4-37

مضیف حاج عبدالله؛ تاریخچه + راه های دسترسی

مضیف حاج عبدالله

مضیف حاج عبدالله کجاست؟ رستوران مضیف حاج عبدالله در استان خوزستان، شهرستان خرمشهر و جزیره مینو دشت قرار گرفته است. جزیره مینو دشت 10 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در فاصله 10 کیلومتری خرمشهر است و بزرگترین قطر جزیره 2.6 کیلومتر و مساحت آن 8.17 کیلومتر مربع می باشد.

این شهر جمعیتی در حدود 12هزار نفر دارد و تفریح گاهی برای مردم آبادان و خرمشهر به حساب می‌ آید. در جزیره مینو 5 نهر جریان دارد که دو نهر آن از رود جرف و سه نهر دیگر از اروند رود منشعب می‌ شوند و از معدود نقاط جهان است که آبیاری با جزر و مد آب انجام می‌ شود.

در گذشته مضیف مهمان‌‌ خانه‌ ای مرسوم از بوریا و نی در بین مردمان عرب جنوب ایران بوده است. مضیف سازه ای قدیمی که امروز یکی از جاذبه های گردشگری مینو شهر محسوب می شود بسیار جذاب و دیدنی است. مضیف اتاقک هایی هستند که با اجتماع آن ها در این باغ و رستوران، این محل را به یکی از زیباترین و چشم نواز ترین اماکن گردشگری در منطقه آزاد اروند تبدیل کرده است.

پیشنهاد می کنیم در این بخش از مجله مستر بلیط تا انتهای مطلب همراه ما باشید که شما را بیشتر با این مکان تفریحی و تاریخی زیبا آشنا کنیم.

تاریخچه مضیف حاج عبدالله

تاریخچه مضیف حاج عبدالله

مضیف به معنای محل ضیافت یا مهمان سرا است. مضیف حاج عبدالله بنایی زیبا و با شکوه، ساخته شده از نی و حصیر است که قدمت آن به هزاره چهارم قبل از میلاد یعنی دوره عیلامی ها و سومری ها بر می گردد. مضیف تنها سازه تاریخی جهان است که برای ساخت آن فقط از نی استفاده می شود.

هنر و معماری به کار گرفته شده در ساخت مضیف به گونه ای است که هر بیننده ای را به خود جذب و مبهوت می نماید. این سازه زیبا و باشکوه که رو به فراموشی بود برای اولین بار در منطقه آبادان و خرمشهر در اسفند سال ١٣٩٢ توسط یکی از اهالی بومی به نام حاج عبدالله نورانی احیا گردیده که تا کنون مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی و عموم مردم منطقه قرار گرفته است.

حاج عبدالله نورانی جانباز شیمیایی اهل منطقه مینو شهر است که توانسته زمین ملکی خود به مساحت یک و نیم هکتار را به گلخانه، استخر ماهی پرورشی، فضای سبز و تفریح گاه برای گردشگران تبدیل کند. حاج عبدالله نورانی این کار آفرین خلاق در خصوص روند راه اندازی این جاذبه گردشگری از سال 87 پس از بازنشستگی، با عشق و علاقه شروع به کار کرد.

مضیف در حقیقت به اتاق پذیرایی مردمان عرب در روزگاران قدیم بر می‌ گردد و حکم مهمان خانه را دارد. اعراب رسم دارند در مجاورت خانه خود، محلی برای مهمان‌ ها بنا کنند تا مهمان ها در آن جا احساس راحتی داشته باشد، با توجه به رسم و رسوم، صاحب خانه تا سه روز نیز از مهمان پولی نمی‌ گیرند.

مضیف، کپر یا اتاقی بزرگ در کنار محل زندگی یا خانه شیخ ها بوده که در گذشته کار کردهای بسیاری از جمله رتق و فتق امور قبیله، داوری و حل اختلاف، تبادل اخبار و اطلاعات را داشته است.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آبادان و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “آبادان” را مطالعه نمایید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف مضیف حاج عبدالله

نقشه و قسمت های مختلف مضیف حاج عبدالله

مضیف حاج عبدالله که در باغ بزرگی ساخته شده، دارای چندین مضیف با ابعاد مختلف است، دو مضیف بزرگ جمعی، دو مضیف خانوادگی، پنج مضیف کوچک و یک شربت‌ خانه سنتی زیبا و سرسبز که هر کدام از مضیف ‌ها نام خاصی دارد و بسته به تعداد و مدت زمان استراحت می‌ توانید از هر یک از آن‌ ها استفاده کنید.

گاهی اوقات این مضیف ‌ها برای جلسات مهم رزرو می ‌شوند. نهالستان، گلخانه، استخر ماهی پرورشی، فضای سبز و تفریح گاه برای گردشگران در یک مساحت یک و نیم هکتاری مجموعه تفریحی گردشگری باغ موزه مضیف حاج عبدالله مینو شهر را در فاصله یک کیلومتری مینو شهر و مشرف به رودخانه ساخته اند.

در این باغ و رستوران مردم در مضیف ها روی زمین می نشینند و داخل مضیف برای پوشش کف از فرش ‌های عربی استفاده شده است. اجرای موسیقی زنده و استفاده ار آلاچیق های درختی، اجرای مراسم آئینی قهوه خوری، سازه های سنتی و صید ماهی از دیگر ویژگی های مجتمع تفریحی و گردشگری مضیف حاج عبدالله می باشد.

همچنین یکی دیگر از دلایل محبوبیت این سازه زیبا، خنک بودن آن در طول تابستان است، زیرا در جنوب هوا بسیار گرم می باشد. اگر قصد سفر به شهر خرمشهر و بازدید از مضیف حاج عبدالله را دارید، می توانید با مراجعه به سایت مستر بلیط به صورت آنلاین و با کمترین هزینه برای خود و همراهان تان به راحتی بلیط تهیه کنید و از دیدن این همه زیبایی و شکوه لذت ببرید.

غذاهای سنتی مضیف حاج عبدالله

بیشترین خوراکی که در این رستوران عرضه می شود، سنتی، محلی و دریایی است و در فصلی که ماهی وجود داشته باشد از ماهی صبور کبابی و تنوری از مهمانان پذیرایی می شود ولی در دیگر فصل ها از ماهی پرورشی استفاده می کنند.

در این رستوران علاوه بر چای و قهوه های خوش طعم، غذاهای سنتی خوشمزه ای هم چون؛ مفطح یا همان چلو زعفرانی با گوشت گرم گوسفندی، مطبگ یا مرغ سرخ شده به همراه نوعی سبزی پلو به روش محلی، مطبق، مدفونه، مرغ و ماهی شکم پر، مجبوس یا فیله ماهی به همراه سبزی پلو، کبسه گوشت، کبسه میگو، ماهی شوریده با حشو، قلیه ماهی، قلیه میگو، خورشت بامیه و سوپ دال عدس نیز سرو می شود.

شرایط بازدید از مضیف حاج عبدالله

شرایط بازدید از مضیف حاج عبدالله

این رستوران از ساعت 12:30 تا 16:30 و سپس از ساعت 20:30 تا 23:30 آماده پذیرایی از مهمانان و گردشگران است و می توانید با بازدید از آن یک سفر به یاد ماندنی را تجربه کنید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل آبادان شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

راه های دسترسی به مضیف حاج عبدالله

برای سفر به خرمشهر و رفتن به مضیف حاج عبدالله باید از میدان فرودگاه آبادان به سمت جزیره مینو بروید و پس از عبور از پل اصلی جزیره، میدان اول را مستقیم طی کنید تا به میدان بسیج برسید تابلوی مضیف شما را به سمت راست هدایت می کند.

اولین خیابان سمت چپ خیابانى است به نام خیابان نهر سادات که در انتهای آن خیابان ولایت و مضیف حاج عبدالله قرار دارد. افراد برای سفر هوایی به خرمشهر، باید از فرودگاه‌ اهواز یا فرودگاه آبادان استفاده کنند. فاصله‌ خرمشهر تا آبادان و اهواز بسیار کوتاه است، به همین خاطر سفر هوایی از این دو راه بسیار آسان خواهد بود اما اگر شرایط سفر هوایی را ندارید می توانید با خرید بلیط اتوبوس آبادان، به دیدن این شهر بروید.

نوشته مضیف حاج عبدالله؛ تاریخچه + راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.