1-7

منطقه حفاظت شده الوند

منطقه حفاظت شده الوند

افراد هنگامی که تصمیم به سفر می گیرند مناطق مختلفی را برای سفر انتخاب می کنند و یکی از آنها مناطق حفاظت شده به شمار می روند. مناطق حفاظت شده به مناطقی اطلاق می شود که دولت برای حفاظت از گونه خاصی از حیوانات یا گیاهان آن ها را تحت پوشش قرار می دهند. از مهم ترين اولويت های مديريت حيات وحش، حفاظت از جمعيت و گونه ها در زيستگاه طبيعی است. تخريب و چندپارگی زيستگاه و شكار بی رويه از عوامل اصلی انقراض بسياری از گونه های حيات وحش در زيستگاه طبيعی به حساب می آيد. تغییر پوشش و کاربری زمین، به سبب از بین بردن پوش طبیعی و قطعه قطعه کردن یا منزوی کردن نواحی طبیعی، می تواند تهدیدی جدی برای تنوع زیستی باشد. این گونه تغییرات آثار مستقیمی در زیستگاه های حیات وحش، تنوع زیستی و خدمات اکولوژیکی دارند. مناطق حفاظت شده، كاركردهای گوناگون دارند: مكانی جهت حفظ سرمايه های ژنتيكی و اكولوژيكی، مأمنی برای پژوهش های علمی، كانونی برای آموزش و تربيت افراد، آزمايشگاهی طبيعی به منظور بررسی های محيط زيستی، الگویی جهت مقايسه تطبيقی با مناطقی كه مورد تخريب واقع شده اند و مكانی برای افزايش آگاهی ها و مشاركت های مردم در حفظ محيط زيست هستند. یکی از این مناطق، منطقه حفاظت شده الوند به شمار می رود که در استان مرکزی و شهرستان خمین قرار دارد.

معرفی منطقه حفاظت شده الوند

معرفی منطقه حفاظت شده الوند

شهرستان خمین یکی از شهرستان های استان مرکزی به شمار می رود که از قدمت بالایی برخوردار است و یکی از شهرستان های قدیمی این استان محسوب می شود. مرکز این شهرستان، شهر خمین به شمار می رود که در جنوبی‌ ترین قسمت این استان و در فاصله ۳۲۰ کیلومتری از تهران واقع شده ‌است. در این شهرستان می توانید شاهد جاذبه های گردشگری متنوعی باشید که یکی از آنها منطقه حفاظت شده الوند به شمار می رود. در این بخش از مجله مستر بلیط اطلاعاتی در مورد این جاذبه برای شما ارائه می دهیم تا در صورت تمایل راهی این منطقه زیبا شوید. این منطقه در فاصله 20 کیلومتری از خمین قرار گرفته است و تنوع زیستی آن را نمی توانید در هیچ کجای دیگر از شهرستان خمین پیدا کنید. این منطقه به طور کامل کوهستانی است و وه‌ها و تپه ماهورهای بلند و دره‌های زیادی تشکیل می شود. بلندترین مکان در این منطقه قله کوه الوند با ارتفاع ۳۰۹۶ متر به شمار می رود و پست‌ترین نقطه آن در جنوب شرقی منطقه در محلی به نام سه راهی چارطاق واقع شده است و ۲۰۵۰ متر ارتفاع دارد. آب و هوای این منطقه معتدل مدیترانه ای است و میانگین بارندگی سالانه این منطقه ۳۸۰ میلی متر و دمای متوسط آن ۱۰ درجه سانتی گراد می شود.

ساختار و بخش‌های مختلف منطقه حفاظت شد

ساختار و بخش‌های مختلف منطقه حفاظت شده

این منطقه که به سبب نوع پوشش و گونه های جانوری اش در لیست مناطق حفاظت شده قرار گرفته است، پوشش گیاهی و جانوری مخصوص به خود را دارد. مستر بلیط پیشنهاد می کند که برای اطلاع بیشتر در مورد این منطقه این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

پوشش گیاهی

این منطقه مانند اکثر مناطق حفاظت شده، گیاهان بومی زیادی را در خود جای داده است که از آن جمله می توان به زیره کوهی، انجیر کوهی، گاوزبان، زعفران، بابونه، گل ماهور، گل گندم، گل عقربی و میخک اشاره کرد. یکی از گیاهان خاصی که در زمان مشخصی در این منطقه رشد می کند، لاله واژگون به شمار می رود. اگر در ماه های فروردین و اردبیهشت به این محل بروید می توانید شاهد این گل زیبا باشید. این گل در ارتفاع بالاتر از ۱۵۰۰ متر در دشت ‌های صخره‌ای می‌ روید و ساقه آن حدود ۱۲۰ سانتی ‌متر طول دارد.

پوشش گیاهی

گونه های جانوری

این منطقه مأمن جانداران زیادی است که بسیاری از آنها خاص همین منطقه هستند. در این ناحیه 11 گونه پستاندار وجود دارد که سه عدد از آنها از جمله پستانداران تحت حفاظت به شمار می روند. کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، روباه، شغال، گراز، خرگوش، تَشی، گورکن، خارپشت، گرگ، شاه بوف و … برخی از پستاندارن منطقه هستند. در این منطقه بیش از ۶۰ گونه پرنده حضور دارند که ۱۹ گونه آن‌ها حمایت‌شده و آسیب‌پذیر محسوب می شوند. پرندگانی که در این منطقه زندگی می کنند شامل کوکر، سنگ چشم، دم سرخ، چکاوک کوچک، فاخته، دودوک، سنقر سفید، زرده پر سر سیاه، زرده پر مزرعه، سهره، گنجشک سینه سیاه، طرقه بنفش، بلدرچین، کبک، تیهو، دلیجه، بالابان، دال، عقاب طلایی، قرقی، شاهین می شوند. از دیگر جاندارانی که در این ناحیه زندگی می کنند می توان به لاک پشت، مار گورخری، مار آتشی، سوسن مار و مار شاخدار ایرانی اشاره کرد.

راه های دسترسی به منطقه حفاظت شده

راه های دسترسی به منطقه حفاظت شده

برای اینکه به این محل برسید باید در ابتدا راهی شهر خمین شوید که با اتوبوس می توانید به راحتی خود را به این شهر برسانید. خرید بلیط اتوبوس خمین را نیز بهتر است به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن انجام دهید. از شهر خمین می توانید با وسایل نقلیه عمومی خود را به این محوطه برسانید.

بازدید از منطقه حفاظت شده الوند

برای دیدار از این محل نیازی نیست هزینه ای پرداخت کنید و به صورت رایگان می توانید به دیدن آن بروید. باید این نکته را در ذهین داشته باشید که این محل، منطقه ای محافظت شده است و هر گونه آسیب به اکوسیستم آن عواقب قانونی برای شما در پی خواهد داشت.

نوشته منطقه حفاظت شده الوند اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.