1401060209160980225945264

جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران| افزایش نگرانی‌ها از ظهور نوع بسیار مسری امیکرون/ چرا روزهای سخت کرونایی بازگشت؟ + نقشه

زیرسویه BA.۵ امیکرون با استفاده از همین عادی‌انگاری با قابلیت سرایت بیش از اندازه‌اش، دوباره ما را به روزهای سخت کرونایی بازگرداند؛ تا جایی که بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران درگیر موج هفتم بیماری شد.

– اخبار استانها –

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، موج جدید کووید 19 همانطور که قابل پیش‌بینی بود، در حال پیشروی است، اما چرا به یک باره در ایران که آمار مبتلایان به کمترین حد ممکن رسیده بود به یکباره فزونی شد و تعداد فوتی‌ها دورقمی و این موضوع را باید در ‌ کمتر شدن آمار مبتلایان و مرگ‌ومیرهای کرونایی پس از موج ششم و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست.‌دیگر کمتر کسی با ماسک در اماکن عمومی حتی سربسته ظاهر نمی‌شد و دوباره مهمانی‌ها، کنسرت‌ها و دورهمی‌ها از سر گرفته شد، اما زیرسویه BA.5 امیکرون با استفاده از همین عادی‌انگاری با قابلیت سرایت بیش از اندازه‌اش، دوباره ما را به روزهای سخت کرونایی بازگرداند؛ تا جایی که بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران درگیر موج هفتم بیماری شد و این در حالی بود که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود، رؤیای تمام‌شدن بحران کووید فعلا بیشتر یک سراب است تا واقعیت.

چند ماه پیش، دوز دوم تقویت‌کننده واکسن کووید-19 فقط برای افراد بالای 60 سال و افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی و بیماری‌های خاص توصیه می‌شد اما با شیوع و گسترش روزافزون زیرسویه BA.5 در اغلب کشورهای دنیا تزریق دوز دوم واکسن یادآور به همه سنین بدون در نظر گرفتن اولویت سنی توصیه شده است. به این ترتیب همه افرادی که شش ماه از زمان تزریق دوز سوم تقویت‌کننده آنها گذشته است می‌توانند دوز چهارم خود را دریافت کنند. تقویت‌کننده‌های واکسن کووید-19 می‌توانند حفاظتی را که ممکن است در طول زمان پس از واکسیناسیون سری اولیه کاهش یافته باشد، بیشتر یا بازیابی کنند. زمانی که افراد با واکسن‌های کووید-19 به‌روز باشند، بهترین محافظت را در برابر بیماری شدید و بستری و حتی مرگ در اثر کووید-19 دارند.

اوایل همه‌گیری، پیام بهداشت عمومی این بود که ویروس کرونا عمدتا از طریق قطرات تنفسی بزرگ که هنگام تنفس، صحبت‌کردن، سرفه‌کردن، آوازخواندن و … منتشر می‌شود، گسترش می‌یابد و این ترشحات می‌تواند قبل از سقوط تا چند متر حرکت کند. اما پس از آن مطالعه‌ای انجام شد که نشان داد، ذرات تنفسی بسیار کوچک به نام آئروسل نیز قابلیت انتشار در هوا، باقی ماندن تا 9ساعت در محیط و طی‌کردن مسافت بیشتر را دارد. به این ترتیب مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، دستورالعمل خود را سال گذشته به‌ روزرسانی کرد تا سومین روش انتقال را تأیید کند: استنشاق ذرات آئروسل و قطرات بسیار ریز تنفسی.

در حالی‌ که تماس با سطوح هنوز به‌ عنوان روش احتمالی انتقال ذکر می‌شود، کارشناسان می‌گویند که خطر آن بسیار بسیار کمتر از خطر ناشی از استنشاق آئروسل یا قطرات منتقل‌شده از طریق تماس نزدیک است. دکتر پیتر چین هونگ، متخصص بیماری‌های عفونی گفت: احتمال بیمارشدن در اثر لمس یک سطح حدود یک در 100 هزار است و احتمال بیمارشدن از یک ذره معلق در هوا حدود هزار برابر بیشتر است. با این حال، ظهور نوع بسیار مسری امیکرون و زیرشاخه‌های فوق ‌واگیر آن نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است. برخی ادارات در پی گسترش این سویه‌های جدید در حال نصب دکمه‌های خودتمیزشونده آسانسور هستند و خطوط هوایی صندلی‌های مسافران را به روش پیشرفته‌ای تمیز می‌کنند. بر اساس مطالعه‌ای که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در مارس 2021 منتشر کرد، خطر ابتلا به کووید-19 از یک سطح غیر متخلخل مانند فولاد ضد زنگ یا شیشه در یک فضای داخلی پس از سه روز کم می‌شود.

جدیدترین وضعیت کرونایی در استان‌ها

براساس اعلام وزارت بهداشت، 106 شهرستان در وضعیت قرمز، 156 شهر در وضعیت نارنجی،‌ 173 شهرستان در وضعیت زرد و 13 شهر در وضعیت آبی قرار دارند و اگرچه با افزایش نسبی آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا، تعداد شهرهای قرمز در نقشه رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور افزایش یافته اما تعداد بیماران بستری در هفته چهارم مردادماه، همچنان نسبت به هفته سوم،‌ کمتر شده و در هفته چهارم مردادماه، در مجموع 7604 بیمار جدید با تست مثبت کرونا در کشور بستری شده‌اند.

11 استان کشور شامل کرمان، فارس، یزد، آذربایجان غربی،‌ البرز، مرکزی، کردستان،‌ بوشهر،‌ ایلام، سمنان و زنجان در هفته اخیر شاهد افزایش تعداد بیماران بستری کرونایی بوده‌اند.در استان یزد موارد بستری افزایش بارز و تعداد فوتی‌ها کاهش داشته است. میزان بروز بستری بیش از متوسط کشوری و مرگ و میر استان کمتر از میانگین کشوری است.در استان ایلام موارد بستری افزایش بارز و فوت استان افزایش نسبی داشته است؛ میزان بروز بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از میانگین کشوری بالاتر است.

استان قزوین/ نرخ ابتلا 63 درصد کاهش یافت

جلال رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از کاهش 63 درصدی موارد ابتلای قطعی روزانه به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 34 مبتلای کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شد که این آمار در مقایسه با روز گذشته 58 نفر کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه نرخ بستری‌های کرونایی روزانه تثبیت شده است، گفت: در شبانه‌روز گذشته 38 بیمار کرونایی جدید با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار درست به اندازه روز پیش است.

رحمانی با اشاره به کاهش 13.3 درصدی جمعیت بیماران بدحال کرونایی در استان قزوین اضافه کرد: در حال حاضر 13 بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین زیر دستگاه ونتیلاتور بستری شده‌اند که این آمار از روز قبل 2 نفر کمتر شده است.

وی ادامه داد: همچنین نرخ مرگ‌ومیر کرونایی روزانه در استان قزوین نسبت به روز گذشته ثابت مانده و در 24 ساعت گذشته یک بیمار کرونایی بدحال به دلیل شدت علائم بیماری و ضعف جسمانی مفرط جان خود را از دست داد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان در ادامه از افزایش 2.5 درصدی موارد بهبودیافتگان روزانه کرونایی خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر 41 بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار در مقایسه با روزقبل یک نفر بیشتر شده است.

رحمانی با اشاره به کاهش 2 درصدی جمعیت کل بستری‌های کرونایی استان قزوین افزود: در حال حاضر 146 بیمار کرونایی به خاطر علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شده‌اند که این آمار 3 نفر کمتر از روز گذشته است.

استان کردستان/شناسایی 45 بیمار و فوت 2 نفر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، فریدون عبدالملکی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت کرونا در استان پرداخت و اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته 45 بیمار جدید مبتلا به سویه جدید اومیکرون در کردستان شناسایی شده است.

وی از فوت 2 نفر براثر ابتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته در کردستان خبر داد و گفت: هم‌اکنون 104 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری بوده که 15 نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه ICU تحت مراقبت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه 461 کردستانی در 24 ساعت گذشته دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، تصریح کرد: شهروندان هرچه سریع‌تر نسبت به تزریق دوز یادآور واکسن اقدام کنند، در غیراینصورت ایجاد پیک هفتم همه‌گیری ناگزیر خواهد بود.

عبدالملکی از عموم مردم کردستان خواست به مراجعه به مراکز و پایگاه‌های خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت مراجعه و نسبت به تزریق واکسن متناسب با شرایط واکسیناسیون خود اقدام کنند.

استان فارس/ شمار بستری‌شدگان و جان‌باختگان صعودی است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، با توجه به افزایش شهرهای قرمز استان فارس همچنین نارنجی شدن وضعیت مرکز این استان تاکید متولیان بر ضرورت تکمیل زنجیره واکسیناسیون از سوی مردم بارها اعلام شده است‌.متولیان معتقدند که برای شکستن زنجیره انتقال کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون دو میلیون و 215 هزار و 848 تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 654 هزار و هجده بیمار مثبت شناسایی شده است.از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و 800 هزار و 587 تست تشخیصی مولکولی بوده که 529 هزار و 796 مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 415 هزار و 261 مورد تست سریع انجام شده و 124 هزار و 222 بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری 103 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته، هم اکنون 516 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 83 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.متاسفانه در 24 ساعت گذشته 3 مورد جدید فوتی کووید19 در فارس ثبت شده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، به هشت هزار و 104 نفر رسید.

استان بوشهر/ بستری 99 بیمار در بیمارستان‌ها

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، حسن ملکی‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه بیماران بخش کرونایی بیمارستان‌های استان 2 رقمی شد اظهار داشت: اکنون تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر 99 نفر است.

وی با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته 46 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند گفت: در حال حاضر 8 بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد 3 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از روز بدون فوتی کرونایی در استان خبر داد و بیان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 2 هزار و 214 نفر به سبب ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 40 بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند. از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون 108 نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

کاشان/ روند نزولی بستری بیماران ‌ادامه دارد‌

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، در آخرین بروزرسانی شرایط کاشان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد و این موضوع نشان از آن است که شرایط کرونایی در منطقه بهبود پیدا کرده است در حالی که آران و بیدگل در وضعیت آبی قرار گرفته است.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته شش بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: چهار بیمار در کاشان بستری شدند که حداقل 58 و حداکثر 78 سال سن دارند و در شهرستان آران و بیدگل نیز دو بیمار با 58 و 80 سال بستری هستند.

وی با بیان اینکه 39 بیمار حاد تنفسی در شهرستان کاشان بستری شده است، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز 9 بیمار در بیمارستان این شهرستان به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شده است و در مجموع 48 بیمار حاد تنفسی در دو شهرستان کاشان و آران و بیدکل بستری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه تاکنون پنج بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری در بخش مراقبت ویژه بستری هستند، ابراز داشت: خوشبختانه موارد فوتی در منطقه طی 24 ساعت گذشته در منطقه کاشان به ثبت نرسیده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 19 مورد رسید، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 232 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار 966 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

استان اصفهان/ 3 بیمار جان خود را از دست دادند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت آمار بیماری کرونا در استان اصفهان (به ‌جز کاشان و آران ‌و بیدگل)، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا یک میلیون و 530 هزار و 568 مورد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا و کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 511 هزار و 742 نفر در استان اصفهان شناسایی شدند.

وی افزود: موارد نمونه گرفته شده در 24 ساعت گذشته (احتمالاً بیمار) 815 نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی 231 مورد و 3 فوتی بر اثر ابتلاء به کرونا گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 214 هزار و 629 نفر تعداد کل بستری‌شدگان کرونا از ابتدا تاکنون بوده، گفت: در حال حاضر تعداد بستری‌شدگان فعلی در بیمارستان‌ها 382 نفر است و تعداد بیماران بستری 24 ساعت گذشته در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 68 نفر است که از این تعداد 54 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.11 هزار و 909 نفر آمار کل فوت‌شدگان قطعی و شش هزار و 870 نفر فوت‌شدگان مشکوک کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان (به‌ جز شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل) بوده است.

استان کرمان/ بستری 147 بیمار قطعی در بیمارستان‌ها

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، براساس آخرین به روزرسانی‌های نقشه کرونایی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از 29 مرداد، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز استان کرمان از 3 مورد به 12 مورد افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از 16 شهر به 5 شهر کاهش یافته است؛ همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از 4 شهر به 6 شهر رسیده است و متاسفانه هیچ شهری در استان کرمان در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارد.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19، تا روز گذشته، اظهار داشت: 39 مورد مثبت بستری جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان داشتیم که از این تعداد 22 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 7 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 7 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و 3 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 147 نفر است، گفت: هیچ مورد فوتی قطعی کرونا در 24 ساعت گذشته در استان کرمان نداشتیم و مجموع جانباختگان کرونا در استان همچنان 5 هزار و 783 نفر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان واکسن تزریق شده جمعیت بالای 12 سال در استان کرمان را 2 میلیون و 356 هزار و 409 دوز واکسن تزریق شده نوبت اول، 2 میلیون و 90 هزار و 930 دوز واکسن تزریق شده نوبت دوم، 922 هزار و 31 دوز واکسن تزریق شده نوبت سوم و 84 هزار و 144 دوز واکسن تزریق شده نوبت چهارم است.

گزارش در حال تکمیل

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.