1

منطقه شکار ممنوع بهاباد

منطقه شکار ممنوع بهاباد

یكی از اشكال مختلف گردشگری، توریسم طبیعی یا گردش در طبیعت که به عنوان یكی از شیوه های استفاده و حفاظت از جاذبه های طبیعی و هم راه حلی برای پایداری پتانسیل ها به شمار می آید. در حقیقت، توریسمی بر پایه پایداری محیط زیست با تمرکز اولیه بر تجربه‌ی محیط های طبیعی است. در این میان مناطق حفاظت شده می توانند یکی از جاذبه هایی باشند که افراد دوستدار طبیعت به آنها سفر می کنند. اهداف و معیارهای متفاوتی برای ایجاد مناطق حفاظت شده وجود دارد. حفاظت از زیستگاه های طبیعی، حفظ اکوسیستم، در کنار اهداف اجتماعی و فرهنگی از جمله اهداف و الگو های ایجاد مناطق حفاظت شد است. مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش به محدوده هایی از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل، مراتع بیشه های طبیعی اکوسیستم های بیابانی یا کوهستانی اطلاق می شود که دارای شرایط طبیعی خاصی برای جانوران حیات وحش و رویش رستنی ها باشد. ایران دارای 203 منطقه حفاظت شده است که یکی از آنها منطقه شکار ممنوع بهاباد به شمار می رود که در استان یزد و شهرستان بهاباد قرار گرفته است. در این بخش از مجله مستر بلیط شما را با این منطقه زیبا آشنا می کنیم تا در صورت تمایل سفری به آن داشته باشید.

معرفی منطقه شکار ممنوع بهاباد

معرفی منطقه شکار ممنوع بهاباد

بهاباد یکی از شهرستان های استان یزد به شمار می رود که مرکز آن شهر بهاباد است. در مغرب این منطقه رشته کوه هایی در جهت شمال غربی – جنوب شرقی امتداد دارد که در جنوب کوه سیاه و دو هله خوانده می شود. کوه چاه محمدو در مغرب و کوه بن لخت در جنوب غربی آن قرار دارد. رود فصلی شوراب از آنجا می گذرد و زمین های کساورزی با آب قنات آبیاری می شوند. این منطقه آب و هوایی خشک و بیابانی دارد و دمای هوا در آن گاهی به بالای 40 درجه می رسد. در این منطقه می توانید جاذبه های طبیعی زیادی را شاهد باشید که یکی از آنها منطقه شکار ممنوع بهاباد به شمار می رود. منطقه بهاباد، اراضی بکر شمال شهرستان بهاباد را شـامل مـی شـود کـه بـه دلیـل وضـعیت خـاص توپوگرافی، بکر بودن منطقه و عدم تغییر و تحول اساسی در رویشگاه ها و چشم انـدازهای طبیعـی آن بسیار اهمیت و ارزش دارد. این منطقه در حدفاصل 41 55 تا 56 55 طول شرقی و 5 32 تا 27 32 عرض شـمالی در استان یزد واقع شده است. همچنین دارای مساحتی در حـدود65000 هکتار است و در ارتفاعی در محدوده 2120-950 متری نسبت به سطح دریا قرار دارد. لازم به ذکر است که آب و هوایی گرم و خشک با تابستان های بسـیار گرم و خشک و زمستان های معتدل و یا سرد کم باران دارد که بخش زیادی از بارندگی آن در زمستان رخ می دهد. از ویژگی های این منطقه این است که نوسانات درجه حرارت در زمستان و حتی شب و روز بسیار زیاد است.

ساختار و طبیعت منطقه شکار ممنوع

ساختار و طبیعت منطقه شکار ممنوع

هر اکوسیستم طبیعی گیاهان و جانوران مخصوص به خود دارد، که این منطقه نیز از این جهت حائز اهمیت است. در ادامه این بخش از مستر بلیط می توانید با این وجه از این منطقه بیشتر آشنا شوید. این محوطه از ارتفاعات، تپه ماهورهـا، دشـت های متعددی تشکیل شده است و مساحتی در حدود 65 هزار هکتار دارد.

گیاهان منطقه

پوشش گیاهی این ناحیه با توجه به میزان بارش، وضعیت خـاک و ناهمواری هـا در تنـوع و تـراکم متغیـر است. طبق تقسیم بندی جوامع گیاهی ایران و بر اساس تقسیمات آب و هوایی جـزء منطقـه ایرانی – تورانی محسوب می شود. گیاهان موجود در این ناحیه می توان به درمنـــه، قیچ، تاغ، اسکمبیل، پدن، رندوک، بنه،کاروانکش، علیجون و …اشاره کرد.

گونه های جانوری

این منطقه مأمن مناسبی برای جانداران مختلف به حساب می آید که عمده ترین آنها شامل کل، بز، قوچ و میش می شود. علاوه بر این ها یوزپلنـگ آسـیایی و جبیـر نیز از جمله گونه هایی هستند که در این ناحیه زندگی می کنند. خرگوش و جوندگان بیابانی و برخی گوشت خواران دیگر نظیر پلنـگ، کاراکـال و … نیز در این منطقه یافت می شوند. زاغ بور، تیهو، کبک، بـاقرقره شـکم سـیاه، دلیجه، انواعی از چکاوک ها و سسک ها، عقاب طلایی، زنبورخوار، قمری معمولی و … نیز تعدادی از پرندگانی هستند که در این ناحیه وجود دارند.

راه های دسترسی به منطقه شکار ممنوع

راه های دسترسی به منطقه شکار ممنوع

اگر تمایل به دیدار از این منطقه دارید می توانید سفر خود را با قطار به سمت شهرستان بهاباد آغاز کنید. بدین صورت که بلیط قطار بهاباد را به صورت آنلاین خریداری کنید و به این سمت حرکت کنید. پس از رسیدن به شهر بهاباد می توانید با وسایل نقلیه عمومی به این منطقه بروید.

بازدید از منطقه شکار ممنوع بهاباد

برای دیدار و گشت و گذار در این ناحیه بهتر است در فصل های خنک سال اقدام کنید تا گرمای هوا آزارتان ندهد. این نکته را هیچگاه فراموش نکیند که این منطقه حفاظت شده است و در صورت تخریب آن مشکلات قانونی برای شما پیش می آید.

نوشته منطقه شکار ممنوع بهاباد اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.