1401052309504516425887894

جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران| تغییر نرم وضعیت کرونا در استان‌ها‌/ پیک هفتم کدام اقشار جامعه را تهدید می‌کند؟ + نقشه و نمودار

آمار‌های اُمیکرون می‌گوید میزان مرگ‌ومیر در ابتلا به سویه BA۴ و BA۵ نسبت به دلتا بسیار پایین‌تر است؛ اما به قطعیت نمی‌توان گفت کسانی که واکسینه‌ شده‌اند و بیماری زمینه‌ای خاصی هم ندارند، در خطر مرگ قرار ندارند.

– اخبار استانها –

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، آمار‌های اُمیکرون می‌گوید میزان مرگ‌ومیر در ابتلا به سویه BA4 و BA5 نسبت به دلتا بسیار پایین‌تر است؛ خوشبختانه با وجود سرایت‌پذیری بالای این سویه جدید، اما با افزایش بارز مرگ‌ومیر مواجه نبودیم. با این همه، اما به قطعیت نمی‌توان گفت کسانی که واکسینه‌ شده‌اند و بیماری زمینه‌ای خاصی هم ندارند، در خطر مرگ قرار ندارند.

یک تکنسین اورژانس درباره روند سینوسی ویروس کرونا در این روز‌ها که در حال بالا رفتن به سمت قله هفتم است، می‌گوید: ‌نه‌تنها در ایران بلکه در کل دنیا روند حرکت ویروس با سویه‌های جدید نشان می‌دهد که اثر واکسن موقت است و اصلا نباید روی آن حساب ویژه‌ای برای ایمنی باز کرد. به نظر من ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که هم جامعه به یک ایمنی نسبی رسیده و هم ویروس نسبت به روز‌های اول شناخته‌شده‌تر است، اما در مواجهه با بیماران بد حال ثابت شده که هرچه سیستم ایمنی بدن پایین‌تر و بیماری زمینه‌ای در فرد وجود داشته باشد، احتمال مرگ‌ومیر بیشتر است.

مصطفی قانعی، عضو سابق علمی ستاد مقابله با کرونا درباره روند بیماری و احتمال رسیدن به قله پیک هفتم می‌گوید: در شرایطی هستیم که در کل کشور روند ابتلا و بستری رو به کاهش است و اگر با تجمعات اخیر باعث بروز پیک دو قله‌ای در هفته‌های پیش‌رو نشویم، می‌توان گفت در حال عبور از اوج پیک هفتم کرونا هستیم. با این حال، فاصله کاهش مرگ‌ومیر با کاهش ابتلا یک بازه زمانی دو هفته‌ای نیاز دارد و الان نمی‌توان به قطعیت درباره فروکش زیرسویه‌های اُمیکرون نظر داد. به بیان دیگر یک دوره دو هفته‌ای نیاز است که ببینیم روند نسبتا کاهشی در بستری و ابتلا می‌تواند به کمترشدن مرگ‌ومیر هم بینجامد یا خیر، زیرا کسانی که در مراقب‌های ویژه بستری هستند، ممکن است یا بهبود پیدا کنند یا فوت کنند.

به گفته این متخصص ریه پیش‌بینی این پیک‌ها سخت است و امکان بروز اشتباه در پیش‌بینی وجود دارد، زیرا متغیر مهمی مانند رفتار اجتماعی هم وجود دارد. با آزادشدن ترددها، مسافرت‌ها، تجمعات مختلف، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و… روند ابتلا افزایشی می‌شود، ولی اگر مراعات اجتماعی صورت گیرد، می‌توان شرایط را کنترل کرد.

بر اساس اعلام مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در این محدوده زمانی میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شامل رعایت بهداشت فردی استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت تهویه مناسب حدود 94.33 درصد گزارش شده است.

علاوه بر این، رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور، از 12 تا 19 مرداد 45 درصد بوده است. بهداشت فردی شامل جلوگیری از ورود و خروج مراجعین و کارکنان دارای علائم بیماری، ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت، اخذ و نصب QR CODE، امکانات شستشو با ضدعفونی دست و استفاده از کارتخوان‌ها یا روش‌های الکترونیکی دیگر پرداخت وجه در نظر گرفته شده است.

همچنین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور در این بازه زمانی حدود 46 درصد بوده است. علاوه بر این موارد استفاده از ماسک، در اماکن عمومی استان‌های کشور در این بازه زمانی 22 درصد گزارش شده است

جدیدترین وضعیت کرونایی در استان‌ها

استان قزوین/ نرخ بستری‌ها‌ 36 درصد کاهش یافت‌

جلال رحمانی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از کاهش 75 درصدی موارد روزانه ابتلای قطعی به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 8 نفر مبتلای قطعی به کرونا در آزمایشگاه‌های کووید استان قزوین شناسایی شدند که این آمار در قیاس با روز قبل 24 نفر کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به کاهش 36 درصدی موارد بستری‌های روزانه کرونایی اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته 28 بیمار کرونایی جدید به خاطر داشتن علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز پیش 16 نفر کاهش یافته است.

رحمانی با بیان اینکه تعداد بیماران بدحال کرونایی تثبیت شده است، گفت: در حال حاضر 16 بیمار کرونایی با وضعیت وخیم تنفسی و جسمانی در بیمارستان‌های استان قزوین با اتصال به دستگاه کمک‌تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند که این آمار درست به اندازه روز گذشته است.

وی ادامه داد: همچنین در 24 ساعت گذشته 2 بیمار کرونایی بدحال به علت علائم شدید بیماری و ضعف مفرط جسمانی جان خود را در استان قزوین از دست دادند که این آمار هم به اندازه فوتی‌های روز قبل است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان در ادامه از کاهش 49 درصدی نرخ بهبودیافتگان کرونایی روزانه خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر 24 بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان مرخص شدند که این آمار 23 نفر از روز گذشته کمتر شده است.

رحمانی با اشاره به افزایش 0.6 درصدی جمعیت بستری‌های کرونایی فعلی در استان قزوین افزود: در حال حاضر 175 بیمار کرونایی با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شده‌اند که این آمار فقط یک نفر از روز قبل بیشتر شده است.

استان کرمان/ 234 مورد بستری قطعی ‌

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، براساس آخرین به روزرسانی‌های نقشه کرونایی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از 22 مرداد، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز استان کرمان از 11 مورد به سه مورد کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از 6 شهر به 16 شهر افزایش یافته است؛ همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد 4 شهر باقی مانده است و متاسفانه هیچ شهری در استان کرمان در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارد.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19، تا روز گذشته، اظهار داشت: 66 مورد مثبت بستری جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان داشتیم که از این تعداد 34 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 15 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 5 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 12 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 234 نفر است، گفت: تعداد فوتی‌های قطعی ابتلا به کووید 19 در 24 ساعت گذشته در استان 3 مورد و مجموع جانباختگان کرونا در استان به 5 هزار و 747 نفر رسیده است.

استان اصفهان/ 8 فوتی و 161 ابتلای جدید ‌

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت آمار بیماری کرونا در استان اصفهان (به ‌جز کاشان و آران ‌و بیدگل)، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا یک میلیون و 522 هزار و 15 مورد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا و کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 508 هزار و 495 نفر در استان اصفهان شناسایی شدند.

وی افزود: موارد نمونه گرفته شده در 24 ساعت گذشته (احتمالاً بیمار) 393 نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی 161 مورد و 8 فوتی بر اثر ابتلاء به کرونا گزارش شده است .

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 213 هزار و 319 نفر تعداد کل بستری‌شدگان کرونا از ابتدا تاکنون بوده، گفت: در حال حاضر تعداد بستری‌شدگان فعلی در بیمارستان‌ها 540 نفر است و تعداد بیماران بستری 24 ساعت گذشته در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 73 نفر است که از این تعداد 75 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

عقدک ادامه داد: 11 هزار و 843 نفر آمار کل فوت‌شدگان قطعی و شش هزار و 845 نفر فوت‌شدگان مشکوک کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان (به‌ جز شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل) بوده است.

خراسان رضوی/ بستری 24 درصد بیماران در بخش‌های مراقبت ویژه

محمد پهلوان کاشی رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت: در حال حاضر 24 درصد از بیماران مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان خراسان رضوی در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند و نکته مورد توجه این است که بیشتر بیماران بستری در این بخش‌ها، یا واکسنی دریافت نکرده اند و یا اینکه واکسیناسیون ناقص داشته اند.

پهلوان کاشی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 109 بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه مراکز درمانی استان خراسان رضوی بستری هستند که از این تعداد 93 نفر در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند.

وی با بیان اینکه بهترین راهکار در صورت ابتلا به علائم بیماری تماس با سامانه 191 و دریافت راهنمایی‌های لازم و مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی است تصریح کرد: در حال حاضر 485 بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد از این تعداد 366 است.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: طی شبانه روز گذشته 136 بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا درمراکز درمانی خراسان رضوی بستری شدند که 83 نفر از این تعداد متعلق به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.