحیدی وزیر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد با بیان اینکه اکنون تمام کشور در هشدارباش است و بسیج ظرفیت‌ها برای همه مناطق انجام شده است، اظهار داشت: امکانات تا حد زیادی گردآوری شده است، مدیران مستقر و پای کار هستند. امیدواریم این بارش‌ها هم به خوبی مدیریت شود و کمترین خسارت به مردم و اموال آن‌ها وارد شود.

وی در خصوص خسارت‌های سیل به بافت تاریخی یزد و تخریب بخشی از این منطقه افزود: حفظ بافت تاریخی یک اولویت است و اهمیت خاص خودش را دارد لذا ارزیابی در خصوص خسارت‌ها انجام می‌شود و دولت برای جبران خسارت‌ها تلاش خواهد کرد.

وزیر کشور در پاسخ به این سئوال که تاکنون چند نفر فوتی به دلیل سیل اخیر در کشور داشته‌ایم، بیان کرد: هنوز جمع‌بندی کامل صورت نگرفته و در حوادث اخیر حوادث جانبی منجر به فوتی هم اتفاق افتاده و در فیروزکوه فوتی گزارش شده و در برخی محلات نیز گزارش شده است.

گزارش خبرنگار تسنیم از منطقه سیل‌زده بارده ‌

با توجه به بارندگی سیل‌آسا کل روستای بارده از توابع شهرستان بن خصوصا جنوب این روستا در محاصره آب قرار گرفت و سیلاب وارد خانه‌های مردم شد. 40 خانه در روستای بارده دچار خسارت شدند، نزدیک به 5 تیم امدادی به این روستا اعزام شدند که کار ارزیابی و امدادرسانی را انجام دهند.هم اکنون ارزیابی لازم در حال بررسی بوده تا کسانی که ساختمان آن‌ها آسیب دیده است در سالن ورزشی، مساجد یا حسینیه روستا اسکان صورت گیرد.

طبق اعلام استاندار چهارمحال و بختیاری این بارش سنگین‌ترین بارندگی در منطقه بوده که ‌به اندازه 50 میلیمتر بوده است آن هم در ظرف 45 دقیقه که بی‌سابقه بوده است‌

فوت 32 نفر و مفقودی 25 نفر در سیلاب‌های اخیر

مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه تا ساعت 12 هفتم مرداد، 57 نفر از هموطنان در 18 استان کشور بر اثر سیل و آبگرفتگی، فوت یا مفقود شدند، اظهار داشت: استان های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، تهران، هرمزگان، قم، سمنان، آذربایجان شرقی، مازندران، یزد، خراسان جنوبی، گلستان، اصفهان، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و قزوین دچار سیلاب شده‌اند.

وی در ادامه از امدادرسانی به بیش از 15 هزار نفر و انتقال هزار و 229 نفر به اماکن امن خبر داد و گفت: همچنین 2 هزار و 653 نفر اسکان اضطراری شدند.

دستور وزیر کشور بر بسیج تمام امکانات برای کمک به سیل‌زدگان ‌

وزیر کشور در نخستین بازدید خود از مناطق سیل زده یزد با حضور در محل پل شحنه یزد، ضمن بازدید از این پل آبگرفته، بر ضرورت بسیج تمام امکانات برای رفع مشکلات ناشی از بارش بسیار شدید باران و سیل ناشی از آن شده تاکید کرد.

سفر وزیر کشور به یزد برای بازدید از مناطق سیل‌زده

در پی بارش‌های شدید شب گذشته در استان یزد و راه‌افتادن سیل در این شهر و نقاط مختلف استان، تاکنون خسارت‌های زیادی به تاسیسات زیربنایی زده شده و متاسفانه یک نفر نیز در میان سیلاب فوت کرده است، به همین منظور وزیر کشور امروز برای بررسی آخرین وضعیت بروز سیلاب و بررسی ابعاد مختلف آن به استان یزد سفر کرد.

بیش از 45 میلی‌متر بارندگی در ساعات اخیر استان یزد باریده که فراتر از میانگین بارش سالانه بوده است. این بارش‌ها سبب پر شدن ظرفیت سدهای استان و سرریز شدن آب سدها و سیل‌بندها شد.در حال حاضر سیلاب شهرستان‌های تفت، مهریز، یزد، ابرکوه، بهاباد، بافق، میبد، اردکان، اشکذر را فراگرفته و وضعیت شهر یزد بحرانی اعلام شده به طوری که آب تمام معابر آن را فرا گرفته است.مسئولان و نیروهای امدادی در حال مدیریت آب‌های سرریز شده سیل‌بندها هستند تا کمترین آسیبی به منازل شهر یزد وارد شود.

فوتی‌های سیل فیروزکوه به 10 نفر رسید

محسن منصوری، استاندار تهران گفت: تاکنون 10 نفر فوتی در فیروزکوه داشتیم و شدت تخریب راه‌های بین روستایی بسیار زیاد بود، اما صبح راه‌ها به طور کلی باز شد. اولویت برای ما در این شرایط جستجو و شناسایی مفقودین در بستر رودخانه و دیگر مناطق روستاها است.

سیل در محور دیهوک ـ راور حوالی نایبند

بر اثر بارش شدید باران و سیل شب گذشته منازل مسکونی روستای تاریخی نایبند طبس تخریب شد. همچنین باتلاش شب گذشته راهداران دیهوک مسیر دیهوک_راور حوالی نایبند که بر اثر بارش شدید باران و سیل مسدود شده بود بازگشایی شد.

هم اکنون تلاش اهالی روستای نایبند برای باز گشایی مسیر قنات روستا که در اثر جاری شدن سیل شب گذشته مسدود شده بود ادامه دارد.

3 فوتی در سیل شهرستان چالوس

محمدی سرپرست مدیریت بحران مازندران در خصوص آخرین وضعیت استان در پی بارش باران و سیل گفت: مسیر 10 روستا به دلیل آورده در محور فرعی ناتر دلیر شهرستان چالوس مسدود و روستای واسکول در محاصره سیلاب است و تاکنون 3 جنازه پیدا شد.همچنین اول جاده دلیر روستای فولادکلا 30 نفر در محاصره سیل و دو نفر داخل رودخانه افتاده اند.

سرپرست مدیریت بحران مازندران ادامه داد: در شهرستان چالوس مسیر کندوان با گل ولای آسیب دیده و مشکل برای تردد خودرو مسافران وجود دارد. برق محور اصلی پل اوشن تا همسفر شامل روستا‌های ساتر، مکارود و سایت ایرانسل قطع می‌باشد و اتفاقات شبکه توزیع برق غرب در حال فعالیت می‌باشند که تا یک ساعت و نیم دیگر وارد مدار می‌شود.

وی در شهرستان کلاردشت تنها در بحث آب شر به دلیل گل آلود بودن آب و جلوگیری از آسیب رساندن به تصفیه خانه از مدار خارج شده و آب رسانی به مردم با سه دستگاه تانکر 5000 لیتری در حال انجام می باشد. در شهرستان تنکابن هم تخریب دیواره محور مسیر سه هزار گزارش شده است. همچنین آب گرفتگی حیاط منازل منطقه و همچنین در این آبگرفتگی دو ساختمان در حاشیه رودخانه اتفاق افتاده که یک ساختمان به دلیل آسیب زیاد سیلاب بخشی از آن تخریب گردید.

محمدی ادامه داد: در شهرستان نور، محور کلیک به تمرود به دلیل آورده و ریزش آوار مسدود شده بود که ساعت 3 بامداد بازگشایی شد. همچنین محور مچ به یالرود مسیر مسدود شده بود که با تلاش نیرو‌های امدادی بازگشایی گردید اما متاسفانه در این مدت یک دستگاه پل هم تخریب شد.

سیلاب در قطعه آرادان ـ سرخه در محور بین‌المللی تهران ـ مشهد

روز گذشته وقوع سیلاب از بالادست منطقه بین آرادان-سرخه در 50 کیلومتری شهر سرخه سبب انسداد مسیر بین‌المللی تهران-مشهد در این قطعه شد؛ موضوعی که به سرعت با تلاش نیروهای امدادی و مردمی و با حضور میدانی استاندار سمنان برطرف شد.

ورود حجم بسیار بالای سیلاب به این مسیر و عبور بخش زیادی از آن در جاده، سبب ورود آسشیب به گاردریل و انسداد مسیر شده بود که بلافاصله با تلاش همه عوامل امدادی و مردم، این مسیر پرتردد و ترانزیتی بازگشایی شد.

نکته قابل توجه در این زمینه حضور میدانی شخص استاندار سمنان و همراهی وی با نیروهای امدادی و مردمی برای بازگشایی جاده بود که تنها چند دقیقه پس از انسداد مسیر رخ داد.

بر اساس گزارش خبرنگار تسنیم، تردد تا چند ساعت پس از بازگشایی در این مسیر با کندی صورت می‌گرفت؛ اما اکنون تردد در این محور مواصلاتی بین‌المللی به صورت روان در حال انجام است.

یک کشته و سه مصدوم براثر سیل در استان مرکزی

‌امید محترمی‌ مدیرکل بحران استانداری مرکزی با اشاره به وضعی بارش‌ها در استان مرکزی اظهار داشت: عصر روز پنجشنبه بارندگی شدیدی در برخی از نقاط استان به ویژه در شهرهای اراک و محلات را شاهد بودیم که باعث وقوع سیل در آنها شد.

وی افزود: در پی این حادثه فردی از روستای سعادت آباد محلات که در مسیل قرار داشت جان خود را از دست داد و پیکر بی جان وی توسط نیروهای امدادی از آب بیرون کشیده شد، همچنین 3 نفر دیگر نیز در این حادثه مصدوم شدند که توسط نیروهای امدادی به مراکز درمانی محلات منتقل شدند.

محترمی تصریح کرد: این درحالیست که با وقوع سیل، نیروهای امدادی و دستگاه‌های مختلف مسئول در حال پایش رودخانه‌ها و مسیل‌های نقاط مختلف شدند، همچنین شدت بارش‌ها روز جمعه افزایش پیدا می‌کند و تا دوشنبه ادامه دارد و در همین راستا تقاضا و انتظار است مردم استان مرکزی از حضور در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌ها به جد اجتناب کنند.

23 فوتی و 27 مفقودی در 3 استان

براساس اعلام رئیس سازمان امداد و نجات، براثر بارندگی‌ها ‌و جاری شدن سیل، 23 نفر از هموطنان در استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران و مرکزی جان خود را از دست دادند و در استان‌های تهران و چهار محال و بختیاری 27 نفر مفقود هستند.

9 کشته، 16 مفقودی و 12 مصدوم در سیل فیروزکوه

استاندار تهران از تلاش برای رسیدگی به وضعیت سیل زده فیروزکوه با تمام ظرفیت استان خبر داد و گفت: در سیل شب گذشته در فیروزکوه 9 نفر کشته، 16 نفر مفقود و 12 نفر مصدوم شدند.

محسن منصوری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در فیروزکوه، با اشاره به وقوع سیلاب در این شهرستان و خسارات وارده اظهار داشت: سیلاب شب گذشته در منطقه حبله رود شهرستان فیروزکوه در روستاهای زرین دشت، مرزداران و آتشان، 9 کشته، 16 مفقودی و 12 مصدوم داشت.

وی افزود: خوشبختانه 10 نفر از مصدومان به صورت سرپایی درمان شدند و 2 نفر به بیمارستان منتقل شدند.استاندار تهران در ادامه گفت: علت تأخیر امداد‌رسانی در این مناطق بسته شدن راه‌های دسترسی ‌و ترافیک جاده‌ای بود که پس از عادی شدن وضعیت نیروهای کمک‌رسان و دستگاه‌های امدادی موفق به خدمات رسانی شدند.

آبگرفتگی 160 منزل مسکونی در مناطق مختلف استان بوشهر

سرپرست جمعیت هلال احمر استان بوشهر با اشاره به اینکه تاکنون 160 منزل نسبت به تخلیه آب باران با همکاری نیروهای هلال احمر اقدام شده گفت: امدادرسانی در تخلیه آب باران از منازل در برخی نقاط استان بوشهر ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، بارش باران در نقاط مختلف استان بوشهر از روز چهارشنبه آغاز شد که آمار هواشناسی حاکی از ثبت بیش از 88 میلیمتر بارش باران در برخی نقاط استان است.

گزارش کورش دهقان مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر حاکی است به دنبال وقوع بارش‌های سیل‌آسا در نقاط مختلف استان، تیم‌های عملیاتی و امدادی به‌صورت شبانه‌روزی در حال امدادرسانی و کمک به باز شدن محورها و معابر هستند.

وی از بازگشایی همه محورهای مواصلاتی استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: رفت و آمد در تمام محورهای مواصلاتی استان جریان دارد.محور بوشهر به برازجان و شیراز که به سبب آبگرفتگی مسدود بود بازگشایی شد و تردد در جریان است.

مدیرکل بحران استان بوشهر با اشاره به رفع مشکلات آبگرفتگی منازل شهری و روستایی در نقاط مختلف استان خاطرنشان کرد: افزون بر 160 واحد مسکونی که دچار آب گرفتگی شده بودند تمیز و تحویل مالکین شد.

دهقان با اشاره به اینکه تعداد 20 گروه جهادی و تعدادی گروه‌های امدادی در حال کمک به آسیب‌دیدگان از سیل هستند تصریح کرد: تعداد زیادی از ماشین‌آلات راهسازی در حال هدایت آب‌های روان و پاکسازی مسیر رودخانه هستند.

سامانه بارشی موسمی در راه ایلام ‌

کارشناس مسئول پیش‌بینی هواشناسی استان ایلام با بیان اینکه جو ناپایدار تا یکشنبه آینده مهمان ایلام خواهد بود گفت: سامانه بارشی موسمی پرقدرت نیز در راه استان بوده و احتمال آب گرفتگی معابر و اختلال در تردد جاده‌ای نیز پیش‌بینی می‌شود.

ساسان رستمی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، از ورود سامانه بارشی پرقدرت موسمی اخیر در استان ایلام خبر و اظهار داشت: این سامانه بخش کوچکی از استان ایلام را فرا خواهد گرفت.

کارشناس مسئول پیش‌بینی هواشناسی استان ایلام گفت: آسمان ایلام تا روز یکشنبه هفته پیش رو دارای جوی ناپایدار خواهد بود، اما میزان بارش در این جو پیش بینی شده زیاد نخواهد بود.

وی ورود سامانه بارشی پرقدرت موسمی که بخشی از استان‌های کشور را در بر گرفته است به استان ایلام را قابل پیش بینی عنوان کرد و گفت: این سامانه بارشی همراه با رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید و خطر صاعقه خواهد بود و نیازمند آن است تا اقدامات پیشگیرانه از وقع خطرات آن از هم اکنون اندیشیده شود.

هشدار سیل به لرستانی‌ها

کارشناس هواشناسی لرستان گفت:با ورود سامانه بارشی از غروب امروز به تدریج جنوبی شرقی و شرق استان تحت تاثیر این سامانه بارشی قرار می‌گیرد‌.

کامران حقی آبی افزوداین سامانه بارشی از امشب قسمت‌هایی از الیگودرز ،شول آباد تا دورد و قسمت‌هایی بیشتری از استان مثل مرکز، شمال و تا حدودی غرب استان را در برمی گیرد.

کارشناس هواشناسی گفت: بارش‌ها به شکل رگباری در مدت کوتاه و با شدت زیاد خواهد بود؛هم استانی‌ها با توجه پر آب شدن رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبگرفتکی معابر عمومی از اتراق و توقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خود داری کنند.

هچنین با توجه به احتمال وقوع پدیده تگرگ و رعد و برق کوهنوردان از صعود به ارتفاعات خودداری کنند.به گفته کارشناس هواشناسی؛ اوج فعالیت سامانه بارشی در لرستان برای فردا شب و روز شنبه خواهد بود.کشارزان لرستانی هم با توجه به احتمال سیل هر چه سریعتر نسبت به برداشت محصولات زراعی خود و انتقال آن به مکان‌های مسقف اقدام کنند.

انسداد مسیر‌های منتهی به شمال

زندی بر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز گفت: جاده کرج – چالوس و آزادراه تهران -شمال در مسیر رفت و برگشت مسدود شد.این انسداد به دلیل پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی درپی بارش‌ها انجام شده است.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز ، انسداد این محور‌های تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.براساس پیش‌بینی هواشناسی آب و هوای جمعه، هفتم مردادماه با بارش تند و وزش باد همراه خواهد بود.

آخرین وضعیت بارش‌ها در استان اصفهان

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در جمع خبرنگاران نسبت به وقوع سیل در مناطق شرقی این استان هشدار داد و اظهار داشت: جریان سیلابی از روستاهای جعفرآباد، دخرآباد ، بوران و مجیدآباد شهرستان کوهپایه به سمت کوهپایه و شهرک صنعتی در جریان است.

وی افزود: بنا بر اعلام هشدارهای قبلی تا آخر وقت امروز اکثر مناطق استان با بارش رگباری، سیلابی و نقطه‌ای مواجه است که این بارش‌ها در مناطق جنوبی استان اصفهان تشدید می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این زمینه ادامه داد: جریان سیل در روستاهای دولت‌آباد، دره‌بید و کردعلیا بخش کرون شهرستان تیران و کرون ادامه دارد و به سوی روستاهای افجان، قلعه ناظر در حال حرکت است و به ساکنین این مناطق توصیه می‌شود که هشدارهای اعلام شده را جدی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: در جریان بارش‌های دیروز به چادرهای عشایر شهرستان فریدن خساراتی وارد شد و فیبر نوری بر اسیر جریان سیل دچار آسیب شده و تلفن روستاهای لوشاب، حسن رباط و موته و شهرستان لای‌بید بخش میمه قطع است.

شیشه‌فروش در خصوص وضعیت جاده‌های استان گفت: محور جاده‌ای انارک – چوپانان به علت بارندگی شدید و آب‌گرفتگی موقتاً مسدود شده و همچنین محورهای جاده‌های نایین به اردستان و انارک به چوپانان و محور فرعی حسن رباط به لای‌بید که به علت سیل مسدود شده بود، با برطرف شدن خطر و ایمن‌سازی محور بازگشایی گردید.

وی از تخلیه ساکنین 6 روستای در معرض خطر خبر داده و خاطر نشان کرد: استقرار 250 تیم امدادی در سطح استان، بازگشایی راه‌ها، تخلیه آب از 100 منزل مسکونی، تخلیه آب از معابر، امدادرسانی به 75 خودرو درجاده‌ها، تقویت سیل بندها و بندهای آب‌خیزداری، اطلاع‌رسانی و هشدار به گروه‌های در معرض خطر 11 شهرستان تحت تاثیر انجام شد.

اهالی روستاهای فیروزکوه با قطار به مناطق امن منتقل شدند

عباس جوهری معاون استاندار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در فیروزکوه، با اشاره به آخرین اقدامات کمک رسانی در محدوده فیروزکوه اظهار داشت: مسیر دسترسی به شهرستان فیروزکوه مسدود است و هنوز موفق به حضور در مرکز حادثه نشدیم اما سعی می کنیم از مسیرهای فرعی در محل حاضر شویم.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های رسیده در حال حاضر تعداد قابل توجهی از مردم و اهالی روستاهای فیروزکوه با وجود سختی‌ها از روستا خارج و به ایستگاه قطار جهت انتقال به محل امن منتقل شدند.

معاون استاندار تهران در ادامه گفت: در فیروزکوه تعدادی مفقودی و فوتی اعلام شده که تعداد دقیق آن نیاز به بررسی دارد. تردد قطار در ایستگاه راه‌آهن فیروزکوه برقرار است و تعدادی از مردم توسط قطار از شهرستان خارج شدند.

بارش بی‌سابقه باران در استان یزد/ سیلاب خیابان‌ها را در بر گرفت

سامانه بارشی مونسون از حدود 4 بامداد امروز تا به الان در شهر یزد زمینه سیلابی شدن بسیاری از خیابان‌های یزد را به وجود آورده است.پس از اینکه روز گذشته در نقاط مختلف استان یزد بارندگی‌های گسترده سبب ایجاد سیل شده بود، این بارش‌ها از بامداد امروز در یزد هم آغاز شد.

شدت بارش باران در شهر یزد به حدی زیاد بوده است که در عرض کمتر از چند دقیثه روان آب در نقاط مختلف شهر آغاز شد و به فاصله کمتر از یکساعت خیابان‌ها و کوچه‌های شهر یزد سیلابی شدند.با وجودی که هنوز میزان بارش به صورت دقیق مشخص نیست و همچنان باران در حال باریدن است اما تا همین میزان هم در شهر یزد کم سابقه و حتی شاید بتوان گفت بی‌سابقه بوده است.

آب در بسیاری از نقاط شهر یزد از پیاده‌رو‌ها و جداول هم بالاتر آمده و به زیر زمین برخی از منازل وارد شده که خسارت‌های مالی به دنبال داشته است.در حال حاظر از شدت باران کاسته شده اما همچنان بارندگی در حال انجام است.

آماده‌با‌ش در خراسان‌ شمالی

جواد نظری مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: با اعلام هشدار نارنجی هواشناسی و آغاز بارش‌های سیل آسا، مدیریت بحران این استان برای امدادرسانی در حادثه‌های احتمالی به حالت آماده‌باش درآمدند. براساس پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی سامانه بارشی از بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) استان را تحت تاثیر قرار می دهد که سبب بارش باران در مناطق مختلف می شود.نیروهای دستگاه های خدماتی و امدادرسان از جمله راهداران، امدادگران جمعیت هلال احمر، اورژانس، پلیس راه و شهرداری در حالت آماده باش هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه 80 نقطه حادثه خیز سیلابی در استان وجود دارد، گفت: شهردارن، دهیاران، شوراهای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند با اطلاع رسانی و هشدار به موقع از حضور افراد در کنار رودخانه ها دائمی و فصلی و ارتفاعات و کوه‌های جلوگیری کنند.

سیلاب در مسیر گلستان

گلستان که در ماه‌های اخیر خشکسالی شدید را تجربه می‌کند با پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی‌ نقطه‌ای و شدید در 2 روز آینده به حالت آماده‌باش درآمده و اجرای اقدامات مقابله‌ای برای کاهش خسارت سیلاب‌ احتمالی را انتطار می‌کشد.

شنیدن خبر ورود سامانه‌ ناپایدار جوی به گلستان و در پیش‌بودن بارش باران تابستانه برای ساکنان این استان به ویژه کشاورزان که کاهش بارش‌، کم‌آبی و خشکسالی، کشت و کار و زراعت‌ آن‌ها را دستخوش تغییر و خسارت کرده، خوشحال کننده است اما باید برای جلوگیری از تبدیل این نعمت به خسارت، اقدامات پیشگیرانه بیشتری انجام شود.

طبق اعلام کارشناسان، بیشتر نواحی گلستان از جمله مناطق شرقی آن حادثه خیز است و نام آن با وقوع انواع بلایای طبیعی مانند سیل و سیلاب‌های کوچک و بزرگ عجین شده است.

فقط در مقوله سیل و طی سه دهه اخیر گلستان با حداقل 120 مورد وقوع سیل کوچک و بزرگ روبرو بوده که سیل سال‌های 71، 80، 81 و 98 از سیل‌های سنگین و سهمگین آن به شمار می‌رود.

براثر این سیل‌های سهمگین صدها نفر کشته شدند و ده‌ها هزار میلیارد ریال خسارت مالی به بخش‌های مختلف کشاورزی، مسکن، راه‌های ارتباطی، زیرساخت‌های شهری و روستایی وارد شد ضمن اینکه نباید از خسارات روحی و روانی این بلایای طبیعی بر مردم این دیار به راحتی گذشت.

هشدار سیلاب در مسیل‌ها و ارتفاعات خوزستان

محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به ادامه شرایط هشدار سیلاب در مسیل‌ها و ارتفاعات در شرق استان، گفت: فعالیت جریانات جنوبی و سامانه مونسون هند تا اواسط هفته آینده در استان ادامه می‌یابد. تا اواسط هفته آینده با نفوذ جریانات جنوبی و تشدید مونسون هند، شاهد افزایش رطوبت و وقوع پدیده شرجی در بیشتر نقاط خوزستان خواهیم بود.

وی افزود: در روزهای آینده (به ویژه از روز جمعه تا روز یکشنبه هفته آینده) با توجه به بالا بودن ضرایب ناپایداری و تزریق رطوبت، شاهد افزایش ابر و رگبار و رعد و برق و احتمال ریزش تگرگ در برخی نقاط خوزستان خواهیم بود.این جریانات به ویژه در مناطق شرقی، شمال شرقی، جنوب شرقی استان، سیلابی شدن مسیل‌ها در ارتفاعات خوزستان، وزش باد متوسط گاهی تندباد لحظه‌ای در برخی نقاط و خیزش گرد و غبار محلی به ویژه در مرکز و جنوب استان را موجب خواهد شد.

به گفته وی، شمال غرب خلیج فارس تا اواخر روز سه‌شنبه هفته آینده مواج و در برخی ساعات همراه با رگبار و رعد و برق پیش بینی می‌شود.در شبانه روز گذشته بستان با 46.9 درجه سانتیگراد بالای صفر بیشترین دما و ایذه با 24.2 درجه سانتیگراد بالای صفر کمترین دما را در خوزستان تجربه کردند. در شبانه روز گذشته حداکثر دمای اهواز به 46.7 و حداقل به 32 درجه سانتیگراد رسید.

مسدود شدن برخی مسیر‌های ارتباطی استان بوشهر به علت بارندگی

بارش باران حاصل از سامانه پرقدرت مونسون باعث مسدود شدن برخی مسیر‌های ارتباطی استان بوشهر شده است.هم اکنون مسیر شنبه به درویشی، شنبه به باغان، شنبه به کردلان و محور خورموج به کنگان حد فاصل سه راهی زائرعباسی در شهرستان دشتی به علت بالا آمدن آب و جاری شدن دره‌های فصلی بسته است.

همچنین محور اهرم به کلمه حدفاصل شهرستان‌های تنگستان و دشتستان به علت شدت بارش‌ها و ریزش کوه مسدود شده است.امروز فعالیت سامانه مونسون، بارش های شدید در عسلویه، دشتی و دشتستان در پی داشت، به گونه ای که باعث آبگرفتگی معابر و منازل در شهرستان دشتی شد.

همچنین دره های فصلی در گنخک، خورموج و لاور شرقی شهرستان های دشتی و برازجان، جاده کلمه به بوشکان، روستای خیرک، بیدو در شهرستان دشتستان جاری شد.پلیس راه استان بوشهر نیز اعلام کرد که تونل پیامبر اعظم در جاده اهرم فراشبند حد فاصل اهرم تا تونل مسدود است و از رانندگان خواست برای پیشگیری از هر گونه حادثه یا سانحه رانندگی تا اطلاع ثانوی از تردد در مسیر اعلام شده خودداری کنند.

توزیع بسته ای غذایی 72 ساعته بین سیل زدگان استان قم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم از توزیع بسته های غذایی 72 ساعته شامل کنسروجات ، برنج ، حبوبات ، خرما ، نودل و چای بین سیل زدگان روستاهای بخش مرکزی این استان خبر داد.

محمد رضا بهرامی گفت: در پی بارشهای سیل آسای شب گذشته در روستاهای بخش مرکزی قم بخشی از معیشت همشهریان عزیزمان در این روستاها دچار مشکل شده ، لذا جمعیت هلال احمر اقدام به توزیع 500 بسته ی غذایی 72 ساعته شامل کنسروجات ، برنج ، حبوبات ، خرما ، نودل و چای بین عزیزان متاثر از این حادثه نمود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم افزود: این برنامه توسط 104 نفر از کارکنان ، امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در روستاهای علی آباد، مشک آباد، صید آباد ، باقر آباد و جعفرآباد از بخش مرکزی انجام شد.

بهرامی یادآور شد : قبل از این هم در شب گذشته 8 خودرو عملیاتی ، 5 دستگاه موتور آب و 2 ست نجات بکارگیری شده و همچنین 20 دستگاه چادر امدادی ، 300 پتو و 270 بسته غذایی به منطقه عملیاتی ارسال شده بود.

امدادرسانی به 4 هزار نفر گرفتار سیل در سیستان و بلوچستان

علیرضا میربهاءالدین مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به 4118 نفر آسیب دیده در سیل و آبگرفتگی در سطح استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

علیرضا میربهاء الدین مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: به دلیل ورود سامانه بارشی مونسون به استان سیستان و بلوچستان 13 شهرستان در سطح استان دچار سیل و آبگرفتگی شدند.

او افزود: از 28 تیرماه تا 6 مرداد ماه 120 روستا در 13 شهرستان سطح استان دچار سیل و آبگرفتگی شدند که توسط 1263 نفر پرسنل و نجاتگر در قالب 257 تیم عملیاتی به همراه 195 خودرو خدمات امدادرسانی جهت آسیب دیدگان در سطح استان انجام گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون 1803 نفر از آسیب دیدگان در چادرهای هلال احمر اسکان داده شده اند.

میربهاء الدین اظهار داشت در این مدت اقلامی از قبیل 327 دستگاه چادر امدادی ، 93 دستگاه چادر مسافرتی ، 837 تخته موکت ، 1919 تخته پتو ، 3003 کیلوگرم نایلون ، 638 قوطی کنسروجات ، 664 بسته غذایی 72 ساعته ، 505 کیلو گرم برنج ، 42 کیلوگرم قندوشکر ، 42 کیلوگرم چای ، فانوس ، ست ظروف ، سبد غذایی یکماه بین آسیب دیدگان توزیع شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بیان کرد : 43 نفر آسیب دیده در سیل و آبگرفتگی توسط نجاتگران هلال احمر رهاسازی شدند و 2 خودرو گرفتار نیز خدمات رهاسازی جهت آنان انجام گرفته است.

میربهاء الدین اضافه کرد در راستای امدادرسانی بهتر به آسیب دیدگان علاوه بر توزیع چادر های امدادی ، 7 اردوگاه با ظرفیت 85 خانوار در مکان های امن در سطح شهرستان زاهدان برپا شد .

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: خدمات امدادی و حمایتی توسط نجاتگران هلال احمر استان همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.