8-24

حمام وکیل شیراز؛ معرفی+راه های دسترسی

حمام وکیل شیراز

شیراز از جمله شهرهائی در ایران می باشد که سفر به آن می تواند بسیار جالب توجه و هیجان انگیز باشد. این شهر که به مرکز شعر و ادب ایران معروف است دارای آثار تاریخی متنوع و بسیاری می باشد. علاوه بر آثار تاریخی جاذبه های طبیعی فراوانی نیز در آن وجود دارد که می تواند شما را سرگرم کند و بهترین لحظات را برای شما بسازد.

اگر از جمله افرادی هستید که در سفر به تماشای آثار تاریخی اهمیت می دهید شیراز می تواند شما را بسیار سرگرم کند. این شهر دارای آثار تاریخی همچون بازار وکیل، دروازه قرآن، خانه زینت الملوک، باغ های قصر الدشت، میدان طاووس و … می باشد. مجله مستر بلیط تمام تلاش خود را می کند تا شما را با این آثار تاریخی آشنا کند. اگر تمایل به دانستن تاریخچه این آثار دارید می توانید به این سایت مراجعه کرده و در مورد تمامی آثار تاریخی کشورمان کسب اطلاعات کنید.

آثار تاریخی شیراز

معرفی حمام وکیل شیراز

چندین جاذبه تاریخی در شیراز وجود دارد که متعلق به دوره زندیه است که کریم خان زند حاکم و شیراز پایتخت پادشاهی وی بود. کریم خان در زمان سلطنت خود، همیشه می خواست زندگی مردم را راحت تر کند. بنابراین، وی دستور داد تا چندین ساختمان در سراسر شهر احداث شود. مشهورترین ساختمانهای باقیمانده آن زمان مسجد و حمام وکیل است. همچنین یک بازار در نزدیکی این دو جاذبه وجود دارد که نام وکیل را نیز برخود دارد.

«وکیل» لقب کریم خان بود، زیرا او همیشه می خواست به مردم خود خدمت کند. وکیل به معنای وکیل یا نماینده است، او نماینده و وکیل مردم بود. از این رو بناهایی که به دستور وی احداث شده دارای عنوان وی یعنی وکیل هستند. حمام وكیل مشهورترین حمام از دیگر حمام های قدیمی در شیراز است که در درب شاهزاده و در قسمت غربی مسجد وكیل و در كنار بازار وكیل قرار گرفته است و یکی از سازه های تاریخی مشهور در این منطقه است.

حمام وکیل نمایانگر بی عیب و نقصی از تحولات معماری سلسله زند است و در مرکز شیراز به فرمان مستقیم کریم خان زند ساخته شده است. این ساختار به دلیل زیبایی هایی که به بازدید کنندگانش ارائه می کند مشهور است آنها را وادار می کند تا با سری رو به بالا قدم بزنند زیرا سقف آن بسیار چشمگیرتر از دیگر قسمتهاست. همچنین در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است.

درباره حمام وکیل

تاریخچه حمام وکیل

کریم خان زند دستور داد در سال 1760 یک حمام عمومی برای مردم بسازند و مساحت 1400 متر مربع در غرب مسجد وکیل را برای این سازه اختصاص داد. حمام وکیل مانند سایر حمام های عمومی سنتی است. درعوض، بر روی دیوارها و سقف نقاشی های بسیار زیبایی وجود دارد که توسط بهترین هنرمندان آن زمان نقاشی شده است. این امر حمام وکیل را با سایر حمام های عمومی در ایران متفاوت می کند و نشان می دهد که کریم خان مردم خود را چگونه دوست داشته و بهترین ها را برای آنها می خواست.

در دوره قاجار، حمام با تغییراتی روبرو شد. تزیینات و نقاشی های روی بعضی از دیوارها ترمیم شده و یا به یک نقاشی جدید تغییر یافته است. از دوران زندیه تا دوره پهلوی، حمام وکیل همچنان مورد استفاده قرار گرفت. با این حال، ترک در بعضی از قسمت های حمام ظاهر شد. بنابراین، پس از آن حمام برای عموم بسته شد. پس از انجام بازسازی ها و تعمیرات در حمام قدیمی وکیل، به عنوان یک چای خانه و رستوران سنتی افتتاح شد که ایده بدی بود زیرا به برخی از قسمت های آن آسیب می رساند. به همین دلیل چای خانه بسته شد و سایر بازسازی ها نیز انجام شد تا دوباره حمام مانند قبل شود.

سرانجام، حمام وکیل به موزه تبدیل شد. حمام به خودی خود یک جاذبه تاریخی است، هرچند مجسمه هایی در این موزه وجود دارد که عملکرد مردم را در حمام عمومی مانند روش حمام کردن آنها به نمایش می گذارد. همچنین برخی از اتفاقات متداول که در این حمام قدیمی رخ داده را نشان می دهد. بنابراین هنگامی که به حمام می روید ممکن است احساس کنید دقیقاً در عصر زندیه و در یک حمام سنتی هستید.

تاریخچه حمام وکیل

معماری حمام وکیل

حمام وکیل مانند دیگر حمام های قدیمی کشور از قسمت های مختلفی مانند رختکن، گرمخانه و فضای پشتیبانی تشکیل شده است. در ادامه هر قسمت را برای آشنائی بیشتر به صورت مختصر توضیح می دهیم.

رختکن: این قسمت همانطور که از نامش پیداست فضائی برای تعویض لباس می باشد. این قسمت مهمترین و زیباترین بخش حمام می باشد که دارای حوضی در وسط، سکوهائی در اطراف، گنبدی بزرگ به عنوان سقف می باشد. در گذشته از این مکان برای حنابندان و مهمانی حمام داماد نیز استفاده می شده است.

رختکن حمام وکیل

گرمخانه: این قسمت مخصوص شست و شو و مشت و مال می باشد. خزینه که محل نگهداری آبگرم است در این مکان قرار دارد که آب مورد نیاز برای شست و شو را تامین می کند. یک فضا در بین این مکان و رختکن وجود دارد که «میان در» نام دارد و بسیار پیچ در پیچ ساخته می شود تا از خروج گرما جلوگیری شود. روزنه هایی در بالای سقف وجود دارد که نور داخل را تامین می کند بر روی آنها عدسی هائی قرار دارد تا از دیده شدن داخل حمام جلوگیری شود.

فضای پشتیبانی: در این مکان قسمت هائی از حمام قرار دارد که حکم پشتیبان را دارند. این قسمت ها شامل خزینه آب گرم، تنبوشه و تون یا گلخن می شود. تمام این قسمت ها باعث گرم شدن آب و انتقال آن به بخش گرمخانه می شود.

مصالح به کار رفته در این حمام ساروج، آجر و خشت می باشد. حمام وکیل بر اساس معماری استاندارد و بسیار پیشرفته ساخته شده است. یک واقعیت بارز در مورد حمام وکیل این است که نور آن توسط روزنه هائی که در سقف طراحی شده اند تأمین می شود. نقاشی های تحسین برانگیز روی دیوارهای حمام وکیل دارای مضامین جالب توجه اساطیر فارسی، حماسه و روایت های مذهبی است که ریشه های محکمی در اعتقادات مردم دارد.

حنابندان در حمام وکیل

مکان های اطراف حمام وکیل

حمام وکیل، مسجد وکیل و بازار وکیل، چند قدم از هم فاصله دارند. بنابراین، می توانید به طور هم زمان از هر سه جاذبه بازدید کنید. حمام وکیل خیلی به ارگ کریم خان نزدیک است، رسیدن به آنجا پیاده کمتر از 10 دقیقه طول خواهد کشید. در نزدیکی این جاذبه سنتی شیراز نیز رستوران ها و کافه های مختلفی وجود دارد. بنابراین می توانید در حین گردش در این منطقه از غذاهای سنتی نیز لذت ببرید.

مکان های اطراف حمام وکیل

بازدید از حمام وکیل

برای بازدید از حمام وکیل می توانید همه روزه از ساعت 8 صبح تا 8.30 شب اقدام نمائید. این مکان در این ساعات به صورت یکسره باز می باشد. خرید بلیط هواپیمای شیراز بهترین و سریع ترین راه خرید آنلاین می باشد که از طریق مستر بلیط به آسانی می توانید این کار را اجام دهید.

راه های دسترسی به حمام وکیل شیراز

حمام وکیل در خیابان طالقانی قرار دارد که پیاده از میدان شهدا قابل دسترسی است. از این رو، تمام کاری که باید انجام دهید، رسیدن به این میدان با اتوبوس است. ایستگاه اتوبوس چهارراه مشیر نیز به این جاذبه نزدیک است و می توانید از آنجا تاکسی بگیرید و در 3 دقیقه به حمام وکیل برسید. اگر قصد استفاده از مترو را داشته باشید می توانید در ایستگاه زندیه از قطار پیاده شده و به صورت پیاده و یا با استفاده از تاکسی خود را به این مکان برسانید.

برای خرید بلیط قطار می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل شیراز شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته حمام وکیل شیراز؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.