mahdudiyat-sen

محدودیت سنی برای اجاره خودرو؛ مدارک مورد نیاز+شرایط

محدودیت سنی برای اجاره خودرو

در کشورهای اروپایی و آمریکایی سالیان زیادی است که خیلی از افراد به جای خرید خودرو، خودروهای اجاره ای را برای رسیدن به امور زندگی خود انتخاب می کنند و این مسئله به یک امر عادی در میان آن ها تبدیل شده است. اما در ایران اجاره خودرو همچنان با نقدهای منفی همراه است و افراد بسیاری وجود دارند که مخالف اجاره خودرو هستند و دلایل خاصی برای مسئله دارند.

چند سالی است که اجاره خودرو در ایران نسبت به گذشته افزایش یافته و شاهد تاسیس موسسات اجاره خودرو متعددی هستیم که انواع خودرو لوکس ایرانی و خارجی را ارائه می دهند. جایگزین نمودن اجاره خودرو به جای خرید خودرو مزایا و معایب مختلفی دارد و دارای شرایط و قوانین خاصی است. اگر می خواهید با اجاره خودرو و محدودیت های سنی که برای آن در نظر گرفته شده است بیشتر آشنا شوید پس تا پایان با ما همراه باشید.

چرا خودرو اجاره کنیم؟

چرا خودرو اجاره کنیم؟

دلایل اجاره خودرو امروزه کاملا متفاوت با گذشته می باشد و نیازهای مردم باعث شده است که دلایل جدیدی برای اجاره خودرو داشته باشند. در گذشته بیشتر برای برگزاری اجلاس و همایش ها به منظور تشریفاتی بودن مراسمات از خودروهای لوکس اجاره ای همراه با راننده برای جابجایی مقامات استفاده می کردند.

اما امروزه مردم برای مسافرات های چند روزه خود، برگزاری مراسمات خاص و یا استقبال از مهمانان خارجی جهت عقد قراردادهای کاری، برای ماشین عروس، انجام کارهای روزمره و … اقدام به اجاره خودرو می نمایند. همین استقبال از خودروهای اجاره ای موجب شد شرکت های اجاره دهنده خودرو تنوع خودروهای خود را افزایش دهند و انواع خودروهای ایرانی و لوکس خارجی را که آخرین مدل های سال هستند به لیست خودروهای خود بیافزایند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مردم باشند.

در واقع با اجاره خودرو می توان به جای پرداخت مبلغ سنگینی جهت خرید خودرو به راحتی به اهداف و کارهای خود رسید. به عنوان مثال با خرید یک خودرو معمولی ایرانی مانند پراید، پژو 206، پژو 406 و …فرد باید هرچند مدت یکبار هزینه ای را بابت استهلاک و تعمیر و نگهداری خودرو بپردازد، حق بیمه بپردازد، برگه معاینه فنی برای خودرو خود تهیه کند و خیلی مخارج جانبی دیگر، در صورتی که با اجاره خودرو در مواقعی که خودرو احتیاج دارد دیگر این هزینه ها را نخواهد داشت و می تواند یک خودرو ارزان قیمت مانند پراید یا پژو را بدون راننده برای چند روز و یا چند هفته اجاره نماید.

همچنین تمامی مردم توان مالی خرید خودروهای لوکس و لاکچری کروک و کوپه را ندارند اما می توانند با اجاره این خودروها برای یک الی چند روز تجربه و لذت رانندگی با آن ها را کسب کنند لحظات بیاد ماندنی را برای خود رقم بزنند. گاهی اوقات نیز افراد نمی توانند با خودرو شخصی خود به مسافرت بروند و تصمیم می گیرند که با هواپیما، قطار یا اتوبوس به سفر بروند اما پس از رسیدن به مقصد برای کاهش هزینه ها و رفت و آمد راحت تر از خودروهای اجاره ای استفاده می کنند. تمامی این موارد می تواند قانع کننده باشد که اجاره خودرو در برخی مواقع می تواند انتخاب درست و مناسبی باشد.

مدارک مورد نیاز برای اجاره خودرو

برای اجاره خودرو می توانید به شرکت های اجاره دهنده خودرو و یا وب سایت هایی که در این زمینه فعالیت دارند و معتبر هستند مانند وب سایت مستر بلیط مراجعه نمایید و با بررسی خودروها و شرایط و قوانینی که دارند خودرو مناسب جهت اجاره را انتخاب کنید. تمامی این شرکت ها و وب سایت ها جهت اجاره خودرو از مشتریان خود مدارکی را می خواهند و تنها در صورت تکمیل بودن تمامی مدارک خودرو را به شخص اجاره کننده تحویل می دهند. مدارک مورد نیاز افراد ایرانی و غیر ایرانی جهت اجاره خودرو دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

مدارک مورد نیاز جهت اجاره خودرو

مدارک مورد نیاز اتباع ایرانی

  1. کارت شناسایی معتبر (کارت ملی).
  2. چک یا سفته به مبلغ قیمت خودرو.
  3. گواهینامه معتبر که تا 6 ماه دیگر اعتبار داشته باشد.
  4. ارائه سند ملکی به نام متقاضی و یا سند خودرو شخصی متقاضای با این شرط که خودرو در این مدت در پارکینگ عمومی پارک شود.
  5. ارائه مبلغی نقدی جهت خسارات احتمالی و جریمه.

البته تمامی این مدارک برای اجاره خودرو بدون راننده نیاز می باشد و در صورتی که فرد بخواهد خودرو را همراه با راننده اجاره نمایند تنها ارائه کارت شناسایی معتبر و پرداخت مبلغ اجاره روزانه خودرو کافی است.

مدارک مورد نیاز برای اتباع غیر ایرانی

  1. کارت شناسایی معتبر.
  2. پاسپورت متقاضی که دارای اعتبار می باشد.
  3. گواهینامه.
  4. بلیط رفت و برگشت متقاضی یا تصویری از آن.
  5. پرداخت 7 الی 10 درصد قیمت اصلی خودرو به عنوان ودیعه.

متقاضیان می توانند در زمان عقد قرار داد محل تحویل خودرو را که می تواند فرودگاه، شرکت، هتل، درب منزل و .. باشد را مشخص نمایند تا در تاریخ تحویل در ساعت تعیین شده شرکت خودرو را در محل به آن ها تحویل دهد. توجه داشته باشید که هزینه اجاره خودرو به صورت 24 ساعته یا یک شبانه روز تعیین می شود که باید مبلغی از آن را در ابتدا بپردازید. علاوه بر این در صورتی که در زمان تعیین شده خودرو را تحویل ندهید اگر تا 4 ساعت تاخیر داشته باشید جریمه به شما تعلق نمی گیرد اما بیشتر از آن بر اساس قوانین شرکت باید جریمه بپردازید.

شرایط سنی اجاره خودرو

شرایط سنی اجاره خودرو

یکی از مواردی که در اجاره خودرو به آن توجه می شود و قوانینی برای آن لحاظ شده است شرایط سنی راننده و یا فردی است که می خواهد خودرو را اجاره نماید. البته علاوه بر سن مدت زمانی که از گرفتن گواهینامه او نیز می گذرد بسیار اهمیت دارد. این قوانین در کشورهای مختلف متفاوت است و در برخی از کشورها به محض اینکه فرد به سن 18 سالگی رسید می تواند خودرو اجاره نماید.

اما در ایران سخت گیری های بیشتری بر روی این موضوع وجود دارد و باید فرد حتما 21 سال سن داشته باشد و دو سال نیز از زمان گرفتن گواهینامه فرد گذشته باشد تا بتواند خودرو بدون راننده اجاره نماید. این مسئله به خاطر این است که رانندگان جوان و تازه کار از مهارت و تجربه کافی برخوردار نیستند و احتمال اینکه در حین رانندگی دچار سانحه شوند بیشتر وجود دارد که هم جان خود فرد را به خطر می اندازد و هم باعث وارد شدن خسارت به خودروهای شرکت می گردد.

اجاره خودرو برای رانندگان جوان

همانطور که اشاره شد میزان سن و مدت زمانی که از اخذ گواهینامه می گذرد برای شرکت های اجاره دهنده اتومبیل بسیار اهمیت دارد. در همین راستا شرکت ها برای رانندگان 21 الی 24 ساله هزینه بیشتری را جهت اجاره اتومبیل دریافت می کنند که میزان آن در کشورها و نیز شرکت های مختلف متفاوت خواهد بود. در واقع شرکت ها با این کار می خواهند بالا بودن ریسک تصادفات توسط راننده های تازه کار و جوان را تحت پوشش قرار دهند تا بتوانند میزانی از آن را جبران نمایند.

از نظر گواهینامه نیز حتما باید دو سال از زمان گرفتن آن گذشته باشد البته برخی از شرکت ها با گذشت یک سال از گرفتن گواهینامه هم به متقاضیان خودرو اجاره می دهند با این تفاوت که دامنه انتخاب های آن ها را محدود می کنند و فقط چند خودرو کوچکتر را به آن ها پیشنهاد می دهند و متقاضیان باید از میان آن آنها خودروی مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

چگونگی اجاره خودرو برای رانندگان جوان

رانندگان جوانتری که تصمیم به اجاره اتومبیل دارند برای آنکه متوجه شوند با توجه به شرایط خود چه خودروهایی را می توانند انتخاب نمایند کافی است که در وب سایت مستر بلیط سن و مدت زمانی که گواهینامه گرفته اند را وارد نمایند تا لیست خودروهای قابل انتخاب برای آن ها نمایش داده شود.

همچنین در مراجعه حضوری به شرکت های اجاره دهنده خودرو نیز می توانند به کارشناسان و مشاوران شرکت سن خود و زمان تحویل گواهینامه را بگویند تا آن ها خودروهای مجاز را برایشان معرفی کنند و بتوانند خودرو مناسب را انتخاب و اجاره نمایند.

مشتریان شرکت های اجاره خودرو معمولا چه افرادی هستند؟

مشتریان شرکت های اجاره خودرو معمولا چه افرادی هستند؟

شرکت های اجاره دهنده خودرو دارای مشتریان خاصی هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • افرادی که عاشق خودروهای لوکس و گران قیمت هستند اما توان مالی کافی برخوردار نیستند و یا افرادی که در آن برهه زمانی شرایط مالی خرید یک خودرو مناسب را ندارند.
  • افرادی که دارای یک شرکت هستند و به دلیل مراسمات و یا قراردادهای خود با شرکت های مشهور می خواهند با تشریفات خاصی در فرودگاه به استقبال آن ها بروند و معمولا خودروهای تشریفاتی را جهت اجاره انتخاب می کنند.
  • زوج های جوانی که می خواهد یک مراسم عروسی لاکچری برگزار نمایند و خودرو لوکسی را برای ماشین عروس در نظر گرفته اند.
  • افرادی که برای مدتی خودرو ندارند و خودروی آن ها در حال تعمیر است و به دلیل شرایط کاری که دارند برای رفت و آمد حتما به خودرو احتیاج دارند.
  • مسافرانی که به شهرهای دیگر سفر می کنند و برای آنکه بتوانند رفت و آمد راحت تری در این شهر داشته باشند تصمیم می گیرند خودرو اجاره نمایند.
  • گروه های فیلمبرداری که برای ساخت کلیپ و یا فیلم های سینمایی، سریال و … به خودروهای خاصی در بعضی سکانس ها احتیاج دارند.

نحوه فعالیت شرکت های اجاره خودرو

نحوه فعالیت شرکت های اجاره خودرو

شاید برایتان سوال باشد که شرکت های اجاره دهنده خودرو این خودروهای لوکس و گران قیمت را از کجا تهیه می کنند و نحوه فعالیت آن ها به چه صورت است؟ آیا می توان به این شرکت ها و خودروهای آن ها اعتماد نمود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت لازم است پیش از آنکه خودرویی را از شرکتی اجاره نمایید به مجوز شرکت و دفتر رسمی شرکت توجه کنید تا متوجه شوید که شرکت قانونی است و یا اینکه به صورت غیر قانونی فعالیت دارد. قطعا این شرکت ها توان مالی خرید این تعداد خودرو لوکس و لاکچری را ندارد و در واقع آن ها تمامی خودروهای خود را از طریق همکاری با کمپانی های تولید خودرو و افرادی که خودروهای خود را اجاره می دهند تامین می کنند.

به عبارتی کمپانی های تولید کننده خودروهای لوکس با گذاشتن تعدادی از خودروهای خود در اختیار این شرکت ها در سود حاصل از اجاره آن ها شریک می شوند و طبق قراردادهایی که بین خود و شرکت اجاره کننده خودرو دارند به صورت درصدی کار می کنند. علاوه بر این افرادی نیز در ایران وجود دارند که از توان مالی بالایی برخوردار هستند و می توانند خودروهای لاکچری گران قیمت را خریداری نمایند، برخی از این افراد با اجاره دادن خودروهای خود به این شرکت ها با آن ها همکاری دارند و به این طریق کسب درآمد می کنند.

آیا شرکت های اجاره دهنده محدودیت سن برای اجاره خودرو تعیین کرده اند؟

در بسیاری از کشورها محدودیت سنی خاصی برای رانندگان در نظر گرفته شده است و بر اساس قوانینی که دارند افراد تا سن خاصی حق دارند با خودروها در سطح شهر رانندگی کنند. به عنوان مثال این سن در برخی از کشورها 60 سال و در برخی دیگر 70 سال می باشد.

در ایران متاسفانه قانونی اجباری برای حداکثر سن رانندگی و ممنوعیت افرادی که دارای سنی بالاتر از آن رده اعلام نشده است و اگر فرد مسنی پشت فرمان باشد برای او جریمه ای در نظر نگرفته اند که این مسئله می تواند بسیار حادثه ساز باشد.

با توجه به این موضوع شرکت های اجاره دهنده اتومبیل نیز دارای محدودیت حداکثر سن برای رانندگان نیستند. البته معمولا کم اتفاق می افتد که فرد مسنی برای اجاره خودرو اقدام نمایند و غالبا مشتریان این شرکت ها مردان 22 تا 45 سال و بانوان 25 تا 35 سال می باشند.

آیا شرکت های اجاره دهنده خودرو حداکثر سن نیزبرای متقاضیان تعیین کرده اند؟

آیا خدمات شرکت های اجاره دهنده اتومبیل تنها به داخل ایران محدود می شود؟

شرکت های اجاره اتومبیلی که در ایران فعالیت دارند معمولا دارای نمایندگی در فرودگاه ها، هتل ها و محدوده های پر تردد شهری هستند، تا افراد به راحتی بتوانند به این نمایندگی ها دسترسی داشته باشند و خودرو مورد نظر خود را اجاره نمایند. این شرکت ها فقط در تهران و شهرهای بزرگی مانند اصفهان و یا مناطق توریستی مانند جزیره کیش راه اندازی نشده اند بلکه امروزه در بسیاری از شهرهای ایران دارای نمایندگی هستند و متقاضیان به راحتی می توانند در شهر خود به این نمایندگی ها مراجعه نمایند.

خدمات شرکت های اجاره دهنده اتومبیل تنها به داخل ایران محدود نمی شود بلکه معمولا در دبی، ترکیه، مالزی نیز دارای خوروهایی جهت اجاره هستند، بنابراین مسافران به راحتی می توانند پیش از آنکه به سفر بروند خودرو مورد نظر خود را اجاره نمایند و به محض رسیدن در فرودگاه مقصد در کشور خارجی خودرو را تحویل بگیرند تا در مدت اقامت خود در آنجا مشکلی بابت رفت و آمد نداشته باشند.

نکات مهم در خصوص اجاره خودرو

تفاوتی ندارد که بخواهید یک خودرو ارزان قیمت را اجاره کنید و یا یک خودرو لوکس گران قیمت، در هر دو صورت اگر بخواهید این خودروها را برای یک روز و یا چند هفته اجاره نمایید ضروری است که حتما به نکات زیر توجه نمایید.

  • اجاره خودرو در اسرع وقت

اگر تصمیم دارید که خودرویی را برای تاریخ مشخصی اجاره نمایید بهتر است هر چه سریعتر برای اینکار اقدام نمایید تا بتوانید مناسب ترین خودرو ممکن را با قیمت مناسب اجاره نمایید.

  • به شرکت های مختلف مراجعه نمایید.

قطعا درهر شهری چند شرکت اجاره دهنده خودرو وجود دارد، بنابراین بهتر است پیش از آنکه خودرویی را رزرو نمایید به تمامی این شرکت ها مراجعه نمایید و قیمت ها، شرایط و قوانین آن ها را مورد بررسی قرار دهید. برخی از این شرکت ها گاهی اوقات دارای تخفیفات ویژه ای برای خودروهای خود هستند. از این رو می توانید از تخفیفات آن ها مطلع شوید و خودرویی را با قیمت پایین اجاره کنید.

  • حتما در مورد بیمه خودرو سوال بپرسید.

تحت پوشش بیمه بودن خودرو اجاره ای بسیار اهمیت دارد و در صورتی که خودرویی بیمه نداشته باشد هر چند که قیمت بسیار مناسبی داشته باشد بهتر است از اجاره آن صرف نظر کنید. معمولا شرکت های اجاره دهنده خودرو تمامی خودروهای خود را بیمه معمولی می کنند که شامل بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث می باشد. البته مشتریان می توانند در هنگام عقد قرارداد با شرکت درخواست بیمه کامل نمایند تا از بیمه های اضافی نیز بهره مند شوند تا در صورت برود حادثه و خسارت دیدن خودرو موظف به پرداخت هیچگونه هزینه سنگینی نباشد.

بنابراین در هنگام مراجعه به شرکت ها حتما درمورد بیمه خودروها و انواع بیمه های پیشنهادی‌ای که دارند، سوال فرمایید. حتی می توانید با نمایندگی بیمه ای که خودرو شخصی خودتان تحت پوشش آن می باشد تماس بگیرید و سوال کنید که آیا از بیمه خودرو خود می توانید برای خودرو اجاره ای هم استفاده نمایید یا خیر.

  • در خصوص هزینه های اضافی و جانبی سوال کنید.

قطعا هر خودرویی به بنزین، کارواش جهت شستشو، تعویض روغن و .. سایر موارد جانبی مشابه در طول مدتی که خودرو را اجاره می کنید نیاز خواهد داشت، بنابراین پیش از اجاره آن با شرکت اجاره دهنده خودرو صحبت کنید و تکلیف این هزینه ها و نحوه پرداخت آن ها را مشخص نمایید.

  • بررسی کامل خورد از لحاظ فنی

خودرو اجاره ای که انتخاب می کنید را باید پیش از تحویل از نظر فنی به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. شرکت ها موظف هستند که خودروی سالمی که هیچگونه مشکل فنی ندارد به مشتریان تحویل دهند اما گاهی اوقات به دلیل حجم کاری بالا فرصت نمی کنند که خودرویی را که از مشتری قبلی تحویل گرفته اند به طور کامل بررسی نمایند و در صورت وجود مشکل آن را حل نمایند.

بنابراین خودتان از کارشناس بخش فنی شرکت بخواهید که خودرو را کامل چک کند و یا اینکه اگر خودتان در این زمینه تخصص دارید خودرو را بررسی کنید و تا زمانی که اطمینان حاصل نکرده اید خودرو از نظر فنی سالم است آن را تحویل نگیرید، زیرا ممکن است هزینه های سنگینی را به روی دستتان بگذارد که شما در به وجود آمدن هیچ نقشی نداشته اید و مجبور هستید هزینه آن را به شرکت بپردازید.

نحوه فعالیت شرکت های اجاره خودرو

  • باک بنزین را چک کنید.

همانطور که می دانید شرکت های اجاره دهنده خودرو، خودروهای خود را با همان میزان بنزینی که در ابتدا در باک خودرو وجود داشته است تحویل می گیرند. بنابراین در هنگام تحویل خودرو حتما میزان بنزین موجود در باک را یادداشت کنید تا در هنگام تحویل به همان میزان باک را پر کنید، زیرا در غیر اینصورت شرکت شما را جریمه خواهد کرد و هزینه دو برابری را نسبت به قیمت بنزین خواهد گرفت.

  • به ظرفیت ماشین انتخابی توجه نمایید.

تنوع خودروهایی که شرکت های اجاره دهنده اتومبیل دارند بسیار بالا است و در میان آن ها انواع خودروهای دو درب، کوپه، شاسی بلند، لیموزین، ون، تا خودروهای معمولی ایرانی با ظرفیت های 2 نفره، 4 نفره، 6 نفره و … وجود دارد. بنابراین ابتدا تعیین کنید که خودرو را با برای چه منظوری می خواهید اجاره نمایید سپس نسبت به اجاره خودرو اقدام کنید.

به عنوان مثال اگر می خواهید این خودرو را به عنوان ماشین عروس اجاره کنید می توانید از انواع خودروهای کروک، کوپه و دو درب انتخاب نمایید، اما اگر می خواهید همراه با خانواده به مسافرت بروید بهتر است خودروهای شاسی بلند که دارای ظرفیت بیشتری هستند و راحت تر می باشند را انتخاب نمایید. علاوه بر این گاهی اوقات افراد برای تشریفاتی نمودن مراسمات و استقبال از مهمانان ویژه می خواهند خودرو اجاره نمایند که بهتر است خودروهایی مانند اپتیما، هیوندای یا لیموزین را انتخاب کنند.

  • به مدت زمانی که می خواهید خودرو را اجاره نمایید توجه کنید.

ابتدا تعیین کنید که خودرو را برای چه مدت می خواهید اجاره کنید سپس مدل آن را انتخاب نمایید. زیرا برخی خودروهای لوکس دارای قیمت اجاره بسیار بالایی هست به طوری که گاهی اوقات به یک میلیون و پانصد هزار تومان در روز و یا بیشتر می رسند بنابراین اجاره آن ها برای چند هفته اصلا کار منطقی نمی باشد و صرفا برای مراسمات خاص مانند عروسی و اجاره برای یک روز مناسب هستند.

  • مطالعه دقیق قرارداد

در هنگام اجاره خودرو متن قرارداد و مواردی را که در آن ذکر شده است به طور کامل بررسی نمایید و با دقت بخوانید تا به علت سهل انگاری مجبور به پرداخت هزینه های سنگین نشوید.

نوشته محدودیت سنی برای اجاره خودرو؛ مدارک مورد نیاز+شرایط اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.