1mh

میدان امام خمینی همدان کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

میدان امام خمینی همدان کجاست؟ همدان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران و جهان، که به عنوان نخستین پایتخت پادشاهی مادها انتخاب شده، است. این شهر زیبا در غرب ایران واقع شده و به پایتخت تاریخ و تمدن ایران معروف است.

در شهر تاریخی همدان جاذبه های تاریخی و اماکن گردشگری متعددی وجود دارد که مورد توجه گردشگران فراوانی قرار گرفته است. به طوری که سالانه گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان برای بازدید از آن ها به این شهر سفر می کنند.

یکی از مهم ترین جاذبه های این شهر میدان امام خمینی آن است که دارای سبک معماری منحصر به فردی است. اگر می خواهید با میدان امام خمینی همدان بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه میدان امام خمینی همدان

تاریخچه میدان امام خمینی همدان

میدان امام خمینی بزرگ ترین و تاریخی ترین میدان همدان است که در مرکز آن واقع شده است. سبک معماری و بزرگی این میدان و همچنین دسترسی مستقیمی که به تمامی خیابان های شهر دارد موجب شده که به میدانی منحصر به فرد تبدیل شود.

به طوری که به خاطر وجود این میدان در حوزه شهرسازی از شهر همدان به عنوان منظم ترین شهر ایران یاد می کنند. آنچه که موجب تمایز میدان امام خمینی همدان نسبت به سایر میدان ها شده تعداد خیابان هایی است که از آن منشعب می گردد.

از این میدان 6 خیابان منشعب می شود. نقشه این میدان که از اولین عناصر شهری ساخته شده در همدان است، توسط کارل فریش معمار آلمانی در سال 1307 طراحی شد.

12 گنبد در طی سال های 1309-1312 در دور تا دور این میدان ساخته و نام آن به عنوان یک اثر ملی در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. اطراف میدان امام خمینی همدان با استفاده از نقوش برجسته هندسی، آجر کاری های ساده و پنجره های چوبی تزئین شده که نمایی ویژه به آن بخشیده است.

موقعیت جغرافیایی میدان امام خمینی همدان

این میدان در مرکز شهر همدان قرار گرفته و شش خیابان در اطراف آن وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به خیابان اکباتان اشاره نمود. در این خیابان قدیمی بناهای تاریخی مانند مجموعه تپه هگمتانه، موزه و گرگوری استیپانوس و بازار قدیمی شهر وجود دارد.

از دیگر خیابان های منتهی به میدان امام می توان از خیابان بابا طاهر یاد کرد که در انتها به میدان امام زاده عبدالله می رسد که این امامزاده از مهم ترین مراکز مذهبی شهر همدان است.

خیابان شریعی نیز در جنوب غربی میدان قرار گرفته که دو مقبره استر و مردخای که از مهم ترین زیارتگاه های یهودیان ایران و جهان است در این خیابان قرار دارد. از دیگر خیابان های دور میدان امان خمینی می توان به خیابان بوعلی سینا، خیابان شهدا و خیابان تختی اشاره نمود که همگی از خیابان های اصلی شهر هستند.

موقعیت جغرافیایی میدان

نقشه و معرفی بخش های مختلف

بر اساس تصمیمات شورای اسلامی شهر میدان امام خمینی همدان در سال 1396 به پیاده راه تبدیل گردید. این میدان به همراه خیابان اکباتان و بوعلی امروزه پیاده راه بسیار زیبایی، که نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده، است.

در این پیاده راه و فضای اطراف آن آثار تاریخی، مراکز خرید، صنایع دستی و بازارهای سنتی وجود دارد که ضمن عبور از پیاده راه و لذت بردن از آن می توان از این مراکز دیدن نمود و خریدی به یاد ماندنی را تجربه کرد.

پیاده راه میدان امام خمینی یکی از پرتردد ترین مراکز همدان است که در دو مسیر آن تندیس هایی قرار گرفته که نمادی از گذشته هستند و نمایی خاص و منحصر به فرد به این محیط بخشیده اند.

در این پیاده راه به مناسبات مختلف مراسمات گوناگونی برگزار می شود که از جمله آن ها می توان به جنگ های نوروزی، کاروان های سیار تئاتر کودک و نوجوان، جز خوانی قرآن کریم و … اشاره نمود.

این میدان طرفداران بسیاری دارد و جاذبه های خاصی که در آن وجود دارد موجب شده که فضایی جذاب و دل نشین داشته باشد، به طوری که عکاسان بسیاری در این پیاده راه به عکاسی می پردازند و لحظات خاطره انگیز گردشگران را برای آن ها ثبت می کنند.

جاذبه های دیدنی نزدیک به میدان

در اطراف میدان امام خمینی همدان بازارهای قدیمی متعددی وجود دارد که از بناهای به جای مانده از دوره اسلامی و قاجاریه هستند. از جمله این بازارها می توان به بازار سبزه میدان، بازار آهن فروشان، بازار فرش، بازار مسگران، بازار چاقو سازها، پاساژها مدرن پوشاک و لوازم الکترونیکی و … اشاره نمود.

علاوه بر این بازارها کاروانسراهای قدیمی نیز در مسیرهای منتهی به میدان وجود دارد که از معروف ترین آن ها می توان به کاروانسرای گلشن، کاروانسرای شریفیه و کاروانسرای میرزاخانی اشاره کرد. مسجد جامع همدان نیز از دیگر بناهای تاریخی این شهر است که در خیابان اکباتان و نزدیک به میدان قرار دارد.

شرایط بازدید

شرایط بازدید از میدان امام خمینی همدان

بازدید از میدان امام خمینی همدان در تمام روزهای سال امکان پذیر است و گردشگران می توانند با قدم زدن در این پیاده راه لحظات شاد و خاطره انگیزی را برای خود رقم بزنند.

پیاده راه میدان امام در روزهای پایانی و ایام نوروز دارای حال و هوای دیگری است و به شما پیشنهاد می کنیم که اگر قصد تهیه بلیط قطار همدان را در این ایام دارید حتما سری به این میدان و خیابان های منتهی به آن بزنید.

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

میدان امام خمینی همدان در استان همدان و در مرکز شهر همدان واقع شده است و با ورود به این شهر به راحتی می توان از طریق تاکسی های درون شهری و خودرو سواری به آن دسترسی پیدا نمود.

نوشته میدان امام خمینی همدان کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.