4-4

فرودگاه های استان فارس کجا هستند؟ معرفی + راه‌های ارتباطی

فرودگاه های استان فارس

استان فارس از پهناورترین استان های ایران به شمار می آید. این استان در قسمت جنوب غربی کشور واقع شده و مرکز آن شهر شیراز است. همچنین دارای شهر های بزرگ و پرجمعیتی همچون مرودشت، جهرم و فسا است. فرودگاه های استان فارس کجا هستند؟ اگر می خواهید جواب این سوال را پیدا کنید ادامه این مطلب را دنبال کنید.

منابع مهم اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی و دامداری است و شهرک‌های مختلف صنعتی، پالایشگاه‌ها، صنایع پتروشیمی و نیروگاه‌های مختلف در آن بنا شده‌است. آب و هوای استان فارس در نقاط مختلف این استان به سه گونه کوهستانی، معتدل و گرم تقسیم می‌شود.

این استان به علت آب و هوای مختلف و متنوع و همچنین آثار تاریخی و مکان های گردشگری به یکی از قطب های اصلی گردشگری ایران بدل شده است. از این آثار تاریخی این استان می توان به تخت جمشید، مقبره کوروش، غار سنگتراشان جهرم، کاخ سروستان سروستان و آبشار مارگون سپیدان اشاره کرد.

استان فارس به علت وسعت و پهناوری دارای فرودگاه های مختلفی است. از این دست می توان به فرودگاه آیت‌الله آیت‌اللهی لارستان، فرودگاه لامرد، فرودگاه جهرم، فرودگاه داراب، فرودگاه زرقان و فرودگاه فسا اشاره کرد. در ادامه این مطلب با سایت مستر بلیط همراه باشید تا دانستنی های تازه درباره این فرودگاه‌ها برای شما شرح داده شود.

درباره فرودگاه های استان فارس

در ادامه این مطلب به توضیحاتی درباره فرودگاه های استان فارس می پردازیم پس این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا همه چیز را درباره آنها بدانید.

فرودگاه آیت‌الله آیت‌اللهی لارستان

در ابتدا درمورد این فرودگاه برای شما توضیحات داده خواهد شد و شما را با این فرودگاه آشنا خواهیم کرد. لار شهری است در جنوب استان فارس و مرکز شهرستان لارستان که در فاصله ۳۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز و ۱۹۰ کیلومتری شمال غرب بندرعباس قرار دارد. این شهر دارای آب و هوائی گرم و خشک است. دارای زمستان هائی معتدل و تابستان هایی گرم و خشک است. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید بهترین زمان، فصل زمستان می‌باشد.

فرودگاه لار در سال 1339 پس از زمین لرزه لار و در جهت کمک به مردم آسیب دیده منطقه احداث شده است. پس انقلاب به علت رفت و آمد جمعیت زیادی از مردم منطقه برای کار به کشورهای حاشیه خلیج فارس این فرودگاه همچنان به فعالیت خود ادامه داده و پروازهای خارجی در این فرودگاه ایجاد شد. این فرودگاه در ارتفاع 800 متری از سطح دریا و در 6 کیلومتری شهر لار قرار دارد. بر اساس آماری که در سال 2016 منتشر شده است در این فرودگاه ۱٬۵۴۲ نشست و برخاست هواپیما انجام شد که منجر به جابه جائی ۱۵۶٬۶۷۱ نفر مسافر و ۳٬۷۳۲٬۱۹۸ کیلوگرم بار شده است. تنها باند این فرودگاه طولی برابر با ۳٬۳۲۹ و عرض 45 متر دارد.

بیشترین مسیرهای پرواز این فرودگاه به دبی، شارجه، مسقط، دوحه و کویت است و تنها پرواز داخلی این فرودگاه به قصد مهرآباد تهران انجام می‌گیرد. شرکت های هواپیمائی که در این فرودگاه فعالیت دارند مشتمل بر شرکت های داخلی مانند هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران ایر)، هواپیمایی کیش ایر و هواپیمایی تابان و شرکت های خارجی همچون هواپیمایی فلای دبی و هواپیمایی العربیه می‌شوند. این فرودگاه تنها دارای یک ترمینال است که کلیه پرواز ها نیز از طریق این ترمینال انجام می‌گیرد. از امکانات این فرودگاه می‌توان به هایپرمارکت، شعبه بانک‌ و فست فود اشاره کرد. برای رفت و آمد بین شهر و فرودگاه می توانید از تاکسی های مستقر در این فرودگاه استفاده کنید.

طرح های توسعه ای بسیار برای این فرودگاه در نظر گرفته شده است که شامل احداث ترمینال بین المللی با مساحت 6000 متر مربع، احداث و توسعه اپرون ( پارکینگ هواپیماها ) به مساحت 5 هکتار، احداث ساختمان، مرکز دوربین های مدار بسته فرودگاه و اجرای طرح CCTV، احداث ساختمان فرستنده، عملیاتی نمودن صادرات بار هوایی به کشورهای حوزه خلیج فارس و هند و ترکیه توسط شرکت های هواپیمایی ایرعربیا، فلای دبی و ایران ایر، خرید و نصب سیستم سوئیچینگ در برج مراقبت پرواز، خرید یک دستگاه خودروی کفساز آتش نشانی، خرید یک دستگاه خودروی مخصوص عملیات فرودگاهی وروشنایی باند، توسعه ایستگاه آتش نشانی به صورت دو دهانه جهت پارک خودروهای جدید کفساز فرودگاهی و مکان انبار فم، بهسازی و توسعه سایت رادار کوه کور و مجهز نمودن آن به تجهیزات روز دنیا، ایجاد شبکه فیبرنوری و ارتقاء تجهیزات زیرساختی در کل مجموعه اداره کل است.

فرودگاه های استان فارس

فرودگاه زرقان

زرقان شهری است در استان فارس که در فاصله 35 کیلومتری مرکز این استان یعنی شهر شیراز قرار دارد. این شهر دارای آب و هوائی گرم و خشک است. شهر زرقان در امتداد اتوبان شیراز به اصفهان قرار دارد. فرودگاه این شهر در فاصله 6 کیلومتری از شهر زرقان و در ارتفاع 1،676 متری از سطح دریا قرار گرفته است. این فرودگاه با هدف کاربری آموزشی و کشاورزی احداث شده است. و تنها هواپیماهای فوق سبک قادر به نشست و برخواست در این فرودگاه هستند.

فرودگاه داراب

داراب شهری در قسمت جنوبی استان فارس که در ارتفاع 1،170 متری از سطح دریا قرار دارد. این شهر در فاصله 255 کیلومتری از شیراز قرار واقع شده است. این شهر سومین شهر پر جمعیت استان فارس به حساب می آید. این شهر جزو مناطق گرمسیری این استان به حساب می آید به همین دلیل برای سفر به این شهر بهتر است در غصل زمستا اقدام کنید. آتشکده آذرخش (مشهور به مسجد سنگی)، آتشکده آذرجوی، قصر بهرام، قصر کیامرث و روستای نوایگان از جمله مراکز گردشگری این شهرستان محسوب می شوند.

فرودگاه این شهر در ارتفاع 1،097 متری از سطح دریا و در فاصله 15کیلومتری از شهر و در قسمت غربی آن واقع است. این فرودگاه دارای دو باند پروازی متقاطع به طول های ۱۷۰۰ و 1200 و عرض 30 متر می باشد. در حال حاضر پروازی از این فرودگاه انجام نمی‌شود. ولی تلاش ها برای برقراری پرواز از این فرودگاه در حال انجام است. فرودگاه داراب دارای ساختمان‌های ناوبری، ایستگاه هواشناسی، پلیس فرودگاه، ایستگاه آتش‌نشانی و سوله ایمنی زمینی نیز است.

فرودگاه های استان فارس

فرودگاه جهرم از فرودگاه های استان فارس

جهرم از جمله پر جمعیت ترین شهرهای استان فارس است که در قسمت جنوبی آن و در 183 کیلومتری از شهر شیراز قرار گرفته است. شهر جهرم به دلیل دارا بودن بالاترین شاخص‌های جمعیتی و توسعه‌یافتگی، مهم‌ترین گزینه برای مرکزیت سیاسی جنوب استان فارس در صورت تقسیمات به ‌شمار می‌رود. این شهر در منطقه نیمه خشک و گرم قرار دارد. بهترین زمان برای سفر به این شهر فصل بهار می باشد. از مکان های گردشگری این شهر می توان غار سنگتراشان، مسجد و مدرسه خان جهرم، بازار جهرم، آتشکده چهارطاقی قطب‌آباد، تل زاغ جهرم و بسیاری دیگر را نام برد.

فرودگاه شهر جهرم را می‌توان از قدیمی‌ترین فرودگاه های ایران نامید. این فرودگاه در شمال شهر جهرم و در فاصله 3 کیلومتری از این شهر و در ارتفاع 1،024 متری از سطح دریا واقع شده است. ساخت این فرودگاه به سال 1344 برمی‌گردد و بهره برداری و آغاز به کار آن در سال 1348 بوده است. در سال های قبل از انقلاب این فرودگاه برای پرواز های پستی و کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفته است. این پرواز ها توسط هواپیمای بونانزا (نوعی هواپیمای ملخی کوچک) انجام می‌شد که قابلیت حمل هشت مسافر را نیز داشته است. این فرودگاه در کمک رسانی به مردم آسیب دیده در زلزله لار نقش اساسی را ایفا می‌کرده است. بعد از انقلاب در بحبوحه جنگ از این فرودگاه به عنوان پارکینگ هواپیماهای C130 برای دور بودن از دست عراقی‌ها استفاده می‌شد.

این فرودگاه دارای یک باند پرواز به طول ۲٬۴۰۸ می باشد. در سال 1398 این فرودگاه توانسته است ۸٬۰۶۵ نفر مسافر و 78 تن بار را جا به جا کند و در آن 228 پرواز انجام شده است. پروازهای این فرودگاه برای مقصد تهران و بلعکس به مدت دو روز در هفته در روزهای شنبه و دوشنبه انجام می‌شود. این پروازها توسط شرکت هواپیمائی ایران ایر انجام می‌گیرد. فرودگاه جهرم دارای یک ترمینال داخلی می باشد که دارای امکاناتی مانند غرفه‌های تجاری، شعبات بانک‌ها و رستوران و بوفه می باشد. برای دسترسی به فرودگاه می توانید از تاکسی های داخل فرودگاه که در زمان پروازها وجود دارند استفاده کنید.

فرودگاه فسا از فرودگاه های استان فارس

فسا شهر در استان فارس و در قسمت جنوب شرقی این استان قرار دارد. فاصله آن تا شیراز 149 کیلومتر و در جنوب این شهر قرار دارد. این شهر چهارمین شهر پر جمعیت این استان است که در ارتفاع 1150 متری از سطح دریا قرار دارد. این شهر از تمدنی کهن برخوردار است. از نظر آب و هوائی جزو مناطق گرم و خشک طبقه بندی می‌شود. تل ضحاک، قلعه آشپزخانه ضحاک، آتشکده ساسانی، امامزاده حسن، منطقه حفاظت‌شده میان‌جنگل، کوه خرمنکوه واقع شده در کنار روستای کچویه و بسیاری دیگر، از جاذبه های گرشگری این شهر محسوب می‌شوند.

فرودگاه این شهر را می توان از قدیمی ترین فرودگاه های کشور به حساب آورد. این فرودگاه در قسمت جنوب شرقی و فاصله 7 کیلومتری شهر فسا و در ارتفاع 1،299 متری از سطح دریا واقع شده است. این فرودگاه در گذشته پروازهائی برای فرودگاه مهرآباد تهران داشته است ولی در حال حاضر این فرودگاه برای اهداف آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انجام پروازهای مسافربری از جمله برنامه‌های آینده این فرودگاه می باشد. هم اکنون این فرودگاه علاوه بر باند پرواز آسفالت دارای برج مراقبت، اپرون ۷۰ در ۷۰ متری، تجهیزات مخابراتی از جمله NDBR و ایستگاه هواشناسی است. باند پروازی این فرودگاه طولی برابر با 1،982 متر دارد.

فرودگاه های استان فارس

فرودگاه لامرد

شهر لامرد در جنوب استان فارس و در فاصله 366 کیلومتری از شیراز قرار دارد. تاسیس پالایشگاه گاز پارسیان در جوار اتوبان لامرد به مهر این شهر را به یکی از مراکز نفتی مهم در ایران تبدیل کرده است. همین امر موجب فعال تر شدن فرودگاه لامرد شده است.

فرودگاه این شهر در 6 کیلومتری و در قسمت شمال شرقی آن و در ارتفاع 408 متری از سطح دریا قرار دارد. این فرودگاه در سال 1356 بنابر نیاز منطقه در آن زمان احداث شده است. در ابتدای تاسیس، این فرودگاه بیشتر به عنوان فرودگاه کمک رسان مورد استفاده قرار می‌گرفت، ولی با پیروزی انقلاب و کمک مردم و تلاشهای خیّرین در طول هفت سال، فرودگاه لامرد تغییرکاربری داد و به یک فرودگاه مسافربری تبدیل شد، اولین نشست و برخاست هواپیما در سال1363 به مقصد شیراز در آن انجام شد. در سال 1372 عملیات احداث ترمینال پروازهای ورودی به مساحت 500 متر مربع به همراه برج مراقبت فرودگاه آغاز و در سال 1374 افتتاح شد و به بهره برداری رسید. فرودگاه لامرد در سال 1375 جزو مرز هوائی محسوب شد.

باند پرواز این فرودگاه طولی برابر با 3،054 متر دارد. تنها ترمینال این فرودگاه برای پروازهای داخلی انجام گرفته، در این فرودگاه مورد بهره برداری می‌گیرد. از امکانات موجود در فرودگاه می توان غرفه‌های تجاری، شعبات بانک‌ها، رستوران و بوفه و پارکینگ را برشمرد. پروازهای این فرودگاه برای مقاصد فرودگاه شهید دستغیب شیراز، فرودگاه مهرآباد تهران، فرودگاه بندرعباس و فرودگاه سیری انجام می‌گرد. این پروازها توسط شرکت‌های هواپیمائی مانند شرکت هواپیمایی آسمان، شرکت هواپیمایی ماهان، شرکت هواپیمایی ایران و شرکت هواپیمائی پویا ایر انجام می‌شود.

فرودگاه های استان فارس

راه های ارتباطی با فرودگاه های استان فارس

فرودگاه آیت‌الله آیت‌اللهی لارستان

تلفن 52338420 – 071
آدرس فارس _ لارستان

فرودگاه زرقان

تلفن 4227444 – 071
آدرس فارس _ زرقان

فرودگاه داراب

تلفن 6343222 – 071
آدرس فارس _ داراب

فرودگاه جهرم

تلفن 54373000 – 071
آدرس فارس _ جهرم

فرودگاه فسا

تلفن 7152720093 – 071
آدرس فارس _ فسا

فرودگاه لامرد

تلفن 2283391 – 071
آدرس فارس لامرد

اگر نظری در رابطه با فرودگاه های استان فارس دارید می توانید در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته فرودگاه های استان فارس کجا هستند؟ معرفی + راه‌های ارتباطی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.