1-68

عمارت چشمه علی؛ تاریخچه + راه های دسترسی

عمارت چشمه علی

عمارت چشمه علی کجاست؟ استان سمنان و شهر دامغان به دلیل ویژگی های اقلیمی و شرایط آب و هوایی که دارد دارای طبیعی بی نظیر و منحصر به فرد است به همین دلیل از دیرباز و در دوره های باستانی مختلف مورد توجه حکمای فراوانی قرار گرفته است.

در این شهر جاذبه های طبیعی فراوانی وجود دارد که از جمله آن می توان به چشمه علی در 35 کیلومتری شمال دامغان اشاره نمود که به یکی از معروف ترین مناطق گردشگری دامغان تبدیل شده است. اگر می خواهید با جاذبه گردشگری در شهر دامغان بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه

تاریخچه عمارت چشمه علی

مجموعه چشمه علی از تفریحگاه های تابستانی پادشاهان قاجار بود و فصل تابستان برای تفریحات به این مکان سفر می کردند. آقا محمد خان و فتحعلی شاه قاجار توجه ویژه ای به این منطقه داشتند به همین دلیل دستور ساخت عمارت را در چشمه علی صادر نمودند.

از طرفی این مکان به دلیل آنکه زادگاه فتحعلی شاه بود به آن علاقه ویژه ای داشت و هنگامی که به سلطنت رسید بارها به این شهر سفر نمود.هنگامی که فتحعلی شاه به منظور جلوگیری از پیشرفت های نادر میرزا پسر شاهرخ نادری به سمت خراسان راه افتاد در منطقه چشمه علی توقف نمود و دستور داد که این بنا را بسازند.

با ساخت این عمارت فتحعلی شاه بیان نمود که عمارت به کعبه ثانی نیاز دارد و باید مسجدی در کنار عمارت ساخته شود. با این دستور مسجدی که طاق های رومی زیبایی داشت در نزدیکی عمارت ساخته شد.

فتحعلی شاه همچنین دستور وقف چشمه علی را صادر نمود و از نیروهای خود خواست که این وقف نامه را بر روی دو سنگ حک نمایند و در مسجد قرار دهند. متاسفانه به دلیل تخریب شدن بخش قابل توجهی از مسجد تصمیم گرفته شد که مسجد قدیمی به طور کامل تخریب گردد و در همان مکان مسجد جدیدی بسازند.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سمنان و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “سمنان” را مطالعه نمایید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نقشه و معرفی بخش های مختلف

عمارت چشمه علی دامغان طی دو دوره صفویه و قاجاریه ساخته شد اما سردر اصلی این مجموعه در دوره صفویه احداث گردید. چشمه علی دو دریاچه در قسمت شمالی و جنوبی عمارت فتحعلی شاه دارد و بیشتر آب چشمه از طریق دریاچه شمالی از مجموعه خارج می گردد.

عمارت چشمه علی متشکل از دو قسمت است که یک بخش آن قراول خانه نام دارد که به صورت خشتی بنا شده و قدمت آن به زمان محمد خان قاجار باز می گردد. دومین قسمت این عمارت زیبا بر روی آب ایجاد شده و دارای پایه های سنگی می باشد.

در ساخت این قسمت از آجر استفاده شده است. این ساختمان دارای دو طبقه و یک ایوان محصوردر آب می باشد و چون هر دو طبقه تحتانی و فوقانی از دو طرف باز است دارای چشم انداز بی نظیری به دریاچه است.

مجموعه چشمه علی علاوه بر یک عمارت با شکوه دارای یک گرمابه و مسجد نیز بود و قرار گیری تمامی این بناها در کنار یکدیگر موجب شده بود که مجموعه چشمه علی به یکی زیبا ترین و خوش آب و هوا ترین تفریحگاه های تابستانی سمنان تبدیل گردد.

وجه تسمیه چشمه علی

آب چشمه از طریق مجموعه چشمه هایی که پای چنار قدیمی و کف استخر غربی وجود دارد تامین می گردد. ویژگی های منحصر به فردی که این مجموعه دارد موجب شده که طرفداران بسیاری داشته باشد. در میان مردمان این خطه روایت های مذهبی در مورد چشمه علی وجود دارد و معتقد هستند که چشمه در اثر کوبیدن سم اسب حضرت علی به زمین ایجاد شده و به همین علت به چشمه علی شهرت یافته است. وجود چنین اعتقادات مذهبی در میان مردم باعث شده که مردم به ریشه های درخت چنار کهنسال دخیل ببندند.

مجموعه تفریحی چشمه علی

در این مجموعه 50 چشمه وجود دارد که سالانه بالغ بر 30 میلیون متر مکعب آب از آن ها خارج شده و وارد دشت دامغان می گردد. امروزه در این مجموعه به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری ملی امکانات رفاهی مختلفی ایجاد شده است که از جمله آن ها می توان به پارکینگ، سوییت های اقامتی، رستوران، چایخانه، بستنی فروشی، سوپر مارکت، کتابفروشی، شهربازی و … اشاره نمود.

مجموعه تفریحی چشمه علی

شرایط بازدید

مجموعه عمارت چشم علی به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری دامغان دارای طرفداران بسیاری است و معمولا گردشگرانی که با تهیه بلیط قطار سمنان به این شهر سفر می کنند به بازدید از این مجموعه تفریحی می روند. بازدید از چشمه علی دامغان همه روزه امکان پذیر است و برای بازدید از آن به زمانی حدود یک ساعت نیاز خواهید داشت.

راه های دسترسی به عمارت چشمه علی

مجموعه چشمه علی در استان سمنان، جاده دامغان، کیاسر- ساری، 32 کیلومتری شمال غرب شهرستان دامغان واقع شده است. برای بازدید از این مجموعه تفریحی می توان از خودرو شخصی، تاکسی های برون شهری استفاده نمود.

همچنین می توان برای سفر چند روزه به دامغان و بازدید از جاذبه های گردشگری آن از خودروهای اجاره ای مستر بلیط که در اکثر شهرها وجود دارند استفاده نمایید و سفری لذت بخش و خاطره انگیز را برای خود و اعضای خانواده رقم بزنید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل سمنان شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته عمارت چشمه علی؛ تاریخچه + راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.