4-51

خانه ابهری؛ معرفی + راه های دسترسی

خانه ابهری

خانه ابهری کجاست؟ خانه های تاریخی یکی از جاذبه های گردشگری هر شهری هستند که از جذابیت بالایی برخوردار هستند. آنها حکایت از زندگی گذشتگان ما دارند، علاوه بر این دیدار از آنها برای اکثر افراد حالت نوستالژی دارد و یادآور دوران خوش کودکی است.

برخی از این خانه ها به خاطر قرار گیری در شهرهایی که ویژگی های خاصی دارند جلوه ای متفاوت دارند. شهر خوانسار که از جمله شهرهایی است که در مرکز کشور قرار دارد به علت اقلیم کوهستانی آن و زیبائی خاصی که خود شهر دارد، باعث شده خانه های قدیمی که در آن وجود دارند نیز چهره ای خاص داشته باشند و اکثر خانه ها از این ویژگی برخوردار هستند.

طبیعت زیبای آن باعث شده حیاط این خانه ها در هر یک از فصول سال دارای زیبایی مخصوص به خود باشد. یکی از خانه های تاریخی در این شهر که در زمان قاجار ساخته شده خانه تاریخی ابهری است که در ادامه مجله مستر بلیط توضیحات کاملی در مورد این خانه در اختیار شما قرار می دهیم.

درباره خانه تاریخی ابهری

معرفی خانه ابهری

این خانه تاریخی در شهر خوانسار از شهرستان های استان اصفهان قرار دارد که به علت وسعت و نمای خاصی که دارد به شهرت رسیده است. این خانه از دوران قاجار به جای مانده است و توسط حاج سید محمد باقر ابهری ساخته شده است به همین علت نام خانه ابهری را بر آن نهاده اند. این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خوانسار و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “خوانسار” را مطالعه نمایید.

معماری خانه ابهری

این خانه دارای 800 متر مربع متراژ است و معماری این خانه به خوبی یادآور معماری دوران قاجار است. حیاط مرکزی که یکی از ویژگی های معماری دوران قاجار است در این خانه نیز رعایت شده است. این خانه در جهت های مختلف از طبقه های متفاوتی تشکیل شده است. اگر از قسمت شرقی به آن نگاه کنید دارای دو طبقه ولی از دیگر زوایا یک طبقه است. این موضوع یکی از جذابیت های معماری آن است.

درب ورودی در غرب این خانه قرار دارد و دارای جلوخان است که در پشت درب یک هشتی نگین شکل قرار دارد، در گذشته هدف از قرار دادن هشتی در ورودی خانه جلوگیری از دیده شدن داخل خانه بوده است. این هشتی بوسیله راهروئی بلند و باریک به حیاط وصل می شود و دارای پیچشی نود درجه است.

معماری خانه ابهری

در اطراف حیاط قسمت های مختلف خانه به صورت مستطیلی قرار گرفته اند و باعث شده اند حیاط مستطیل شکل به چشم بیاید. در قسمت شمالی که دارای تقارن زیبائی است دارای یک تالار چهار دری است که در دو طرف آن اتاق های سه دری قرار دارد.

در پشت تالار نیز اتاق دیگری قرار دارد که تزئینات خاص و منحصر به فردی دارد. دلیل ساخت اتاق ها در این قسمت استفاده بیشتر از نور خورشید در زمستان هاست. سمت شرقی خانه که دو طبقه است نیز دارای یک شاه نشین و آشپزخانه با سقف کوتاه است. طبقه فوقانی این سمت در دو جهت شمال و جنوب نیز از یک مهتابی زیبا به هشت ضلعی تشکیل شده است.

به سمت جنوب که نگاه کنید، یک ایوان را خواهید دید که بر روی ستون های چوبی قرار دارد تا با ضلع شمالی متقارن شود. این ایوان دارای تزئینات نقاشی و گچ بری متفاوتی دارد. برای تزئین خانه ابهری از رنگ های لاجوردی و قرمز آجری استفاده شده است. چون فصل تابستان عمدتاً کوتاه و دمای هوا نسبتاً معتدل است، از سمت جنوب ساختمان کمتر استفاده می شده است.

بلیط اتوبوس خوانسار را در هر ساعت شبانه روز بدون هیچ گونه مشکلی از طریق مستر بلیط تهیه کنید.

شرایط بازدید از خانه ابهری

شرایط بازدید از خانه ابهری

دیدار از این خانه برای عموم آزاد است و می توانید در ساعات اداری به این مکان مراجعه کرده و از قسمت های مختلف آن دیدار کنید.

راه های دسترسی به خانه ابهری

این خانه در خیابان آیت الله خوانساری و محله رئیسیان خوانسار قرار دارد. اگر قصد دارید از وسایل نقلیه عمومی برای رفت و آمد استفاده کنید، می توانید از تاکسی هایی که در سطح شهر قرار دارند استفاده کنید. یکی دیگر از جاذبه های شهر خوانسار کوچه باغ های آن هستند بنابراین اگر به دیدار این خانه رفتید سعی کنید زمانی را به گردش در کوچه باغ های شهر بگذرانید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل خوانسار شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته خانه ابهری؛ معرفی + راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.