1400112715252121424770454

جاده‌سازی در محوطه گورستان زیرین شهرری متوقف شد

گروه استان‌ها- گورستان زیرین و محوطه تاریخی برج اینانج به واسطه بی توجهی و عدم آگاهی کافی مسئولان شهرداری مورد جاده‌سازی قرار گرفته که تخریب محوطه را در پی خواهد داشت.

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازری ، در روزهای اخیر تصاویری از انجام عملیات عمرانی در محوطه تاریخی برج اینانج و گورستان زیرین در فضای مجازی منتشر شده که اعتراضات فراوانی را از سوی مردم محلی منطقه و تاریخ پژوهان به همراه داشت.

در تصاویر منتشر شده آثار تخریب اشیای تاریخی در این محوطه مشهود است و با توجه به اکتشافات و حفاری‌های صورت گرفته در این منطقه امکان وجود سنگ‌قبرهای تاریخی نیز در محوزه وجود دارد که به واسطه بی توجهی مجریان پروژه شهرداری منطقه 20 مورد آسیب قرار گرفته است.

پس از اعتراضات به این اقدام شهرداری منطقه 20 در نهایت اداره میراث فرهنگی درخواست توقف عملیات را به‌صورت موقت اعلام کرد که ادامه این پروژه منوط به برگزاری جلسه ادامه میراث و شهرداری است.

جاده‌سازی روی محوطه‌ای که ثبت ملی نیز شده غیرقانونی است

احمد ابوحمزه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به عملیات جاده‌سازی در محوطه تاریخی گورستان زیرین در ری اظهار داشت: محوطه تاریخی که اخیراً اقدام به جاده‌سازی روی آن صورت گرفته، در سال 1373 توسط یحیی کوثری و چوبک در سه قسمت حفاری شده و به آثار تاریخی ارزشمند رسیده است.

وی افزود: در این محوطه 3 گنبد کشف شده که مورد مرمت قرار گرفته و این گنبدها برج‌های آرامگاهی است و از نظر شکل و شمایل شبیه به برج طغرل است.

این تاریخ پژوه و ری شناس در ادامه گفت: اینجا طبق مشخصات و اطلاعلات ارائه شده از سوی کریمان تاریخ شناس گورستان زیرین است که ثبت ملی نیز شده و بر اساس قانون نباید مورد حفاری یا جاده‌سازی قرار گیرد.

ابوحمزه تصریح کرد: بر اساس نوشته‌های کریمان گورستان زیرین بین کوه‌های طبرک و قلعه بزرگ طبرک قرار دارد که چند اثر تاریخی بسیار مهم از جمله برج اینانج، برج نقاره‌خانه و غیره است.

وی تأکید کرد: متأسفانه اخیراً شهرداری اقدام به احداث جاده در این محوطه تاریخی کرده که آثار تاریخی و باستانی این محل را از بین خواهد برد.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: این محوطه در حدود سال 1350 قرار بود موزه سنگ‌قبرهای قدیمی شود که متأسفانه عملیانی نشده و امروز در حال تخریب است.

نام‌گذاری یکی از خیابان‌های شهر تاریخی ری به نام "دکتر حسین کریمان"؛ اگر کریمان نبود هیچ هویتی از ری شناخته نمی‌شدکشف شهر تاریخی در مجاورت برج طغرل/ کاوش برای کشف سایر بقایای شهر تاریخی ادامه یابد + فیلمشناسایی و دستگیری سارق بنای تاریخی شهر تاریخی استرآباد در حین ارتکاب جرم

جاده‌سازی در محوطه گورستان زیرین متوقف شد

نوروز تقی پور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به عملیات جاده‌سازی در محوطه برج نقاره‌خانه اظهار داشت: مخالف انجام عملیات عمرانی در محوطه تاریخی هستیم و در این راستا توقف طرح و عملیات عمرانی را خواستار شدیم که بر این اساس به‌صورت موقت این عملیات متوقف‌ شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری در ادامه گفت: این عملیات جاده‌سازی از سوی شهرداری منطقه 20 در حال انجام بود که به‌منظور بررسی ضرورت پروژه جلسه‌ای با حضور مشاوران طرح برگزار می‌شود و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.