1-42

منطقه شکار ممنوع قره تپه خاتم

منطقه شکار ممنوع قره تپه خاتم

طبیعت گردی یکی از محبوب ترین شکل های سفر به شمار می رود که هر ساله افراد زیادی اقدام به این نوع سفر می کنند. یکی از این مراکزی که افراد برای سفر انتخاب می کنند مناطق شکار ممنوع به شمار می روند. این مناطق برای حفاظت بیشتر از منابع طبیعی انتخاب می شوند. در ایران از این نوع منابع طبیعی بسیار یافت می شود که یکی از آنها منطقه شکار ممنوع قره تپه خاتم نامیده می شود. این منطقه در استان یزد و شهرستان خاتم قرار دارد. این شهرستان را می توان مهم ترین قطب کشاورزی استان یزد دانست که حجم بسیاری از آن زیر پوشش جنگل های پسته وحشی قرار دارند. این شهرستان از شمال به شهرستان مروست و از شرق به شهرستان شهر بابک (استان کرمان) از غرب به شهرستان های سرچهان و بختگان (استان فارس) و از جنوب به شهرستان نی ریز (استان فارس) محدود می شود. در ادامه این بخش از مجله مستر بلیط در مورد منطقه حفاظت شده قره تپه اطلاعاتی را برای شما ارائه می دهیم.

معرفی منطقه شکار ممنوع قره تپه خاتم

معرفی منطقه شکار ممنوع قره تپه خاتم

مناطق حفاظت شده جهت حمایت از گونه های جانوری و همچنین پوشش گیاهی خاصی پدید می آیند. در ایران می توانید شاهد مناطق شکار ممنوع و همچنین حفاظت شده زیادی باشید که یکی از آنها منطقه شکار ممنوع قره تپه خاتم به شمار می رود. این منطقه جزء نواحی رویشی ایران – تورانی به شمار می رود و دارای اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی و دست های استپی است. این منطقه از لحاظ جغرافیایی و همچنین گونه های جانوری دارای ارزش و اهمیت بسیاری است، به همین خاطر در سال 1377 تحت حفاظت محیط زیست شهرستان خاتم قرار گرفت. منطقه قره تپه در شرق مرکز شهرستا خاتم و عرض شمالی 06 04 30 تا 14 55 29 عرض شمالی و 16 27 54 تا 48 36 54 طول شرقی و متوسط ارتفاع 1600 متری از سطح دریا های آزاد واقع شده است. لازم به ذکر است که این منطقه دارای مساحتی در حدود 22 هزار هکتار و با منطقه حفاظت شده بهرام گور استان فارس از سمت جنوب و مناطق استان کرمان از سمت شرق دارای همپوشانی است. با توجه به اینکه این منطقه دارای طبیعتی منحصر به فرد است ارزش و همیت بسیاری دارد. مستر بلیط پیشنهاد می کند با خرید بلیط سفرتان به صورت آنلاین راهی این ناحیه زیبای از کشورمان شوید.

ساختار و طبیعت منطقه حفاظت شده

ساختار این منطقه به صورت دشتی و در بخش هایی نیز به صورت تپه ماهوری است. علاوه بر این ها در این منطقه می توانید رودخانه هایی فصلی را نیز مشاهده کنید که البته در بیشتر ماه های سال آب دارند. همانطور که می دانید هر منطقه ای دارای پوشش گیاهی مخصوص به خود و همچنین زیستگاه حیوانات زیادی است، در ادامه این بخش می توانید با این موارد بیشتر آشنا شوید.

پوشش گیاهی

همانطور که رد بخش قبلی توضیح دادیم هر اکوسیستم طبیعی پوشش گیاهی منحصر به فردی دارد. در این منطقه نیز گیاهانی مثل گز، تاغ، درمنه، اشنان، سالسولا، افدرا، قیچ، آنغوزه و … را بیابید.

گونه های جانوری

گونه های جانوری

این منطقه مأمن امنی برای بسیاری از جانوران به حساب می آید که برخی از آنها شامل هوبره، باقرقره، زاغ بور، کبک، تیهو، گور خر ایرانی، آهو، کاراکال،گربه وحشی، کفتار، گرگ، شغال، روباه و … می شود. علاوه بر این ها این محوطه محلی مناسب برای مهاجرت گور خر های بهرام گور به شمار می رود.

راه های دسترسی به منطقه شکار ممنوع قره تپه

برای اینکه این منطقه را از نزدیک ببنید باید به شهرستان تفت سفری داشته باشید که این سفر با خرید بلیط اتوبوس امکان پذیر می شود. برای رسیدن به این محوطه نیز می توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

بازدید از منطقه شکار ممنوع قره تپه خاتم

برای دیدار ازمنطقه شکار ممنوع قره تپه خاتم نیازی نیست هزیه پرداخت کنید و می توانید به صورت رایگان وارد آن شوید. به خاطر داشته باشید که این محل حفاظت شده است پس از در صورت آسیب رساندن به آن مشمول جریمه می شوید. مدت زمانی که برای گشت و گذار در آن نیاز دارید بنا به سلیقه خودتان انتخاب می شود.

نوشته منطقه شکار ممنوع قره تپه خاتم اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.