6tb

فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی

فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز کجاست؟ شهر تبریز با قدمتی بسیار و جاذبه های تاریخی فراوان یکی از بهترین شهرهای ایران محسوب می شود. این شهر که در شمال غربی کشور واقع شده است دارای شگفتی های فراوان می باشد.

این شهر قطب صنعتی شمال غرب محسوب می شود و دارای امکانات فراوان است. برای سفر به این شهر میتوانید از طریق هوائی اقدام نمائید. فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز یکی از بزرگترین فرودگاه‌های کشور است.

این فرودگاه دارای امکاناتی متنوع و متفاوت می باشد که به راحتی و آسایش مسافران کمک شایان توجهی می‌کنند. این فرودگاه یکی از پرتردد ترین فرودگاه ها در سطح کشور است که مسافرین بسیاری را جا‌ به‎ جا می کند. آسان ترین راه خرید بلیط هواپیما استفاده از سایت مستر بلیط می باشد.

تاریخچه فرودگاه

تاریخچه فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

در سال 1326 دفتری با عنوان بیسیم هوائی در ساختمانی به نام بیسیم در انتهای خیابان ارتش فعلی شهر تبریز افتتاح شد. سه سال پس از این تاریخ این دفتر به ایستگاه هوائی تغییر نام داد. سپس باند فرودگاهی در محل فعلی این فرودگاه ایجاد شد.

در سال 1335 این فرودگاه پیشرفته تر شد و دستگاه های ناوبری هوائی در محوطه فرودگاه نصب شد. از این پس نام آن از ایستگاه هوائی به فرودگاه تبریز تغییر پیدا کرد. ولی تا این سال هنوز مورد بهره برداری نرسیده بود. در سال 1337 ساخت ساختمان سه طبقه آن و هچنین برج کنترل شروع شد.

این عملیات به مدت یکسال ادامه پیدا کرد و در سال 1338 پایان یافت. در این سال بهره‌برداری از آن آغاز شد. بخش اداری آن نیز در همین سال به خود فرودگاه منتقل شد. راه اندازی دستگاه مخابراتی و نصب یک سانترال 25 شماره ای برای تماس های داخلی و نصب خطوط تلفن برای تماس با شهر نیز در همین سال انجام شد.

اولین پرواز این فرودگاه از تبریز به تهران بود که توسط شرکت هواپیمائی ایران یعنی هما انجام گرفت. سرویس های پروازی این فرودگاه شامل هفته ای دو پرواز از تهران به تبریز و بر عکس بود. این پرواز ها توسط هواپیمای DC3 انجام می شده است. DC3 یک نوع هواپیمای ملخی کوچک است.

در سال 1356 حجاج می توانستند از این فرودگاه از کشور خارج شوند. تغییر نام این فرودگاه به شهید مدنی تبریز در سال 1370 انجام شده است. پایانه جدید این فرودگاه در سال 1386 تاسیس شده است. و ترمینال بین المللی آن در مساحت 14000 متر مربع در حال احداث می باشد.

رزرو هتل در تبریز می تواند از طریق مستر بلیط انجام گیرد که روشی سریع و امن است.

درباره فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

فرودگاه بین المللی تبریز از شمال و شرق به پایگاه دوم شکاری و از جنوب به بلوار بابائی و از غرب به جاده تبریز – صوفیان منتهی می شود. این فرودگاه در ارتفاع هزار و چهارصد و نود و دو متری از سطح دریا قرار گرفته است. مساحت آن برابر با 420 هکتار است.

فرودگاه تبریز به منظور ارائه خدماتی همچون خدمات فرودگاهی، ناوبری و هوانوردی جهت پذیرش پرواز های داخلی و خارجی خروجی و ورودی تاسیس شده است. این فرودگاه به صورت 24 ساعته خدمات هوائی خود را ارائه می دهد.

این فرودگاه یکی از مهم ترین فرودگاه های کشور می باشد. دلیل این اهمیت نزدیکی به مرز شمال غربی و همچنین کریدور هوائی ایران به اروپا و آسیای‌میانه می باشد. این فرودگاه یکی از چهار فرودگاه اصلی ایران می باشد که جزو فرودگاه‌های آسمان باز است. اين فرودگاه داراي استاندارد مديريت كيفيت (ISO 9001:2008) است.

این فرودگاه تمامی سرویس‌ها را به پروازهای داخلی و خارجی و پروازهای عبوری ارائه می‌دهد. این فرودگاه در حال حاضر دارای 44 پرواز داخلی و 6 پرواز خارجی ورودی و خروجی به صورت روزانه است. که جزو پر ترددترین فرودگاه ها محسوب می شود.

شرکت های هواپیمائی که در این فرودگاه فعالیت دارند شامل شركت هواپيمائي جمهوري اسلامي ايران (هما)، شركت هواپيمائي ايرتور، شركت هواپيمائي آتا، شركت هواپيمائي آسمان، شركت هواپيمائي کیش، شركت هواپيمائي تركيش، شركت هواپيمائي ماهان، شركت هواپيمائي قشم ایر، شركت هواپيمائي کاسپین، شركت هواپيمائي زاگرس، شركت هواپيمائي معراج، شركت خدمات هندلينگ آرمان می باشد. این شرکت های هواپیمائی همگی از معتبر ترین شرکت های هواپیمائی در ایران می باشد. که پرواز های داخلی و خارجی مختلفی را ارائه می دهند.

این فرودگاه از تمامی قوانین و مقررات سازمان هواپیمائی ایکائو پیروی می کند. طرح های توسعه ای مختلفی در این فرودگاه در حال انجام است. احداث ترمینال بین المللی فرودگاه تبریز، احداث ترمینال بار کارگو، احداث پارکینگ طبقاتی ( افتتاح شد)، احداث مرکز تعمیر و نگهداری هواپیما و توسعه اپرون از جمله این طرح‌ها می باشند.

درباره فرودگاه

پروازهای داخلی و خارجی

این فرودگاه دارای پروازهای داخلی و خارجی متنوعی می‌باشد. بیشترین مقاصد و مبداء پروازهای خارجی این فرودگاه کشورهای همسایه مانند ترکیه به خصوص شهر استانبول است. از دیگر شهر خارجی می توان به هامبورگ، مدینه و بغداد اشاره کرد.

پرواز های مختلفی جهت سوختگیری به این فرودگاه مراجعه می کنند. همچنین پرواز های نظامی، آموزشی و عبوری زیادی، که اکثرا مبدا آن ها کشورهای اتحادیه اروپا و مقصدشان کشورهای آسیای میانه و جنوب شرقی است، در این فرودگاه رفت و آمد دارند.

مانند دیگر شهرهای ایران فرودگاه این شهر نیز بیشترین پروازهای داخلی را به مقصد و مبدا تهران دارد. شهرهای دیگری که مقصد هواپیماهای این فرودگاه است عسلویه، مشهد، اصفهان، شیراز، کرمان، اهواز، کیش، بندر عباس، رشت و قشم می‌باشند. از این شهرها پروازهایی مختلفی در ساعات متفاوت نیز به سمت این فرودگاه وجود دارد.

پرواز های داخلی و خارجی این فرودگاه را می توان بر اساس میزان پرواز ها به هر مقصد به صورت زیر لیست کرد.

پروازهای داخلی

فرودگاه بین المللی مهرآباد فرودگاه بین المللی اهواز
فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد فرودگاه بین المللی بندرعباس
فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان فرودگاه بین المللی کیش
فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز فرودگاه بین المللی قشم

پروازهای خارجی

فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول فرودگاه بین المللی باکو
فرودگاه بین المللی نجف فرودگاه بین المللی ازمیر
فرودگاه بین المللی بغداد فرودگاه بین المللی ادنا
فرودگاه بین المللی ایروان فرودگاه بین المللی قیصریه

خدمات و تجهیزات

خدمات و تجهیزات ناوبری

این فرودگاه دارای تجهیزات پیشرفته ناوبری و ارتباطی است. این دستگاه ها جهت انجام امور این فرودگاه بسیار ضروری می باشند. دستگاه‌هاي كمك ناوبري موجود در این فرودگاه ILS – DME- DVOR- NDB می باشند.

همچنین دستگاه های ارتباطی و نظارتی مختلفی در این فرودگاه وجود دارد از آن جمله می‌توان به سيستم سوئچينگ، RCAG ، بي سيم های AMوFM ، خطوط مخابراتي( ماكرويو، هات لاين، تلفن، فاكس)، تلكس، فرستنده ها وگیرنده ها، سانترال تلفن و ATIS، سايت رادار دستجرد آذرشهر، AMD و ING1010 اشاره کرد.

خدمات ناوبری که این فرودگاه ارائه می دهد در سه بخش اداره‌كل مراقبت پرواز، اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی و اداره كل ارتباطات و ناوبري انجام می پذیرد.

از خدمات ناوبری که در این فرودگاه ارائه می شود می توان كنترل و تامين بي‌خطري پرواز هواپيماها در فضاي كشور، باندها و تاكسي‌‌وي‌هاي فرودگاه‌ها و برقراري نظم و ترتيب و تسريع در پرواز آنها براساس دستورالعمل‌هاي صادره از سازمان هواپيمايي كشوري، نظارت بر نحوه ارائه خدمات كنترل نشست و حراست در محدوده فرودگاه‌ها و سطوح پروازي براساس دستورالعمل‌هاي سازمان هواپيمايي كشوري، همكاري با سازمان هواپيمايي كشوري در مورد تعيين و اعلام مناطق خطر، ممنوعه، محدوده و احتياط (به‌ طور دائم يا موقت) به‌ منظور كسب اطمينان از سلامت پرواز هواپيماها، کنترل ورود و خروج هواپيماها در قلمرو هوايي كشور براساس مجوزهاي صادره از سازمان هواپيمايي كشوري، مساحي نقاط سيستم‌هاي ناوبري، نظارتي، موانع و عوامل ميدان پرواز، ارتباط با شبكه بين‌المللي سيتا براي دريافت و ارسال مطالب مربوط به شركت‌هاي هواپيمايي، كنترل تلگرافات داخلي و بين‌المللي از نظر ارسال صحيح و به موقع آن و حفظ سوابق براي مراجعات بعدي، ارائه خدمات مخابرات هوانوردی و ارتباطات دیتایی به فرودگاه‌هاي غير تحت پوشش شركت و متقاضيان خارجي در قالب ضوابط سازمان هواپيمايي كشوري و انجام عمليات اجرايي نصب، تعميرات و نگهداري كليه سيستم‌هاي الكترونيكي، ضبط صوت‌ها، پخش هوا و ارتباط هوانوردي و سيستم‌هاي كمك ناوبري و راداري در فرودگاه‌ها براساس دستورالعمل‌هاي سازمان هواپيمايي كشوري و با استفاده از امكانات دولتي و يا غيردول را نام برد.

خدماتی که در بالا به آنها اشاره شد تنها بخش کوچکی از خدماتی است که این فرودگاه ارائه می‌دهد.

ترمینال‌های مسافربری

این فرودگاه دارای سه ترمینال مسافربری داخلی، بین المللی و حجاج می‌باشد. ترمینال داخلی شامل قسمت‌ها و امکانات مختلفی می‌باشد. پروازهای داخلی از این ترمینال انجام می گیرد. که سالن‌های عمومی و ترانزیت را شامل می شود. رستوران ها و کافی شاپ فرودگاه در این ترمینال قرار گرفته است.

ترمینال بین المللی نیز دارای امکانات مخصوصی می باشد. پرواز های خارجی از این ترمینال صورت می گیرد. همچنین پرواز حجاج از ترمینال حجاج این فرودگاه انجام می گیرد. این ترمینال نیز دارای امکاناتی مخصوص حجاج می باشد.

ترمینال‌های مسافربری

امکانات فرودگاه

این فرودگاه دارای امکانات رفاهی متنوع و بسیاری است. این امکانات جهت آسایش و رفاه مسافرین و بر اساس نیاز آن‌ها طراحی و تعبیه شده است. این امکانات شامل موارد مختلفی از جمله برندهای مستقر در فرودگاه و غرفه‌های تجاری، شعبات بانک‌ها، دستگاه‌های خودپرداز، اتاق مادر و کودک، رستوران‌ها، خدمات ویژه معلولین و افراد توانخواه، اتاق سیگار، هتل‌ها و رستوران‌های شهر تبریز، دفاتر فروش شرکت‌های هواپیمایی مستقر در فرودگاه می باشد.

وجود غرفه‌های مختلف از برندهای معتبر و نام آشنای استان تبریز باعث می‌شود شما بتوانید در فرودگاه اقدام به خرید سوغاتی نمائید. همچنین خود پردازها و شعبات بانک‌های مختلف موجود باعث راحتی مسافران می شود. اتاق مادر و کودک برای آسایش مادران تعبیه شده است.

از جمله از خدمات ویژه‌ای که برای معلولین به وجود آمده است می توان به مسیر عبور ناشنوایان، مسیر عبور ویلچر، محل پارک معلولین نزدیک به درب ورودی ترمینال، خدمات ویلچر و باربری ویژه معلولین، تلفن عمومی ویژه معلولین و دستشویی ویژه معلولین اشاره کرد.

اتاق سیگار با تجیهزات مدرن و به روز برای افراد سیگاری در نظر گرفته شده است تا دود سیگار موجب آزار افراد دیگر نشود. رستوران‌های مجهز و مختلف در این فرودگاه وجود دارد که هم فست و فود و هم غذاهای سنتی را ارائه می دهند. از بین آن ها می توانید غذای مورد علاقه تان را انتخاب کنید. کافی شاپ مخصوص مسافران نیز در سالن ترانزیت وجود دارد.

از پارکینگ طبقاتی این فرودگاه می‌توانید برای قرار دادن خودرو خود استفاده کنید. این پارکینگ با ظرفیت بالائی که دارد باعث شده است مشکلی برای گذاشتن خودرو خود به مدت طولانی نداشته باشید.

دسترسی به فرودگاه

برای رفتن یا برگشت از فرودگاه امکانات مختلفی ایجاد شده است که شامل وسایل حمل و نقل عمومی می باشد. در راستای حمل و نقل مسافران و مراجعین از فرودگاه به شهر و بالعکس اتوبوس‌های شهری سازمان اتوبوسرانی شهرداری تبریز بصورت مرتب و مستمر از داخل فرودگاه به مقصد بازار تبریز (راسته کوچه) و بالعکس فعال می‌باشند. خدمات تاکسیرانی توسط تاکسیرانی فرودگاه که وابسته به سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز است صورت می گیرد.

فرودگاه اقماری

یکی دیگر از فرودگاه های استان آذربایجان شرقی فرودگاه سهند مراغه می باشد. در ادامه این مطلب به این فرودگاه می پردازیم.

فرودگاه سهند مراغه

شهر مراغه یکی از شهر های استان آذربایجان شرقی است که در قسمت جنوب شرقی آن واقع شده است. این شهر به خاطر وجود باغات فراوان در آن به شهر باغ ایران معروف شده و همچنین جزء ده شهر گردشگر پذیر کشور نیز به حساب می آید.

فرودگاه شهر در فاصله 12 کیلومتری آن و در ارتفاع 1340 متری احداث شده است. این فرودگاه در سال 1329 تاسیس شده است. و در طی گذشت سال های متوالی این فرودگاه توسعه و رشد پیدا کرد. باند پروازی آن به طول 2930 متر و برای نشست و برخاست هواپیماهای سبک و متوسط مناسب است.

تنها مسیر پروازی آن مراغه – تهران می‌باشد و توسط شرکت هواپیمائی ایران ایر برنامه ریزی و اجرا می شود. این فرودگاه دارای یک ساختمان است که کلیه دفاتر اداری و عملیاتی آن در همین مکان قرار دارد.

فرودگاه سهند مراغه

راه های ارتباطی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

اطلاعات پرواز 4 – 35234701 – 041 و 199
شماره فاکس 35260414 – 041
دفتر مدیر کل 35260400 – 041
مرکز تلفن فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز 35260405 – 041
رئیس اداره حراست 35234710 – 041
روابط عمومی 32606136 – 041
شماره سامانه پیام کوتاه 30000199
آدرس پستی تبریز – فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز کد پستی 5189613131
پست الکترونیکی tabriz.info@airport.ir

نوشته فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.