1-36

منطقه حفاظت شده سیاهرود

منطقه حفاظت شده سیاهرود

طبیعت گردی، سفر به مناطق حساس، بکر، سالم و معمولاً حفاظت شده است. طبیعت گردی برای گردشگر، سفری آموزنده است که درآمد آن صرف حفاظت محل می شود و مستقیماً در رشد و توسعه اقتصادی و تقویت سیاسی جوامع محلی تأثیر می گذارد و تکریم فرهنگ های گوناگون و حقوق بشر را موجب می شود. به عبارت دیگر اکوتوریسم، سفری مسئولانه و بازدید از مناطق طبیعی برای بهره مندی از آن و احترام به طبیعت با هر گونه ویژگی تاریخی یا فرهنگی جدید مربوط به آن است که به حفظ منطقه کم کند و کمترین تأثیر منفی را داشته و از جنبه اجتماعی – اقتصادی، برای ساکنان منطقه سودآور باشد. گردشگری طبیعی مفهوم جدیدی در گردشگری است که جرقه آن در ابتدا با ایده همسازی دوباره با طبیعت واقعی زده شد و با جامعه گردشگری طبیعی که سفری مسئولانه به نواحی طبیعی است مطرح شد که حفاظت محیط طبیعی و تقویت رفاه جامع محلی را موجب می شود. در واقع گردشگری طبیعی نوعی از گردشگری است که غلب مدعی است که به یکی از سریع ترین اجزای بازار جهانی گردشگری تبادیل می شود. یکی از نواحی که مردم برای گردش و طبیعت گردی انتخاب می کنند مناطق محافظت شده به شمار می روند. در ایران از این نوع مناطق بسیار است که یکی از آنها منطقه حفاظت شده سیاهرود رودبار نامیده می شود.

معرفی منطقه حفاظت شده سیاهرود

معرفی منطقه حفاظت شده سیاهرود

در شهرستان رودبار جاذبه های گردشگری متنوعی وجود دارد که یکی از آنها منطقه حفاظت شده سیاهرود به شمار می رود. این شهرستان در استان گیلان قرار دارد و در ناحیه کوهستانی واقع شده است. به سبب وجود رودهای فراوان به ویژه رود «سفید رود» در این ناحیه، آن را «رودبار» نامیدند که به معنی سرزمین رودها است. «بار» در کلمه رودبار به مفهوم ساحل و اراضی کنار رود است. در این مطلب از مجله مستر بلیط با این شهرستان و منطقه حفاظت شده سیاهرود بیشتر آشنا خواهید شد. منطقه حفاظت شده سیاهرود رودبار در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهر رودبار، مرکز شهرستان، واقع شده است.

این منطقه که از شمال به حوزه آبخیز انجیل بن و رودخانه سفیدرود و از جنوب به حوزه آبخیز رودبار و از شرق به مراتع دیلمان و عمارلو و از غرب به رودخانه سفیدرود محدود می شود. منطقه حفاظت شده سیاهرود به صورت کامل کوهستانی و از جنگلی متراکم و پراکنده، اراضی مرتعی و اراضی کشاورزی وسیع، دره های عمیق و پرآب، مناطق صخره ای، چشمه سارهای متعدد و رودخانه های دائمی تشکیل شده است. روستاهای زیادی در داخل این محوطه قرار دارند و جاده آسفالته توتکابن به داماش از وسط منطقه عبور کرده و قله بلند درفک در ناحیه شمالی آن قرار گرفته است.

ساختار و بخش های مختلف منطقه محافظت شده

ساختار و بخش های مختلف منطقه محافظت شده

هر منطقه حفاظت شده دارای پوشش گیاهی خاص خود است و محل زندگی جانداران متنوعی به شمار می رود. این منطقه هم از این قانون پیروی می کند و جانداران بومی در آن ساکن هستند و پوشش گیاهی مخصوص به خود را دارد. بسیاری از افراد با خرید بلیط سفرشان از مستر بلیط راهی این منطقه می شوند و از آن و زیبایی هایش دیدن می کنند.

پوشش گیاهی

ارتفاعات پائین دست این منطقه پوشیده از درختان پراکنده زربین است، که مساحتی در حدود 3 الی 4 هزار هکتار را در بر می گیرند. در ارتفاعات بالادست ناحیه شمالی و جنوبی، که در حدود 5 الی 6 هکتار می شوند، درختان انبوه وجود دارد که شامل درختانی مانند راش، ممرز، بلوط، افرا، نمدار، انجیلی، سرخدار، خرمندی، گردو، گیلاس وحشی و زالزالک می شود. قسمت زیادی از این منطقه اراضی مرتعی و کشاورزی به شمار می رود، که در ناحیه جنوبی بخش اراضی مرتعی منطقه رویشگاه اثر طبیعی ملی سوسن چلچراغ که قبلا به ثبت رسیده و جزء مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

پوشش گیاهی

گونه های جانوری

در این منطقه حیواناتی که بومی منطقه به شمار می روند زندگی می کنند و از میان آنها می توان به مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه ای، گراز، گربه جنگلی، شغال، تشی، راسو و پرندگانی نظیر کبک، ابیا، دارکوب، عقاب جنگلی، دلیجه و بحری اشاره کرد.

راه های دسترسی به منطقه حفاظت شده

برای رفتن به این منطقه می توانید از وسایل نقلیه عمومی کمک بگیرید، بنابریان باید بلیط اتوبوس رودبار را به صورت آنلاین تهیه کنید و راهی سفر شوید. پس از رسیدن به شهر رودبار می توانید با وسایل نقلیه عمومی به این منطقه بروید. اگر هم با خودرو شخصی می خواهید سفر کنید، باید در جاده بره سر – توتکابن قرار بگیرید تا به این منطقه برسید.

بازدید از منطقه حفاظت شده سیاهرود

بازدید از منطقه حفاظت شده سیاهرود

برای دیدار از این ناحیه نیازی نیست هزینه ای پرداخت کنید ولی به یاد داشته باشید که این منطقه محافظت شده است و اگر آسیبی به اکوسیستم آن برسانید، مشمول مجازات می شوید. در این منطقه امکانات رفاهی چندانی نیز وجود ندارد. فعالیت هایی نظیر دوچرخه سواری، کوهنوردی، پیاده روی، عکاسی و … را می توانید در این محل انجام دهید.

نوشته منطقه حفاظت شده سیاهرود اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.