shahre-najaf

شهر نجف؛ معرفی + راه های دسترسی

شهر نجف

شهر نجف در مرکز استان نجف و از شهرهای مهم و مشهور کشور عراق محسوب می شود. شهر نجف در دامنه غربی کشور عراق واقع شده است و 10 کیلومتر با رود فرات فاصله دارد.

شهر نجف به دلیل قرار داشتن حرم امیرالمومنین علی (ع) بسیار مورد توجه مسلمانان و شیعیان جهان است و هر ساله مسافران و گردشگران زیادی برای زیارت حرم مطهر حضرت علی (ع) به این شهر سفر می کنند. برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر درباره شهر نجف با مجله مستر بلیط همراه باشید.

معرفی شهر نجف

همان طور که در ابتدای مقاله عنوان شد، نجف اشرف در دامنه غربی کشور عراق واقع شده است و انتهای آن به مرز عربستان ختم می شود. این شهر 10 کیلومتر از رود فرات فاصله دارد و یکی از استان های میانی کشور عراق محسوب می شود و استان شدن آن، پس از فرمان جمهوری بود و پیش از آن، از توابع استان کربلا به شمار می رفت. نجف 1338 کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت آن 175141 نفر می باشد. هوای تابستان شهر نجف، گرم و خشک و در زمستان بسیار سرد است.

تاریخچه نجف اشرف

برخی از مورخان تاریخ پیدایش شهر نجف را قبل از اسلام می دانند و برخی دیگر وجود این شهر را تا پیش از قرن سوم هجری می دانند.

طبق برخی از نظریه ها: در زمان تنوخی ها و لَخمی ها و منذری ها که «حیره» پایتخت آن ها بود و از جهت آبادانی و تمدن، از بهترین ها به شمار می آمد، شهر نجف منطقه ای آباد و دارای ساکنان، و فرهنگ آن، فرهنگ عربی بود.

طبق نظریه دیگر: هنگامی که کوفه پدید آمد، نجف شهر مهمی نبود و از توابع «حیره» به شمار می آمد و سپس به جهت خشکی زمین، مقبره مردم کوفه قرار گرفت.

اما سکونت دائمی و پیدایش شهر نجف چه زمانی بوده است؟

یک عامل مهم، آشکار شدن قبر امیرمؤمنان علی (ع) و برپا شدن بارگاه و حرم آن حضرت است. نخستین بار در زمان امام صادق (ع) و به فرمان ایشان، قبر امیرمؤمنان آشکار گردید. قبر حضرت امیر (ع) پس از آن بر اثر سیل خراب گردید و تا زمان داوود بن علی عباسی به همان حال باقی بود و داوود آن را اصلاح کرد و روی آن صندوقی قرار داد. آن گاه دوباره، قبر شریف تخریب شد و هارون الرشید آن را بازسازی کرد و در سال ١٧٠ هجری گنبدی بر آن نهاد.

در سال ٣٣٨ هجری ابوعلی عمر بن یحیی، گنبدی سفید رنگ بر مزار امیرمؤمنان (ع) قرار داد و از آن پس، اتاقک هایی پیرامون آن مزار ساخته شد که متعلق به بینوایان شیعه بود. در اواخر قرن چهارم، شیعیان در آن جا خانه ها برپا کردند و آبادانی در اطراف حرم علوی، رو به گسترش نهاد. از همه این گفته ها و روایت ها به دست می آید که سکونت قابل توجه پیرامون قبر امیرمؤمنان (ع) در اواخر قرن سوم هجری آغاز شده است.

پیاده روی اربعین

روز بیستم ماه صفر هر سال روز اربعین نامیده می شود و اغلب مسلمانان شیعه در سراسر جهان به عزاداری و برگزاری مراسم عزاداری می پردازند. مسلمانان همسایه با کشور عراق برای برگزاری مراسم به کشور عراق سفر می کنند و اغلب افراد پیاده تا کربلا می روند.

پیاده روی اربعین حسینی سالهای سال است که مورد توجه قرار دارد و افزون بر شیعیانی که در عراق، ایران یا کشورهای همجوار قرار دارند، افراد بی شماری از راه های بسیار دور خود را به این راهپیمایی معنوی می رسانند تا در فضیلت آن شریک شوند و بتوانند این ایام پرفیض را با اشتیاق رسیدن به حرم سپری کنند.

پیاده روی اربعینیکی از مقاصد بسیار مهم در پیاده روی اربعین و سفر به کشور عراق، نجف اشرف است. شهر کربلا به دلیل این که فرودگاه بین المللی ندارد، مسافران از طریق شهرهای همسایه خود را به کربلا می رسانند.

بیشتر بخوانید: برای آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر درباره ثبت نام پیاده روی اربعین 1401، وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین و هزینه پیاده روی اربعین 1401، مقاله “راهنمای سفر اربعین 1401” را مطالعه نمایید.

راه های دسترسی به شهر نجف

نجف اشرف برخلاف شهر کربلا، دارای فرودگاه بین المللی می باشد، بنابراین مسافران به کشور عراق می توانند از طریق این شهر به شهرهای مجاور آن مانند کربلا سفر نمایند. در جدول زیر راه های هوایی از شهرهای کشورمان ایران به نجف اشرف دسته بندی شده اند و به شرح زیر است:

مسیرهای هوایی منتهی به نجف بلیط هواپیما اهواز به نجف
بلیط هواپیما تهران به نجف
بلیط هواپیما اصفهان به نجف
بلیط هواپیما مشهد به نجف

نوشته شهر نجف؛ معرفی + راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.