1-63

قصر فیلیه؛ تاریخچه + راه های دسترسی

قصر فیلیه

قصر فیلیه یکی از بناهای تاریخی و با عظمت می باشد که قدمتی طولانی داشته است اما در ۱۶ آبان ۱۳۸۹ آن را تخریب کردند و دیگر اثری از آن باقی نمانده است.

این قصر در سال 1379 به شماره 2845 در فهرست آثار ملی ثبت شده بود و در چند سال اخير، برنامه ‌های مرمتی گسترده‌ ای برای آن تدارک ديده شده بود که به هنگام تخريب نيز در حال اجرا بوده است.

همچنین سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای یک اقدام غیر مرمتی در قصر فیلیه با هدف ساختن یک ساختمان جدید برای الحاق به قصر هزینه کرده بود تا پس از مرمت این بنا، مهمان سرای کارکنان شرکت تأسیسات دریایی ایجاد شود. در این بخش از مجله مستر بلیط همراه ما باشید تا هر آن چه که درباره قصر فیلیه باید بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

تاریخچه قصر فیلیه

قصر فیلیه شیخ خزعل حاکم خوزستان در سال ۱۹۱۷ در یک زمین با زیربنای ۷۸۸ متر مربع در شهرستان خرمشهر کنار نهر فیلیه خرمشهر ساخته‌ شد. این ساختمان تاریخی، ۹۲ سال پیش توسط شیخ خزعل حاکم وقت خوزستان در دوره قاجاریه و شیخ عشایر عرب بنی کعب ساخته شد و از جمله ساختمان ‌های باشکوه دوران خود و شاهد حوادث زیادی بوده است.

خز عل پسر حاج جابر نصرت ملک متولد ۱۲۳۸ هجری قمری یکی از والیان استان خوزستان بود که به مدت ۲۹ سال بر قصر فیلیه حکم رانی کرد. قصر فیلیه در محمره قرار داشت اما آئینه‌ ای از معماری و هنرمندی هنرمندان ایرانی و عربی بود.

این بنا در گذشته جزو مکان های تاریخی و باستانی مردم خرمشهر بوده است که روزانه از آن بسیار بازدید می شد، این ساختمان یکی از بناهای زیبای دوره قاجاریه به حساب می آمد، ساختمانی که نقاشی بزرگی بر سر در آن بوده که امروز دیگر نه اثری از نقاشی و نه از آن قصر می توان یافت.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرمشهر و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “خرمشهر” را مطالعه نمایید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف قصر فیلیه

نقشه و معرفی بخش های مختلف قصر فیلیه

برای سفر به هر شهری اگر بخواهید بلیط تهیه کنید، می توانید به راحتی از طریق سایت مستر بلیط این کار را انجام دهید. قصر فیلیه در محدوده شلمچه در کنار اروند رود واقع شده است.

برای ساختن این قصر زیبا از مصالحی ه‍م چون آجر و گچ استفاده شده است. آجر کاری های زیبا و درب و پنجره‌ های آن از چوب ساج و آب نوس ساخته شده و از آئینه کاری‌ های سقف، داخل اتاق ‌ها، طارم و ایوان‌هایی با تمثال پادشاهان قاجار برخوردار بود.

قسمت هایی از این بنای تاریخی در اثر جنگ تحمیلی و عوامل جوی آب و هوا تخریب شد ول‍‍ی بعد از پ‍‍ای‍‍ان جنگ ب‍‍ار دیگر قصر فیلیه م‍رم‍ت شد. قصر فیلیه در س‍‍ال ۱۳۵۵ م‍رم‍ت و بازسازی شد و بعد ها مورد استفاده دانشکده علوم دری‍‍ای‍‍ی خرمشهر قرار گرفت.

شرایط بازدید از قصر فیلیه

شرایط بازدید از قصر فیلیه

این ساختمان تاریخی که ت‍وس‍ط معماران‌ اصفهانی و شیرازی س‍‍اخته ش‍ده بود، از آن دیگر اثری به جا نمانده است و با تخریب کردن این بنا، آثار هنری بسیار زیبایی را نابود کردند که شاید دیگر نتوانند مانند آن را بسازند. افرادی که علاقه مند هستند از این شهر دیدن کنند می توانند با خرید بلیط اتوبوس خرمشهر به این شهر سفر کنند.

برای خرید بلیط قطار می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل خرمشهر شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

راه های دسترسی به قصر فیلیه

قصر فیلیه در استان خوزستان، شهر خرمشهر، بلوار ایران زمین قرار داشت اما دیگر هیچ اثری از آن بنای با شکوه نمانده است.

نوشته قصر فیلیه؛ تاریخچه + راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.