1f

فرهنگسرای خاوران کجاست؟ معرفی + شرایط بازدید

فرهنگسرای خاوران

فرهنگسرای خاوران کجاست؟ فرهنگسراهای متعددی برای اهداف مختلف در تهران فعالیت می کنند که وسیع ترین آنها، فرهنگسرای خاوران می باشد و جزو یکی از مراکز ممتاز فرهنگی کشور به شمار می رود. خاوران متراژی افزون بر 83 هزار متر مربع دارد که 24 هزار متر مربع از آن به عنوان زیر بنا ساخته شده است.

از نظر معماری فرهنگسرای خاوران را در گروه ترکیبی می توان قرار داد، زیرا تلفیق معماری اسلامی و ایرانی در آن به خوبی دیده می شود و با توجه به محیط خاوران، می بینیم که نکات مهم و کلیدی معماری ایرانی در ساخت موسسه رعایت شده است.

شما در این مجموعه شاهد چهار بخش اصلی خواهید بود؛ ساختمان ورودي که قسمت اداری و میدان های ورودی را تشکیل می دهد، قسمت رو باز فرهنگسرا که مشتمل بر سالن آمفي‌ تئاتر و محوطه سبز، بخش بازارچه که بین ورودی و ساختمان مرکزی قرار گرفته و در نهایت ساختمان مرکزی که در ضلع مقابل ورودي قرار دارد. ساختمان ورودی با نمای آجری و پنجره های مستطیل شکل از دو طبقه ساخته شده است.

در بازارچه نیز حیاط آن مستطیل مانند بوده و دکان ها در اطراف آن قرار دارند. در مرکز حیاط یک آب نما همراه فضای سبز و همچنین سکوهایی برای نشستن، زیبایی خاصی به مجتمع داده است. اما برخی بر این باورند که قرارگیری بازارچه در فرهنگسرا شکل ظاهری مجموعه را زیر سوال برده و تلفیقی بین بیرون و درون بازار و مجموعه اصلی وجود ندارد. در خاوران در همان ورودی اصلی دو آسانسور برای دسترسی به سایر طبقات تعبیه شده اند. زیر بنای این فرهنگسرا، هندسه و سازه بسیار مهم شمرده می شود و نقش اساسی را در نما دارد.

معرفی فرهنگسرای خاوران

معرفی فرهنگسرای خاوران

سقف آمفی تئاتر نیز از اشکال هندسی جالبی ساخته شده و نمای جالبی را القا می کند البته نظر خیلی ها در این خصوص منفی است. به کارگیری نورگیرها در سقف مجموعه موجب شده بخش‌هایی مثل کتابخانه، سالن ها و نگارخانه ها تا قسمت قابل توجه ای از نور خوب بهرمند شوند. نکته مثبتی که در فرهنگسرای خاوران وجود دارد این می باشد که مسیر خوبی برای رفت و آمد معلولان کنار پلکان ها طراحی شده است. در حیاط مجموعه نیمکت ها با سایبان برای نشستن تعبیه شده که گفته می شود سایبان ها شکلی نه چندان زیبایی دارند. در ضلع غربی هم سالن آمفی تئاتر دیده می شود که روباز بودن آن، اصلا مورد پسند نیست و از سطح محوطه اصلی بالاتر قرار دارد.

این سالن در معرض نور آفتاب و باران قرار می گیرد و همین امر موجب شده مورد پسند نباشند. ورودی اصلی که دو ستون آن را به 3 بخش تقسیم کرده، عریض و کوتاه است و همچنین اشکال هندسی و سطح شیشه ای آن با نمای آجری اصلا هارمونی و هماهمنگی ندارد. در قسمت پشت ساختمان یک حیاط فرورفته و پوشیده از سنگ ساخته شده که کاربری خدماتی دارد و از نظر معماری تنها قسمت مثبت فرهنگسرا محسوب می شود، این حیاط در قسمت نگار خانه قرار دارد.

در زیرزمین خاوران فعالیت‌های آموزشی و هنری انجام می شود و البته بخش سرسرا قسمت مهم مجموعه خاوران بشمار می آید. متاسفانه عدم هماهنگی بین مصالح و دقت کم در جزئیات و همچنین ناهمگون بودن اشکال و رنگ‌ها نشان می دهد که این فرهنگسرا با یک شتاب زدگی ساخته شده است. شاید با دیدن مصالح به کار گرفته شده متوجه گران قیمت بودن آن بشوید ولی هماهنگی بین آن وجود ندارد و انتخاب آنها اشتباه بوده است. به هر ترتیب با وجود نقص های زیادی که در طراحی این ساختمان صورت گرفته، حضور جوانان و نوجوانان و وجود آثار هنری آنها موجب شده این فرهنگسرا مورد توجه قرار بگیرد. از فرهنگسرای خاوران برای مواردی مانند: مراسمات مذهبی، ادبی، فستیوال‌ها، اجرای نمایش‌ها و تئاترها، برگزاری کلاس‌های آموزشی، خرید کالاهای فرهنگی و هنرهای دستی و کتابخانه استفاده می شود.

معرفی فرهنگسرای خاوران

تاریخچه فرهنگسرای خاوران

زمین فرهنگسرای بزرگ خاوران متعلق به گورستان بهاییان در سال های قبل از پیروزی انقلاب بود که تقریبا دیگر فعالیتی در آن صورت نمی گرفت. در سال 1372 استارت تاسیس فرهنگ سرا در قسمت جنوب شرقی پایتخت زده شد و آقای غلامحسین کرباسچی مدیر وقت در شهرداری تهران بود.

جالب است که بدانید این فرهنگسرا که بزرگ ترین مجموعه فرهنگی تهران می باشد و بیشترین امکانات را در خود دارد، در سال 1373 یعنی یک سال بعد از اقدامات ساخت آن افتتاح شد و همان سال نیز فعالیت خود را آغاز نمود. هدف اصلی از احداث چنین مکانی، رسیدگی به اوقات فراغت نوجوانان، جوانان و حتی کودکان در این منطقه از تهران می باشد. این مجموعه فضای بسیار وسیعی دارد ولی متاسفانه از بسترهای موجود در این فرهنگسرا به خوبی استفاده نشده و دلیل آن هم عدم مدیریت جدی و دقیق است.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

فرهنگسرای خاوران از بخش های مختلفی تشکیل شده است. قسمت هایی مانند: ساختمان اداری، بازار فرهنگ و هنر، ساختمان اصلی و بخش علوم و فنون و شهربازی در این فرهنگسرا وجود دارند که اقدامات متنوعی در آنها صورت می گیرد. در این مکان بیشتر شاهد حضور جوانان و نوجوانان هستیم که برای انجام فعالیت‌های متعدد به آنجا رجوع می کنند. در این مجتمع بزرگ، بیشتر فعالیت های هنری‌، آموزشی‌، اجتماعی و فرهنگی صورت می گیرد. در قسمتی که به هنر اختصاص داده شده است ابزارها و امکانات متمایزی مثل سالن‌ ها و نگارخانه‌ ها وجود دارد.

سالن هایی که متعلق به مجتمع هنر هستند هر یک مستقل بوده و با نام مخصوص به خود شناخته می شوند. سالن شهید مطهری گنجایش 350 نفر، سالن فرهنگ گنجایش 202 نفر، سالن سوم خرداد که یک سالن روباز می باشد بیشترین تعداد نفرات را بین سایر سالن ها به خود اختصاص داده و بالغ بر 3000 نفر گنجایش داشته و در نهایت سالن اجتماعات این بخش 100 نفر گنجایش دارد.

نگارخانه فرهنگسرا

نگارخانه فرهنگسرا

نگارخانه این فرهنگسرا با متراژی نزدیک به ۷۰۰ متر مربع، سه گالری متفاوت را در خود جای داده است. این مکان توانایی حفظ و به نمایش گذاشتن 200 تابلو هنری در زمینه های گوناگون مانند: نقاشی‌، خوش‌ نویسی‌، گرافیک‌، عکاسی‌، حجم و صنایع دستی‌ را دارد و بهترین مکان برای ارائه سرویس های مختلف به هنرجویان، اساتید و دانشجویان گرایش های هنری است.

آمفی تئاتر فرهنگسرا

در بخش آمفی تئاتر این فرهنگسرا فعالیت های مربوط به فیلم، تئاتر و موسیقی اجرا می شود. برگزاری کنسرت های مختلف، اجرای تئاتر، نمایش های استنداپ کمدی، برنامه های مذهبی و همینطور تعزیه‌ خوانی نمونه ای از فعالیت های هنری و نمایشی است که در خاوران دایر می شود.

خیلی جالب است که بدانید در این مجتمع بزرگ، چیزی نزدیک به 200 کلاس گوناگون در زمینه های مختلف مانند: کلاس های هنری، تجسمی، قرآنی، موسیقی، کامپیوتر، زبان، هنرهای خانگی، هنرهای دستی و ورزشی در واحد آموزشی برگزار می شود. قسمت آموزش در همان ساختمان مرکزی و طبقه همکف قرار دارد. در این قسمت شما شاهد ۳۰ مکان برای اقدامات آموزشی و همچنین ۱۲ کانون کارگاهی خواهید بود.

این تمام بخش های فرهنگ سرا خاوران نیست و بزرگی و گستردگی محیط آن شرایطی را فراهم کرده که علاوه بر جستارهای آموزشی و هنری، فعالیت های ورزشی و حتی مشاوره ای نیز در اینجا صورت گیرد. در قسمت شرقی فرهنگسرا، یک زمین چمن به منظور تعلیم فوتبال و همچنین اجرا بازی های محلی بر پا شده است. پیست دوچرخه سواری، پیست اسکیت، فضای مخصوص بازی پارکو، واحدهایی با کاربرد مختلف برای انجام ورزش هایی مثل بدنسازی از جمله سالن های مربوط به قسمت ورزشی این فرهنگسرا هستند. از دیگر سالن های فرهنگی باید به مجتمع علوم و فنون اشاره کنیم.

کتابخانه خاوران

کتابخانه خاوران

یکی دیگر از بخش های مهم و جذاب فرهنگسرا، متعلق به کتابخانه خاوران می باشد. فعالیت این کتابخانه از سال ۱۳۷۳ آغاز شد و در آن بالغ بر ۷۵ هزار جلد کتاب در عناوین و زمینه های متفاوت نگهداری می شود. محض اطلاع، چنانچه قصد پس دادن کتاب های به امانت برده را دارید، بهتر است بدانید که کارکنان قسمت امانت داری در ایام هفته به جز جمعه ها و روزهای غیر تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۸ غروب آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند. درب سالن مطالعه مخصوص بانوان به مدت ۱۳ ساعت یعنی از ۸ صبح الی ۲۱ شب و سالن مطالعه آقایان ۱۴ ساعت یعنی از ۸ صبح الی ۲۲ شب به روی دوستان اهل کتاب و کتاب خوان باز است. نکته مهم در خصوص این کتابخانه اینکه، فضای آن گنجایش حضور 500 نفر به طور یکجا را دارد و تا کنون بیش از 2500 نفر به عضویت آن در آمده اند.

خانه کودک

بخش بعدی که به این فرهنگسرا اختصاص یافته، خانه کودک با عنوان شهر شکوفه‌ها بوده که در همان طبقه نخست قرار دارد و محیط آن برای کودکان شش ماهه الی شش ساله برنامه ریزی شده است. چنانچه کودکی در این محدوده سنی دارید، می توانید او را به این محیط بیاورید.

بازارچه فرهنگسرا

بخش بعدی همان بازارچه فرهنگسرا است که در مقابل ساختمان اداری برقرار شده و ۴۸۰۰ متر مربع متراژ دارد. این قسمت در وسط فرهنگسرا تاسیس شده و نزدیک چهار متر از کف زمین پایین رفته و در آنجا دستگاه کپی و چاپ برای سرویس دهی و همینطور نوشت افزارهایی برای فروش وجود دارد.

مشاوره فرهنگسرای خاوران

آخرین بخشی که در مورد آن صحبت خواهیم کرد، قسمت مشاوره فرهنگسرای خاوران می باشد. در قسمتی از این محیط اداری، مشاوران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، در زمینه های متعدد به مردم مشاوره می دهند. این بخش از فرهنگسرا در سال 1373 فعالیت خود را آغاز نمود و البته در سایر زمینه ها مانند: مسائل حقوقی، خانوادگی و حتی تحصیلی نیز مشاوره می دهد.

فرهنگسرای خاوران

شرایط بازدید از فرهنگسرای خاوران

اگر می خواهید از فرهنگسرای خاوران بازدید به عمل بیاورید و در شهرهای دیگری غیر از تهران زندگی می کنید، می توانید برای رسیدن به مقصد از وسایل نقلیه متفاوتی استفاده نمایید. چنانچه در شهری دور از پایتخت هستید و همچنین می خواهید سفری سریع انجام دهید بهتر است با خرید بلیط هواپیما تهران کار را برای خود آسان کنید. البته انتخاب های دیگر مثل قطار یا اتوبوس هم پیش روی دارید و برگزیدن هر یک از آنها به سلیقه و شرایط شما بستگی دارد. برای اینکه بتوانید بلیط دریافت کنید راه های سریع و آسانی در دسترس شما قرار گرفته که به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • روش اینترنتی و خرید از وب سایت ها بهترین و مقرون به صرفه ترین روش خرید بلیط است‌. در این روش بدون واسطه و به صورت آنلاین بلیط هواپیما تهران را تهیه کنید.
  • روش بعدی که باز هم بر خط می باشد، رزرو بلیط از اپلیکیشن مستر بلیط است.
  • روش آخر هم همان خرید حضوری بوده که تقریبا الان منسوخ شده و اغلب افراد ترجیح میدهند برای بهره مندی از تخفیفات و یا اخذ بلیط های لحظه آخری و یا حتی استفاده از تورهای ارزان قیمت از روش اینترنتی استفاده نمایند‌.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خرید بلیط می توانید به مجله مستر بلیط مراجعه فرمایید.

می توانید در صورت کنسل شدن سفر و پیش از حرکت وسیله نقلیه بلیط خود را پس دهید و هزینه آن را با کم شدن مبلغی تحت عنوان جریمه دریافت نمایید. انجام این کار در وب سایت مستر بلیط که خرید را از آنها انجام داده اید به مراتب آسان تر و بی دغدغه تر از حالت حضوری می باشد.

چنانچه توانایی کافی برای خرید بلیط هواپیما ندارید و یا برای رسیدن به مقصد نمی خواهید عجله ای کنید، تهیه بلیط قطار تهران یک گزینه قابل تامل است. بازدید از فرهنگسرا خاوران در تمام روزهای هفته به غیر از روزهای جمعه و ایام تعطیل رسمی امکان پذیر است.

آدرس و نحوه دسترسی با مترو

برای رفتن به فرهنگسرا خاوران راه‌های مختلفی وجود دارد اما برای اینکه از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو استفاده نمایید، ما ایستگاه نبرد را پیشنهاد می کنیم. هر جا که هستید سوار بر مترو شده و در ایستگاه نبرد پیاده می شوید و درست مقابل ایستگاه نبرد اتوبوس های خط واحد ایستاده اند. به ایستگاه اتوبوس خاوران رفته و سوار شوید تا مستقیمان به فرهنگسرا برسید.

آدرس: تهران، خیابان خاوران، سه ‌راه هاشم‌ آباد

برای رزرو هتل تهران می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کمترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که میخواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو آنلاین هتل شامل تخفیف میشود، کافیست تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته فرهنگسرای خاوران کجاست؟ معرفی + شرایط بازدید اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.