1-67

دروازه ارگ؛ تاریخچه + راه های دسترسی

دروازه ارگ

دروازه ارگ کجاست؟ شهر کویری سمنان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که در آن جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری نهفته است و اما جز مقاصد کمتر شناخته شده کشور می باشد.

این شهر تاریخی شاهد حوادث و رویدادهای فراوانی بوده و در دوره های حکومتی مختلف جایگاه ارزشمندی داشته است. از این رو امروزه بناهای تاریخی متعددی در آن وجود دارد که از جمله آن می توان به دروازه ارگ سمنان اشاره نمود که به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد به نماد این شهر تبدیل شده است.

این بنا از آثار به جای مانده از دوره قاجاریه می باشد که نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. اگر می خواهید با دروازه ارگ سمنان بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه

تاریخچه دروازه ارگ

ارگ ها در گذشته جزیی از مهم ترین مراکز حکومتی در شهرها محسوب می شدند و نقش مهمی در امنیت شهر داشتند. ارگ سمنان نیز یکی از همین ارگ ها بود که در دوره حکومت حاجی بهمن میرزا بها الدوله فرزند فتحعلی شاه قاجار احداث شد و به عنوان دارالحکومه شهر مورد استفاده قرار گرفت.

در این ساختمان بخش های مختلفی وجود داشت که از جمله آن می توان به آب انبار، حمام، قراول خانه، حسینیه، تلگراف خانه، برج نگهبانی و .. اشاره نمود. ناصر الدین شاه قاجار در نخستین سفر خود به مشهد در سال 1284 هجری قمری به مدت سه روز در این مکان اقامت داشت و در طی همین سفر دستور داد که برای ارگ حکومتی یک دروازه بسازند.

دروازه ارگ سمنان کنونی نیز آثار بجای مانده از همین بنا می باشد. ساخت این دروازه که در واقع همان دروازه شمالی ارگ حکومتی است در زمان حکومت انوشیروان میرزا ضیا الدوله پسر عباس میرزا نایب السلطنه یعنی سال 1302 هجری قمری به پایان رسید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

امروزه به دلیل توسعه شهرها دروازه ارگ سمنان به مکانی در مرکز شهر تبدیل شده است و این دروازه در داخل یک میدان قرار گرفته است. قسمت هایی از دروازه ارگ که به مرور زمان تخریب شده بود مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و پس از نورافکن هایی که در آن نصب نموده بودند موجب شد که زیبایی خیره کننده ای داشته باشد. تماشای نقش و نگار و معماری زیبای دوره قاجار که در ساخت این بنا استفاده شده می تواند بسیار لذت بخش باشد و یاد آور بناهایی باشد که در دوره قاجاریه ساخته شده اند.

ساختمان اصلی دروازه با استفاده از آجر ساخته شده و دارای ارتفاعی حدود 7 متر است. از جذاب ترین قسمت های دروازه ارگ می توان به سردر آن که دارای کاشی های هفت رنگ است و نبرد رستم و دیو سپید بر روی آن نقاشی شده است اشاره نمود. ساختار بی نظیر و ویژگی های منحصر به فرد دروازه ارگ سمنان به عنوان یکی از آثار به جای مانده از زمان قاجاریه موجب شد که نام آن را در سال 1359 به فهرست آثار ملی ایران بیافزایند.

امروزه این دروازه به میدان ارگ شهرت دارد و می توان با خودرو از کنار آن عبور نمود و از زیبایی های آن لذت برد. درهای این دروازه از جنس الوار قطور با گل میخ های آهنی هستند که بسیار جذاب هستند. همچنین در این بنا کتیبه هایی نیز وجود دارند که توسط هنرمند معروف سید محمد باقر طباطبایی سمنانی طراحی و ایجاد شده اند.

در قسمت بالای ورودی این دروازه کاشی کاری هایی انجام شده که تصویر سربازان قاجاری با تجهیزات آن ها را به تصویر می کشد. در دو طرف ورودی نیز تصویر شیر و خورشید و سرباز قاجاری به چشم می خورد.

علاوه بر این پنج کتیبه به خط زیبا نستعلیق سفید و زمینه لاجوردی در بالای دیوار اصلی دروازه ارگ نقش بسته است که بسیار زیبا هستند. این دروازه دارای دو نمای شمالی و جنوبی متقارن است که هر یک جذابیت خاصی دارند.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سمنان و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “سمنان” را مطالعه نمایید.

نمای جنوبی

نمای جنوبی

در قسمت جنوبی دروازه دو اتاق به صورت قرینه هستند که جلو هر یک ایوان هایی وجود دارد. به منظور ورود و خروج به ارگ نیز دو راهرو کوچک به همراه ورودی اصلی در این قسمت تعبیه شده است. برای نمای این قسمت از ساختمان از آجر استفاده کرده اند و سردر نیم دایره ای شکل آن زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

نمای شمالی

مهم ترین تفاوت نمای شمالی و جنوبی ارگ استفاده از تزئینات کاشی کاری در نمای شمالی است. در این قسمت مناره ها و کاشی های هفت رنگ بسیار جذابی به کار رفته که زیبایی آن را دو چندان نموده است. در نمای شمالی به جای خطوط زیبا نستعلیق نقاشی با شکوه نبرد رستم و دیو سفید خود نمایی می کند.

با تماشای این اثر باستانی می توانید سفری کوتاه به دل تاریخ داشته باشید. از این رو به شما پیشنهاد می کنیم که با تهیه بلیط اتوبوس سمنان سری به این شهر کویری بزنید و از جاذبه های تاریخی تفریحی آن از نزدیک بازدید کنید.

شرایط بازدید از دروازه ارگ

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم دروازه ارگ سمنان امروزه در یک میدان در وسط شهر واقع شده است و افرادی که به این شهر زیبا سفر می کنند می توانند با گشت و گذاری در شهر از کنار این بنای تاریخی عبور نمایند و آن را مشاهده کنند.

از این رو بازدید از آن دارای محدودیت زمانی نیست و در هر ساعت از شبانه روز می توان به دیدن آن رفت. دروازه ارگ سمنان به دلیل نورافکنی های بسیار زیبایی که بر روی آن انجام شده در دل شب نمایی بی نظیر دارد و به یکی از زیباترین مناطق سمنان تبدیل شده است.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

راه های دسترسی به دروازه ارگ

این دروازه که امروزه یکی از میدان های اصلی شهر سمنان است در تقاطع خیابان طالقانی و شیخ فضل الله نوری واقع شده و به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد دسترسی به آن به راحتی امکان پذیر است.

اگر با خودرو شخصی و یا خودروهای اجاره ای مستر بلیط به این شهر سفر کنید می توانید با گشت و گذاری در داخل شهر از این اثر تاریخی نیز بازدید نمایید. همچنین می توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز دروازه ارگ سمنان را مشاهده کنید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل سمنان شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته دروازه ارگ؛ تاریخچه + راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.